Urszula Augustyniak, Wzajemne pretensje szlachty i duchowieństwa katolickiego w związku z „compositio inter status”.pdf

(2377 KB) Pobierz
Kwartalnik Historyczny
Rocznik CXIV, 2007, 4
PL ISSN 0023-5903
URSZULA AUGUSTYNIAK
Instytut Historyczny
Uniwersytetu Warszawskiego
WZAJEMNE PRETENSJE SZLACHTY I DUCHOWIEŃSTWA
KATOLICKIEGO W Z W I Ą Z K U Z „COMPOSITIO INTER STATUS"
W LATACH T R Z Y D Z I E S T Y C H X V I I W.
O „pretensjach szlachty do duchownych" oraz „antyklerykalizmie szlach-
polskiej pisze się zwykle w kontekście tzw. ustaw amortyzacyjnych
2
i „compositio inter status"
3
. Powracamy do tej sprawy, ponieważ literatu-
ra przedmiotu — poza artykułem Stefanii Ochmann-Staniszewskiej
4
upraszcza przyczyny konfliktu między stanem świeckim i duchownym,
sprowadzając je do kwestii ekonomicznych. Tymczasem z analizy „egzor-
bitancji względem stanu duchownego" z lat 1615-1618 z terenu Korony
i Wielkiego Księstwa Litewskiego
5
wynika, że z punktu widzenia szlach-
ty problemem co najmniej równoważnym sprawom ekonomicznym był
immunitet prawny stanu duchownego i pozywanie osób świeckich przed
sądy duchowne. Mogło to być szczególnie drażniące, gdy duchowni kato-
liccy odmawiali podporządkowania się prawu ziemskiemu, ale zajmowali
w Trybunałach uprzywilejowaną pozycję — wbrew konstytucji z 1607 r.
dopuszczającej ich tam pod pewnymi warunkami
6
.
Dotyczyło to zarówno Trybunału Koronnego, jak Litewskiego, gdzie:
„panowie duchowni na forum, z świeckimi tu w Kownie in auctionibus
ty"
1
J. Kloczowski,
Kościół,
w:
Historia gospodarcza
Warszawa 1981, s. 352-358.
1
2
3
Polski do 1945 roku,
red. A. Mączak,
J. Mazurkiewicz,
Ustawy amortyzacyjne
w dawnej Polsce,
Lwów 1933.
J. Dzięgielewski,
Sprawa compositio inter status w latach 1632-1635,
KH 90, 1983, 1,
s. 81-91.
w latach 1615-1616,
4
S. Ochmann-Staniszewska,
Pretensje szlachty do duchowieństwa
„Acta Universitatis Wratislaviensis", Historia 16, 1969, s. 85-103.
5
Oprócz tekstów omówionych przez S. Ochmann-Staniszewską, op. cit. („Skrypt od ko-
goś w sendomirskim województwie wydany, jaka miała bydź instrukcja na sejm obywa-
telów tamecznych A. 1615", „Punkta do Rzeczypospolitej i stanu szlacheckiego względem
osób duchownych in Anno 1615 spisane", „Skrypt o niealienowanie dóbr ziemskich od
stanu duchownego z Aleopola 13 X 1633 przez Macieja Dargockiego") należy wskazać tak-
że: „Exorbitancyje względem osób duchownych" (ok. 1615), AGAD, Archiwum Radziwiłłów
(dalej: AR) II, dissoluta, nr 251; „Dyskurs pewny o niewolej szlachty polskiej którą cierpi
dla duchownych", ok. 1618 r., BK, rkp. 1195.
6
S. Ochmann-Staniszewska, op. cit., s. 93-95; por. Konstytucje sejmu warszawskiego
1607 r., „Duchowni w Koronie dobra dziedziczne trzymający", VL, t. 2, Petersburg 1859,
s. 436, fol. 1603.
http://rcin.org.pl
44
Urszula Augustyniak
personalibus tam criminalibus, quam civiliter pozwolić nie chcą, impu-
ne inwazyje, ekspulsyje i insze różne excessa pretendować czynią, a in-
terim sami wszystkich pretendowanych krzywd na świeckich dochodzą,
co przeciw wielkiej słuszności, i sprawiedliwości, i równości Rzeczypo-
spolitej pod jednym królem dzieje się, in contrarium dawnym prawom,
ktore omnes et singulos, homines et subditos Regni, cuiuscunque status
et conditionis, adque gradus, aut dignitatis jednemu prawu i sądom ko-
ronnym podały"
7
.
Stosunek do podległości „prawu pospolitemu" wykraczał poza kon-
flikt interesów materialnych szlachty i kleru, dotyczył odmiennej in-
terpretacji zasad ustrojowych Rzeczypospolitej. Szlachta — nie tyl-
ko ewangelicka — pamiętała postulat ruchu egzekucyjnego równości
w zakresie prawa i obowiązków publicznych obu stanów: świeckiego
i duchownego. Kler natomiast — a ściślej: episkopat i kapituły jako re-
prezentacja duchowieństwa w życiu publicznym — dążyły do odzyska-
nia pozycji sprzed sejmów egzekucyjnych, uzurpując sobie jednocześnie
prawo odrzucania „bądź to in toto, bądź in parte" uchwał sejmowych
8
,
ingerując coraz silniej w sprawy polityczne. Zdaniem szlachty, podważa-
ło to wypracowane w czasie pierwszych trzech bezkrólewi zasady ustroju
mieszanego. Z drugiej strony radykalne postulaty szlachty generalnego
zakazu kupowania przez duchowieństwo ziemi i wykluczenia go z debaty
w izbie poselskiej o sprawach świeckich
9
naruszały zasadę równych praw
publicznych członków obu stanów, słusznie więc uznano je za „godzące
w zasady ustrojowe Rzeczypospolitej"
10
.
Postulaty zgłaszane w latach 1615-1616 powtarzano w publicystyce
i debatach na sejmach z lat 1632-1635 związanych bezpośrednio ze spra-
wą „kompozycji". Jak wykazał Jan Dzięgielewski
11
, w uregulowaniu kwe-
stii spornych z klerem najbardziej zainteresowana była średnia i bogata
szlachta katolicka — zwłaszcza z terenów, gdzie odgrywała jeszcze istot-
ną rolę w życiu publicznym (Wielkopolska, Sandomierskie, Mazowsze) —
zaniepokojona szybkim wzrostem stanu posiadania kleru w wyniku po-
stępów rekatolicyzacji i popularyzacji fundacji pobożnych za panowania
Zygmunta III Wazy.
Według Albrychta Stanisława Radziwiłła, przewodniczącego komi-
sji senatorsko-poselskiej powołanej na sejmie elekcyjnym 1632 r. do
ustalenia kompromisowego projektu „kompozycji", „Katolicy gorsi byli
od samych heretyków najbardziej nalegając, by duchowni nie mogli
7
8
„Exorbitancyje względem osób duchownych", s. 1.
„Punkta do Rzeczypospolitej i stanu szlacheckiego względem osób duchownych in Anno
1615 spisane", cyt. za S. Ochmann-Staniszewska, op. cit., s. 96.
9
Artykuły in negotio compositionis inter status, a stato seculum Ich Mościom panom du-
chownym podane, i odpowiedź od Ich Mościów panów duchownych
(dalej:
Artykuły in ne-
gotio compositionis),
w:
Księcia Krzysztofa Radziwiłła hetmana polnego Wielkiego Księ-
stwa Litewskiego sprawy wojenne i polityczne 1621-1632,
Paryż 1859, pkt 6: „Aby przy
sprawach świeckich w izbie nie bywali", s. 671.
J. Dzięgielewski,
O tolerancję dla zdominowanych. Polityka wyznaniowa
tej w latach panowania Władysława IV,
Warszawa 1986, s. 33.
10
11
Rzeczypospoli-
Idem,
Sprawa compositio inter status,
s. 89-91.
http://rcin.org.pl
Wzajemne pretensje szlachty i duchowieństwa klatolickiego
45
kupować dóbr i by więcej nie czynić fundacji kosztem dóbr szlacheckich
w obawie, by z czasem Królestwo Polskie nie zamieniło się w księże"
12
.
Katolicy uczestniczący w posiedzeniu komisji świeckich deputatów z izby
poselskiej i senatu, na którym czytano kolejno „punkty" świeckich i du-
chownych (20 X 1632), obrzucali ponoć inwektywami nawet biskupów
i przedstawicieli kapituł
13
.
„Kompozycji" w wersji kompromisowej nie chcieli przyjąć także
dysydenci, obawiający się, że jej uchwalenie doprowadzi do likwida-
cji korzystnych dla innowierców nieporozumień i napięć pomiędzy ka-
tolikami świeckimi a duchownymi. Przywódcy ewangelików litewskich
i koronnych: Krzysztof Radziwiłł, Zbigniew Gorajski, Zygmunt Niszczyc-
ki, znaleźli się (paradoksalnie) w jednym obozie z biskupami katolicki-
mi — którzy także nie kwapili się do uchwalenia „compositio inter sta-
tus", bo przedłużające się prowizorium prawne przynosiło im w czasach
Zygmunta III korzyści, a nie straty.
Linia podziału na zwolenników i przeciwników „kompozycji" prze-
biegała zatem bardziej wedle kryteriów społecznych niż wyznaniowych.
Przeciw „kompozycji" była magnateria świecka i duchowna, za „kompozy-
cją" — większość szlachty różnych wyznań (katolickiego i ewangelickich)
oraz, choć oczywiście z odmiennych pobudek, katolicki kler parafialny.
Z tego wynikało — czego postaramy się dowieść — że „antyklerykalizm"
szlachty skierowany był nie tyle przeciw plebanom, ile przeciw tym, któ-
rych uznawano za arystokrację duchowną — episkopatowi, opatom,
a także jezuitom.
Dla uzasadnienia tej tezy proponujemy porównanie argumentacji
obu stron — świeckiej i duchownej — w czasie debaty na sejmie konwo-
kacyjnym, w dniach 8-13 lipca 1632 r.
14
, ze szczególnym uwzględnieniem
pretensji duchowieństwa katolickiego do szlachty. Warto podkreślić, że
był to jedyny moment bezpośredniej konfrontacji obu stron, ponieważ na
sejmie elekcyjnym duchowieństwo katolickie wycofało reprezentantów
z komisji sejmowej przygotowującej kompromisowy projekt „kompozycji",
zachowując wygodniejszy status obserwatorów
15
jej prac; większość zaś
nakładu zbioru dokumentów i pism agitacyjnych, przygotowanego przez
ks. Melchiora Stephanidesa
(Opuscula Ecclesiastici, quam Equestris
Ordinis nobilium virorum compositionis inter status negotio servientia),
a prezentującego stanowisko duchowieństwa katolickiego, pozostała
w drukarni i trafiła „tylko do nielicznych rąk szlacheckich"
16
.
A. S. Radziwiłł,
Pamiętnik o dziejach w Polsce,
tł. i oprac. A. Przyboś, R. Żelewski, t. 1,
Warszawa 1980, zapis z 20 X 1632 r., s. 164.
12
13
J. Dzięgielewski,
O tolerancję,
s. 44.
14
Wykorzystujemy diariusz sejmu konwokacyjnego 1632 r. pt.
Dyaryusz konwokacyi od-
prawowanej pod laską IMci księcia Krzysztofa Radziwiłła hetmana polnego litewskiego,
roku 1632, przez IMci pana Jakóba Sobieskiego, krajczego koronnego, spisany,
opubliko-
wany w:
Księcia Krzysztofa Radziwiłła sprawy,
s. 610-684.
15
16
J. Dzięgielewski,
O tolerancję,
s. 44.
Idem,
Sprawa compositio inter status,
s. 82-83.
http://rcin.org.pl
46
Urszula Augustyniak
Podstawą poniższej analizy są teksty: postulatów szlacheckich zaty-
tułowany „Punkta afektacyjej stanu rycerskiego in negotio compositioni
inter status"
17
i odpowiedzi duchownych „Punkta Ich Mciów panów du-
chownych stanom świeckim podane"
18
, zachowane w rękopisie z XVII w.,
przechowywanym w Bibliotece Czartoryskich
19
. Punkty szlacheckie róż-
nią się od tych opracowanych przez sędziego ziemskiego kaliskiego Ma-
cieja Manieckiego, Adama Łychowskiego i Jerzego Grużewskiego (a więc
przedstawicieli szlachty obu wyznań: katolickiego i ewangelickiego), wy-
danych drukiem i wykorzystanych przez J. Dzięgielewskiego
20
. Wybór
wersji rękopiśmiennej wynika z faktu, że w wersji drukowanej lapidar-
ny, jednozdaniowy zapis odpowiedzi duchownych na postulaty szlachty
uniemożliwia szerszą ich interpretację.
„Punkta Ich Mciów panów duchownych" można hipotetycznie iden-
tyfikować z „responsem in scriptis", o którego udzielenie radził prosić
prymasa i biskupów marszałek sejmu konwokacyjnego K. Radziwiłł po
dyskusji na posiedzeniu plenarnym sejmu 13 lipca 1632 r. „Punkta afek-
tacyjej stanu szlacheckiego" zostały w cytowanej przez nas sylwie uzu-
pełnione o dodatkowe, tzw. „insze" postulaty
21
, zgłoszone przypuszczal-
nie na gorąco w czasie dyskusji sejmowej.
Zaczynamy od krótkiego omówienia „Punktów afektacyjej", traktu-
jąc je jako punkt odniesienia dla pretensji duchownych, sformułowa-
nych (jak wynika z treści) następnego dnia po wysłuchaniu postulatów
szlacheckich. Trzon obszernego (składającego się z 19 punktów) me-
moriału szlacheckiego stanowią naturalnie postulaty dotyczące spraw
majątkowych: problemu wykupywania przez kler dóbr szlacheckich
(pkt 1), sołectw i wójtostw (pkt 3) oraz sporów o dziesięciny. Spośród
nich — obok postulatów formalnych mających utrudnić klerowi wszczy-
nanie procesów o dziesięciny (pkt 5, 14, 15, 17)
22
— szczególnie istot-
ny jest postulat zgłoszony w interesie kleru parafialnego, aby dziesięci-
ny wypłacane były tylko plebanom w parafiach, którymi administrują
„Punkta afektacyjej stanu rycerskiego in negotio compositionis inter status Ich Mo-
ściom Panom Duchownym podane" (dalej: „Punkta afektacyjej), rkp. BC 390, nr 21,
s. 198-201.
17
„Punkta Ich Mciów panów duchownych stanom świeckim podane" (dalej: „Punkta Ich
Mciów panów duchownych"), rkp. BC 390, nr 22, s. 200-203.
18
Rękopis ze zbiorów Tadeusza Czackiego, zatytułowany przez Łukasza Gołębiowskie-
go „Akta za Zygmunta III, Władysława IV, Jana Kazimierza, 1618-1661", rkp. BC 390,
mf. 11598, s. 961, fol.
19
Artykuły in negotio compositionis,
s. 671-674; J. Dzięgielewski,
O tolerancję,
przyp. 70; idem,
Sprawa compositio inter status,
s. 82, przyp. 4.
20
21
s. 33,
„Insze", BC 390, nr 22, s. 203-209 (cytowane dalej z numeracją nadaną przez autorkę
tekstu).
W „Punktach afektacyjej" żądano, aby (zgodnie z konstytucją z 1607 r.) pozwy o dziesię-
ciny uzasadniane były aktami pisemnymi fundacji, zapisów lub kontraktów majątkowych
(pkt 5); uzgodnienia preskrypcji, czyli okresu karencyjnego w zakresie uznania praw wła-
ścicieli do sekularyzowanych majątków kościelnych (pkt 14); zakazu pozywania m.in.
w diecezji chełmskiej o dziesięciny szlachty przez duchownych „religii greckiej" (pkt 15)
i precyzacji wielkości dziesięcin wytycznych — zbożowych (pkt 17).
22
http://rcin.org.pl
Wzajemne pretensje szlachty i duchowieństwa klatolickiego
47
i gdzie udzielają sakramentów — a nie („in praeiudicium plebanów") pra-
łatom i zakonom „odległym" (pkt 10)
23
.
W ramach roszczeń finansowych wobec duchowieństwa żądano,
z powołaniem na konstytucje z lat 1569, 1603, 1607
24
(pkt 7), aby an-
naty z dóbr duchownych wnoszono do skarbu państwa, oraz domagano
się wprowadzenia w życie przepisów o otaksowaniu dochodów i „pretia
rerum" z dóbr kościelnych (pkt 12).
Z realizacją ustaw amortyzacyjnych związane są postulaty komisyj-
nego sporządzania pisemnych inwentarzy skarbców kościelnych i lega-
tów testamentarnych, oraz „inkwizycji", czy nie zostały one pomniejszo-
ne w innych zapisach i jak się mają do zobowiązań wobec osób świeckich
(pkt 11).
Powrócono także tradycyjnie do spraw egzekwowania obowiązków
opatów (zgodnie z konstytucją z 1607 r.) dotyczących m.in. kształcenia
dzieci szlacheckich (pkt 6) i udziału kleru w kosztach obrony kraju
25
.
Sprawy te pojawiały się w publicystyce szlacheckiej stale od czasów eg-
zekucji, a szczególnie w czasie rokoszu sandomierskiego 1606-1608 r.
i w pismach „antyklerykalnych" z lat 1615-1616
26
.
W sumie jedynie dwa spośród „Punktów afektacyjej" (pkt 6 i 10) do-
tyczą bezpośrednio obowiązków duszpasterskich i oświatowych księży
katolickich wynikających z ich duchownego statusu, a jeden (pkt 13)
restauracji kościołów „spustoszałych albo ogniem zniesionych"; cała
zaś reszta odnosi się do spraw majątkowych, sądowych i politycznych.
Głównie problematyki świeckiej dotyczą także punkty zanotowane przez
anonimowego sprawozdawcę jako „Insze", spośród których najbardziej
ogólny charakter ma uzasadnienie żądania karania gwałcicieli pokoju
pospolitego (sprawców tumultów wyznaniowych) „na gardle" lub banicją:
„Iż każde królestwo i każda rzeczpospolita każda premiis et panis stoją,
to jest dobrem za cnoty ich nagradzając, a złych za występki ich karząc,
gdyż regna sine iustitia latrocinia fiat. A iż się w naszej Rzeczypospolitej
rozbieżały — — żadną miarą swawoleństwu zabieżeć się nie może, tylko
vigore iuris"
27
.
Wśród innych postulatów dotyczących funkcjonowania sądownictwa,
klerowi zarzucano ingerowanie trybunalskich deputatów duchownych
Krzywdzenie kleru parafialnego zarzucano jezuitom, oskarżanym w czasie rokoszu
sandomierskiego, że „z nabytych dóbr nie dawają dziesięciny Sługom Bożym", w:
Na pismo
potwarzające ludzie uczciwe „Otóż tobie rokosz" prawdziwa i krótka odpowiedź,
w:
Pisma
polityczne z czasów rokoszu sandomierskiego 1606-1608,
wyd. J. Czubek, t. 2, Kraków
1918, s. 46.
23
Konstytucje sejmu warszawskiego 1607 r., „O annatach" (chodziło o opłaty, które powi-
nien wpłacać do skarbu Rzeczypospolitej biskup po otrzymaniu nominacji w wysokości
annat przekazywanych do Rzymu), VL, t. 2, s. 436, fol. 1602.
24
Do sprawy obrony wracano dwa razy, żądając od duchowieństwa wnoszenia do skarbu
opłat pieniężnych za wykupione wójtostwa i sołectwa (pkt 4) oraz uczestniczenia w kosz-
tach obrony kraju z dochodów biskupich (pkt 6), „Insze", s. 204, 205.
25
26
„Punkta do Rzeczypospolitej i stanu szlacheckiego względem osób duchownych in Anno
1615 spisane", S. Ochmann-Staniszewska, op. cit., s. 103.
„Insze", pkt 5, s. 205.
27
http://rcin.org.pl
Zgłoś jeśli naruszono regulamin