masalski,grafika komupterowa, Przegląd możliwości poszczególnych aplikacji do tworzenia animacji Animation Shop.docx

(17 KB) Pobierz

Przegląd możliwości poszczególnych aplikacji do tworzenia animacji Animation Shop (Paint Shop Pro)

Jeżeli obrazki wykonywano w Paint Shop Pro, to w prosty sposób można przejść do modułu Animation Shop. W tym celu z menu wybieramy opcję File/Run Animation Shop. Po chwili ukaże się okno główne tego programu. Tworząc nową animację, warto skorzystać 2 pomocy kreatora animacji (Animation Wizard) i wybrać File/Animation Wizard. Pojawia się pierwsze okno dialogowe, w którym należy podać rozmiary tworzonej animacji. Zaznaczając przycisk sekwencyjny „Same size at the first image frame", spowodujemy, że rozmiar kolejno wczytywanych klatek będzie automatycznie dopasowywany do wielkości pierwszego obrazka. Jeżeli tworzyliśmy wszystkie rysunki o jednakowych wymiarach możemy wybrać „As defined here", gdzie należy wpisać ich szerokość (Width) i wysokość (Hight). Po naciśnięciu przycisku „Dalej" przechodzimy do wyboru barwy tła animacji. Możemy zadeklarować tło przezroczyste lub skorzystać z tabeli kolorów. Jeżeli chcemy, żeby tło animacji nie było widoczne, wskazujemy kursorem myszy przycisk sekwencyjny „Transparent". Oczywiście przygotowane wcześniej poszczególne statyczne obrazy również muszą być zapisane z przezroczystością tła. Efekt taki możemy uzyskać tylko w przypadku grafiki w formacie GIF. Jeżeli jednak wcześniej zaplanowaliśmy, na jakim podłożu umieścimy wykonaną animację, możemy wybrać tło animacji w tym samym kolorze. W tym celu zaznaczamy przycisk sekwencyjny „Opaque". Następnie wskazujemy kursorem znajdujące się obok pole graficzne i z wywołanej palety kolorów wybieramy odpowiednią barwę. Naciskając przycisk „OK", zamykamy to dodatkowe okno i powracamy do kreatora animacji. Ponownie wskazujemy kursorem przycisk „Dalej" i przechodzimy do kolejnego okna dialogowego.

Definiujemy w nim sposób, w jaki obrazki mają być umieszczane w kadrze. Mamy do wyboru przyciski sekwencyjne: „Upper left corner of the frame" (względem lewego górnego rogu) oraz „Centered in the frame" (w centrum klatki). W pierwszym oknie określamy rozmiary animacji. Poniżej zaznaczamy, czy pozostała, wolna część kadru ma być uzupełniana kolorem tła („With the canvas color"), czy zawartością wcześniej wyświetlanej klatki („With the preceding frame's contents"). Ponieważ przygotowaliśmy wcześniej klatki o tym samym rozmiarze, przedstawiające kolejne fazy ruchu, wybieramy opcję pierwszą. Następnym krokiem jest określenie, ile razy animacja ma zostać powtórzona. Jeśli wskażemy „Yes, repeat the animation idefinitely", będzie odtwarzana w nieskończoność. Natomiast wciśnięcie przycisku „Play it... times", sprawi, że musimy zadeklarować konkretną wartość liczbową. Po odtworzeniu animacji zadeklarowaną liczbę razy program zatrzyma ją na pierwszej klatce. W tym oknie określamy również czas ekspozycji każdej klatki, czyli tzw. opóźnienie między nimi, podawane z dokładnością do 1/100 sekundy. Domyślnie wartość ta ustawiona jest na 1/10 sekundy. Po wskazaniu przycisku „Dalej" w kolejnym oknie kreatora możemy w prosty sposób wczytać poszczególne, wykonane uprzednio obrazki. W tym celu naciskamy przycisk „Add Image" i wczytujemy nasze statyczne obrazki, pamiętając, że pierwszy wskazany obrazek będzie równocześnie pierwszą klatką animacji. Powtarzamy te czynności, aż do chwili pobrania (w ustalonej kolejności), wszystkich przygotowanych rysunków. W razie pomyłki możemy klatkę usunąć przyciskiem „Remove Image". Można również zamienić kolejność ustawienia obrazków, stosując przyciski „Move Up" i „Move Down". Po zakończeniu tej operacji ponownie naciskamy przycisk „Dalej". Ukazuje się okno kreatora informujące, że jest on gotowy do zbudowania nowej animacji. Wskazujemy kursorem przycisk „Zakończ". Pojawia się fragment „kliszy filmowej" zawierającej wszystkie klatki animacji, ułożone w wybranej przez nas kolejności. W celu jej obejrzenia na pasku narzędziowym naciskamy ikonę „View Animation".

Ustawienia odtwarzania

Nie wszystkie parametry odtwarzania mogą nam odpowiadać. Istnieje możliwość ich modyfikacji. Na „taśmie filmowej" klikamy kursorem myszy na klatkę, której parametry zamierzamy zmienić. Zostaje ona zaznaczona niebiesko-czerwoną ramką. Klikamy na niej prawym klawiszem myszy. W otwierającym się menu kontekstowym wyświetlany jest szereg opcji. Wybraną pojedynczą klatkę można zapisać w jednym z licznych oferowanych formatów graficznych. Możemy ją usunąć, skopiować do schowka, powielić itp. Wyświetlając jej właściwości (opcja „Properities"), możemy zmienić czas jej wyświetlania i dopisać komentarz. Ponadto można ją edytować bezpośrednio w programie Paint Shop Pro (opcja „Export Frames to Paint Shop Pro") w celu np. dorysowania pewnych elementów. Zapewniono też dołączenie do wskazanej klatki dodatkowych efektów specjalnych, których liczba opcji jest bardzo duża. Warto je wszystkie samodzielnie wypróbować, gdyż mogą tworzonej animacji dodać blasku i oryginalnego wyglądu.. Po dokonaniu takich zmian możemy przystąpić do optymalizacji pliku.

Optymalizacja

Po wybraniu z menu File/Optimization Wizard ukazuje się okno „Optimized Output", umożliwiające wybór odpowiedniego formatu zapisu animacji. Wyboru dokonujemy, wskazując odpowiedni przycisk sekwencyjny. Następnie zaznaczamy opcję „Create a new animation from the optimized animation". Spowoduje to, że po zakończeniu procesu optymalizacji stworzona zostanie nowa animacja i nie utracimy oryginalnych parametrów pokazu. Po naciśnięciu klawisza kontynuacji ukazuje się następne okno dialogowe, w którym z prawej strony znajduje się suwak umożliwiający użytkownikowi samodzielne sterowanie parametrami optymalizacji. W części centralnej okna na bieżąco wyświetlane są podlegające optymalizacji parametry: liczba kolorów, poziom optymalizacji, paleta kolorów itp. Przesuwając suwak do góry, w kierunku opcji ,„Better Image Quality", spowodujemy, że animacja będzie lepszej jakości, ale uzyskamy większy rozmiar pliku. Przesunięcie w kierunku „Smaller File Size" może znacznie pogorszyć jakość obrazków. Dlatego nieraz potrzebne będzie zapisanie animacji przy kilku wybranych ustawieniach i, po sprawdzeniu jej jakości, wybranie optymalnej. Po zaakceptowaniu ustawień przyciskiem „Dalej", graficznie przedstawiany jest postęp procesu optymalizacji. W kolejnym oknie wyświetlane są jego efekty: wielkość pliku przed i po optymalizacji oraz przewidywane czasy wczytywania go przy różnych szybkościach transmisji. Wskazanie kursorem myszy klawisza „Zakończ" kończy proces optymalizacji. Wykorzystując właściwości warstw programu Paint Shop Pro, można jeszcze bardziej zmniejszyć wielkość pliku. Warstwy mogą posłużyć do wykonania kolejnych przejść animacji. Każdą warstwę należy zmodyfikować w ten sposób, aby pierwsza zawierała wszystkie nieruchome elementy animacji, natomiast następne powinny zawierać wyłącznie zmieniające się części obrazka. Każdą fazę ruchu zapisuje się w oddzielnym pliku. Pozostałe czynności kreowania animacji nie różnią się od wcześniej opisanych.

Dołączana w pakiecie aplikacja Adobe ImageReady, umożliwia wykonanie animowanych obrazków. Poszczególne klatki animacji można wykonać w każdym z tych programów. Łatwiej będzie stworzyć je w Adobe Photoshopie, natomiast Adobe ImageReady wykorzystać do wprowadzania niezbędnych poprawek, optymalizacji rysunków oraz generowania samej animacji.

Po wykonaniu obrazków i umieszczeniu ich w nowym katalogu, możemy bezpośrednio z programu Adobe Photoshop uruchomić program do animacji. W tym celu wybieramy File/Jump to Adobe ImageReady (Plik/Przejdź do ...). Pojawia się okno główne aplikacji, które jest łudząco podobne do interfejsu samego Photoshopa. Z jednym wyjątkiem. W jego dolnej części usytuowane jest okno taśmy filmowej. Przystępując do tworzenia animacji, wybieramy z menu górnego File/Import/Folder as Frames (Plik/Import/Folder jako ramki). Ukazuje się okno dialogowe, w którym zaznaczamy katalog zawierający utworzone wcześniej klatki animacji. Naciskamy klawisz „OK.". Ukazuje się wskaźnik postępu ładowania obrazków „Importing Images as Frames" (Import obrazków jako ramki). Taśma filmowa w dolnej części okna zostaje wypełniona obrazkami w takiej kolejności, w jakiej były umieszczone w katalogu na dysku lokalnym. Zanim przejdziemy do optymalizacji animacji powinniśmy w pierwszym rzędzie zapisać ją w formacie natywnym aplikacji Adobe - PSD. W tym celu z menu tekstowego wybieramy File/Save as (Zapisz jako), w polu tekstowym ukazującego się okna dialogowego wpisujemy nazwę animacji, a następnie naciskamy klawisz „OK". Zabezpieczymy się w ten sposób przed utratą danych poszczególnych rysunków w wyniku, często nieodwracalnych, zmian na skutek optymalizacji.

Po wczytaniu obrazków pierwsza klatka animacji pojawia się dodatkowo w nowym oknie położonym w centralnej części ekranu programu. Zawiera ono cztery zakładki: „Original", „Optimized", „2-Up" i „4-Up" (Oryginalny, Zoptymalizowany, 2 na ekranie, 4 na ekranie). Standardowo obrazek umieszczony jest w widoku „Original" (Oryginalny). Program umożliwia automatyczną optymalizację pliku graficznego, co można podejrzeć, klikając kursorem myszy na zakładce „Optimized" (Zoptymalizowany).

Jeżeli chcemy porównać jakość oryginału i optymalnie skompresowanego pliku, wybieramy zakładkę „2-Up" (2 na ekranie). Widzimy wtedy dwa obrazki umieszczone obok siebie. Dodatkowo, w pasku stanu tego okna, wyświetlone są charakterystyczne parametry, takie jak format i wielkość każdego pliku, szybkość wczytywania przy określonej szybkości transferu danych, rodzaj zastosowanej palety kolorów i liczbę kolorów. W przypadku, gdy chcemy uzyskać mniejsze rozmiary pliku, wybieramy zakładkę „4-Up" (4 na ekranie). Na ekranie widzimy cztery obrazki, o różnym stopniu kompresji i jakości. Spośród nich wybieramy odpowiedni do naszych potrzeb. Gdy wskażemy go kursorem myszy zamieni automatycznie oryginalny obrazek na „taśmie filmowej". W ten sposób optymalizujemy każdą klatkę animacji.

Naciskając przycisk „Play Animations" (Odtwórz animację), usytuowany w dolnej części „taśmy filmowej", oznaczony białą strzałką możemy obejrzeć w centralnym oknie przebieg stworzonej, animacji. Teraz możemy przystąpić do modyfikacji poszczególnych parametrów animacji. Tuż poniżej kadru każdej z klatek znajduje się czarna strzałka. Uaktywnienie tej strzałki umożliwi nam zmianę czasu wyświetlania poszczególnych klatek. Program Adobe ImageReady umożliwia zapisanie animacji w standardowym dla serwisów internetowych formacie GIF. W tym celu wybieramy z menu tekstowego File/Save Optimized as (Plik/Zapisz zoptymalizowany jako). Innym popularnym formatem, w którym możemy zapisać animowany pokaz, jest MOV, dostępny po wybraniu File/Export Original (Plik/Eksportuj oryginalny). Format ten obsługiwany jest przez aplikacje jako Film Quick Time.

 

Nowe możliwości animacji - rozszerzenia aplikacji

Zarówno do programu Paint Shop Pro, jak też Adobe Photoshop istnieje ogromna liczba plug-inów (wtyczek) znacznie rozszerzających ich możliwości m.in. w zakresie animacji. Warto wspomnieć np. o programie PhotoTools, zawierającym moduł PhotoAnimator, obsługujący właśnie animacje. Podczas instalacji jest on automatycznie dołączany do Photoshopa i dostęp do niego odbywa się bezpośrednio z menu Photoshopa (w opcji Extensis/PhotoAnimator). Jego zasadniczym przeznaczeniem jest szybkie i proste generowanie animowanych banerów, przycisków, ikon i kursorów.

Kolejnym plug-inem do Photoshopa jest Ulead FX Razo. Posiada on biblioteki zawierające trójwymiarowe obiekty, do których można dołączać tekst, tworząc własne animowane, trójwymiarowe elementy na strony WWW.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin