_Uczniowie_s_abo_s_ysz_cy_.pdf

(109 KB) Pobierz
Uczniowie z wadą
słuchu
kurs: Konstruowanie IPE-T-ów
1
Na funkcjonowanie dziecka z wadą
słuchu wpływają:
rodzaj uszkodzenia
(niedosłuch przewodzeniowy,
mieszany: przewodzeniowo- odbiorczy, odbiorczy);
czas, w którym nastąpiło uszkodzenie słuchu
(przed
rozpoczęciem procesu opanowywania podstaw systemu
językowego, w trakcie kształtowania się systemu
językowego i po opanowaniu podstaw systemu
językowego uszkodzenie słuchu);
stopień uszkodzenia słuchu
(lekkie, umiarkowane,
znaczne i głębokie uszkodzenie słuchu);
moment wyposażenia dziecka w aparaty słuchowe
lub wszczepienia implantu
ślimakowego;
kurs: Konstruowanie IPE-T-ów
2
1
Na funkcjonowanie dziecka z wadą
słuchu wpływają także:
środowisko
rodzinne
(słyszący czy niesłyszący
rodzice);
trafność doboru metod
kształtujących rozwój
systemu językowego;
skuteczność i intensywność oddziaływań
terapeutycznych;
poziom rozwoju intelektualnego,
który
determinuje indywidualne predyspozycje do
opanowywania wiadomości i umiejętności
kurs: Konstruowanie IPE-T-ów
3
Rodzaj i stopień
uszkodzenia słuchu
mają przede wszystkim wpływ na
jakość odbioru i wytwarzania dźwięków
mowy
kurs: Konstruowanie IPE-T-ów
4
2
Typ przewodzeniowy:
zaburzenia dotyczą odbioru bodźców dźwiękowych
na drodze powietrznej;
przyczyna zaburzonego odbioru jest najczęściej
zlokalizowana w części zewnętrznej lub
środkowej
narządu słuchu, a ubytek słuchu zasadniczo nie
przekracza 60 dB;
skutkiem tego typu uszkodzenia jest trudność w
odbiorze przez dziecko komunikatów do niego
kierowanych;
kurs: Konstruowanie IPE-T-ów
5
Typ przewodzeniowy – c. d.:
słyszenie drogą kostną jest prawidłowe, co
sprawia,
że
dziecko nie jest pozbawione
możliwości autokontroli swoich wypowiedzi;
trudności dziecka z przewodzeniowym
uszkodzeniem słuchu mogą mieć wpływ nie
tylko na kształtowanie się prawidłowych
wzorców mowy w płaszczyźnie fonetycznej, lecz
także gramatycznej i leksykalnej.
kurs: Konstruowanie IPE-T-ów
6
3
Typ mieszany i odbiorczy:
zaburzenia obejmują odbieranie bodźców akustycznych zarówno drogą
powietrzną, jak i kostną;
w zależności od stopnia głębokości ubytki słuchu mogą powodować np.
tylko niewielkie trudności w płaszczyźnie odbiorczej i realizacyjnej, aż po
uniemożliwienie spontanicznego rozwoju językowego dziecka;
niezwykle istotną informacją, którą nauczyciel musi uwzględnić w
planowaniu pomocy dziecku z uszkodzonym słuchem, jest czas, w którym
nastąpiło to uszkodzenie – inne będą możliwości rozwoju językowego
dziecka, u którego uszkodzenie słuchu nastąpiło w okresie przed
rozpoczęciem procesu opanowywania podstaw systemu językowego i
uniemożliwiło nabycie jakichkolwiek doświadczeń językowych, inaczej
będzie wyglądał rozwój języka u dziecka, które utraciło słuch w trakcie
kształtowania się języka lub kiedy podstawy języka zostały już opanowane.
kurs: Konstruowanie IPE-T-ów
7
4 grupy osób z
uszkodzeniami słuchu
typologia pedagogiczna uwzględnia
funkcjonowanie językowe (w sferze percepcji i
recepcji mowy) jako: słabosłyszącego i
niesłyszącego dziecka
kurs: Konstruowanie IPE-T-ów
8
4
1. Osoby funkcjonalnie słyszące
jest to grupa osób, które niezależnie od stopnia
uszkodzenia słuchu wyznaczonego badaniem
audiometrycznym, są w stanie odbierać
wypowiedzi ustne drogą słuchową, bez
konieczności wspomagania się wzrokiem.
w tej grupie można wyodrębnić dwie podgrupy.
kurs: Konstruowanie IPE-T-ów
9
1a) podgrupa osób funkcjonalnie
słyszących
osoby z nieznacznym obniżeniem sprawności
słyszenia – nie obserwuje się w tej podgrupie
zaburzeń rozwoju mowy ani też wad wymowy
uwarunkowanych audiogennie;
osoby te swobodnie rozmawiają przez telefon i
prawidłowo wykonują próby badające słuch
fonematyczny;
kurs: Konstruowanie IPE-T-ów
10
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin