MJA-P1_1P-162-SC.pdf

(299 KB) Pobierz
Arkusz zawiera informacje prawnie chronione do momentu rozpoczęcia egzaminu.
Układ graficzny © CKE 2013
UZUPEŁNIA ZDAJĄCY
KOD
PESEL
miejsce
na naklejkę
dysleksja
EGZAMIN MATURALNY
Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
POZIOM PODSTAWOWY
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 13 stron
(zadania
1 – 8).
Ewentualny
brak
zgłoś
przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin.
2. Część pierwsza arkusza, sprawdzająca rozumienie
ze słuchu, będzie trwała około 20 minut i jest nagrana
na płycie CD.
3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
5. Pamiętaj,
że
zapisy w brudnopisie nie będą oceniane.
6. Na tej stronie oraz na karcie odpowiedzi wpisz swój
numer PESEL i przyklej naklejkę z kodem.
7. Zaznaczając odpowiedzi w części karty przeznaczonej dla
zdającego, zamaluj
pola do tego przeznaczone. Błędne
zaznaczenie otocz kółkiem
i zaznacz właściwe.
8. Tylko odpowiedzi zaznaczone na karcie będą oceniane.
9. Nie wpisuj
żadnych
znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
6 MAJA 2016
Godzina rozpoczęcia:
9:00
Czas pracy:
120 minut
Liczba punktów
do uzyskania: 50
MJA-P1_
1
P-162
Egzamin maturalny z języka angielskiego
Poziom podstawowy
ROZUMIENIE SŁUCHANEGO TEKSTU
Zadanie 1.
(5 pkt)
Usłyszysz dwukrotnie wypowiedź na temat nietypowej podróży. Zaznacz znakiem X,
które zdania są zgodne z treścią nagrania (T–True), a które nie (F–False).
Za każde poprawne rozwiązanie otrzymasz 1 punkt.
T
1.1.
Three Norwegians broke the record set by Americans.
1.2.
The Norwegians used just one means of transport during their journey.
1.3.
One of the Norwegians was arrested in Italy.
1.4.
The Norwegians crossed one of the borders on foot.
1.5.
The speaker describes different tourist attractions in the countries
the Norwegians visited.
F
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
Zadanie 2.
(5 pkt)
Usłyszysz dwukrotnie wypowiedzi pięciu osób na temat
świętowania
Nowego Roku.
Do każdej osoby (2.1.–2.5.) dopasuj zdanie podsumowujące jej wypowiedź (A–F). Wpisz
rozwiązania do tabeli. Uwaga: jedno zdanie zostało podane dodatkowo i nie pasuje
do
żadnej
wypowiedzi.
Za każde poprawne rozwiązanie otrzymasz 1 punkt.
A.
I enjoyed being far from the crowds.
B.
I found a popular opinion to be false.
C.
I spent New Year’s Eve in a stranger’s house.
D.
I had to change my plans because of the weather.
E.
I made friends with some tourists.
F.
I enjoyed some local customs.
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
2.5.
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
Strona 2 z 13
MJA_1P
Egzamin maturalny z języka angielskiego
Poziom podstawowy
Zadanie 3.
(5 pkt)
Usłyszysz dwukrotnie wywiad z wynalazcą. Z podanych odpowiedzi wybierz właściwą,
zgodną z treścią nagrania. Zakreśl literę A, B albo C.
Za każde poprawne rozwiązanie otrzymasz 1 punkt.
3.1. James decided to become an engineer
A.
during his classes at primary school.
B.
after designing an invention with his father.
C.
when he saw machines somebody else made.
3.2. Which is TRUE about James’s older son, Tom?
A.
He came up with an invention as a teenager.
B.
He specialises in building vacuum cleaners.
C.
He inspired James to make LED lights.
3.3. James’s educational programme
A.
is not popular with teachers.
B.
allows students to work with different materials.
C.
helps students improve their exam results.
3.4. James is planning to go to Japan because he wants to
A.
take part in a business meeting.
B.
present his latest invention there.
C.
see the country which has inspired him.
3.5. In the interview, James shares his ideas for
A.
encouraging young people to make things.
B.
promoting new inventions.
C.
experimenting safely.
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
MJA_1P
Strona 3 z 13
Egzamin maturalny z języka angielskiego
Poziom podstawowy
ROZUMIENIE PISANEGO TEKSTU
Zadanie 4.
(7 pkt)
Przeczytaj tekst. Dobierz właściwe pytanie (A–H) do każdego fragmentu tekstu
(4.1.–4.7.). Wpisz odpowiednią literę w każdą kratkę. Uwaga: jedno pytanie zostało
podane dodatkowo i nie pasuje do
żadnego
fragmentu tekstu.
Za każde poprawne rozwiązanie otrzymasz 1 punkt.
A.
What should guests bring with them to the hotel?
B.
How is the construction material collected and stored?
C.
Why is the hotel friendly to the environment?
D.
What exhibitions can you see in the hotel?
E.
How was the idea of the hotel born?
F.
Why is the hotel rebuilt every year?
G.
Who works on creating the hotel?
H.
What choice of rooms does the hotel offer?
ICEHOTEL
4.1.
All hotels have to be renovated from time to time but Sweden’s
ICEHOTEL
in Jukkasjärvi is
completely new at the beginning of each December. As the name suggests, the hotel is made
from ice blocks, so it melts in spring. As a result, next year it has to be constructed again.
4.2.
In 1990 an exhibition of ice art was organised in a big igloo built near Jukkasjärvi. One night
there were no free rooms in hotels in town, and some visitors asked for permission to spend
the night in the exhibition hall. They slept in their sleeping bags on top of reindeer skins.
That’s when the organisers thought that a hotel made of ice could be built in the area.
4.3.
In order to make sure there is enough ice, 5,000 tons of ice are taken from the Torne River
in winter. Then, the ice blocks are transported to a giant building in Jukkasjärvi, in which
the temperature is –5°C all year round. The ice is kept there until the building process starts.
Strona 4 z 13
MJA_1P
Egzamin maturalny z języka angielskiego
Poziom podstawowy
4.4.
In November over a hundred people, half of them artists, the other half professional builders,
come to the region to construct the beautiful structure. They’re all determined and spend days
and nights trying to finish the hotel in six weeks.
4.5.
There are 65 rooms, singles and doubles, of different standards. Some guests choose luxurious
suites such as a deluxe room called ‘Song of Lotus’, which includes a sauna and a relaxation
area but there are also cheaper rooms where tourists sleep on ice beds with reindeer skins on
them.
4.6.
The temperature may differ from room to room, but it is usually lower than –5°C! That is why
guests are advised to use their own thermal sleeping bags and wear gloves and winter hats
at night. There is no kettle in the room, but if you have a thermos flask, you can get hot tea for
free.
4.7.
The structure is the most ecological building you could ever imagine. It welcomes guests all
winter and when temperatures rise, it simply melts into one giant puddle. Many different steps
were also taken to limit the negative impact of the hotel on the beautiful natural surroundings,
for example some energy-conservation and water-saving schemes were introduced.
adapted from www.dogonews.com
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
MJA_1P
Strona 5 z 13
Zgłoś jeśli naruszono regulamin