Iwona Majewska-Opiełka - Umysł lidera.pdf

(2406 KB) Pobierz
Niniejszy ebook jest
własnością prywatną.
Został zakupiony legalnie w serwisie
ZloteMysli.pl
dnia 15.12.2010.
Nr zamówienia:
929739-20101215
Nr Klienta:
64298
Data realizacji zamówienia:
15.12.2010
Zapłacono:
16,43 zł
Niniejsza publikacja, ani żadna jej część, nie może być kopiowana,
ani w jakikolwiek inny sposób reprodukowana, powielana, ani
odczytywana w środkach publicznego przekazu bez pisemnej zgody
wydawcy. Zabrania się jej publicznego udostępniania w Internecie,
oraz odsprzedaży zgodnie z
regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli.
© Copyright for Polish edition by
ZloteMysli.pl
& Wydawnictwo Aleksandria
Data: 1.08.2007
Tytuł: Umysł lidera
Autor: Iwona Majewska-Opiełka
Wydanie I
ISBN: 978-83-7521-342-3
Projekt okładki: Marzena Osuchowicz
Korekta: Anna Popis-Witkowska
Skład: Anna Popis-Witkowska
Internetowe Wydawnictwo Złote Myśli
Netina Sp. z o. o.
ul. Daszyńskiego 5
44-100 Gliwice
WWW:
www.ZloteMysli.pl
EMAIL:
kontakt@zlotemysli.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
SPIS TREŚCI
WSTĘP...............................................................................................6
CZĘŚĆ PIERWSZA...........................................................................10
LIDER...............................................................................................11
Sylwetka lidera...................................................................................................11
Funkcje lidera................................................................................................12
Kształtowanie liderów...................................................................................18
Cechy lidera...................................................................................................20
Poczucie własnej wartości.........................................................................21
Proaktywność............................................................................................26
Samodzielność..........................................................................................33
Pozytywne myślenie..................................................................................37
Współzależność.........................................................................................43
Spójność wewnętrzna...............................................................................48
Poczucie obfitości.....................................................................................52
Umiejętność tworzenia wizji.....................................................................57
Zdolność i wola ciągłego uczenia się........................................................61
Intuicja......................................................................................................67
A co z kompetencjami zawodowymi?.......................................................71
Prawa półkula menedżera.............................................................................76
Różnice w działaniu lewej i prawej półkuli mózgu..................................76
Inteligencja emocjonalna..........................................................................77
Początek trzeciego tysiąclecia...................................................................81
Potrzeba twórczego myślenia...................................................................83
Rozwijanie prawej półkuli.................................................................................84
Punkty sprawdzające przyswojoną wiedzę i jej praktyczne wykorzystanie....89
KONTEKST LIDERA........................................................................90
Czynniki wpływające na ludzi sprawujących funkcje kierownicze...................91
Czynniki fizyczne i biologiczne.....................................................................92
Czynniki psychologiczne...............................................................................97
Czynniki społeczne i polityczne..................................................................100
Punkty sprawdzające przyswojoną wiedzę i jej praktyczne wykorzystanie...104
KIEROWANIE PRZEDSIĘBIORSTWEM........................................105
Kierowanie a zarządzanie................................................................................106
Nauka kierowania.........................................................................................111
Kierowanie zgodnie z wartościami..................................................................114
Kultura przedsiębiorstwa.............................................................................115
Misja przedsiębiorstwa................................................................................115
Tworzenie misji przedsiębiorstwa..........................................................118
Błędy racjonalnego zarządzania..................................................................124
Czynniki zapewniające sukces przedsiębiorstwa.......................................125
Kultura przedsiębiorstwa w Polsce.............................................................128
Zmiany.............................................................................................................130
Czynniki powodujące lęk przed zmianami..................................................131
Rola lidera w stymulowaniu zmian.............................................................133
Etapy przeprowadzania zmian....................................................................137
Praktyka wprowadzania zmian.......................................................................140
Punkty sprawdzające przyswojoną wiedzę i jej praktyczne wykorzystanie...143
CZĘŚĆ DRUGA...............................................................................145
CZŁOWIEK I PRACA......................................................................146
Od zarządzania naukowego do zarządzania w nowym wieku
........................146
Zarządzanie naukowe..................................................................................147
Zarządzanie z udziałem psychologii...........................................................149
Proca Hertzberga....................................................................................150
Teoria X....................................................................................................151
Teoria Y....................................................................................................152
Współczesna wiedza o człowieku i jej wpływ na teorie zarządzania
..............153
Teoria Z........................................................................................................156
O potrzebie działania w myśl spójnej koncepcji
.........................................158
Punkty sprawdzające przyswojoną wiedzę i jej praktyczne wykorzystanie...160
ZNAJOMOŚĆ LUDZI.......................................................................161
