Swieżawski S. Św. Tomasz na nowo odczytany.pdf

(7557 KB) Pobierz
STEFAN SWIEZAWSKI
NA N O W O
ODCZYTANY
WYKŁADY W
Wydawnictwo
LASKACH
Kraków
ZNAK
SPIS TREŚCI
I.
II.
III.
IV.
V.
VL
.
Vn.
VIII.
IX.
X.
XI.
XII.
XIII.
XIV.
XV.
XVI.
XVII.
XVIII.
XIX.
XX.
XXI.
XXII.
XXIII.
XXIV.
XXV.
Słowo w stę p n e .................................................
7
Dlaczego filo z o fia ?............................................. 11
Dlaczego ¿w. T o m a s z ? ................................. 20
Charakterystyka twórczości św. Tomasza . .
28
Wiedza przyrodzona — wiedza jako łaska . .
39
Co to jest metafizyka — filozofia bytu?. . .
47
Bóg jako istnienie samoistne — ipsum
esse
sub-
s i s t e n s
................................................................ 56
Istota Boga i jej p o znaw alność...................... 64
Przymioty B o ż e ...................................................73
Stosunek Boga do ś w ia ta ................................. 80
Przyczyna pierwsza — przyczyny wtórne. . .
89
Świat ciał — świat d u ch ó w ............................ 86
O aniołach — duchach c z y s ty c h ..................... 110
Koncepcja człowieka .
114
Perspektywy eschatologiczne oparte na Toma-
szowej koncepcji c z ło w ie k a ........................... 124
Charakterystyczne cechy Tomaszowcj nauki
o człow ieku......................................................... 136
Działanie człowieka............................................139
Poznanie ludzkie — poznanie zmysłowe . . . 148
Zmysły w e w n ę tr z n e ...................................... 155
Poznanie umysłowe............................................ 162
Realizm poznawczy............................................ 171
Działanie: postępowanie, tworzenie. . . .
178
Sprawność: cnoty i w a d y ................................193
Prawo i społeczność lu d z k a ............................ 206
Życie wspólnotowe............................................. 213
Życie nadprzyrodzone..................................... 217
Najlepszemu memu przyjacielowi
i towarzyszowi „w drodze”
Maryś
Najdroższej
poświęcam
SŁOWO WSTĘPNE
Książka, którą oddają w ręce Czytelników ma — jak
każda zresztą — swoje dzieje. Powstała ona w trzech eta­
pach. Pierwszym jest długi okres pięćdziesięciu mniej
więcej lat. W tym pół-wiekowym odcinku mego życia
dane mi było wielokrotnie, w różnoraki sposób stykać
się z myślą św. Tomasza z Akwinu. Była to mniej lub
bardziej systematyczna lektura jego pism. Były to stu­
dia — głównie współczesnej literatury dotyczącej jego
twórczości. Były to wreszcie i wykłady jego poglądów —
ściślej jego filozofii. Wykłady te głosiłem albo w ramach
uniwersyteckich prelekcji kursorycznych lub monogra­
ficznych z historii filozofii, albo też w formie skróconej,
jako cykle mające zaznajomić różne środowiska z myślą
Tomasza. W ten sposób narastał w ciągu wielu lat zasad­
niczy zrąb problematyki uwidoczniony w dwudziestu pię­
ciu rozdziałach tej książki. Materiał w ten sposób nagro­
madzony nie byłby się jednak nigdy doczekał opracowa­
nia literącko-komunikatywnego, gdyby nie drugi etap hi­
storii tego tomu.
Drugi odcinek tej historii rozpoczął się w roku 1977,
kiedy to S. Alma Skrzydlewska, Przełożona Generalna
Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Służebnic Krzyża
zwróciła się do mnie z propozycją wygłoszenia dla Sióstr
cyklu wykładów o założeniach filozoficzno-teologicznych
św. Tomasza. Znajomość doktryny św. Tomasza stanowi
bowiem jeden z istotnych elementów składających się na
formację Zgromadzenia, którą kształtował Ks. Władysław
Korniłowicz i Założycielka Matka Elżbieta Czacka, co
znalazło swój wyraz w Konstytucjach Zgromadzenia.
Z uwagi na rangę propozycji i na bliskie powiązania
oraz wieloletnią przyjaźń ze środowiskiem Lasek, chętnie
przyjąłem zaproszenie. Wykorzystując nagromadzone w
7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin