„DOBRA PRAKTYKA”
w Szkole Podstawowej
nr 1
w Nowym Dworze Gd.
Temat: Ekologicznie, czyli logicznie
CELE:
- wypowiada się na tematy ekologiczne na podstawie wysłuchanego tekstu, przeprowadzonego doświadczenia i własnych doświadczeń,
-podejmuje działania na rzecz ochrony przyrody poprzez przemyślane gospodarowanie śmieciami,
- wykonuje proste prace użytkowe,
Cele w języku ucznia:
- będę potrafił wypowiadać się związane z ekologią
- będę uważnie słuchał tekstu czytanego przez nauczyciela
- będę przeprowadzał doświadczenie
- będę wykonywał proste prace na rzecz ochrony środowiska
Nacobezu (co uczniowie będą potrafili po lekcji)
Będę potrafił wypowiadać się na tematy związane z ekologią. Będę potrafił wyjaśnić co to jest ekologia i czym się zajmuje. Wykonam doświadczenie i wyciągnę wnioski. Będę potrafił segregować śmieci (w zależności od koloru pojemników). Będę potrafił wykonać pudełko na baterie według instrukcji.
Przebieg lekcji (metody i aktywności)
1.Odkodowanie hasła wprowadzającego w problematykę dnia, swobodne wypowiedzi na temat gospodarowania śmieciami w domach dzieci.(rozwiązanie hasła jako nawiązanie do tematu zajęć)
2.Rozmowa o tekście, czytanie zasad odpowiedzialnego gospodarowania odpadami i zapobieganie ich nadmiernemu wytwarzaniu, dyskusja klasowa nawiązująca do zasad.(swobodne wypowiedzi dzieci)
3. Ustalenie najlepszego miejsca do zorganizowania wysypiska śmieci, przeprowadzenie doświadczenia ilustrującego przenikanie zanieczyszczeń z wysypisk śmieci do środowiska, stawianie hipotez i wyciąganie wniosków, wyjaśnienie czym jest kompostownik.
4. Segregowanie odpadów w grupach, pisanie nazw odpadów z uwzględnieniem ich segregowania, ogłoszenie konkursu i projektu do realizacji w domach rodzinnych.(ćwiczenia praktyczne)
5. Wykonanie pudełka na zużyte baterie.
6. Podsumowanie zajęć – rundka niedokończonych zdań.
Opis dobrej praktyki:
Lekcję przeprowadził nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej.
Będą to działania systemowe.
Kolejne działania to:
- udział w akcji „Sprzątanie świata”,
- ustawienie w klasie pojemników do segregacji śmieci
- zorganizowanie zbiórki zużytych baterii
- ogłoszenie wyników konkursu „Ekologiczny dom”.
Efekty działań:
Wyrabianie nawyków prawidłowej segregacji i właściwego gospodarowania śmieciami.
Plany związane z tym pomysłem:
Zaangażowanie wszystkich uczniów klas I –III w akcję „Sprzątanie świata”.
Przeprowadzanie zajęć związanych z segregacją śmieci.
Udział w akcjach związanych ze zbiórką:
nakrętek, baterii, makulatury.
We wszystkich klasach pojawiły się pojemniki do segregacji śmieci.
chomisiaczki