To, co nas łączy................................................................................................162
Te same potrzeby, różne wartości...................................................................165
Skąd się bierze wiedza o ludziach....................................................................167
Samopoznanie.............................................................................................168
Studiowanie przedmiotu.............................................................................169
Słuchanie i obserwowanie...........................................................................170
Słuchanie empatyczne.............................................................................171
Jak rozmawiać.........................................................................................173
Pomoc w zdobywaniu wiedzy o ludziach....................................................177
Punkty sprawdzające przyswojoną wiedzę i jej praktyczne wykorzystanie...184
REKRUTACJA PRACOWNIKÓW....................................................186
Curriculum vitae i wstępna rozmowa..............................................................191
Warunki i technika wstępnej rozmowy......................................................195
Punkty sprawdzające przyswojoną wiedzę i jej praktyczne wykorzystanie...197
TWORZENIE WŁAŚCIWEJ ATMOSFERY PRACY
..........................199
Informacja w miejscu pracy............................................................................204
Narada – szczególna forma komunikacji...................................................210
Garść wiadomości przydatnych przy przygotowywaniu i prowadzeniu
narad............................................................................................................212
Czas trwania............................................................................................213
Pora dnia.................................................................................................213
Plan..........................................................................................................213
Uczestnicy................................................................................................213
Prowadzenie............................................................................................216
Najczęstsze przyczyny złej komunikacji.....................................................220
Brak odpowiednich fizycznych warunków do skutecznego
porozumiewania się................................................................................221
Brak potrzeby komunikacji....................................................................224
Nastawienie na przekazywanie, a nie na przyjmowanie informacji
.....227
Przekazywanie sprzecznych informacji.................................................228
Tylko wygrana-wygrana..................................................................................231
Potrzeba przynależności..................................................................................235
Poczucie bezpieczeństwa.................................................................................239
Kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana.....................................................243
Warunki pracy.................................................................................................244
Motywowanie do pracy i współpracy..............................................................247
Poczucie sukcesu.........................................................................................248
Poczucie znaczenia i uznania......................................................................252
Praca mająca znaczenie..............................................................................256
Powierzanie odpowiedzialności..................................................................261
Gratyfikacyjna rola pieniędzy.....................................................................264
Wzbudzanie entuzjazmu.............................................................................268
Związki zawodowe...........................................................................................272
Punkty sprawdzające przyswojoną wiedzę i jej praktyczne wykorzystanie.
.278
LIDER W DZIAŁANIU...................................................................280
Przesunięcie paradygmatu..............................................................................281
Nowy stosunek do pracy i działania...............................................................284
Pracę trzeba lubić........................................................................................287
Odmitologizowany Zachód.........................................................................291
A właśnie, że można....................................................................................295
Podświadomość – partner w biznesie.............................................................297
Świadome wykorzystywanie podświadomości..........................................300
Burza mózgów.........................................................................................301
Wizualizacja............................................................................................302
Uczenie przyspieszone...........................................................................303
Rozwijanie intuicji......................................................................................305
Programowanie siebie i innych..................................................................308
Zarządzanie sobą w czasie...............................................................................315
Nie ile, ale co................................................................................................316
Ważne czy pilne...........................................................................................319
Życie zawodowe i prywatne........................................................................322
Powierzanie pracy innym...........................................................................324
Praca w kręgu wpływu................................................................................326
Całościowa troska o swoje istnienie...........................................................329
Tworzenie biologicznych podstaw skutecznego działania.........................333
Wykorzystywanie potencjału intelektualnego.......................................336
Troska o życie emocjonalne...................................................................340
Coś dla duszy..........................................................................................343
Kartka z terminarza.....................................................................................347
Pytania sprawdzające przyswojoną wiedzę i jej praktyczne wykorzystanie..354
ZAKOŃCZENIE..............................................................................355
Zgłoś jeśli naruszono regulamin