FAE PL.odt

(86 KB) Pobierz
Fate Accelerated Edition PL

Fate Accelerated

 

CLARK VALENTINE

TEKST • POPRAWKI

 

LEONARD BALSERA

OPRACOWANIE ZASAD FATE CORE

 

FRED HICKS

POMYSŁ • TEKST • PROJEKT GRAFICZNY

 

MIKE OLSON

REDAKCJA ZASAD

 

AMANDA VALENTINE

CZYTELNOŚĆ TEKSTU • REDAKCJA

 

CLAUDIA CANGINI

ILUSTRACJE

 

TWÓRCY FATE

ROB DONOGHUE i FRED HICKS

 

TŁUMACZENIE NA JĘZYK POLSKI

SŁAWOMIR WRZESIEŃ

 

REDAKTOR WYDANIA POLSKIEGO

MARCIN SEGIT

 

Fate Accelerated Edition

Copyright © 2013 Evil Hat Producions, LLC

Wszelkie prawa zastrzeżone.

 

Tekst Fate Accelerated Edition został udostępniony zgodnie z Open Gaming Licence oraz licencją Creative Commons Uznanie autorstwa. Więcej informacji o warunkach i wymaganiach tych licencji znajdziesz na stronach www.evilhat.com lub www.faterpg.com.

 

Evil Hat Productions, a także znaki graficzne Evil Hat i Fate Accelerated są znakami towarowymi należącymi do Evil Hat Productions, LLC.

Wszelkie prawa zastrzeżone.

 

Informacja dla osób pracujących w punkcie ksero, które mają wątpliwości, czy można wykonywać kopie tego dokumentu: tak możecie to robić. To jest „wyraźna zgoda”. Śmiało.

 

Tekst tłumaczenia dostępny jest na zasadach licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska (wymagane jest jedynie podanie autorów tłumaczenia w utworze zależnym).

 

Fate Accelerated to gra, w której gracze wymyślają historie o cudownych, okropnych, niemożliwych bądź wspaniałych rzeczach. Wszystkie postacie i wydarzenia przedstawione w niniejszym podręczniku są fikcyjne. Jakiekolwiek podobieństwo do prawdziwych osób, magicznych wojowników, nastoletnich czarownic, pulpowych naukowców bądź kotów-piratów jest czysto przypadkowe, aczkolwiek na swój sposób zabawne.

 

Wersja tłumaczenia z 10 lipca 2013 r.

Niniejsza publikacja zawiera tłumaczenie mechaniki Fate Accelerated Edition przygotowane przez Sławomira Września i Marcina Segita, opublikowane na zasadach licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska (http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/).

 

This work is based on Fate Core System and Fate Accelerated Edition (found at http://www.faterpg.com/), products of Evil Hat Productions, LLC, developed, authored, and edited by Leonard Balsera, Brian Engard, Jeremy Keller, Ryan Macklin, Mike Olson, Clark Valentine, Amanda Valentine, Fred Hicks, and Rob Donoghue, and licensed for our use under the Creative Commons Attribution 3.0 Unported license (http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/).

 

Fate™ is a trademark of Evil Hat Productions, LLC. The Powered by Fate logo is © Evil Hat Productions, LLC and is used with permission.

 

The Fate Core font is © Evil Hat Productions, LLC and is used with permission. The Four Actions icons were designed by Jeremy Keller.

 



Zaczynamy!              4

Wspólne tworzenie opowieści              4

Co to znaczy „tworzyć opowieści”?              5

Jak to zrobić?              5

„Wspólne” tworzenie opowieści? Co masz na myśli?              5

Kim chcesz być?              6

Jaką postacią mogę zagrać?              6

Jak mogę stworzyć postać?              6

Aspekty w pigułce              6

Koncepcja ogólna              6

Utrapienie              7

Kolejny aspekt              7

Opcjonalnie: jeden lub dwa dodatkowe aspekty              7

Imię i wygląd              7

Postawy              7

Sztuczki i odświeżanie              8

Jak to robić: rozstrzygnięcia, akcje i postawy              9

Kości lub karty              9

Rozstrzygnięcia               10

Akcje              10

Uzyskanie przewagi              10

Przezwyciężanie              11

Atak              12

Obrona              13

Wsparcie              13

Wybierz swoją postawę              13

Rzuć kostkami, dodaj swoją premię              14

Zdecyduj, czy zmodyfikować wynik rzutu              14

Wyzwania, rywalizacja i konflikty              14

Wyzwania              14

Rywalizacja              15

Konflikty              15

Przygotowanie sceny              15

Ustal kolejność działań              16

Zagrania              16

Auć! Obrażenia, presja i konsekwencje              16

Czym jest presja?              17

Czym są konsekwencje?              17

Co się dzieje, gdy zostanę wyeliminowany?              18

Poddanie się              18

Zdrowienie – usuwanie presji i konsekwencji              18

Aspekty i punkty losu              19

Jakie są rodzaje aspektów?              19

Co robimy z aspektami?              20

Wywołanie aspektu              20

Wymuszenie aspektu              21

Ustanowienie faktu              22

Tworzenie dobrych aspektów              22

Sztuczki              23

Robienie postępów: rozwój postaci              24

Osiągnięcia              24

Rola Mistrza Gry              25

Pomoc w budowaniu kampanii              25

Budowanie scenariuszy i prowadzenie gry              26

Scenariusze              26

Prowadzenie gry              26

Ustalanie poziomu trudności              27

Pi razy drzwi:              27

Złoczyńcy              27

Przykładowe postacie              29

Reth z andralijskiego ruchu oporu              29

Voltaire              29

Abighail Zhao              30

Dr Bethesda Flushing              31

Fate Accelerated: ściągawka nr 1              33

Fate Accelerated: ściągawka nr 2              35

Fate Accelerated: ściągawka nr 3              37

 

Zaczynamy!

Czy pamiętasz książki, w których nastoletni czarodziej staje do walki przeciwko Mrocznemu Lordowi Zła? Film, w którym krasnoludy walczą o odzyskanie górskiego domu zagarniętego przez smoka? Serial animowany o mistycznych rycerzach i ich armii klonów walczących o dobro w galaktyce?

 

Czyż nie były one wspaniałe?

 

Teraz masz szansę, by stać się bohaterem podobnej historii.

 

Fate Accelerated Edition to gra fabularna, w której ty i twoi przyjaciele wspólnie tworzycie opowieści pełne niebezpieczeństw, emocji i przygód. Być może grałeś już wcześniej w podobne gry – Dungeons & Dragons to jeden z bardziej popularnych tytułów – jednak nie martw się, jeśli nie miałeś okazji. Niniejsza broszura wszystko ci wyjaśni.

 

Do gry potrzebujesz:

                           Od trzech do pięciu osób. Jedna z nich będzie Mistrzem Gry, pozostałe graczami. Później wyjaśnimy, co to znaczy.

                           Kości Fate, przynajmniej cztery, a najlepiej po cztery na osobę. Kości Fate to specjalne kości sześciościenne, które na dwóch ściankach mają symbol plusa (+), na dwóch symbol minusa (-), a pozostałe dwie ścianki mają puste (0). Takie kostki można nabyć w sklepach branżowych pod ich oryginalną nazwą „kości Fudge”. W podręczniku używamy nazwy „kości Fate”, lecz możesz na nie mówić, jak tylko chcesz. Wydawnictwo Evil Hat planuje włączenie ich do swojej oferty na www.evilhat.com pod koniec 2013.

                           Talię Fate, będącą alternatywą dla kości Fate. To talia kart odzwierciedlająca prawdopodobieństwo wyników uzyskiwanych na kościach Fate, stworzona jako ich zamiennik. Talię Fate będzie można kupić na stronie Wydawnictwa Evil Hat w 2013 lub 2014 roku.

                           Karty postaci, po jednej dla gracza. Możesz je ściągnąć ze strony www.evilhat.com.

                           Kartki z notesu, samoprzylepne karteczki lub inne skrawki papieru.

                           Żetony punktów losu. Mogą to być sztony pokerowe, koraliki, monety lub coś podobnego. Przyda się około 30 lub 40 sztuk.

 

Jeśli nie chcesz używać kostek Fudge, możesz je zastąpić zwykłymi kostkami sześciościennymi. Wyniki odczytuj następująco: 5 i 6 to +, 1 i 2 to -, a 3 i 4 to 0.

 

Porozmawiajmy teraz, jak wykorzystać Fate Accelerated Edition do tworzenia opowieści.

Wspólne tworzenie opowieści

A zatem zebrałeś przyjaciół, kostki i karteczki i jesteś gotowy do gry w Fate Accelerated Edition (od tej pory będziemy używali skrótu FAE). Nadszedł czas na tworzenie opowieści!

Co to znaczy „tworzyć opowieści”?

FAE służy do tworzenia opowieści. Przygotowujecie grupę postaci, a następnie śledzicie ich losy, gdy przeżywają fantastyczne przygody. Każdy z was opowiada część tej wymyślonej historii.

 

Pomyśl o filmach, grach komputerowych bądź serialach, w których bohaterowie przeżywają przygody, takich jak: Legenda Korry, Gwiezdne wojny, The Avengers, Zelda, Doktor Who bądź Władca Pierścieni. Teraz wyobraź sobie podobną opowieść, w której ty i twoi przyjaciele, zgromadzeni przy stole, wraz z rozwojem akcji podejmujecie decyzje za swoich bohaterów, a opowiadania historia zmienia się w zależności od waszych decyzji.

 

Czasem ktoś zdecyduje się zrobić coś, czego rezultatu nie będziecie pewni. Wtedy sięgniecie po kostki, żeby sprawdzić, co się wydarzyło. Im wyższy będzie wynik, tym większa szansa, że wszystko potoczyło się zgodnie z zamierzeniami.

Jak to zrobić?

Na początku musicie ustalić, jaki rodzaj historii chcecie opowiedzieć. Jaki gatunek was interesuje? Fantasy? Science-fiction? Przygody osadzone w świecie współczesnym? Chcecie grać w realiach znanych z ulubionego serialu telewizyjnego, komiksu bądź filmu? A może chcecie stworzyć własny świat? Materiały pomocne w przygotowaniu własnego środowiska gry znajdziecie w rozdziale Przygotowanie gry podręcznika Fate Core, który jest dostępnym za darmo na stronie www.evilhat.com.

 

Następnie ustalacie, kto będzie prowadzącym, a komu przypadnie rola graczy. Wszyscy zgromadzeni przy stole, oprócz jednej osoby, nazywani są graczami. Każdy z graczy wciela się w opowieści w rolę jednego bohatera gracza (BG) i podejmuje za niego decyzje. Pozostałą osobę nazywamy Mistrzem Gry (MG). Zadaniem MG jest stawianie przed graczami wyzwań i odgrywanie wszystkich postaci, które nie są kontrolowane przez graczy – czyli bohaterów niezależnych (BN). Więcej o obowiązkach MG znajdziesz na stronie .

 

Gdy już zdecydujecie, kto będzie MG, określicie gatunek i ramy opowieści, przychodzi czas na stworzenie postaci graczy – o tym będzie kolejny rozdział (str. ).

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin