33 BT-Księgi Amosa Abdiasza Jonasza Micheasza.pdf
(
35997 KB
)
Pobierz
BIBLIA
T Y S I Ą C L E C I A
Księgi Amosa, Abdiasza, Jonasza, Micheasza
IS
mm\
m
BI
urn
PISMO ŚWIĘTE
STAREGO I NOWEGO
TESTAMENTU
B)B£1 CV$]ĄC£€C)A
A
KSIĘGI
AMOSA, ABDIASZA,
JONASZA, MICHEASZA
W PRZEKŁADZIE Z JĘZYKÓW ORYGINALNYCH OPRACOWAŁ ZESPÓŁ
BIBLISTÓW POLSKICH
Z INICJATYWY BENEDYKTYNÓW TYNIECKICH
WYDANIE PIĄTE
NA NOWO OPRACOWANE I POPRAWIONE
ILUSTROWANE
PALLOtTTNUM
HACHETTE
BIBLIA TYSIĄCLECIA
WYDANIE ILUSTROWANE
Tekst na podstawie Wydania Piątego
REDAKTOR
Ks. Kazimierz Dynarski SAC (t)
Maria Przybył
REDAKCJA NAUKOWA
O. Augustyn Jankowski OSB (f)
Ks. Lech Stachowiak (f), Bp Kazimierz Romaniuk
Ks. Tomasz Hergesel, Ks. Ryszard Rubinkiewicz SDB
PRZEKŁAD
Księga Amosa - Ks. Zbigniew Kaznowski
Księga Abdiasza - Ks. Edward Zawiszewski
Księga Jonasza - Ks. Józef Homerski
Księga Micheasza - Ks. Piotr Szefler
WYBÓR ILUSTRACJI I KOMENTARZE
Ks. Michał Janocha
Irina Tatarova
Nina Brzostowska
IMPRIMATUR
Poznań, dnia 29 marca 2005 r., N. 1622/2005,
t Stanisław Gądecki, Arcybiskup Metropolita Poznański,
Ks. Ireneusz Dosz, Kanclerz Kurii Metropolitalnej
Ilustracje: EAST NEWS
Projekt okładki: Maciej Sadowski
Ilustracje na okładce:
Prorok Micheasz, fragment ołtarza, Jan van Eyck, 1432 rok, katedra św. Bawona, Gandawo (przód)
Jonasz połykany przez wieloryba, miniatura XIV wiek (tył)
© Copyright by Wydawnictwo Pallottinum, Poznań 2007
© Copyright for this edition by Hachette Livre Polska sp. z o.o., Warszawa 2007
KONTAKT Z CZYTELNIKAMI I PRENUMERATA
tel. (067) 210 86 50
WYDAWNICTWO PALLOTTINUM
Al. Przybyszewskiego 30, 60-959 Poznań 2
skr. poczt. 23
tel. (061) 867 52 33, faks (061) 867 52 38
www.pallottinum.pl,www.biblia.pl
KOLEKCJA HACHETTE
Hachette Livre Polska sp. z o.o.
ul. Dzielna 60, 01-029 Warszawa
tel. (022) 536 49 20 lub 22, faks (022) 536 49 21
Skład i łamanie:
Page Graph
- Izabella Dolińska, Warszawa
Druk: Olsztyńskie Zakłady Graficzne S.A., Olsztyn, Polska
ISBN 978-83-7448-343-8
KSIĘGA AMOSA
w Ąfj.
Prorocy
Rzeźby ze środkowego portalu zachodniej fasady, 1275 rok, katedra Notre Damę, Strasburg.
Oto kolejne postaci ze znanego nam już z poprzedniego tomu cyklu proroków z katedry w Strasburgu.
Chociaż trudno z całą pewnością stwierdzić, których dokładnie proroków przedstawiają poszczególne rzeźby,
zapewne rozpoznajemy wśród nich Amosa spoglądającego w przyszłość, Abdiasza przepowiadającego upadek Edomu,
Jonasza przemawiającego do mieszkańców Niniwy i Micheasza, który zwiastuje nadejście Mesjasza...
WSTĘP
mos pochodził z judzkiego miasta Tekoa,
był pasterzem i hodowcą figowców (1,1; 7,14). Swą
działalność prorocką prowadził jednak wyłącznie na
terytorium państwa północnego, zwłaszcza w Betel,
schizmatyckim sanktuarium Izraela. Dokładniejsza
data jego wystąpienia i głoszenia słowa prorockiego
nie jest znana, choć przypada na pewno na okres pa
nowania Jeroboama II (783-743). Wzmiankowane
w 1,1 „trzęsienie ziem i” nie jest bliżej znane. Z ów
czesnych dokumentów asyryjskich wymieniających
zaćmienie słońca i jakąś wielką epidemię, zdarzenia,
0 których mówi także Amos (8,9; 4,10), wynika,
że prorok działał ok. roku 765-763. N a skutek de
nuncjacji kapłana z Betel, Amazjasza, musiał prawdo
podobnie opuścić miasto, a może nawet państwo
izraelskie. Starodawna tradycja umieszcza grób Amo-
sa w Tekoa, co wskazywałoby na powrót proroka
do ojczystej ziemi judzkiej po opuszczeniu Betel.
