+2-polski-odpowiedzi-2016.pdf

(264 KB) Pobierz
EGZAMIN MATURALNY
W ROKU SZKOLNYM 2015/2016
FORMUŁA DO 2014
(„STARA MATURA”)
JĘZYK POLSKI
POZIOM PODSTAWOWY
ZASADY OCENIANIA ROZWIĄZAŃ ZADAŃ
ARKUSZ MPO-P1
MAJ 2016
Uwaga: Akceptowane są wszystkie odpowiedzi merytorycznie poprawne i spełniające warunki
zadania.
Część I
Obszar standardów
Korzystanie z informacji.
Zadanie 1. (0–1)
Korzystanie z informacji.
Odczytywanie sensu fragmentu tekstu.
Opis wymagań
Rozumienie czytanego tekstu.
Schemat punktowania
1 p. – za poprawne wyjaśnienie.
0 p. – odpowiedź błędna lub brak odpowiedzi.
Przykładowe odpowiedzi
Powinniśmy uczyć się myślenia,
– aby dobrze (skutecznie, efektywnie) posługiwać się językiem.
– aby umieć komunikować się z innymi.
– aby nie przysporzyć sobie lub innym kłopotów wynikających z błędów komunikacyjnych.
– aby zaskarbić sobie u innych dobrą opinię.
– aby nauczyć się słuchać innych.
Zadanie 2. (0–3)
Korzystanie z informacji.
Nazywanie
środków
językowych i ich funkcji tekście.
Schemat punktowania
3 p. – za podanie trzech
środków
oraz ich przykładów.
2 p. – za podanie dwóch
środków
oraz ich przykładów.
1 p. – za podanie jednego
środka
oraz jego przykładu.
0 p. – odpowiedź błędna lub brak odpowiedzi.
Przykładowa odpowiedź
Nazwa
środka
stylistycznego
wyliczenia
animizacje
antonimy
metafory (hiperbole)
epitety
powtórzenia (anafora)
Przykład z tekstu
w domu, w pracy, na ulicy, rozkoszne gaworzenie dziecka,
kłótnie w kolejkach, plotki sąsiedzkie, plakatowe hasła
reklama atakująca wszystkie zmysły
słowa wielkie i małe, szeptane i wykrzykiwane, wzniosłe
i pospolite, słowa miłości i nienawiści
toniemy w słowach, leniwo toczące się fale tekstów, oceany
słów
rozkoszne, drobnymi
oto JA mówię, mówię, mówię, …, oto JA piszę, piszę,
piszę…
Strona 2 z 9
Zadanie 3. (0–1)
Korzystanie z informacji.
Nazywanie funkcji tekstu.
Schemat punktowania
1 p. – za poprawną odpowiedź.
0 p. – odpowiedź błędna lub brak odpowiedzi.
Poprawna odpowiedź
D.
Zadanie 4. (0–1)
Korzystanie z informacji.
Odczytywanie metaforycznego znaczenia wyrazów.
Schemat punktowania
1 p. – za wypisanie właściwego określenia.
0 p. – odpowiedź błędna lub brak odpowiedzi.
Przykładowa odpowiedź
potok tekstów, gadatliwość, produktywność słowna
Zadanie 5. (0–1)
Korzystanie z informacji.
Nazywanie
środków
językowych i ich funkcji tekście.
Schemat punktowania
1 p. – poprawna odpowiedź.
0 p. – odpowiedź błędna lub brak odpowiedzi.
Przykładowe odpowiedzi
Autor posłużył się zwrotem
znam osoby,
– aby ukazać,
że
rozważania autora są poparte obserwacją, nie są oderwaną od
życia
teorią.
– aby uwiarygodnić swą opinię.
– aby ukazać powszechność zjawiska.
– aby nadać akapitowi spójność (wzmocnić spójność akapitu).
Zadanie 6. (0–1)
Korzystanie z informacji.
Nazywanie
środków
językowych i ich funkcji tekście.
Schemat punktowania
1 p. – za podanie dwóch
środków
językowych.
0 p. – odpowiedź niepełna lub błędna, lub brak odpowiedzi.
Poprawna odpowiedź
kolokwializmy, zgrubienie, wyliczenia, przekształcony frazeologizm, metafora
Uwaga:
Uznaje się podanie przykładów
środków.
Strona 3 z 9
Zadanie 7. (0–2)
Korzystanie z informacji.
Odczytywanie sensu fragmentu tekstu.
Schemat punktowania
2 p. – za poprawne określenie dwóch sformułowań.
1 p. – za poprawne określenie jednego sformułowania.
0 p. – odpowiedź błędna lub brak odpowiedzi.
Przykładowa odpowiedź
Milcząca samotność – nieuczestniczenie z własnej woli w procesie komunikowania się
z innymi.
Milczące uczestnictwo – mimo milczenia aktywne uczestniczenie w komunikacji z innymi;
uczestniczenie w komunikacji poprzez mowę ciała.
Zadanie 8. (0–1)
Korzystanie z informacji.
Odczytywanie sensu fragmentu tekstu.
Schemat punktowania
1 p. – za poprawne dokończenie zdania.
0 p. – odpowiedź błędna lub brak odpowiedzi.
Przykładowa odpowiedź
Milczenie uczestniczące byłoby milczeniem doskonałym, gdyby nie wymagało użycia
dodatkowych
środków
wyrazu takich jak np.: emotywne wykrzyknienia, niesłowne sygnały
dźwiękowe, mimika twarzy.
Zadanie 9. (0–2)
Korzystanie z informacji.
Wyróżnianie w tekście związków frazeologicznych
i odczytywanie ich znaczenia.
Schemat punktowania
2 p. – za wypisanie odpowiedniego związku frazeologicznego i wyjaśnienie jego znaczenia.
1 p. – za wypisanie odpowiedniego związku frazeologicznego lub wypisanie odpowiedniego
związku frazeologicznego i błędne wyjaśnienie jego znaczenia.
0 p. – odpowiedź błędna lub brak odpowiedzi.
Poprawna odpowiedź
Związek frazeologiczny – rodzą się na kamieniu.
Wyjaśnienie – pojawiają się w dużej liczbie mimo niesprzyjających warunków; występują
często.
Zadanie 10. (0–1)
Korzystanie z informacji.
Odczytywanie sensu fragmentu tekstu.
Schemat punktowania
1 p. – za poprawną odpowiedź.
0 p. – odpowiedź błędna lub brak odpowiedzi.
Strona 4 z 9
Przykładowa odpowiedź
Reagują niezwykle wyraziście na to, co mówi rozmówca (np. odpowiadają na dowcip
śmiechem,
zapisują myśli rozmówcy, mrucząc, wyrażają aprobatę dla słów mówiącego),
wiernie (jak zwierciadło) oddają jego zachowania i emocje.
Uwaga:
Uznaje się również negatywną ocenę roli milczka (jako osoby nierozumiejącej rozmówcy).
Zadanie 11. (0–2)
Korzystanie z informacji.
Odczytywanie sensu fragmentu tekstu.
Schemat punktowania
2 p. – za podanie dwóch argumentów.
1 p. – za podanie jednego argumentu.
0 p. – odpowiedź błędna lub brak odpowiedzi.
Przykładowe odpowiedzi
Milczenie na ogół coś znaczy.
Milczenie jest jednostką komunikacji, przekazującą określoną treść.
Milczenie może zastąpić wypowiedź.
Uwaga:
Uznaje się również wypowiedzi uszczegółowione.
Zadanie 12. (0–2)
Korzystanie z informacji.
Odczytywanie sensu fragmentu tekstu.
Schemat punktowania
2 p. – za sformułowanie dwóch korzyści umiejętnego milczenia i dwóch wad nadmiernego
gadulstwa.
1 p. – za sformułowanie jednej korzyści umiejętnego milczenia i jednej wady nadmiernego
gadulstwa albo sformułowanie dwóch korzyści umiejętnego milczenia lub dwóch wad
nadmiernego gadulstwa.
0 p. – odpowiedź niepełna lub błędna, lub brak odpowiedzi.
Przykładowe odpowiedzi
Umiejętne milczenie:
– służy skutecznemu używaniu języka
– wywołuje pozytywne reakcje ludzi
– buduje pozytywny wizerunek
– jest na ogół przekazem bogatym w treści i emocje
– jest lekarstwem (przeciwwagą) dla
świata
tonącego w słowach.
Nadmierne gadulstwo:
– zakłóca komunikację
– tworzy chaos
– szkodzi reputacji mówiącego
– budzi negatywne reakcje rozmówców
– jest przejawem egocentryzmu
– przyczynia się do banalizacji wypowiedzi.
Strona 5 z 9
Zgłoś jeśli naruszono regulamin