Konarzewski K - Podstawy teorii oddzialywań wychowawczych.pdf

(1585 KB) Pobierz
Podstawy
teorii
oddziaływań
wychowawczych
Krzysztof
Konarzewski
Podstawy
teorii
oddziaływań
wycho-
wawczych
Państwowe
Wydawnictwo
Naukowe
Warszawa
1982
Redaktor: Barbara Dmowska
Redaktor techniczny: Marianna Wachowicz
Korektorzy: Helena Bocheńska, Teresa Palka
Projekt okładki: Maria Zielińska
Tytuł dotowany przez
Ministerstwo Nauki, Szkolnictwa Wyższego
i Techniki
© Copyright by Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Warszawa 1982
ISBN 83-01-03823-3
Rozdział
pierwszy
Ogólna
charakterystyka
teorii
wychowania
1. Struktura pedagogiki
Pedagogika jest to nauka o wychowaniu człowieka.
Wychowanie jest działalnością, w której jeden człowiek stara się
zmienić innego człowieka.
Te dwie definicje nie są, być może, najbardziej fortunnym wstę-
pem do dalszych rozważań ― pierwsza wydaje się przez swą oczywi-
stość zbędna, druga zaś jednogłośnie zostanie uznana za wadliwą,
bo jest zbyt szeroka. Zgadzając się z tym ostatnim zarzutem, nie
podejmiemy jednak w tym miejscu prób jej zwężania, by nie stra-
cić nic z jej prostoty, która pozwoli na wyraźniejsze ukazanie kilku
spraw podstawowych.
Rozpoczniemy od stwierdzenia, że wychowanie w nakreślonym
rozumieniu może się stać przedmiotem refleksji naukowej na dwa
sposoby: jako fakt i jako zadanie.
Działalność wychowawcza jest nieodłącznym składnikiem spo-
łecznej formy życia człowieka. W każdym czasie i miejscu wspólnota
ludzka musiała uporać się z problemem, który w świecie zwierząt
skutecznie rozwiązała natura: z problemem zachowania ciągłości
swego istnienia wbrew biologicznemu starzeniu się i wymieraniu
jej członków. Tym rozwiązaniem jest właśnie wychowanie. Gdy
obejmiemy spojrzeniem różne epoki dziejowe i różne społeczno-
ści, otrzymamy przestrzennie zróżnicowany i historycznie zmienny
zbiór faktycznie stosowanych praktyk wychowawczych. Te praktyki
― właśnie jako zaistniałe fakty ― stają się przedmiotem badań licz-
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin