Twoj wredny szef.pdf

(618 KB) Pobierz
Sławomir Jakima Piotr Rachtan
Twój wredny szef
SPIS TREŚCI
Jaki jest naprawdę Twój szef?
Nieoczekiwana zmiana miejsc, czyli dylemat awansu
W nowej firmie
Młody szef – stary zespół
Pracodawca płaci
Prośba o podwyżkę
Szef pracoholik
Nadgorliwy pracownik
Szef zachowujący się jak król
Wredny szef
Trudny pracownik
Zmiana, stres i menedżer
Pracownicy wobec zmiany
Być zwalnianym
Jak zwolnić pracownika
Krytyka w firmie
Reakcja szefa na krytykę
Pracownik w niecodziennej sytuacji
Szef w niecodziennej sytuacji
Uwodziciel, czyli romansowo nastrojony przełożony
Szparka sekretarka, czyli jak poderwać przełożonego
Szefski poniedziałek
Rodzina szefa
Przyczajony rywal, ukryty wróg
Samotność w organizacji, bezsilność w pracy
Firma idealna, czyli idealny szef, pracownik i ty
Jaki jest naprawdę Twój szef?
Codziennie lub prawie codziennie każdy pracownik widuje swojego szefa. Jest zatem rzeczą
naturalną, że często zastanawia się, jaki też on jest naprawdę, ten szef, co myśli, jak zareaguje
w trudnej sytuacji, czy poniosą go emocje. Od szefa zależy zwykle tak wiele, że rozważania
o jego charakterze są całkowicie uzasadnione. Wiadomo zresztą, że np. „wredny szef”, którym
zajmiemy się bardziej szczegółowo w dalszej części tej pracy, potrafi swoim zachowaniem
i postępowaniem rozwalić najlepiej nawet prowadzoną, dobrze zorganizowaną i na wysokim
poziomie technologicznym znajdującą się firmę. Zainteresowanie jego naturą jest oczywiste.
Zajmijmy się właśnie takim przypadkiem wrednego szefa. Pracownika zazwyczaj dziwi, że
stojący wyżej w hierarchii przełożeni szefa nie widzą jego destrukcyjnych zachowań,
szkodzących pracownikom i firmie. Nic nie pomagają dziesiątki doskonałych szkoleń,
wyjazdów integracyjnych, implantacji nowej kultury organizacyjnej, jeżeli zespołem kieruje
człowiek, który jednym gestem, durnym zachowaniem zniszczy wszystko, co tworzy i spaja
zespół.
Typologia przełożonych jest bardzo rozległa, na jednym skrzydle jest szef wredny, a na
drugim – porządny chłop, choć trochę niedojda, którym da się manipulować. Między nimi są
skrupulaci i bałaganiarze, dobrze zorganizowani i pijacy, podrywacze i pracoholicy, świry
i całkiem sympatyczni, przyzwoici, sprawiedliwi faceci. Paleta jest doprawdy bogata, pewnie
tak, jak rozmaitość ludzkich charakterów. I tak samo obfita i niestandardowa jest typologia
pracowników, wśród których są leniwi i gorliwi, trudni i posłuszni, lizusy i intryganci, lojalni
i polujący na fotel swojego szefa. O jednych i drugich traktuje ta książka, w której w prosty
w miarę sposób starają się autorzy przedstawić wpływ, jaki dla organizacji niesie taki, a nie
inny charakter zarówno szefa, jak i podwładnego. Odnosimy to, oczywiście, do warunków
polskich, tu bowiem można obserwować szczególnie wiele niestandardowych postaw,
zarówno wśród szefów jak i pracowników; polski świat jeszcze nie do końca został
zglajchszaltowany przez zglobalizowane zasady organizacji i zarządzania, które jednak coraz
szerzej opanowują wszystkie sfery życia gospodarczego, przez propagowane wzorce i poprzez
lawinowo rozrastający się sektor szkoleń. Nie chcemy przesądzać, czy to dobrze, czy też źle,
Zgłoś jeśli naruszono regulamin