Fate Accelerated
CLARK VALENTINE
TEKST • POPRAWKI
LEONARD BALSERA
OPRACOWANIE ZASAD FATE CORE
FRED HICKS
POMYSŁ • TEKST • PROJEKT GRAFICZNY
MIKE OLSON
REDAKCJA ZASAD
AMANDA VALENTINE
CZYTELNOŚĆ TEKSTU • REDAKCJA
CLAUDIA CANGINI
ILUSTRACJE
TWÓRCY FATE
ROB DONOGHUE i FRED HICKS
TŁUMACZENIE NA JĘZYK POLSKI
SŁAWOMIR WRZESIEŃ
REDAKTOR WYDANIA POLSKIEGO
MARCIN SEGIT
Fate Accelerated Edition
Copyright © 2013 Evil Hat Producions, LLC
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Tekst Fate Accelerated Edition został udostępniony zgodnie z Open Gaming Licence oraz licencją Creative Commons Uznanie autorstwa. Więcej informacji o warunkach i wymaganiach tych licencji znajdziesz na stronach www.evilhat.com lub www.faterpg.com.
Evil Hat Productions, a także znaki graficzne Evil Hat i Fate Accelerated są znakami towarowymi należącymi do Evil Hat Productions, LLC.
Informacja dla osób pracujących w punkcie ksero, które mają wątpliwości, czy można wykonywać kopie tego dokumentu: tak możecie to robić. To jest „wyraźna zgoda”. Śmiało.
Tekst tłumaczenia dostępny jest na zasadach licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska (wymagane jest jedynie podanie autorów tłumaczenia w utworze zależnym).
Fate Accelerated to gra, w której gracze wymyślają historie o cudownych, okropnych, niemożliwych bądź wspaniałych rzeczach. Wszystkie postacie i wydarzenia przedstawione w niniejszym podręczniku są fikcyjne. Jakiekolwiek podobieństwo do prawdziwych osób, magicznych wojowników, nastoletnich czarownic, pulpowych naukowców bądź kotów-piratów jest czysto przypadkowe, aczkolwiek na swój sposób zabawne.
Wersja tłumaczenia z 10 lipca 2013 r.
Niniejsza publikacja zawiera tłumaczenie mechaniki Fate Accelerated Edition przygotowane przez Sławomira Września i Marcina Segita, opublikowane na zasadach licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska (http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/).
This work is based on Fate Core System and Fate Accelerated Edition (found at http://www.faterpg.com/), products of Evil Hat Productions, LLC, developed, authored, and edited by Leonard Balsera, Brian Engard, Jeremy Keller, Ryan Macklin, Mike Olson, Clark Valentine, Amanda Valentine, Fred Hicks, and Rob Donoghue, and licensed for our use under the Creative Commons Attribution 3.0 Unported license (http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/).
Fate™ is a trademark of Evil Hat Productions, LLC. The Powered by Fate logo is © Evil Hat Productions, LLC and is used with permission.
The Fate Core font is © Evil Hat Productions, LLC and is used with permission. The Four Actions icons were designed by Jeremy Keller.
Zaczynamy! 4
Wspólne tworzenie opowieści 4
Co to znaczy „tworzyć opowieści”? 5
Jak to zrobić? 5
„Wspólne” tworzenie opowieści? Co masz na myśli? 5
Kim chcesz być? 6
Jaką postacią mogę zagrać? 6
Jak mogę stworzyć postać? 6
Aspekty w pigułce 6
Koncepcja ogólna 6
Utrapienie 7
Kolejny aspekt 7
Opcjonalnie: jeden lub dwa dodatkowe aspekty 7
Imię i wygląd 7
Postawy 7
Sztuczki i odświeżanie 8
Jak to robić: rozstrzygnięcia, akcje i postawy 9
Kości lub karty 9
Rozstrzygnięcia 10
Akcje 10
Uzyskanie przewagi 10
Przezwyciężanie 11
Atak 12
Obrona 13
Wsparcie 13
Wybierz swoją postawę 13
Rzuć kostkami, dodaj swoją premię 14
Zdecyduj, czy zmodyfikować wynik rzutu 14
Wyzwania, rywalizacja i konflikty 14
Wyzwania 14
Rywalizacja 15
Konflikty 15
Przygotowanie sceny 15
Ustal kolejność działań 16
Zagrania 16
Auć! Obrażenia, presja i konsekwencje 16
Czym jest presja? 17
Czym są konsekwencje? 17
Co się dzieje, gdy zostanę wyeliminowany? 18
Poddanie się 18
Zdrowienie – usuwanie presji i konsekwencji 18
Aspekty i punkty losu 19
Jakie są rodzaje aspektów? 19
Co robimy z aspektami? 20
Wywołanie aspektu 20
Wymuszenie aspektu 21
Ustanowienie faktu 22
Tworzenie dobrych aspektów 22
Sztuczki 23
Robienie postępów: rozwój postaci 24
Osiągnięcia 24
Rola Mistrza Gry 25
Pomoc w budowaniu kampanii 25
Budowanie scenariuszy i prowadzenie gry 26
Scenariusze 26
Prowadzenie gry 26
Ustalanie poziomu trudności 27
Pi razy drzwi: 27
Złoczyńcy 27
Przykładowe postacie 29
Reth z andralijskiego ruchu oporu 29
Voltaire 29
Abighail Zhao 30
Dr Bethesda Flushing 31
Fate Accelerated: ściągawka nr 1 33
Fate Accelerated: ściągawka nr 2 35
Fate Accelerated: ściągawka nr 3 37
Czy pamiętasz książki, w których nastoletni czarodziej staje do walki przeciwko Mrocznemu Lordowi Zła? Film, w którym krasnoludy walczą o odzyskanie górskiego domu zagarniętego przez smoka? Serial animowany o mistycznych rycerzach i ich armii klonów walczących o dobro w galaktyce?
Czyż nie były one wspaniałe?
Teraz masz szansę, by stać się bohaterem podobnej historii.
Fate Accelerated Edition to gra fabularna, w której ty i twoi przyjaciele wspólnie tworzycie opowieści pełne niebezpieczeństw, emocji i przygód. Być może grałeś już wcześniej w podobne gry – Dungeons & Dragons to jeden z bardziej popularnych tytułów – jednak nie martw się, jeśli nie miałeś okazji. Niniejsza broszura wszystko ci wyjaśni.
Do gry potrzebujesz:
• Od trzech do pięciu osób. Jedna z nich będzie Mistrzem Gry, pozostałe graczami. Później wyjaśnimy, co to znaczy.
• Kości Fate, przynajmniej cztery, a najlepiej po cztery na osobę. Kości Fate to specjalne kości sześciościenne, które na dwóch ściankach mają symbol plusa (+), na dwóch symbol minusa (-), a pozostałe dwie ścianki mają puste (0). Takie kostki można nabyć w sklepach branżowych pod ich oryginalną nazwą „kości Fudge”. W podręczniku używamy nazwy „kości Fate”, lecz możesz na nie mówić, jak tylko chcesz. Wydawnictwo Evil Hat planuje włączenie ich do swojej oferty na www.evilhat.com pod koniec 2013.
• Talię Fate, będącą alternatywą dla kości Fate. To talia kart odzwierciedlająca prawdopodobieństwo wyników uzyskiwanych na kościach Fate, stworzona jako ich zamiennik. Talię Fate będzie można kupić na stronie Wydawnictwa Evil Hat w 2013 lub 2014 roku.
• Karty postaci, po jednej dla gracza. Możesz je ściągnąć ze strony www.evilhat.com.
• Kartki z notesu, samoprzylepne karteczki lub inne skrawki papieru.
• Żetony punktów losu. Mogą to być sztony pokerowe, koraliki, monety lub coś podobnego. Przyda się około 30 lub 40 sztuk.
Jeśli nie chcesz używać kostek Fudge, możesz je zastąpić zwykłymi kostkami sześciościennymi. Wyniki odczytuj następująco: 5 i 6 to +, 1 i 2 to -, a 3 i 4 to 0.
Porozmawiajmy teraz, jak wykorzystać Fate Accelerated Edition do tworzenia opowieści.
A zatem zebrałeś przyjaciół, kostki i karteczki i jesteś gotowy do gry w Fate Accelerated Edition (od tej pory będziemy używali skrótu FAE). Nadszedł czas na tworzenie opowieści!
FAE służy do tworzenia opowieści. Przygotowujecie grupę postaci, a następnie śledzicie ich losy, gdy przeżywają fantastyczne przygody. Każdy z was opowiada część tej wymyślonej historii.
Pomyśl o filmach, grach komputerowych bądź serialach, w których bohaterowie przeżywają przygody, takich jak: Legenda Korry, Gwiezdne wojny, The Avengers, Zelda, Doktor Who bądź Władca Pierścieni. Teraz wyobraź sobie podobną opowieść, w której ty i twoi przyjaciele, zgromadzeni przy stole, wraz z rozwojem akcji podejmujecie decyzje za swoich bohaterów, a opowiadania historia zmienia się w zależności od waszych decyzji.
Czasem ktoś zdecyduje się zrobić coś, czego rezultatu nie będziecie pewni. Wtedy sięgniecie po kostki, żeby sprawdzić, co się wydarzyło. Im wyższy będzie wynik, tym większa szansa, że wszystko potoczyło się zgodnie z zamierzeniami.
Na początku musicie ustalić, jaki rodzaj historii chcecie opowiedzieć. Jaki gatunek was interesuje? Fantasy? Science-fiction? Przygody osadzone w świecie współczesnym? Chcecie grać w realiach znanych z ulubionego serialu telewizyjnego, komiksu bądź filmu? A może chcecie stworzyć własny świat? Materiały pomocne w przygotowaniu własnego środowiska gry znajdziecie w rozdziale Przygotowanie gry podręcznika Fate Core, który jest dostępnym za darmo na stronie www.evilhat.com.
Następnie ustalacie, kto będzie prowadzącym, a komu przypadnie rola graczy. Wszyscy zgromadzeni przy stole, oprócz jednej osoby, nazywani są graczami. Każdy z graczy wciela się w opowieści w rolę jednego bohatera gracza (BG) i podejmuje za niego decyzje. Pozostałą osobę nazywamy Mistrzem Gry (MG). Zadaniem MG jest stawianie przed graczami wyzwań i odgrywanie wszystkich postaci, które nie są kontrolowane przez graczy – czyli bohaterów niezależnych (BN). Więcej o obowiązkach MG znajdziesz na stronie .
Gdy już zdecydujecie, kto będzie MG, określicie gatunek i ramy opowieści, przychodzi czas na stworzenie postaci graczy – o tym będzie kolejny rozdział (str. ).
Mr.Key