SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH W GRUPIE DZIECI 4- LETNICH
PROWADZĄCA: Katarzyna Rakowska, Marta Góźdź
DATA: 17.11.2015r.
GRUPA: 4- latki
TEMATYKA KOMPLEKSOWA: „W co się bawić gdy na dworze plucha”
TEMAT: „W co się bawić gdy na dworze plucha”
CELE EDUKACYJNE:
Dziecko:
- rozpoznaje dźwięki z najbliższego otoczenia (deszcz),
- rozwiązuje zagadki słowne, kojarząc odpowiedź z ilustracją,
- uczestniczy aktywnie w ćwiczeniach ortofonicznych utrwalających prawidłowy sposób oddychania i wymowę głosek
- podejmuje próbę podziału wyrazy na sylaby,
- próbuje rysować po śladzie proste wzory,
- wybrzmiewa rytm piosenki na instrumentach i przyborach, w tym wykonanych samodzielnie (butelka plastikowa z piaskiem),
- wyznacza, działając na konkretach, wynik dodawania i odejmowania w zakresie 5 i więcej, dokładając przedmioty i ustalając, ile jest razem, odkładając przedmioty i licząc, ile zostało,
- zauważa regularności rytmu w 3-elementowym układzie,
- stosuje liczebniki porządkowe w sytuacjach zadaniowych,
- potrafi właściwie reagować ruchem na zmianę tempa, dynamiki i wysokości dźwięku,
CELE WYCHOWAWCZE:
- wykonuje kierowane do niego prośby i polecenia i próbuje dokładnie je wypełniać,
- nie przerywa wypowiedzi innych,
- stara się w skupieniu uczestniczyć w zajęciach.
METODY PRACY:
- zadań stawianych do wykonania
- oglądowa (pokaz)
FORMY PRACY:
- grupowa (praca z całą grupą)
- indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Nagranie piosenek (marsz, „Czas rozpocząć już zabawę”, „Deszczowa orkiestra”, „Wiatr, parasolki, mgła”), treść zagadek, obrazki- rozwiązania zagadek, kropelki deszczu, tablica magnetyczna, folie, pisaki, karty pracy do rysowania po śladzie, instrumenty (bębenki, butelki- grzechotki, trójkąty), dywaniki, liczmany (kropelki, chmurki dla każdego dziecka), liczmany dla n-lki, parasolki, kolorowe chusteczki, upominki dla dzieci.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
I. CZĘŚĆ WSTĘPNA
1. Wejście dzieci do sali przy akompaniamencie muzyki marszowej.
2. Przywitanie Rodziców i zaproszenie do wspólnej zabawy przy piosence- powitance „Czas rozpocząć już zabawę”
II. CZĘŚĆ GŁÓWNA
1. Dzieci rozwiążą zagadkę słuchową- deszcz. Następnie odpowiedzą na pytania dotyczące obecnej pory roku- jesieni.
2. Zabawy artykulacyjne
3. Rozwiązywanie zagadek słownych związanych z jesienną pogodą. Odgadnięte wyrazy dzieci podzielą na sylaby, przeliczą ilość sylab w wyrazie (zilustrują ją kropelkami).
4. „Deszczowa orkiestra”- instrumentacja piosenki.
5. „Deszczyk”- opowieść matematyczna. Dzieci wysłuchają opowiadania n-lki i zilustrują jego treść przy użyciu liczmanów.
6. „Deszczowe kropelki”- dzieci ułożą rytm wg wzoru. Następnie przy pomocy liczebników porządkowych wskażą odpowiednie kropelki.
7. „Wiatr, parasolki, mgła”- inscenizacja utworu muzycznego
8. „Kolorowe kropelki deszczu”- dzieci podejmują próbę rysowania po śladzie (deszcz). Następnie wspólnie z rodzicami ozdobią pelerynkę misia rysując pisakami.
III. CZĘŚĆ KOŃCOWA
1. Podsumowanie zajęć- rozmowa z dziećmi na temat zajęć
2. Podziękowanie Rodzicom za udział w zajęciach
kasiazabka123