IS09 - Polska Broń Pancerna (1979).pdf

(22427 KB) Pobierz
Wszystko, co ciekawe
-
w Ilustracjach Samoprzylepnych,
do kolekcjonowania
w specjalnie
opracowanych zeszytach.
:t
Gwiazdy muzyki
rozrywkowej
:t
Poczet kr616w polskich
:t
Kontynenty - Afryka
:t
Ptaki Polski
:t
Samoloty, na których
walczyli Polacy
:t
Stare samochody
:t
Zwierztła
polskich ZOO
:t
Od Aten do Moskwy
:t
Polska
broń
pancerna
inne w przygotowaniu
*
~~
~~
NOWOŚĆ
DLA KOLEK CJONE RÓW
Autor tekstu, opracowan ia graficznego
ADAM
JOŃCA
Redaktor techniczny
DANUTA
ŚWINARSKA
Druk
i
Oprawa
:
Ilustracji Samoprzyle pnych
RSW ..
PRASA
-
KSIĄZKA
-
RUCH"
Zakłady
Graficzne
Ciechanów ul.
Moniuszki 17/19
z.
1068/79.
0
-
107
Naklad 1 00.000
+
360 egz.
PIERWSZE WOZY BOJOWE
·
W chwili odzyskania
niepodległości
znalazły się
na terenie Polski nie-
wielkie
ilości
samochodów pancer-
nych
-
typu
Erhardt. Austin-Puti-
łow,
White, Garfordt. Jeffery
i
Fiat.
W kwietniu 1919 roku, w Martigny
les Bains we Francji, w armii gen.
Hallera
zaczęto organizować pułk
czołgOw. Pułk, liczący
120 wozów
Renault FT M
T9T
7,
przybył
w marcu
1919 roku do Polski.
Następne
pojazdy pancerne, jakie
wprowadzono do uzbrojenia, to
francuskie samochody pancerne
Pe-
ugeot AM
T9T8
i, zaprojektowane
przez
inż. Tańskiego,
samochody.
pancerne
powstałe
przez opance-
rzenie podwozi samochodów oso-
bowych
Ford.
do roku 1929 jednostki pancerne
podlegały
różnym
dowództwom.
Czołgi
-
piechocie, samochody
pancerne
-
kawalerii, a
pociągi
pancerne
początkowo
wojskom in-
żynieryjnym,
a póiniej artylerii.
W roku 1929 utworzono Szefostwo
Broni Pancernych, przemianowane
w 1930 roku na Dowództwo Broni
Pancernych.
Podporządkowane
zos-
tały
mu jednostki pancerne:
pułk
czołgów
(Renault FT M
T9T7),
dwa
dywizjony samochodów pancernych
(stare
Peugeoty
i
Citroen-Kegresse
·
BTO),
dwa dywizjony
pociągów
pancernych, Centrum Wyszkolenia
Broni Pancernych oraz jednostka
doświadczalna,
Grupa
Pancerno-
Motorowa.
W roku 1931
nastąpiło
kolejne prze-
formowanie
istniejących
jednostek.
Utworzono trzy
pułki
pancerne uz-
brojone w
czołgi
i samochody pan-
cerne oraz jeden dywizjon samo-
chodów pancernych.
W roku 1934
miała
miejsce
następna
reorganizacja.
Pułki
pancerne prze-
formowano w
sześć
batalionów
czołgów
i samochodów pancernych.
Z czasem zmieniono
nazwę
na bata-
liony pancerne, a ich
liczbę zwięk-
1
Renault FT M 1917.
C:zolg lekki. Konstruk-
cja francuska z
1916
roku.
Ciężar
wozu
6,5-6,7 T;
załoga
2;
uzbrojenie:
1
km
7,92
mm lub 1 armata 37 mm (na rysunku); pan-
cerz 6-16 mm;
prędkość
8 km/h
.
•Do
uzbro-
jenia
WP
przyjęty
w
1918
roku
(120
wo-
zów
-
72 z
armatą
37 mm
i
48 z km). We
wrześniu
1939
były
jeszcze
102
wozy tego
'
typu. 70 wozów
miał
2 batalion pancerny,
który
wystawił
111, 112
i
113
kompanie
czołgów wolnobieżnych.
32 wozy
użyte
jako drezyny pancerne na prowadnicach
szynowych w
skłaaach pociągów
pan-
cernych.
2
Ford.
Samochód pancerny. Konstrukcja
polska z
1920
roku, z wykorzystaniem
amerykańskiego
podwozia
Ford T.
Ciężar
1,4 T;
załoga
2; uzbrojenie: 1 km 7,92 mm;
pancerz
3-8
mm;
prędkość
50 km/h. Zbu-
dowano 16 samochodów.
·
Citroen-Kegresse B 10
(wz.
28).
Samochód
pancerny. Konstrukcja polska z
1928
roku
z wykorzystaniem francuskich oodwozi
M27.
Ciężar
2,2-2.4
T;
załoga
2;
uzbroje-
nie: 1 km 7,92 mm;
prędkość
25 km/h.
Zbudowano
około
90 wozów.
1
PIERWSZE WOZY BOJOWE
4
wz.
34.
Lekl<.i samochód pancerny, pow-
stały
w wyniku przebudowania wozów
wz.
28.
Ciężar
2,1-2.4 T;
załoga
2; uzbro-
jenie: 1 armata 37 mm lub 1 km 7,92 mm
(na rysunku); pancerz 6-8 mm;
prędkość
50-55 km/h. We
wrześniu
1939 roku zmo-
bilizowano
około
80 wozów
wz.
34.
Stano-
wiły wyposażenie dziesięciu
szwadronów
samochodów pancernych w dywizjonach
pancernych brygad kawalerii.
5
Ursus wz. 29.
Sredni samochód pancerny.
Konstrukcja polska z 1929 roku.
Ciężar
4,8 T;
załoga
4-5; uzbrojenie: 1 armata
37 mm i 2-3 km 7,92 mm; pancerz 4-1 O
mm;
prędkość
35 km/h. Zbudowano
około
20 samochodów tego typu. We
wrześniu
1939 roku kilka wozów tego typu
walczyło
w
składzie
szwadronu w 11 dywizjonie
pancernym Mazowieckiej BK.
Oznaka rozpoznawcza malowana na wo-
zach bojowych w latach dwudziestych.
6
VickBrs E..
lekki
czołg
wsparcia piechoty.
Konstrukcja angielska z 1930 roku.
Ciężar
7,2-7.4 T;
załoga
3; uzbrojenie: 2 km
7,92 mm (w wersji
dwuwieżowej;
na
rysunku) lub 1 armata 47 mm i 1 km 7,92
mm; pancerz 5-13 mm;
prędkość
35 km/h.
W 1931 roku kupiono dla WP 38 wozów
tego typu- 22
czołgi
w wersji
dwuwieżo­
wej z km i 16
czołgów
w wersji jednowie-
żowej,
z
armatą.
We
wrześniu
1939 roku
z wozów
VickBrs E
sformowano 12 kom-
panię czołgów
lekkich dla Warszawskiej
BPanc.-Mot. i 121 dla 10 BK.
2
PIERWSZE WOZY BOJOWE
8
TK-1.
Tankietka. Konstrukcja
polska z 1 929 roku.
Ciężar
1,
75 T;
załoga
2;
uzbrojenie:
1
km 7,92 mm; pancerz 3-7
mm;
prędkość
50
km/h. Pro-
totyp tankietek serii
TK.
szono do dwunastu. W tym czasie w
uzbrojeniu
znajdowały się czołgi
rozpoznawcze (tankietki)
TK, TKS
i
TKF,
czołgi
.
lekkie
Renault FT
M 1917,
pojedyncze wozy
Renault
M 26!27
i
NC 27,
lekkie
czołgi
Vickers E
i
lekkie
czołgi
7TP.
Samo-
chody
Peugeot
wycofano z uzbro-
jenia, wprowadzono
zaś
samochody
wz. 34,
powstałe
z przerobionych
starych
Citroen-Kegresse 810,
i sa-
mochody
Ursus wz. 29.
\
7TP.
Czołg
lekki wsparcia
piechoty. Konstrukcja polska z
1934 roku, wzorowana
na
angielskim czolgu
Vickers E.
Ciężar
9,4 T;
załoga
3;
uzbro-
jenie:
2 km 7,92 mm w 2 wie-
żach;
pancerz 5-17 mm;
pręd­
kość
32 km/h. Wozy
7TP
produkowano seryjnie od 1935
roku. Pierwsze serie
-
dwu-
wieżowe,
p6:tniejsze z
jedną
wieżą,
uzbrojone w
armatę
37 mm.
9
P.Z.Inż.130. Czołg
lekki,
pły­
wający.
Kónstrukcja polska
10
z 1936 roku.
Ciężar
3,9 T;
zało­
ga 2; uzbrojenie: 1
działko
20
mm; pancerz 4-8 mm;
pręd­
kość
60 km/h po drodze, 1O
km/h
po
wodzie. Zbudowano
tylko
prototyp.
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin