angielski_PR.pdf

(1438 KB) Pobierz
E
GZAMIN MATURALNY
J
ĘZYK ANGIELSKI
Poziom rozszerzony
Z
BIÓR ZADAŃ
Materiały pomocnicze dla uczniów i nauczycieli
Centralna Komisja Egzaminacyjna
2015
Publikacja opracowana przez zespół koordynowany przez
Joannę Berej
i
Ilonę
Gąsiorkiewicz-Kozłowską,
działający w ramach projektu
Budowa banków zadań
realizowanego przez Centralną Komisję Egzaminacyjną pod kierunkiem Janiny Grzegorek.
Autorzy
Dorota Banaś
Danuta Gumowska
Wojciech Jastrzębski
Marcin Paśnikowski
Agnieszka Paździor (kierownik zespołu przedmiotowego)
Grzegorz Przybylski
Anna Tracz-Kowalska
Joanna Wieruszewska
Komentatorzy
Lucy Bindulska
prof. dr hab. Romuald Gozdawa-Gołębiowski
Barbara Michalec
Opracowanie redakcyjne
Dorota Borkowska
Redaktor naczelny
Julia Konkołowicz-Pniewska
Zbiory zadań
opracowano w ramach projektu
Budowa banków zadań,
Działanie 3.2 Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych,
Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty,
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Spis treści
Wprowadzenie .......................................................................................................................... 4
1.
Rozumienie ze słuchu ........................................................................................................ 5
1.1. Zadania wielokrotnego wyboru ....................................................................................... 5
1.2. Zadania na dobieranie .................................................................................................... 16
2.
Rozumienie tekstów pisanych ........................................................................................ 20
2.1. Zadania na dobieranie .................................................................................................... 20
2.2. Zadania wielokrotnego wyboru ..................................................................................... 30
3.
Znajomość środków językowych ................................................................................... 42
3.1. Zadania wielokrotnego wyboru ..................................................................................... 42
3.2. Zadania krótkiej odpowiedzi ......................................................................................... 47
4.
Wypowiedź pisemna ....................................................................................................... 53
4.1. Artykuł ........................................................................................................................... 53
4.2. Rozprawka ..................................................................................................................... 54
4.3. List formalny ................................................................................................................. 56
5.
6.
7.
Transkrypcje tekstów do słuchania ............................................................................... 57
Rozwiązania i komentarze do zadań ............................................................................. 66
Wykaz umiejętności ogólnych i szczegółowych sprawdzanych zadaniami ............... 85
Wprowadzenie
Prezentowany zbiór zadań z języka angielskiego jest adresowany przede wszystkim do
uczniów szkół ponadgimnazjalnych przygotowujących się do egzaminu maturalnego w nowej
formule. Zbiór został przygotowany tak, aby można było z niego korzystać zarówno podczas
samodzielnej pracy w domu, jak i na lekcjach pod kierunkiem nauczyciela.
Zbiór, odwołując się do wymagań
Podstawy programowej
i struktury arkusza
egzaminacyjnego z języka obcego, zawiera starannie dobrane zadania zróżnicowane pod
względem sprawdzanych umiejętności, materiału źródłowego oraz formy testowania.
Forma testowania, czyli typy zadań, kształtuje strukturę arkusza egzaminacyjnego. Stąd to
właśnie typy zadań stanowią w zbiorze podrozdziały w ramach rozdziałów poświęconych
poszczególnym sprawnościom językowym.
Zbiór składa się z siedmiu rozdziałów, z których cztery pierwsze zawierają zadania testujące
rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych, znajomość środków językowych
i umiejętność tworzenia własnych wypowiedzi pisemnych. W tych rozdziałach uczniowie
i nauczyciele znajdą 40 zadań.
Następne rozdziały to transkrypcje do zadań oraz rozwiązania zadań wraz z komentarzami.
W ostatnim zaś rozdziale przedstawiono wykaz wymagań ogólnych i szczegółowych
Podstawy programowej,
na podstawie których zbudowano zadania.
Cechą szczególną publikacji jest obudowa zadań. Każdy typ zadania w poszczególnych
podrozdziałach został poprzedzony wskazówkami ogólnymi, dotyczącymi sposobu jego
rozwiązania.
Pierwsze zadania z serii zadań danego typu zawierają szczegółowe wskazówki odnoszące się
do treści konkretnego zadania. Ten materiał ćwiczeniowy może stanowić dla ucznia
samouczek lub służyć nauczycielowi jako pomoc w kształtowaniu u swoich podopiecznych
strategii rozwiązywania zadań.
Kolejne zadania w każdym podrozdziale przeznaczone są do samodzielnego rozwiązania.
Przygotowano do nich komentarze, dzięki którym uczeń może sprawdzić, czy jego tok
rozumowania w poszukiwaniu poprawnej odpowiedzi był słuszny i czy w sposób właściwy
odrzucił rozwiązania niepoprawne. Komentarze do zadań znajdują się w rozdziale
z rozwiązaniami.
W celu odróżnienia zadań ze wskazówkami od tych do samodzielnego rozwiązania
wskazówki zostały umieszczone w polach tekstowych na szarym tle.
Proponowany w zbiorze układ zadań, dzięki wskazówkom, pozwala nabyć umiejętność
analizy tekstu, a następnie wykorzystać ją w zadaniach przeznaczonych do samodzielnego
rozwiązania. Kształtowanie umiejętności analizy informacji w tekście i zadaniach jest
niezwykle ważne, ponieważ przyczynia się do świadomego, a nie przypadkowego wyboru
odpowiedzi.
Podejmowanie przemyślanych decyzji okaże się istotne dla przyszłych absolwentów również
w różnych sferach ich dorosłego życia. Życzymy im wszystkim wytrwałości w rozwijaniu
umiejętności językowych i satysfakcji z sukcesu, jakim będzie swobodne komunikowanie się
w świecie bez granic.
1. Rozumienie ze słuchu
5
1.
Rozumienie ze słuchu
Umiejętność rozumienia tekstów ze słuchu sprawdzana jest na egzaminie za pomocą zadań
zamkniętych typu dobieranie i wielokrotny wybór. Zadania mogą być oparte na jednym
tekście albo na kilku. W niektórych zadaniach teksty połączone są wspólnym tematem,
w innych każdy tekst dotyczy innego tematu z podstawy programowej.
1.1.
Zadania wielokrotnego wyboru
Zapoznasz się z trzema wypowiedziami (dialogami i monologami) o różnej tematyce. Na
egzaminie każda wypowiedź będzie odtworzona dwukrotnie. Do każdej wypowiedzi
sformułowane jest jedno zadanie z trzema opcjami odpowiedzi.
Czytając zadania, zwróć uwagę na to, jak są one sformułowane: czy dotyczą ogólnego
sensu tekstu czy określenia celu mówiącego, może wskazania, kto jest mówiącym lub do
kogo kieruje swoją wypowiedź. Jedno z zadań może dotyczyć odróżniania faktów od
opinii.
W ustaleniu, kim jest wypowiadająca się osoba lub do kogo się zwraca, pomoże Ci
zrozumienie zwrotów, którymi ta osoba się posługuje. Jeśli nie zauważysz
charakterystycznych zwrotów, spróbuj skupić się na zawartości treściowej wypowiedzi,
z której będzie wynikało, kto mówi. W ustaleniu, gdzie ta osoba się znajduje, pomogą
informacje na temat wyglądu lub przeznaczenia miejsca albo czynności ludzi, którzy
w nim przebywają.
Jeśli masz określić ogólny sens całego tekstu, zastanów się, które z proponowanych
w zadaniu rozwiązań podsumowuje tekst lub w jakiś sposób go streszcza.
Cel wypowiedzi pomogą Ci określić użyte przez autora czasowniki, np. wyjaśniać,
radzić, ostrzegać, skarżyć się, zapraszać, zachęcać, krytykować.
Rozpoznając, czy dane zdanie jest faktem czy opinią, pamiętaj, że musisz to zrobić,
odnosząc się do treści tekstu, a nie swojej wiedzy ogólnej. Fakt to prawda obiektywna,
a opinia to pogląd subiektywny. Jeśli osoba mówiąca przedstawia coś jako realny,
naukowo lub statystycznie potwierdzony, zweryfikowany stan rzeczy, należy uznać, że
jest to fakt. W przypadku zadań wymagających wskazania opinii pomocne będą
występujące w tekście wyrażenia, np.
To my mind; In my view.
Zapoznaj się z tekstami od początku do końca, nawet jeżeli wydaje Ci się już po
pierwszych słowach, że znasz poprawną odpowiedź. Nie opieraj się na pojedynczych,
wyrwanych z kontekstu słowach, należy zawsze rozważać fragment lub całość
wypowiedzi.
Spróbuj wstępnie zaznaczyć swoje odpowiedzi już podczas pierwszego zapoznawania się
z tekstami. Podczas drugiego będziesz mógł się upewnić, czy Twoje odpowiedzi są
poprawne.
Jeśli masz wątpliwości, którą opcję wybrać, wyklucz te odpowiedzi, które na pewno nie
są poprawne. Wtedy łatwiej będzie Ci podjąć decyzję.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin