1930 Przegląd Wojskowo-Techniczny t-7 z-2.pdf
(
21851 KB
)
Pobierz
S
A
P
E
R
PPŁ K . INŻ. W ACŁAW GŁAZEK.
Parę uwag o kolejkach wąskotoro
wych i ich znaczeniu dla armjp.
Słabe zainteresowanie się sprawą kolejek wąskotorowych.
Gdy przejrzymy szczegółowo ogrom prac, dokonanych
w ubiegłem 10-leciu na polu politycznem, gospodarczem i spo-
łecznem, gdy przyjrzymy się dorobkowi, którym się możemy po
szczycić: rozbudowie przemysłu chemicznego, nowej produkcji
nawozów sztucznych dla rolnictwa, powołaniu do życia tak po
trzebnego dla kraju przemysłu wojennego, którego byliśmy cał
kowicie pozbawieni, stworzeniu fabryk parowozów i wagonów,
podniesieniu wytwórczości krajowej w zakresie silników spali
nowych, zorganizowaniu poważnych podstaw dla normalnego
i pomyślnego rozwoju przemysłu elektrotechnicznego, inicjaty
wie rozwoju fabryk samochodowych, przemysłu lotniczego, tech
niki rolniczej i t. p .; gdy w dalszym ciągu rozwijamy szeregi
już istniejących warsztatów pracy lub pobudzamy powstanie
nieznanych dotąd produkcyj przemysłowych — to w ostatecz
nym rachunku strat i zysków w tym dorobku w dziedzinie roz
woju środków komunikacji, tak niezbędnych dla transportu i za
opatrywania armji, na rachunku strat z rumieńcem wstydu po
stawić musimy sprawę kolejek wąskotorowych w na j ogólniej-
szem jej pojęciu: kolejek państwowych, prywatnych, komunal
nych i wojskowych (polowych) o trakcji żywej lub mechanicz
nej.
Źródła arty k u łu :
1. „Dziesięciolecie Polskich Kolei Państw ow ych 1918— 1928“ . W ar
szaw a 1928. N akładem M inisterstw a K om unikacji.
2. „Inżynier Kołejowy“ N r. 11 (51). W arszaw a 1.XI.1928 r.
3. „P rzegląd Techniczny*' 1918— 1928. Zeszyt pam iątkow y.
4. „R egulam in fran cu ski o działaniach i użyciu in ży n ierji“ , cz. I i II.
P rzekład polski. W arszaw a 1927.
5. „Z arys rozw oju w ojsk kolejowych i kolejnictw a wojskowego w
Kolejki wąskotorowe na ziemiach polskich, po macoszemu
traktowane dawniej, hamowane w' swym rozwoju przez polity
kę państw zaborczych, również po macoszemu są traktowane
w Polsce odrodzonej, wbrew jednemu z najważniejszych czyn
ników pracy nad podniesieniem, kraju, a mianowicie: zharmo
nizowaniu i równomiernemu natężeniu jej na wszystkich polach
działalności.
W Ministerstwie Komunikacji do dziś dnia, pomimo presji
moralnej ze strony przemysłu kolejowego (fabryk parowozów
i wagonów), rozumiejącego, że najpoważniejszym jego działem
mogą się~stać i staną parowozy i tabor kolejek wąskotorowych
nie ze względu na stałe zapotrzebowanie ich w dobie obecnej,
lecz z racji na stanowisko, jakie w normalnym rozwoju gospo
darczym państwa kolejki wąskotorowe zająć powinny, istnieje
przy departamencie IV skromny pod względem ilościowej obsa
dy „Referat Kolei Wąskotorowych4, który prowadzi „wszystkie
4
sprawy, związane z eksploatacją wąskotorowych kolei w zarzą
dzie państwowym, tudzież sprawy, związane z nadzorem nad
eksploatacją kolei wąskotorowych prywatnych i komunalnych,
jak również sprawuje nadzór nad eksploatacją tych ostatnich
pod względem technicznym4.
4
Referat dzieli się na 5 (pod) referatów: ogólny, eksploata
cyjny, utrzymania i budowy kolei, mechaniczny i nadzoru nad
prywatnemi kolejami wąskotorowemu i posiada (z braku kre
dytów czy personelu?) jednego kierownika i trzech referentów.
Na barkach jednego referenta referatu ogólnego spoczywają
Niemczech, A u strji i Rosji (1869— 1919)“ . G enerał W iktor Ga
w roński. W arszaw a 1923.
„Tym czasowy regulam in p racy R e fe ratu Kolei W ąskotorow ych w
D epartam encie IV“ od dn. 1.IX .1927 r.
„Polew yje pierenosnyje żeleznyje dorogi i znaczenje ich w so-
w rem iennoj w ojnie“ . W. Iwanow. Moskwa 1927 r.
„Die W iederherstellung der E isenbahnen a u f dem ostlichen
K riegsschauplatz“ . W ilhelm K retzschm ann. B erlin 1922.
„U zkokolejnyje p u ti“ . Tom III. I. W. E n g elh ard t. G osudar-
stw iennoje Izdatielstw o. L eningrad 1929 r.
„Przem ysł lokomotywowy w Polsce“ . Inż. I. P. D ąbrow ski. W a r
szaw a 1928. K sięg arn ia Techniczna.
„W ojna i T iechnika“ N r. 1, 2 i 3. G osudarstw iennoje Izdatiel-
stwo. 1929 r.
„Revue du Genie M ilitaire“ . Tom LXV. — Lipiec 1929 r.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
sprawy: 1) ogólne, dotyczące kolei wąskotorowych, 2) organi
zacji kolei wąskotorowych, 3) Państwowej Rady Kolejowej,
4) personalne, 5) przepisów, 6) budżetowe, 7) zestawienia ogól
nych wyników eksploatacji kolei wąskotorowych, porównawcze
go zestawienia wyników eksploatacji kolei państwowych, pry
watnych i komunalnych, 8) wydzierżawiania kolei i materja-
łów nawierzchni wąskotorowej, 9) sprzedaży kolei i materjału
kolejowego, 10) pretensyj o tytuł własności kolei i materjału
kolejowego, gdyż sprawy te dotychczas nie są uregulowane,
i wreszcie 11) likwidacji kolei wąskotorowych po okupantach,
nie mówiąc już o sprawach organizacji i gospodarczych Refe
ratu Kolei Wąskotorowych i kontroli wpływających i załatwia
nych w referacie spraw.
Na barkach jednego referenta w referacie eksploatacyjnym
* sprawy: 1) ogólnej gospodarki eksploatacyjnej, 2) ruchu,
—
3) przepisów dla służby eksploatacyjnej, 4) przewozowe, 5) roz
kładów jazdy, 6) bocznicowe, 7) dzierżawy składów i placów,
8) otwierania i zamykania stacyj i przystanków, 9) ilostanu
i pracy taboru, 10) wypadków i odpowiedniej statystyki,
11) taryfowe i wreszcie 12) opracowywanie preliminarzy i spra
wozdań służby eksploatacyjnej.
Trzeci referent w referacie utrzymania i budowy kolei mu
si podołać sprawom: 1) ogólnej gospodarki i utrzymania kolei,
2) przepisów dla służby utrzymania, 3) normalizacji nawierzch
ni wąskotorowej i budynków kolejowych, 4) rozbudowy i prze
budowy kolei wąskotorowych i urządzeń, 5) budowy nowych
kolei, 6) gruntowym i wywłaszczeń, 7) ustalenia i ewidencji
długości szlaków oraz opracowywania preliminarzy i sprawo
zdań służby utrzymania kolei.
Bardzo ważny referat mechaniczny, skupiający w swym
dziale sprawy: 1) gospodarki takcyjnej i warsztatowej,
2) przepisów dla służby mechanicznej, 3) utrzymania i naprawy
taboru, 4) urządzeń wodnych, 5) normalizacji taboru wąskoto
rowego, 6) zakupu taboru, 7) nadzoru nad kotłami parowemi,
8) inwentaryzacji taboru, 9) urządzeń elektrycznych, 10) elek
tryfikacji kolei i wreszcie 11) opracowania preliminarzy i spra
wozdań budżetowych — znajduje się przy departamencie VI
i posiada dwóch referentów, ale wspólnych dla kolei normalno-
i wąskotorowych, co, wobec ogromnej wagi tego referatu dla
kolei normalnotorowych, odbija się bardzo ujemnie na refera
cie dla kolei wąskotorowych, w każdym zaś razie nie obsługuje
tak Referatu Kolei Wąskotorowych, jakby to spełniał, gdyby był
przeznaczony wyłącznie dla kolei wąskotorowych.
Referat nadzoru nad kolejami w chwili mego zainteresowa
nia się sprawą nie posiadał referenta i był obsługiwany przez
referentów pierwszych trzech referatów; obejmuje
011
bądź co
bądź sprawy: 1) Związków Przedsiębiorstw Kolei Dojazdowych
i Tramwajów — Krajowego i Międzynarodowego, 2) zasadni
czego nadzoru nad wąskotorowemi kolejami prywratnemi i tram
wajami, 3) budowy nowych kolei prywatnych i komunalnych,
4) wypadków na kolejach wąskotorowych prywatnych i odpo
wiedniej statystyki oraz 5) faktycznego nadzoru nad prywat-
nemi, komunalnemi i eksploatowaliemi przez instytucje pań
stwowe kolejkami i tramwajami.
W Ministerstwie Spraw Wojskowych odpowiedniego refe
renta wogóle niema; sprawą kolejek wąskotorowych intereso-
wano się dotychczas albo ze względu na budżet (uzyskiwanie od
Ministerstwa Komunikacji środków pieniężnych za przekazane
po okupantach kolejki), albo ze względu na „wykorzystanie
budżetu" (obstalowywanie taboru i nawierzchni wąskotorowej),
albo wreszcie w wypadkach koniecznego uzgodnienia, nprz. kon
strukcji nowego typu parowozika, opracowanego samodzielnie
przez tę czy inną fabrykę. Szerszego ujęcia sprawy z punktu
widzenia potrzeb armji, poza pobieżnem ustaleniem rozpiętości
600 i 750 mm toru, przyjęciem pewnego typu nawierzchni i wy
daniem ogólnej instrukcji „Kolejki wąskotorowe" i „Kolejowe
wózki silnikowe i silniki spalinowe" — nie było i niema.
Wobec słabej obsady ilościowej Referatu Kolei Wąskotoro
wych w Ministerstwie Komunikacji i braku wogóle obsady tego
działu transportu i zaopatrywania w Ministerstwie Spraw Woj
skowych, niema mowy o tak niezbędnej dla arm ji i jej potrzeb
polityce ujednostajnienia typów kolejek wąskotorowych, a spra
wy tak poważne, jak. sprawy ogólne kolei wąskotorowych, spra
wy ruchu i przewozowe (bezpośrednia komunikacja i ruch są
siedzki), sprawy otwierania i zamykania stacyj, ilostanu i pra
cy'taboru, budowy, rozbudowy lub przebudowy kolejek, sprawy
normalizacji nawierzchni i taboru kolejek wąskotorowych i t. p.,
nie znajdują wogóle zainteresowania.
Skutki: plon kolejek wąskotorowych w Polsce w pierwszem
dziesięcioleciu —■to chaos typów, brak opieki i nadzoru, niewia
ra w skuteczność tego pierwszorzędnego bądź co bądź po ko
lejach normalnotorowych, przy dzisiejszym stanie finansów,
szos i dróg bitych, środka komunikacji wogóle i środka trans
portu i zaopatrywania arm ji w szczególności, brak należytego
rozwoju tego rodzaju warsztatów pracy.
„Całe zapotrzebowanie na parowozy wąskotorowe pokrywa
ne było do ostatnich czasów zagranicą. Przywóz parowozów i
tendrów wąskotorowych z różnych państw, według sprawozdań
Głównego Urzędu Statystycznego, podaje tablica I.
Tablica
19 2 4
P A Ń S T W
0
19 2 5
I.
19 2 6
19 2 7
tonu tys. zł. tonu |tys. zł
tonn |tys, zł. tonn tys. zł
33,7
—
35,1
17,5
63
7,2
16,5
63
76,3
75
54
22
68
219
Ausłrja
. . . .
.
—
'
—
291,9
.
—
291,9
—
—
394
—
394
56,8
—
334,5
73,8
465,1
603
603
Czechosłowacja
Niemcy
. . . .
. .
.
26,4
—
60,1
Inne kraje
Razem
.
Przyjmując 15 t, jako przeciętną wagę parowozu wąskoto
rowego, otrzymamy, że w roku największego importu (1925)
sprowadzono z zagranicy około 30 parowozów.
Wymagania poszczególnych odbiorców są różne, a do braku
wszelkich podstaw normalizacyjnych w konstrukcji parowozów
przyłącza się brak jednostajności szerokości toru, która waha
się w granicach od 600 mm do 1 m w odstępach niekiedy 15 mm.
Takiej rozmaitości wymagań co do szerokości toru i co do
konstrukcji mogą uczynić zadość tylko te fabryki zagraniczne,
które od dziesiątków lat budują lokomotywy wąskotorowe albo
jako część swej produkcji, albo jako swą wyłączną specjalność.
Wskutek takiego stanu rzeczy, fabryki polskie zostały zmu
szone do podjęcia samodzielnej pracy konstrukcyjnej i wypra
cowały kilka typów parowozów wąskotorowych dla różnych wa
runków pracy.
Tak więc budowa parowozów wąskotorowych leży logicznie
w zakresie programu wytwórczego polskich fabryk lokomotyw
i ma przed sobą duże widoki rozwoju.
Plik z chomika:
hermes50-2
Inne pliki z tego folderu:
1927 Przegląd Wojskowo-Techniczny t-1 spis rzeczy.PDF
(798 KB)
1927 Przegląd Wojskowo-Techniczny t-1 z-1.pdf
(13028 KB)
1927 Przegląd Wojskowo-Techniczny t-1 z-2.pdf
(5887 KB)
1927 Przegląd Wojskowo-Techniczny t-1 z-3.pdf
(15768 KB)
1927 Przegląd Wojskowo-Techniczny t-1 z-4.pdf
(14101 KB)
Inne foldery tego chomika:
002-02 1914 1 przed
002-02 1914 2
002-02 1915
002-02 1916
002-02 1917
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin