23-Język polski - Modele odpowiedzi.pdf

(7519 KB) Pobierz
GIELDAMATURALNA.PL
- Twój indywidulany klucz do wiedzy!
*Kod na końcu klucza odpowiedzi
ODBIERZ KOD DOSTĘPU*
Vademecum
Język polski
Operon
100%
KRYTERIA OCENIANIA ODPOWIEDZI
Próbna Matura z OPERONEM
Język polski
Poziom podstawowy
Listopad 2016
Zadania sprawdzające rozumienie czytanego tekstu
Model zawiera przewidywane odpowiedzi. Odpowiedzi ucznia mogą przybierać różną formę
językową, ale ich sens musi być synonimiczny wobec modelu.
Uwaga:
Za pełną odpowiedź przyznaje się maksymalną liczbę punktów, za niepełną – wskazane
w rubryce „punkty cząstkowe”. Nie należy przyznawać połówek punktów. Za brak odpowiedzi
lub odpowiedź błędną nie przyznaje się punktów.
Zadanie 1.
Agnieszka Krzemińska,
Sercowe sprawy
Nr
zadania
Maksymalna
liczba
punktów
MATURA
U M
VA D EMEC
ZAKRES PODSTAWOWY I ROZSZERZONY
Język polski
KOD WEWNĄTRZ
Zacznij
przygotowania
do matury już dziś
sklep.operon.pl/matura
Poprawna odpowiedź
Punkty cząstkowe
1.1.
np.
sprawy sercowe
– sprawy dotyczące miłości
Autorka przedstawiła kwestie dotyczące serca
z różnych dziedzin – anatomii, medycyny, filozofii,
religii. Opisała serce jako część ciała, jego funkcjono-
wanie i schorzenia, a także omówiła dawne znacze-
nie serca jako siedliska myśli i uczuć, obdarzanego
kultem i wykorzystywanego w rytuałach.
np.
serce skacze [komuś] do gardła – strach, przeraże-
nie, wzruszenie
serce [komuś] omal z piersi nie wyskoczy – strach,
wzburzenie, wzruszenie, szczęście, radość
serce zamiera [w
kimś]
– niepokój, strach
np.
starożytność – zatrzymanie pracy serca oznaczało
śmierć (fizjologia)
średniowiecze – chrześcijanie uważali serce za sie-
dlisko nieśmiertelnej duszy
2
np.
Autorka sugeruje, że o Janie III Sobieskim więcej po-
wiedzą jego listy niż badania jego ciała. O człowieku
więcej dowiemy się z jego wypowiedzi niż z anato-
mii; o człowieku więcej mówi kultura niż biologia.
1
0
1.2.
2
1 za podanie związ-
ków
1 za przypisanie
emocji
1.3.
2
1 za odpowiedź czę-
ściową
1.4.
1.5.
1
1
0
0
w w w. o p e r o n . p l
1
Język polski. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Maksymalna
liczba
punktów
Nr
zadania
Poprawna odpowiedź
Punkty cząstkowe
1.6.
1.7.
C
1. P
2. F
3. F
Razem
1
2
0
1 za dwie poprawne
odpowiedzi
nowysklep.operon.pl/matura
strona
40
10
sklep.operon.pl/matura
Zadanie 2.
Jan Miodek,
Podaj mi swoje namiary
Nr
zadania
Maksymalna
liczba
punktów
Poprawna odpowiedź
Punkty cząstkowe
2.1.
2.2.
potoczny
np.
– ożywiają styl
– są pretekstem do sformułowania podsumowania
– sugerują niejednoznaczność ocen używania fraze-
ologizmów w polszczyźnie oficjalnej
np.
ekspresywny – wyrazisty, wyrażający emocje, prze-
życia; o silnym nacechowaniu emocjonalnym
proweniencja – pochodzenie
podmiot – metafory
orzeczenie – rażą
B
np.
a)
zasługujące na pozytywną ocenę; odświeżanie
stereotypowych wypowiedzi; pożądana dysautoma-
tyzacja
b)
trzeba uważać; nie powinno się; należy odnieść
Pierwszy akapit zawiera temat wypowiedzi lub jest
punktem wyjścia wywodu lub przedstawia tezę
(stanowisko autora) uzasadniane w dalszym cią-
gu tekstu.
Razem
1
1
0
0
nowysklep.operon.pl/matura
strona
270
sklep.operon.pl/matura
2.3.
2
1 za odpowiedź czę-
ściową
2.4.
2.5.
2.6.
2
1
2
1 za odpowiedź czę-
ściową
0
1 za trzy poprawnie
wypisane sformuło-
wania
nowysklep.operon.pl/matura
strona
33
nowysklep.operon.pl/matura
strona
275
sklep.operon.pl/matura
2.7.
1
0
10
Zadanie 3.
Przykładowy plan rozprawki
Podane tu odpowiedzi są wyłącznie przykładową, a nie jedyną poprawną realizacją zadań. W za-
daniu jest oceniana umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej zgodnej z regułami jej orga-
nizacji, zachowującej zasady spójności znaczeniowej i logicznej, mającej czytelną kompozycję,
nowysklep.operon.pl/matura
strony
280–281
sklep.operon.pl/matura
w w w. o p e r o n . p l
2
Język polski. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
będącej spójną i funkcjonalną pod kątem stylistycznym. Za zadanie przyznaje się maksymalnie
50 punktów.
Wypracowanie musi mieć nie mniej niż
250 słów.
Wypowiedź pisemna jest sprawdzana zgodnie z kryteriami podanymi w
Informatorze o egzami-
nie maturalnym z języka polskiego od roku szkolnego 2014/2015
(www.cke.edu.pl).
Temat 1. Jaki wpływ na człowieka mogą mieć książki? Rozważ problem i uzasadnij swoje
zdanie, analizując podany fragment
Lalki
Bolesława Prusa. Odwołaj się do losów boha-
tera oraz do innego, wybranego przez siebie, tekstu kultury. Twoja praca powinna liczyć
co najmniej 250 słów.
1. Postawienie tezy
Sformułowanie własnej opinii dotyczącej problemu postawionego w temacie bądź sformułowa-
nie hipotezy, np.
Książki kształtują sposób widzenia świata i/lub książki dają człowiekowi wsparcie
w trudnych chwilach, i/lub książki mogą rozbudzać oczekiwania wobec świata, mieć zgubny
wpływ na człowieka.
2. Analiza podanego fragmentu, np.
– przedstawienie sytuacji – prezentacja bohatera: Stanisław Wokulski, zawiedziony w miłości,
niepotrafiący się odnaleźć po rozczarowaniu, jakiego doświadczył, spędzając samotnie i bez-
czynnie czas, zwraca uwagę na książki;
– przeglądając ryciny, zapomina o cierpieniu, jednak wspomnienie Don Quichota znów przy-
wołuje Wokulskiemu własną sytuację; los Don Kichota jest dla niego obrazem własnego losu
– zanurzonego w poezji idealisty skazanego na porażkę w konfrontacji ze światem;
– powrót bohatera do lektur z młodości pozwala znowu oderwać się od rzeczywistości, daje
możliwość zapomnienia o bolesnych rozczarowaniach, poczucia się lepiej;
– lektura
Tysiąca i jednej nocy
pobudza wyobraźnię, przywraca nadzieję i wiarę w siebie, pozwala
znowu marzyć.
3. Wnioski z analizy fragmentu, np.
– fragment ukazuje Wokulskiego jako wytrawnego czytelnika, którego ukształtowały młodzień-
cze lektury;
– szczególne znaczenie ma dla niego książka, z której bohaterem się identyfikuje – uświadamia
sobie, że stał się ofiarą literatury;
– jednocześnie czytanie daje Wokulskiemu wytchnienie, jest źródłem przyjemności, przywra-
ca równowagę;
– Wokulski różnicuje literaturę rodzimą i obcą; pierwsza stała się źródłem frustracji, druga wle-
wała weń poczucie mocy, sprawczości;
– tekst pokazuje, że literatura znacząco wpłynęła na życie bohatera, ukształtowała jego wizję
świata i osobowość.
4. Odwołanie do całości utworu, np.
– dostrzeżenie, że Wokulski ma świadomość wpływu literatury na jego życie (sytuacja z lekturą
tomiku Mickiewicza zakupionego w Paryżu);
– wewnętrzne monologi bohatera niejednokrotnie pokazują, że zna on i pamięta poezję;
– przywołanie zachowań bohatera potwierdzających wpływ książek na jego postawę (idealiza-
cja miłości).
w w w. o p e r o n . p l
nowysklep.operon.pl/matura
strona
163
sklep.operon.pl/matura
3
Język polski. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
5. Przywołanie innych utworów, w odmienny lub podobny sposób odnoszących się do
problemu postawionego w temacie, np.
– przykłady utworów ukazujących pozytywny wpływ książek na życie bohatera (np. lektura Biblii
dla Raskolnikowa, francuskie książki czytane przez Miszę Kostylewa z
Innego świata,
książki jako
źródło nadziei, pasja łącząca ludzi w
Złodziejce książek
Markusa Zusaka lub filmie na podstawie
powieści, lub inne;
– przykłady utworów ukazujących, że literatura może mieć zgubny wpływ na człowieka (Emma
Bovary z powieści Flauberta, Gustaw z IV części
Dziadów
lub inne).
6. Podsumowanie rozważań, ostateczne sformułowanie własnego stanowiska
Kryteria oceny
rozprawki
Zasady przyznawania punktów
Liczba
punktów
Sformułowa-
Oceniając pracę pod względem sformułowania stanowiska, bierze się
nie stanowiska pod uwagę adekwatność, czyli odpowiedniość stanowiska i problemu.
– 6 pkt – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w polece-
niu
– 3 pkt – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego
w poleceniu
– 0 pkt – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska
Uzasadnienie
stanowiska
Oceniając pracę pod względem uzasadnienia stanowiska, bierze się pod
uwagę, czy jest ono trafne, czy jest szerokie i czy jest pogłębione.
– 18 pkt – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione
– 12 pkt – uzasadnienie trafne i szerokie
– 8 pkt – uzasadnienie trafne, ale wąskie
– 4 pkt – uzasadnienie częściowe
– 0 pkt – brak uzasadnienia stanowiska
Oceniając pracę pod względem poprawności rzeczowej, bierze się pod
uwagę liczbę błędów rzeczowych.
– 4 pkt – brak błędów rzeczowych
– 2 pkt – nie więcej niż 1 błąd rzeczowy
– 0 pkt – błędy rzeczowe
Błąd kardynalny to błąd wskazujący na nieznajomość tekstu kultury
oraz kontekstów, do których odwołuje się zdający.
Oceniając pracę pod względem zamysłu kompozycyjnego, bierze się
pod uwagę:
– funkcjonalność segmentacji – czy zostały wyodrębnione w tekście
(językowo i graficznie) części pracy oraz akapity,
– uporządkowanie tekstu – czy wyodrębnione części i akapity zostały
logicznie uporządkowane.
– 6 pkt – kompozycja funkcjonalna
– 3 pkt – zaburzenia funkcjonalności kompozycji
– 0 pkt – brak zamysłu kompozycyjnego
Oceniając pracę pod względem spójności lokalnej, bierze się pod uwagę
zgodność logiczną i gramatyczną między sąsiadującymi zdaniami w aka-
pitach.
– 2 pkt – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójno-
ści
– 1 pkt – znaczne zaburzenia spójności
– 0 pkt – wypowiedź niespójna
0–6
0–18
Poprawność
rzeczowa
0–4
Zamysł kom-
pozycyjny
0–6
Spójność
lokalna
0–2
w w w. o p e r o n . p l
4
Język polski. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Kryteria oceny
rozprawki
Liczba
punktów
Zasady przyznawania punktów
Styl tekstu
Oceniając pracę pod względem stylu tekstu, bierze się pod uwagę jego
stosowność, zachowanie zasady decorum.
– 4 pkt – styl stosowny
– 2 pkt – styl częściowo stosowny
– 0 pkt – styl niestosowny
Oceniając pracę pod względem poprawności językowej, bierze się pod
uwagę liczbę i wagę błędów składniowych, leksykalnych, słowotwór-
czych, frazeologicznych, fleksyjnych i stylistycznych.
– 6 pkt – brak błędów lub nieliczne błędy nierażące
– 3 pkt – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące
– 0 pkt – liczne błędy rażące
Oceniając pracę pod względem poprawności zapisu, bierze się pod
uwagę liczbę oraz wagę błędów ortograficznych i interpunkcyjnych.
– 4 pkt – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące
– 2 pkt – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące
– 0 pkt – liczne błędy rażące
0–4
Poprawność
językowa
0–6
Poprawność
zapisu
0–4
Niezależnie od stopnia realizacji poszczególnych podkryteriów zdający:
– otrzymuje 0 punktów w pozostałych kategoriach, jeżeli przyznano 0 punktów w kategorii sfor-
mułowanie stanowiska,
– nie otrzymuje punktów w pozostałych kategoriach, jeżeli otrzymał 3 punkty w kategorii sformu-
łowanie stanowiska, a 0 punktów za uzasadnienie stanowiska,
– otrzymuje punkty tylko w kategoriach: sformułowanie stanowiska, uzasadnienie stanowiska
i poprawność rzeczową, jeśli praca składa się z mniej niż 250 słów.
Praca zostaje zdyskwalifikowana w przypadku pojawienia się błędu kardynalnego.
Przykładowy plan interpretacji utworu poetyckiego
Podane tu odpowiedzi są wyłącznie przykładową, a nie jedyną poprawną realizacją zadań. W za-
daniu jest oceniana umiejętność odbioru, analizy i interpretacji utworu literackiego oraz two-
rzenia wypowiedzi pisemnej. Za zadanie przyznaje się maksymalnie
50 punktów.
Wypracowanie
musi mieć nie mniej niż
250 słów.
Wypowiedź pisemna jest sprawdzana zgodnie z kryteriami podanymi w
Informatorze o egzami-
nie maturalnym z języka polskiego od roku szkolnego 2014/2015
(www.cke.edu.pl).
nowysklep.operon.pl/matura
strona
280
sklep.operon.pl/matura
w w w. o p e r o n . p l
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin