SCENARIUSZ ZAJĘĆ W GRUPIE DZIECI 5- LETNICH
PROWADZĄCA: Katarzyna Rakowska
DATA: 27.04.2015r.
GRUPA: 5- latki
TEMATYKA KOMPLEKSOWA: „Mali strażnicy przyrody”
TEMAT: „Zabawy z Ekoludkiem”- zabawy matematyczne diagnozujące gotowość dziecka do nauki matematyki
CELE EDUKACYJNE:
Dziecko:
- posługuje się liczebnikami głównymi i liczy prawidłowo w zakresie 10 (3 punkty)
- wyznacza wynik dodawania i odejmowania w zakresie 10, licząc na palcach lub innych zbiorach zastępczych (3 punkty)
- posługuje się liczebnikami porządkowymi (3 punkty)
- rozpoznaje kształty figur geometrycznych płaskich (4 punkty)
- samodzielnie określa położenie przedmiotów w przestrzeni (4 punkty)
- dostrzega powtarzające się sekwencje i kontynuuje występujące w danym układzie regularności (2 punkty)
CELE WYCHOWAWCZE:
- rozumie kierowane do niego polecenia i wykonuje je zgodnie z oczekiwaniami,
- słucha uważnie poleceń i wypowiedzi innych,
- aktywnie uczestniczy w zajęciach.
METODY PRACY:
- zadań stawianych do wykonania
FORMY PRACY:
- grupowa (praca z całą grupą)
- indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Karty pracy, koszyczki, kredki, sylweta Ekoludka, sylweta planety z zadaniami.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
I. CZĘŚĆ WSTĘPNA
1. Zaproszenie dzieci do sali, przywitanie się z dziećmi, przedstawienie/ zaprezentowanie postaci Ekoludka, zaproszenie do wspólnej zabawy z Ekoludkiem.
2. Zabawa integracyjna przy muzyce „Rakiety”- wyruszenie w podróż po Planecie Ziemi wraz Ekoludkiem.
II. CZĘŚĆ GŁÓWNA
1. „Tajemnicze drzewo” (8 punktów)- dzieci zgodnie z poleceniem rysują:
- koło nad drzewem,
- trójkąt z prawej strony drzewa,
- kwadrat pod drzewem
- prostokąt z lewej strony drzewa.
2. „Szyfr” (2 punkty)- dzieci odnajdują identyczny układ w konturze i kolorują go w taki sam sposób.
3. „Liczymy z Ekoludkiem” (3 punkty)- dzieci łączą zbiory tak, aby ilość elementów w zbiorze była taka sama jak liczba oczek na kostkach. Dzieci, które potrafią dopasują cyfrę do odpowiedniego zbioru.
4. „Ekologiczne rachunki” (3 punkty)- dzieci uzupełniają zbiory tak, by w każdym zbiorze było tyle elementów, ile wskazuje cyfra.
5. „Sadzimy kwiaty” (3 punkty)- dzieci przeliczają kwiatki używając liczebników porządkowych, otaczają pętlą trzeci i siódmy kwiatek.
III. CZĘŚĆ KOŃCOWA
1. Podziękowanie dzieciom za wspólne zabawy z Ekoludkiem.
kasiazabka123