Globalna_plastyka.pdf

(7044 KB) Pobierz
edukacja globalna
na plastyce i zajęciach
artystycznych
w gimnazjum
koncepcja
edukacji globalnej
Koncepcja edukacji globalnej
opracowana w ramach projektu „W świat z klasą” stanowi punkt odniesie-
nia podczas jego realizacji, w tym tworzenia materiałów edukacyjnych do poszczególnych przedmiotów.
Infografika w postaci książki zawiera najważniejsze informacje dotyczące edukacji globalnej, które składają
się na tę koncepcję, tworząc pięć komponentów: wartości, postawy, umiejętności, zagadnienia oraz odnie-
sienie do działania na rzecz zmiany w skali globalnej.
Zachęcamy do korzystania z niniejszej infografiki oraz zapoznania się z broszurą „Edukacja globalna na za-
jęciach przedmiotowych w gimnazjum”, która wyjaśnia koncepcję edukacji globalnej oraz prezentuje przy-
kłady realizacji edukacji globalnej na wybranych przedmiotach w ramach podstawy programowej. Broszura
jest dostępna online pod adresem: www.ceo.org.pl/globalna.
Definicja edukacji globalnej
Edukacja globalna  to część kształcenia obywatelskiego i wychowania, która rozszerza ich zakres przez
uświadamianie istnienia zjawisk i współzależności globalnych. Jej głównym celem jest przygotowanie od-
biorców i odbiorczyń do stawiania czoła wyzwaniom dotyczącym całej ludzkości. Przez współzależności
rozumiemy wzajemne powiązania i przenikanie systemów kulturowych, środowiskowych, ekonomicznych,
społecznych, politycznych i technologicznych.
Edukacja globalna to znacznie więcej niż wiedza o świecie. Poniższe wskazówki zwracają na to uwagę
i podpowiadają, w jaki sposób pracować z uczniami i uczennicami.
Edukacja globalna:
jakość
w edukacji globalnej
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
kładzie nacisk na współzależności pomiędzy globalną Północą i globalnym Południem; nie ogranicza
się do prezentacji problemów globalnych.
pokazuje procesy globalne w ich wymiarze lokalnym, prezentując ich konsekwencje dla zwykłych
ludzi; nie ogranicza się do abstrakcyjnych pojęć.
stosuje aktualny i obiektywny opis ludzi i zjawisk; nie utrwala istniejących stereotypów.
pokazuje przyczyny i konsekwencje zjawisk globalnych; nie ogranicza się do faktografii.
tłumaczy potrzebę odpowiedzialnego zaangażowania w rozwiązywanie problemów globalnych; nie
służy wyłącznie zbieraniu funduszy na cele charytatywne.
szanuje godność prezentowanych osób; nie sięga do drastycznych obrazów, nie szokuje przemocą
i ludzkim cierpieniem.
uczy krytycznego myślenia i formułowania własnych opinii na tematy globalne; nie promuje jednej
ideologii, nie oferuje gotowych odpowiedzi.
8.
promuje zrozumienie i empatię; nie odwołuje się tylko do współczucia.
9.
oddaje głos ludziom, których sytuację prezentuje; nie opiera się na domysłach i wyobrażeniach.
10.
wykorzystuje metody interaktywne; nie ogranicza się do pasywnego przekazywania treści.
11.
stawia sobie za cel rozwijanie wiedzy, umiejętności i postaw; nie ogranicza się do przekazywania wiedzy.
12.
pokazuje znaczenie działań jednostek w reakcji na globalne wyzwania; nie utrwala poczucia bezradności.
1.
Mówiąc
o wyzwaniach stojących
przed współczesnym światem i jego
problemach - np. o kwestii dostępu
do zasobów czy o zmianach klima-
tu, pokazuj, w jaki sposób wpływają
na nie globalne powiązania między
krajami – polityczne, społeczne czy
handlowe – a także nasze codzienne
wybory.
2.
Omawiając
zagadnienia dotyczące
globalizacji, ilustruj je przykładami
z  życia uczniów i  uczennic i  poka-
zuj analogiczne procesy zachodzą-
ce w  krajach globalnego Południa
i  globalnej Północy. Stosuj metody,
które pozwolą im zrozumieć te po-
wiązania i  wzmocnią umiejętność
kreatywnego myślenia.
3.
Mówiąc o  krajach globalnego Połu-
dnia, zawsze korzystaj z  wiarygod-
nych źródeł oraz przytaczaj aktualne
i sprawdzone dane. Na osobach pro-
wadzących zajęcia spoczywa duża
odpowiedzialność, więc przed wyko-
rzystaniem każdego materiału zasta-
nów się, czy pomoże on pozbyć się
stereotypów, czy raczej je wzmocni.
4.
Przybliżając uczennicom i uczniom
zjawiska globalne, dociekaj przy-
czyn, analizuj ich konsekwencje dla
nas i osób, których dany problem
dotyczy bezpośrednio. Rozumienie
tych zależności wzmacnia poczucie
osobistego wpływu i motywację do
zaangażowania się na rzecz zmiany
w skali globalnej.
5.
Zachęcaj uczniów i uczennice do ak-
tywnego włączania się w życie spo-
łeczności lokalnej. Kształtuj posta-
wy: odpowiedzialności, solidarności,
empatii, zwracając uwagę na to, że
naszymi codziennymi wyborami
– robiąc zakupy, głosując czy wybie-
rając środek transportu – możemy
świadomie wpływać na świat.
6.
Wyświetlając
filmy bądź pokazu-
jąc fotografie, zastanów się, czy
sam/sama, będąc w  takiej sytuacji,
chciałbyś/chciałabyś być tak przed-
stawiony/przedstawiona. Zapoznaj
się z Kodeksem w sprawie obrazów
i  wiadomości dotyczących krajów
Południa; wspólnie z  uczniami/
uczennicami analizujcie bieżące
przekazy medialne, zastanawiając
się nad ich znaczeniem i funkcją.
7.
Stwarzaj uczennicom i uczniom oka-
zje do dyskusji, nie unikaj trudnych
tematów i pozwalaj na wyrażanie
własnych opinii oraz świadome po-
dejmowanie decyzji. Pokazuj, w jaki
sposób krytycznie analizować docie-
rające do nich informacje – kto jest
ich autorem/autorką, w jakiej sytu-
acji i w jakim celu powstały.
8.
Zachęcaj
młodzież do zadawania
pytań, dzielenia się własnymi od-
czuciami i emocjami, a także pozna-
wania odczuć i emocji innych osób –
zarówno w klasie, jak i odnosząc się
do postaci i historii, które poznajecie
podczas zajęć. Stosuj metody, które
rozwijają empatię i zachęcają do po-
dejmowania aktywności.
9.
Sięgaj po relacje z pierwszej ręki,
bezpośrednio od bohaterów/boha-
terek i świadków/świadkiń wyda-
rzeń. Takie przekazy najlepiej zobra-
zują temat oraz pomogą go lepiej
zrozumieć i zapamiętać.
10.
Zachęcaj uczniów i uczennice do
aktywnego uczestnictwa w zaję-
ciach; najlepiej zapamiętujemy to,
co sami/same mówimy i robimy
– zapewnij więc jak najwięcej prze-
strzeni, by młodzież sama miała
okazję zdobyć informacje, przeana-
lizować je i zaprezentować.
12.
Zachęcaj uczennice i uczniów do
11.
Dbaj o wszechstronny rozwój mło-
dzieży; dawaj uczniom i uczen-
nicom możliwość swobodnego
wypowiadania się i powierzaj im
odpowiedzialne zadania na miarę
ich możliwości. Zachęcaj do reali-
zacji projektów edukacyjnych oraz
aktywności pozalekcyjnej.
działania, podając przykłady suk-
cesów oddolnych akcji i wskazując
możliwości zaangażowania się na
rzecz zmiany lokalnej i globalnej.
Sam/Sama dawaj dobry przykład!
edukacja globalna
na plastyce i zajęciach
artystycznych
materiały edukacyjne
dla nauczycielek i nauczycieli
szkół gimnazjalnych
Autorki:
MirosłAwA CiAChArowskA
szkoła Podstawowa nr 353 w warszawie
ElżbiEtA krAwCzyk
Centrum Edukacji obywatelskiej
JolAntA Minor
zespół szkół w Pietrzykowicach
bEAtA wAsilEwskA
Centrum Edukacji obywatelskiej
Zgłoś jeśli naruszono regulamin