W odróżnieniu od „oficjalnych” proroków, skupio
nych wokół świątyni lub wokół dworu królewskiego,
Amos otrzymał osobiste powołanie od Boga wraz
z misją prorocką (7,15). Stąd też płynie jego głębokie
przeświadczenie o nieodpartej konieczności wypeł
niania posłannictwa Boga przez Jego herolda (3,7n).
N ajogólniej można w yróżnić w Księdze Amosa
trzy grupy mów prorockich: przeciw narodom
1 Izraelow i (1,1-2,16), groźby przeciw Izraelowi
(3,1-6,14) i wizje prorockie (7,1-9,15). Układ mów,
podobnie jak treść księgi, wskazuje niezbicie na dzia
łalność literacką samego proroka lub jego bezpośred
nich uczniów. N igdy też nie powątpiewano o literac
kiej autentyczności księgi, z bardzo nieznacznymi
wyjątkam i. Działalność prorocka Amosa przekracza
ła zapewne wielokrotnie objętość tekstu jego księgi.
Spośród licznych gróźb i w izji, wypowiedzianych
przy różnych okazjach, kanoniczny zbiór podaje
wybór ułożony tematycznie i przedstawiony w for
mie poetyckiej. Być może pozostałością pracy kom
pozycyjnej jest zmieniająca się często osoba mówią
cego. Księga Amosa była, podobnie jak szereg in
nych ksiąg prorockich, przedmiotem późniejszych
refleksji i redakcji. Pierwszej redakcji dokonano
w ostatnich latach monarchii judzkiej, dodając aktu
alne proroctwo przeciw Judzie (2,4-5); druga była
dziełem refleksji teologicznej po niewoli babilońskiej
i dołączyła obietnice mesjańskie (9,11-15), a może
także tytuł księgi (1,1).
Styl Amosa odznacza się przejrzystością, połą
czoną jednak z malowniczością obrazów. D ecydują
ce piętno wywarło na nim pasterskie pochodzenie
autora; stąd wiele porównań z życia wiejskiego,
częściowo dosadnych (4,1; 6,12 i in.). Prorok nawią
zuje chętnie dialog ze słuchaczami (5,25n; 9,7-10),
by w odpowiedniej chwili przekazać im zapowiedź
kary.
Pojęcie Boga u Amosa jest uniwersałistyczne:
panuje On nad w szystkim i narodami, czuwa nad pra
worządnością, a winnych pociąga do odpowiedzial
ności i karze. Władzę sprawuje w swej siedzibie,
w świątyni jerozolimskiej. Specjalną przychylnością
otacza Bóg swój lud w ybrany (3,2; 7,8.15; 8,2); trak
tuje go jednak według zasad sprawiedliwości, podob
nie jak inne narody (9,7). Domaga się od niego po
stępowania sprawiedliwego, oddającego każdemu to,
co słusznie mu się należy. Skoro po zażegnaniu nie
bezpieczeństwa syryjskiego zapanował w państwie
izraelskim dobrobyt, zamożne rodziny zaczęły pro
wadzić beztroskie, hulaszcze życie, uciskając dzier
żawców i ubogich, pozbawionych wszelkich praw
i opieki. Amos wielokrotnie potępia odpowiedzial
nych za nierówności społeczne i związane z tym
nadużycia (3,9n; 4,1; 5,7.1 On). W życiu religijnym
ludzi zamożnych szerzył się formalizm religijny;
stąd ostra krytyka kultu czysto zewnętrznego i za
niedbań w wypełnianiu podstawowych przykazań
religijno-m oralnych. N aruszanie spraw iedliw ości
T
4
KSIĘGA AMOSA
Plik z chomika:
KosciolKatolicki
Inne pliki z tego folderu:
19-21 BT-Księga Psalmów 1-150 Hachette.pdf
(107954 KB)
Biblia Tysiąclecia Hachette Apokryfy 51-66 tomow 2006 cz4.rar
(836417 KB)
Biblia Tysiąclecia Hachette 01-17 tomow 2006 cz1.rar
(729400 KB)
Biblia Tysiąclecia Hachette 18-32 tomow 2006 cz2.rar
(760806 KB)
Biblia Tysiąclecia Hachette 33-50 tomow 2006 cz3.rar
(777061 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 16.11.2022
Pliki dostępne do 21.01.2024
! Elementarz Katolika
! TAJEMNICA NOWENNY POMPEJANSKIEJ
!! skany ksiazek katolickich (hasło 12345)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin