+1-polski-odpowiedzi-2016.pdf

(337 KB) Pobierz
EGZAMIN MATURALNY
W ROKU SZKOLNYM 2015/2016
FORMUŁA OD 2015
(„NOWA MATURA”)
JĘZYK POLSKI
POZIOM PODSTAWOWY
ZASADY OCENIANIA ROZWIĄZAŃ ZADAŃ
ARKUSZ MPO-P1
MAJ 2016
Uwaga: akceptowane są wszystkie odpowiedzi merytorycznie poprawne spełniające warunki
zadania.
Zadanie 1.1. (0–1)
Wymagania ogólne
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie
zawartych w nich informacji.
III. Tworzenie wypowiedzi.
Wymagania szczegółowe
Zdający:
1.1) odczytuje sens całego tekstu […] oraz
wydzielonych […] fragmentów, potrafi
objaśnić ich sens oraz funkcję na tle całości.
1.3) formułuje pytania do tekstu (szkoła
podstawowa).
Schemat punktowania
1 p. – poprawne zaznaczenie trzech odpowiedzi.
0 p. – odpowiedź niepełna lub błędna, lub brak odpowiedzi.
Poprawne odpowiedzi
TAK, TAK, TAK
Zadanie 1.2. (0
1)
Wymagania ogólne
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie
zawartych w nich informacji.
Wymagania szczegółowe
Zdający:
1.5) wyróżnia argumenty, kluczowe pojęcia
i twierdzenia w tekście argumentacyjnym.
Schemat punktowania
1 p. – poprawne podanie dwóch przykładów.
0 p. – odpowiedź niepełna lub błędna, lub brak odpowiedzi.
Przykładowe odpowiedzi
– Mincel wita Rzeckiego
– Rzecki wita Wokulskiego, Mraczewskiego
– Szuman
żegna
Wokulskiego
– Rzecki
życzliwie
przywołuje Katza
– matka troszczy się o Węgiełka
– Wegiełek martwi się o Wokulskiego
życzliwość
Rzeckiego wobec ludzi wyrażana w pamiętnikach.
Uwaga:
W odpowiedzi powinny pojawić się konkretne przykłady z tekstu.
Strona 2 z 16
Zadanie 1.3. (0
1)
Wymagania ogólne
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie
zawartych w nich informacji.
Wymagania szczegółowe
Zdający:
1.1) odczytuje sens fragmentów
1.2) odczytuje zawarte w odbieranych
tekstach informacje zarówno jawne jak
i ukryte.
Schemat punktowania
1 p. – poprawna odpowiedź.
0 p. – odpowiedź błędna lub brak odpowiedzi.
Przykładowa odpowiedź
Autorzy nie podzielają pesymizmu Rzeckiego. Potwierdzeniem tego jest przywołanie
w ostatnim akapicie sytuacji
śmierci
starego subiekta i słów Horacego „non omnis moriar”
pojawiających się w jej kontekście. Według autorów
świadczy
to o tym,
że życie
ludzkie nie
jest daremne i bezwartościowe.
Zadanie 1.4. (0
2)
Wymagania ogólne
II. Analiza i interpretacja testów kultury.
Wymagania szczegółowe
Zdający zna teksty literackie i inne teksty
kultury wskazane przez nauczyciela.
Schemat punktowania
2 p. – poprawne podanie dwóch niezrealizowanych marzeń Rzeckiego.
1 p. – poprawne podanie jednego niezrealizowanego marzenia Rzeckiego.
0 p. – odpowiedź błędna lub brak odpowiedzi.
Przykładowa odpowiedź
Rzecki nie doczekał:
– triumfu Napoleonidów
– odzyskania przez Polskę niepodległości
– małżeństwa pani Stawskiej z Wokulskim
– szczęścia Wokulskiego
– publicznego napiętnowania baronowej Krzeszowskiej
– wyjazdu na wieś
– założenia sklepu z panią Stawską i Mraczewskim
– zwycięstwa studentów
– odwzajemnienia miłości do kobiety.
Strona 3 z 16
Zadanie 1.5. (0
2)
Wymagania ogólne
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie
zawartych w nich informacji.
Wymagania szczegółowe
Zdający:
1.4) wskazuje charakterystyczne cechy stylu
danego tekstu, rozpoznaje zastosowane
w nim
środki
językowe i ich funkcje
w tekście.
Schemat punktowania
2 p. – za poprawne nazwanie składniowego
środka
stylistycznego oraz określenie jego funkcji
w tekście.
1 p. – za poprawne nazwanie składniowego
środka
stylistycznego.
0 p. – odpowiedź błędna lub brak odpowiedzi.
Przykładowe odpowiedzi
Składniowy
środek
stylistyczny: anafora lub powtórzenie, lub paralelizm składniowy
Funkcja: rytmizuje wypowiedź; wzmacnia jej sens; podkreśla znaczenie; podkreśla analogię
między przykładami; zwraca uwagę czytelnika
LUB
Składniowy
środek
stylistyczny: wyliczenie
Funkcja: podkreśla wielość przykładów przyjaźni w powieści
Zadanie 1.6. (0–2)
Wymagania ogólne
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie
zawartych w nich informacji.
Wymagania szczegółowe
Zdający:
1.4) rozpoznaje funkcję zastosowane
w tekście
środków
językowych.
Schemat punktowania
2 p. – 3 poprawne przyporządkowania.
1 p. – 2 poprawne przyporządkowania.
0 p. – odpowiedź niepełna lub błędna, lub brak odpowiedzi.
Poprawna odpowiedź:
A3; B4; C1 lub C2
Strona 4 z 16
Zadanie 1.7. (0–3)
Wymagania ogólne
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie
zawartych w nich informacji.
III. Tworzenie wypowiedzi.
Wymagania szczegółowe
Zdający:
1.5) wyróżnia argumenty, kluczowe pojęcia
i twierdzenia w tekście argumentacyjnym,
dokonuje jego logicznego streszczenia.
Zdający:
1.7) wykonuje różne działania na tekście
cudzym ([…] streszcza […]).
Schemat punktowania
3 p. – Ze streszczenia wynika, jaki jest temat tekstu i co na ten temat powiedziano w tekście;
adekwatny poziom uogólnienia, streszczenie logicznie spójne, właściwa liczba słów.
2 p. – Ze streszczenia wynika, jaki jest temat tekstu i co na ten temat powiedziano w tekście
ALE zaburzenia dotyczące sposobu uogólnienia LUB logicznej spójności streszczenia.
1 p. – Ze streszczenia wynika, jaki jest temat tekstu i co na ten temat powiedziano w tekście;
ALE zaburzenia dotyczące poziomu uogólnienia ORAZ logicznej spójności
streszczenia.
0 p. – odpowiedź błędna LUB brak odpowiedzi.
Przykładowa odpowiedź
Autorzy tekstu poruszają temat ludzkiej egzystencji w
Lalce
Bolesława Prusa. Zestawiają
pesymistyczne widzenie
świata
i człowieka widziane oczami Rzeckiego z przykładami
działań bohaterów opartymi na pozytywnych relacjach międzyludzkich. Dowodzą,
że
przyjaźń, miłość i wzajemna troska dają poczucie nieśmiertelności i pozostawiają trwały
ślad
po człowieku.
Zadanie 2.1. (0
1)
Wymagania ogólne
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie
zawartych w nich informacji.
Wymagania szczegółowe
Zdający:
1.1) odczytuje sens całego tekstu oraz
wydzielonych przez siebie fragmentów, […]
potrafi objaśnić ich sens […] na tle całości
3.3) dostrzega i omawia współczesne
zmiany komunikacji językowej (różnice
między tradycyjną komunikacją
a komunikacją przez Internet).
Schemat punktowania
2 p. – podanie po jednym poprawnym przykładzie do każdego podpunktu.
1 p. – podanie poprawnych przykładów do jednego z podpunktów.
0 p. – odpowiedź błędna lub brak odpowiedzi.
Strona 5 z 16
Zgłoś jeśli naruszono regulamin