Układ klimatyzacji z regulacją automatyczną (Klimatyzacja czterostrefowa.doc

(558 KB) Pobierz
D4EA0461P0 - 2 - 24/11/2016

D4EA0461P0 - 2 - 24/11/2016

Działanie : Układ klimatyzacji z regulacją automatyczną (Klimatyzacja czterostrefowa)

UWAGA : (*) W zależności od wersji.

1. Zarządzanie klimatyzacją

Panele sterujące klimatyzacji nie zawierają w sobie inteligencji funkcji, znajduje się ona w inteligentnym module sterującym.

Całe sterowanie na panelu czołowym klimatyzacji z regulacją automatyczną jest elektryczne.

Sterowania rozdziałem,temperaturą i wlotem powietrza są zarządzane przez motoreduktory.

Motoreduktory są sterowane przez kalkulator klimatyzacji na rozkaz przekazany przez BSI.

Silnik dmuchawy sterowany jest sygnałem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznego modułu sterującego.

Dmuchawa powietrza umożliwia wytworzenie przepływu powietrza w kierunku parownika układu chłodniczego .

Parownik układu klimatyzacji umożliwia schłodzenie przepływającego powietrza w celu zapewnienia wystarczającej ilości zimnego powietrza żądanego przez użytkowników.

Klapy mieszania umożliwiają skierowania strumienia powietrza bezpośrednio do klap rozdziału lub do komory mieszania w celu podgrzania przepływającego powietrza.

Klapy rozdziału umożliwiają rozdzielenie strumienia powietrza we wnętrzu pojazdu stosownie do sterowania ustawionego przez użytkowników.

Przesłony wlotu powietrza umożliwiają recyrkulację powietrza w kabinie w zależności od żądań użytkowników.

Klapy rozdziału tylnych środkowych nawiewników są mechaniczne sterowane ręcznie i są umieszczone na tylnym zespole ogrzewania.

Tylna dmuchawa powietrza umożliwia wytworzenie przepływu powietrza do środkowych tylnych nawiewników.

2. Czujnik temperatury kabiny

2.1. Klimatyzacja z przodu

Temperatura w kabinie umożliwia, wraz z wyświetlaną wartością zadaną, ustalenie ilości doprowadzanego ciepła w celu ogrzania albo ochłodzenia kabiny do żądanej wartości.

Temperatura w kabinie obliczana jest w oparciu o następujące elementy :

·         Czujnik temperatury zewnętrznej

·         Czujnik nasłonecznienia

·         Wydatek i rozprowadzanie powietrza

Obliczenia są funkcją wielu parametrów, zapamiętanych w chwili zatrzymania pojazdu :

·         Temperatura zewnętrzna

·         Obliczona temperatura w kabinie

·         Dzień, data, godzina, sekunda (informacje te umożliwiają obliczenie czasu trwania postoju)

W tym pojeździe, temperatura w kabinie nie jest mierzona tylko obliczana w oparciu o bilans cieplny : Wynik sumy mocy doprowadzanej i odprowadzanej (Bilans ten jest sporządzany dla każdej strefy).

2.2. Działanie normalne

Dla klimatyzacji przedniej, różnica wartości zadanej jest brana pod uwagę podczas regulacji, i sterowanie przednich urządzeń wykonawczych jest obliczane niezależnie po stronie kierowcy i po stronie pasażera, aby osiągnąć żądaną wartość.

W przypadku jednostrefowych urządzeń wykonawczych, takich jak dmuchawa, ustalana jest równowaga w oparciu o obliczone cele, z pozostawieniem pierwszeństwa kierowcy.

2.3. Działanie po dłuższym postoju

Postój krótszy od 5 godz. :

·         Temperatury na zewnątrz i wewnątrz są zapamiętywane w momencie zatrzymania pojazdu

·         Po przebudzeniu inteligentny moduł sterujący określa czas trwania unieruchomienia pojazdu po odebraniu informacji od czujników nasłonecznienia i temperatury zewnętrznej

·         W oparciu o te informacje, kalkulator klimatyzacji/układu wytwarzania zimna oszacowuje temperaturę w kabinie

Postój dłuższy od 5 godz. :

·         Po przebudzeniu inteligentny moduł sterujący określa czas trwania unieruchomienia pojazdu

·         Po odebraniu informacji o temperaturze zewnętrznej, nasłonecznieniu, obliczana jest szacowana temperatura w kabinie

UWAGA : Odłączenie akumulatora powoduje utratę zapamiętanych wartości.

2.4. Klimatyzacja z tyłu

Rysunek : d4ead5zd

Wyświetl na pełnym ekranie

(1) Czujnik temperatury powietrza w kabinie tylny prawy.

(2) Czujnik temperatury powietrza w kabinie tylny lewy.

Czujniki temperatury powietrza w kabinie z tyłu wbudowane są w urządzenie automatycznej regulacji temperatury, aby regulować automatycznie klimatyzację z tyłu.

Funkcją czujników temperatury powietrza w kabinie z tyłu jest zapewnienie pomiaru temperatury powietrza w kabinie dostarczanego przez blok ogrzewania.

Zmierzona temperatura powietrza w kabinie z tyłu będzie wykorzystywana przez urządzenie automatycznej regulacji temperatury dla lepszego zarządzania warunkami komfortu termicznego z tyłu.

3. Funkcja : Temperatura

Funkcja temperatury działa i jest sterowana według następujących 2 trybów automatycznych :

·         "automatyczny komfort"

·         "automatyczna widoczność"

2 skrajne położenia "całe zimno" i "całe ciepło" oznaczone jako "LO" i "HI" na wyświetlaczu panelu czołowego klimatyzacji z regulacją automatyczną są wartościami zadanymi, które nie są regulowane.

Wartości zadanych "całe zimno" i "całe ciepło" nie można łączyć z jednym z 2 trybów automatycznych.

4. Funkcja dystrybucji powietrza

4.1. Kinematyka rozdzielania (Siedzenia przednie)

Rysunek : d4ea30cd

Wyświetl na pełnym ekranie

"A" Wentylacja.

"B" Stopy / Wentylacja.

"C" Stopy / Odszranianie / Wentylacja.

"D" Stopy / Odszranianie.

"E" Stopy.

"F" Odszranianie.

"G" WIDOCZNOŚĆ.

"H" Wartość procentowa skoku kinematyki zespołu przesłon rozdzielania.

4.2. Kinematyka rozdzielania (Siedzenia tylne)

Rysunek : d4ea30fd

Wyświetl na pełnym ekranie

"A" Wentylacja.

"B" Stopy / Wentylacja.

"E" Stopy.

"H" Wartość procentowa skoku kinematyki zespołu przesłon rozdzielania.

5. Funkcja dmuchawy powietrza

Tryb "OFF" zostaje włączony po ustawieniu na zero dmuchawy powietrza.

Gdy poziom dmuchawy powietrza ustawiony jest na 1, ustawienie na zero poziomu dmuchawy powietrza wymaga wykonania 2 operacji za pomocą sterowania prędkości dmuchawy powietrza.

Sterowania które wychodzą z trybu "OFF" :

·         Naciśnięcie przycisku usuwania zaparowania/odszraniania przedniej szyby

·         Naciśnięcie przycisku klimatyzacji umożliwia przywrócenie stanu regulacji jaki był ustawiony zanim włączony został tryb "OFF" z włączoną klimatyzacją

·         Zmiana wartości zadanej temperatury kierowcy lub pasażera, lub zmiana rozdzielania umożliwia przywrócenie stanu regulacji jaki był ustawiony zanim włączony został tryb "OFF"

Sterowania które nie wychodzą z trybu "OFF" :

·         Naciśnięcie sterowania tylnej szyby ogrzewanej powoduje włączenie tylnej szyby ogrzewanej bez wychodzenia z trybu "OFF"

·         Naciśnięcie sterowania recyrkulacji powietrza we wnętrzu pojazdu brane jest pod uwagę bez wychodzenia z trybu "OFF"

6. Tryb "automatycznego komfortu"

Gdy sterowanie usuwania zaparowania/odszraniania przedniej szyb jest wyłączone, naciśnięcie przycisku "AUTO" umożliwia włączenie trybu "automatycznego komfortu".

W trybie "automatycznego komfortu" układ klimatyzacji z automatyczną regulacją steruje funkcjami rozdzielania, mieszania i wlotu powietrza tak, aby utrzymać komfort termiczny we wnętrzu pojazdu możliwie jak najbliżej wartości zadanej temperatury wybranej przez pasażerów.

W trybie "automatycznego komfortu" parametry automatyki dotyczącej rozdzielania i wydatku powietrza nie są wyświetlane.

W trybie "automatycznego komfortu" lampki kontrolne sterowania układu chłodniczego i sterowania trybu "Auto" palą się przez cały czas.

W trybie "Auto komfort", następujące parametry są używane do zarządzania komfortem cieplnym :

·         Temperatura zewnętrzna

·         Oceniana temperatura kabiny

·         Temperatura materiałów

W trybie "Auto komfort", włączenie oporności powietrza kabiny dokonuje się w funkcji temperatury płynu chłodzącego silnik i zapotrzebowania cieplnego (*).

7. Tryb "automatycznej widoczności"

Naciśnięcie sterowania usuwania zaparowania/odszraniania przedniej szyby umożliwia włączenie trybu "automatycznej widoczności".

W trybie "automatycznej widoczności" układ klimatyzacji z automatyczną regulacją steruje funkcjami rozdzielania, mieszania i wlotu powietrza tak, aby szybko usunąć zaparowanie/odszronić przednią szybę i poprawić widoczność kierowcy.

W trybie "automatycznej widoczności" parametry automatyki dotyczącej rozdzielania i wydatku powietrza nie są wyświetlane.

W trybie "automatycznej widoczności" lampki kontrolne sterowania układu chłodniczego, sterowania usuwania zaparowania/odszraniania oraz sterowania trybu "Auto" palą się przez cały czas.

Wyłączenie trybu "automatycznej widoczności" następuje w przypadku wykonania jednej z poniższych czynności :

·         Kolejne naciśnięcie sterowania usuwania zaparowania/odszraniania przedniej szyby

·         Ręczne sterowanie rozdzielaniem

·         Ustawienie na zero dmuchawy powietrza

8. Funkcja wlotu powietrza

W trybie automatycznym układ klimatyzacji może włączyć częściową lub całkowitą recyrkulację powietrza.

W trybie automatycznym układ klimatyzacji nie wymusza ustawienia wlotu powietrza z zewnątrz na 100 %.

W trybie automatycznym, naciśnięcie sterowania recyrkulacji powietrza we wnętrzu pojazdu nie powoduje wyłączenia trybu AUTO, zmianie ulega jedynie sterowanie wlotem powietrza.

Wlot powietrza z zewnątrz jest zamknięty :

·         Podczas korzystania ze spryskiwaczy szyb

·         W przypadku wykrycia zanieczyszczenia powietrza na zewnątrz

9. Działanie : Zespół ogrzewania

9.1. Całe ciepło z przodu i tyłu

"J" Wylot powietrza odszraniania/nawiewu (Do przodu).

"K" Wylot na nogi (Do przodu).

"L" Wylot powietrza na nogi/nawiew (Do tyłu).

"M" Powietrze gorące.

"N" Powietrze umiarkowane.

(a) Przesłona rozdziału) (Odszranianie/nawiew).

(b) Przesłona rozdziału) (Przednie słupki).

(c) Przesłony mieszania.

(d) Przesłona rozdziału) (Nogi z tyłu).

(3) Dmuchawa.

(4) Rezystancja ogrzewania powietrza we wnętrzu pojazdu (*).

(5) Nagrzewnica .

(6) Parownik chłodzenia (klimatyzacji).

(7) Filtr przeciwpyłkowy.

UWAGA : Wylot nawiewu z tyłu "L" jest sterowany przez klapy rozdziału mechanicznego ze sterowaniem ręcznym usytuowane w zespole ogrzewania z tyłu.

9.2. Całe zimno z przodu i tyłu

 

"J" Wylot powietrza odszraniania/nawiewu (Do przodu).

"K" Wylot na nogi (Do przodu).

"L" Wylot powietrza na nogi/nawiew (Do tyłu).

"N" Powietrze umiarkowane.

"P" Powietrze zimne.

(a) Przesłona rozdziału) (Odszranianie/nawiew).

(b) Przesłona rozdziału) (Przednie słupki).

(c) Przesłony mieszania.

(d) Przesłona rozdziału) (Nogi z tyłu).

(3) Dmuchawa.

(4) Rezystancja ogrzewania powietrza we wnętrzu pojazdu (*).

(5) Nagrzewnica .

(6) Parownik chłodzenia (klimatyzacji).

(7) Filtr przeciwpyłkowy.

UWAGA : Wylot nawiewu z tyłu "L" jest sterowany przez klapy rozdziału mechanicznego ze sterowaniem ręcznym usytuowane w zespole ogrzewania z tyłu.

9.3. Zimno dla przodu i ciepło dla tyłu

"J" Wylot powietrza odszraniania/nawiewu (Do przodu).

"K" Wylot na nogi (Do przodu).

"L" Wylot powietrza na nogi/nawiew (Do tyłu).

"M" Powietrze gorące.

"N" Powietrze umiarkowane.

"P" Powietrze zimne.

(a) Przesłona rozdziału) (Odszranianie/nawiew).

(b) Przesłona rozdziału) (Przednie słupki).

(c) Przesłony mieszania.

(d) Przesłona rozdziału) (Nogi z tyłu).

(3) Dmuchawa.

(4) Rezystancja ogrzewania powietrza we wnętrzu pojazdu (*).

(5) Nagrzewnica .

(6) Parownik chłodzenia (klimatyzacji).

(7) Filtr przeciwpyłkowy.

UWAGA : Wylot nawiewu z tyłu "L" jest sterowany przez klapy rozdziału mechanicznego ze sterowaniem ręcznym usytuowane w zespole ogrzewania z tyłu.

9.4. Ciepło dla przodu i zimno dla tyłu

Rysunek : d4ead63d

Wyświetl na pełnym ekranie

"J" Wylot powietrza odszraniania/nawiewu (Do przodu).

"K" Wylot na nogi (Do przodu).

"L" Wylot powietrza na nogi/nawiew (Do tyłu).

"M" Powietrze gorące.

"N" Powietrze umiarkowane.

"P" Powietrze zimne.

(a) Przesłona rozdziału) (Odszranianie/nawiew).

(b) Przesłona rozdziału) (Przednie słupki).

(c) Przesłony mieszania.

(d) Przesłona rozdziału) (Nogi z tyłu).

(3) Dmuchawa.

(4) Rezystancja ogrzewania powietrza we wnętrzu pojazdu (*).

(5) Nagrzewnica .

(6) Parownik chłodzenia (klimatyzacji).

(7) Filtr przeciwpyłkowy.

UWAGA : Wylot nawiewu z tyłu "L" jest sterowany przez klapy rozdziału mechanicznego ze sterowaniem ręcznym usytuowane w zespole ogrzewania z tyłu.

10. Działanie : Przesłony mieszania - Rozrząd

10.1. Rozrząd

Rysunek : d4ead64d

Wyświetl na pełnym ekranie

(8) Przesłona rozdziału) : Nawiewy środkowe i boczne (lewe).

(9) Przesłona rozdziału) : Odszranianie - Usuwanie pary.

(10) Przesłona rozdziału) : Odszranianie - Usuwanie pary.

(11) Przesłona rozdziału) : Nawiewy środkowe i boczne (prawe).

(12) Przesłona rozdziału) : Noga (prawy przedni).

(13) Przesłona rozdziału) : Noga (Prawy tylny).

(14) Przesłona rozdziału) : Noga (Lewy tylny).

(15) Przesłona rozdziału) : Noga (lewy przedni).

Rysunek : d4ead65d

Wyświetl na pełnym ekranie

(8) Przesłona rozdziału) : Nawiewy środkowe i boczne (lewe).

(9) Przesłona rozdziału) : Odszranianie - Usuwanie pary.

(10) Przesłona rozdziału) : Odszranianie - Usuwanie pary.

(11) Przesłona rozdziału) : Nawiewy środkowe i boczne (prawe).

(12) Przesłona rozdziału) : Noga (prawy przedni).

(13) Przesłona rozdziału) : Noga (Prawy tylny).

(14) Przesłona rozdziału) : Noga (Lewy tylny).

(15) Przesłona rozdziału) : Noga (lewy przedni).

(16) Kinematyka silnika rozdzielania (prawe).

(17) Kinematyka silnika rozdzielania (lewe).

10.2. Mieszanie

Rysunek : d4ead66d

Wyświetl na pełnym ekranie

(18) Kinematyka silnika mieszania.

(19) Przesłony mieszania.

11. Działanie : Obieg termiczny

Rysunek : d4ead67d

Wyświetl na pełnym ekranie

"Q" Obieg zimnego powietrza.

"R" Obieg ciepłego powietrza.

(4) Dodatkowe ogrzewanie elektryczne (*).

(3) Nagrzewnica .

(6) Parownik chłodzenia (klimatyzacji).

(20) Skraplacz klimatyzacji.

(21) Sprężarka klimatyzacji.

(22) Silnik spalinowy.

(23) Zawór rozprężny klimatyzacji.

12. Działanie : Jonizator (*)

Jonizator jest sterowany przez ekran wielofunkcyjny.

Jonizator jest urządzeniem niezależnym od klimatyzacji automatycznej.

Kierowca może wybierać 2 tryby działania :

·         Tryb "Clean" oczyszczający powietrze

·         Tryb "Komfort" oczyszczający powietrze i działający antystresowo

13. Zabezpieczenia dotyczące sprężarki układu klimatyzacji

13.1. Zabezpieczenie przed zamarzaniem parownika klimatyzacji

Inteligentny moduł sterujący zakazuje włączenia sprężarki układu wytwarzania zimna w określonych warunkach temperatury zewnętrznej w celu uniknięcia oszronienia parownika układu wytwarzania zimna.

Zarządzanie zabezpieczeniem przed oszronieniem parownika jest realizowane przez BSI :

·         Jeżeli temperatura czujnika temperatury parownika jest mniejsza od - 0,5°C przez ponad jedną minutę, sprężarka klimatyzacji zostaje wyłączona

·         Sprężarka klimatyzacji zostaje ponownie włączona, gdy temperatura powróci powyżej 3,5°C

13.2. Zabezpieczenie maksymalnej dopuszczalnej prędkości obrotowej (*)

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin