+4-polski- odpowiedzi-2015-22%-.pdf

(3801 KB) Pobierz
Vademecum
Język polski
KRYTERIA OCENIANIA ODPOWIEDZI
Próbna Matura z OPERONEM
Język polski
Poziom podstawowy
Listopad 2015
Zadania sprawdzające rozumienie czytanego tekstu
Model zawiera przewidywane odpowiedzi. Odpowiedzi ucznia moga przybierać różną formę
językową, ale ich sens musi być synonimiczny wobec modelu.
Uwaga:
Za pełną odpowiedź przyznaje się maksymalną liczbę punktów, za niepełną – wskazane
w rubryce „punkty cząstkowe”. Nie należy przyznawać połówek punktów. Za brak odpowiedzi
lub odpowiedź błędną nie przyznaje się punktów.
Zadanie 1.
Stanisław Janicki,
Charles Chaplin
Nr
zadania
Poprawna odpowiedź
Maksymalna
liczba
punktów
Punkty cząstkowe
ZAKRES PODSTAWOWY I ROZSZERZONY
język polski
MATURA
VADEMECUM
kod wewnątrz
Zacznij
przygotowania
do matury już dziś
sklep.operon.pl/matura
1.1.
są punktem wyjścia do prezentacji sylwetki Chapli-
na, sygnalizują główny problem rozważań, intrygują
czytelnika, budzą zaciekawienie postacią Chaplina
np. filmy Chaplina można określić jako autorskie,
ponieważ był ich:
– scenarzystą
– reżyserem
– montażystą
np.
Więc – kim
[...]
był
[...].
Przede wszystkim był
[...]
[...]
pieniędzy. Właśnie – pieniędzy!
– stawał
[...]
po stronie maluczkich
[...].
Ale
[...]
nie
roztkliwiał się
[...]
B, np.
– nacechowane słownictwo:
geniusz,
prawdziwy
artysta,
absolutny autor
– wykrzyknienia
– pytania
B
np.
– łączył ważne tematy z komediową formą
– stworzył bohatera, z którym utożsamiali się widzo-
wie na całym świecie
– stworzył bohatera wielowymiarowego
– był wszechstronnym/wszechstronnie uzdolnionym
artystą
Razem
1
0
1.2.
2
1 za dwie poprawne
odpowiedzi
1.3.
2
1 za dwa przykłady
1.4.
2
1 za wskazanie
dwóch przykładów
nowysklep.operon.pl/matura
strona
281
1.5.
1.6.
1
2
0
1 za wskazanie dwóch
przykładów
nowysklep.operon.pl/matura
strona
14
sklep.operon.pl/matura
10
w w w. o p e r o n . p l
1
Język polski. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Zadanie 2.
Jerzy Bralczyk,
Między słowami: Ogarniać
Nr
zadania
Poprawna odpowiedź
Maksymalna
liczba
punktów
Punkty cząstkowe
2.1.
1. P
2. F
3. P
do stylu potocznego
np.
1. sytuacja komunikacyjna – w korespondencji urzę-
dowej, nadawca – obywatel, odbiorca – urzędnik
2. sytuacja komunikacyjna – w oficjalnej rozmowie,
nadawca – nauczyciel, odbiorca – dyrektor szkoły
C, np. różnica znaczeniowa, natężenie stanu emo-
cjonalnego (euforia jest intensywniejsza niż za-
chwyt)
1. przenośny
2. przenośny
3. dosłowny
np. Kościół Cię nie pomieści, wszędy pełno Ciebie.
Razem
2
1 za dwie poprawne
odpowiedzi
0
1 za jeden przykład
nowysklep.operon.pl/matura
strona
276
2.2.
2.3.
1
2
sklep.operon.pl/matura
2.4.
2
1 za częściową odpo-
wiedź
0
2.5.
2
2.6.
1
10
0
Zadanie 3.
Przykładowy plan rozprawki
Podane tu odpowiedzi są wyłącznie przykładową, a nie jedyną poprawną realizacją zadań. W za-
daniu jest oceniana umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej zgodnej z regułami jej orga-
nizacji, zachowującej zasady spójności znaczeniowej i logicznej, mającej czytelną kompozycję,
będącej spójną i funkcjonalną pod kątem stylistycznym. Za zadanie przyznaje się maksymalnie
50 punktów.
Wypracowanie musi mieć nie mniej niż
250 słów.
Wypowiedź pisemna jest sprawdzana zgodnie z kryteriami podanymi w aneksie do
Informatora
o egzaminie maturalnym z języka polskiego od roku szkolnego 2014/2015
(www.cke.edu.pl).
Temat 1. Rozum – siła człowieka czy źródło pychy prowadzącej do klęski? Rozważ problem,
analizując podany fragment i odwołując się do wybranego dramatu antycznego oraz inne-
go tekstu kultury. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 250 wyrazów.
1. Postawienie tezy, np.
Rozum jest źródłem potęgi człowieka.
/
Kierując się wyłącznie rozumem, człowiek staje się zaśle-
piony, co może stać się przyczyną jego klęski.
bądź sformułowanie hipotezy.
nowysklep.operon.pl/matura
strona
102
sklep.operon.pl/matura
w w w. o p e r o n . p l
2
Język polski. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
2. Analiza podanego fragmentu, np.
– dostrzeżenie, że prezentowane fragmenty to wypowiedzi chóru;
– przypomnienie roli chóru w tragedii antycznej;
– przedstawienie poglądów chóru na temat kondycji człowieka jako istoty rozumnej;
– dostrzeżenie w wypowiedzi chóru sugestii mówiącej o wolności człowieka i jego wpływie na
własny los (A
sił potęgę, które w duszy tleją, Popchnie on zbrodni lub cnoty koleją);
– przedstawienie poglądów chóru na temat ograniczeń, z jakimi winien liczyć się człowiek
(Śmierci
nie ujdzie on grotów);
– dostrzeżenie w wypowiedzi chóru (fragm. drugi) napomnienia o konieczności podporządko-
wania się człowieka wyższemu, boskiemu ładowi świata.
3. Wnioski z analizy fragmentu, np.
– wg chóru człowiek jako istota obdarzona rozumem jest zdolny podporządkować sobie naturę,
tak aby służyła jego potrzebom;
– dzięki rozumowi i mowie człowiek potrafi porządkować swój świat i swoje życie;
– człowiek nie jest jednak wszechmocny – jest istotą śmiertelną, nawet rozum nie może
tego zmienić;
– człowiek, który zanadto ufa rozumowi, zapomina o swoim miejscu w porządku świata i ulega
pysze, ściąga na siebie gniew bogów, jest zmuszony uznać swoją klęskę.
4. Odwołanie do treści wybranego dramatu antycznego (Antygony lub
Króla Edypa),
np.
– przywołanie losów i postawy Kreona lub Edypa;
– dostrzeżenie, że kierując się rozumem i mając dobre intencje, bohater przegrywa z losem;
– dostrzeżenie, że los bohatera tragedii antycznej odzwierciedla przekonanie, że rozum nie daje
człowiekowi władzy ani nad własnym życiem, ani nad światem.
5. Przywołanie innego tekstu kultury w odmienny lub podobny sposób odnoszącego się do
problemu postawionego w temacie, np.
– przywołanie tekstu kultury ukazującego rozum jako źródło potęgi człowieka (np. literatu-
ra i sztuka okresu oświecenia – wiersza
Balon
Adama Naruszewicza, obrazu
Doświadczenia
z pompą próżniową
Josepha Wrighta, filmu
Teoria wszystkiego
Jamesa Marsha);
– przywołanie tekstu kultury ukazującego rozum jako źródło pychy gubiącej człowieka (np. po-
wieść Mary Shelley
Frankenstein
lub film będący jej adaptacją,
Zbrodnia i kara
Fiodora Dosto-
jewskiego, film Krzysztofa Kieślowskiego
Dekalog I).
6. Podsumowanie rozważań, ostateczne sformułowanie własnego stanowiska
Kryteria oceny
rozprawki
Zasady przyznawania punktów
Liczba
punktów
Sformułowanie
stanowiska
Oceniając pracę pod względem sformułowania stanowiska,
bierze się pod uwagę adekwatność, czyli odpowiedniość
stanowiska i problemu.
– 6 pkt – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego
w poleceniu
– 3 pkt – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu
podanego w poleceniu
– 0 pkt – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska
0–6
w w w. o p e r o n . p l
3
Język polski. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Kryteria oceny
rozprawki
Liczba
punktów
Zasady przyznawania punktów
Uzasadnienie
stanowiska
Oceniając pracę pod względem uzasadnienia stanowiska,
bierze się pod uwagę, czy jest ono trafne, czy jest szerokie
i czy jest pogłębione.
– 18 pkt – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione
– 12 pkt – uzasadnienie trafne i szerokie
– 8 pkt – uzasadnienie trafne, ale wąskie
– 4 pkt – uzasadnienie częściowe
– 0 pkt – brak uzasadnienia stanowiska
Oceniając pracę pod względem poprawności rzeczowej, bie-
rze się pod uwagę liczbę błędów rzeczowych.
– 4 pkt – brak błędów rzeczowych
– 2 pkt – nie więcej niż 1 błąd rzeczowy
– 0 pkt – błędy rzeczowe
Błąd kardynalny, to błąd wskazujący na nieznajomość tekstu
kultury oraz kontekstów, do których odwołuje się zdający.
0–18
Poprawność
rzeczowa
0–4
Zamysł
kompozycyjny
Oceniając pracę pod względem zamysłu kompozycyjnego,
bierze się pod uwagę:
– funkcjonalność segmentacji – czy zostały wyodrębnione
w tekście (językowo i graficznie) części pracy oraz akapity,
– uporządkowanie tekstu – czy wyodrębnione części i akapity
zostały logicznie uporządkowane.
– 6 pkt – kompozycja funkcjonalna
– 3 pkt – zaburzenia w funkcjonalności kompozycji
– 0 pkt – brak zamysłu kompozycyjnego
Oceniając pracę pod względem spójności lokalnej, bierze się
pod uwagę zgodność logiczną i gramatyczną między sąsiadu-
jącymi zdaniami w akapitach.
– 2 pkt – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburze-
nie spójności
– 1 pkt – znaczne zaburzenie spójności
– 0 pkt – wypowiedź niespójna
Oceniając pracę pod względem stylu tekstu, bierze się pod
uwagę jego stosowność, zachowanie zasady decorum.
– 4 pkt – styl stosowny
– 2 pkt – styl częściowo stosowny
– 0 pkt – styl niestosowny
Oceniając pracę pod względem poprawności językowej,
bierze się pod uwagę liczbę i wagę błędów składniowych,
leksykalnych, słowotwórczych, frazeologicznych, fleksyjnych
i stylistycznych.
– 6 pkt – brak błędów lub nieliczne błędy nierażące
– 3 pkt – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące
– 0 pkt – liczne błędy rażące
0–6
Spójność
lokalna
0–2
Styl
tekstu
0–4
Poprawność
językowa
0–6
w w w. o p e r o n . p l
4
Język polski. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
Kryteria oceny
rozprawki
Liczba
punktów
Zasady przyznawania punktów
Poprawność
zapisu
Oceniając pracę pod względem poprawności zapisu, bierze
się pod uwagę liczbę oraz wagę błędów ortograficznych
i interpunkcyjnych.
– 4 pkt – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące
– 2 pkt – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące
– 0 pkt – liczne błędy rażące
0–4
Niezależnie od stopnia realizacji poszczególnych podkryteriów zdający:
– otrzymuje 0 punktów w kategorii sformułowanie stanowiska, jeżeli przyznano 0 punktów w po-
zostałych kategoriach,
– nie otrzymuje punktów w pozostałych kategoriach, jeżeli otrzymał 3 punkty w kategorii sformu-
łowanie stanowiska, a 0 punktów za uzasadnienie stanowiska,
– otrzymuje 0 punktów w kategoriach: sformułowanie stanowiska, uzasadnienie stanowiska i po-
prawność rzeczową, jeśli praca składa się z mniej niż 250 słów.
Praca zostaje zdyskwalifikowana w przypadku pojawienia się błędu kardynalnego.
Przykładowy plan interpretacji utworu poetyckiego
Podane tu odpowiedzi są wyłącznie przykładową, a nie jedyną poprawną realizacją zadań. W za-
daniu jest oceniana umiejętność odbioru, analizy i interpretacji utworu literackiego oraz two-
rzenia wypowiedzi pisemnej. Za zadanie przyznaje się maksymalnie
50 punktów.
Wypracowanie
musi mieć nie mniej niż
250 słów.
Wypowiedź pisemna jest sprawdzana zgodnie z kryteriami podanymi w aneksie do
Informatora
o egzaminie maturalnym z języka polskiego od roku szkolnego 2014/2015
(www.cke.edu.pl).
Temat 2. Zinterpretuj podany utwór. Postaw tezę interpretacyjną i ją uzasadnij. Twoja praca
powinna liczyć co najmniej 250 wyrazów.
1. Postawienie tezy interpretacyjnej, np.
– wiersz jest wyrazem afirmacji świata i życia człowieka doświadczonego, który odnalazł sens
jednostkowej egzystencji.
2. Uzasadnienie tezy, np.
– określenie podmiotu lirycznego jako człowieka spokojnego, świadomego własnych potrzeb,
zwracającego się do zbiorowości tych, którzy wciąż poszukują, żyją w niepewności, cierpią;
– dostrzeżenie refleksyjnego charakteru wypowiedzi;
– dostrzeżenie, że podmiot liryczny odwołuje się do filozofii franciszkańskiej (pochwała ubóstwa,
dostrzeganie piękna świata, docenianie natury jako doskonałego, pięknego tworu Boga);
– dostrzeżenie postawy pokory, pogodzenia się ze śmiercią, przemijaniem, akceptacja cierpienia;
w w w. o p e r o n . p l
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin