Advocacy.pl.txt

(18 KB) Pobierz
  Linux Advocacy mini-HOWTO
  autor: Paul L. Rogers, Paul.L.Rogers@li.org
  v0.4, 6 Luty 1997
  Wersja polska: Janusz Batko,
  Janusz.Batko@krakow.linux.org.pl
  v0.1, 21 Kwiecień 1998


  Dokument ten jest zbiorem wielu rad i sugestii dotyczących tego jak
  efektywnie może promować i rozpowszechniać Linuxa jego społeczność
  (czyli każdy dotychczasowy użytkownik Linuxa, chcacy zrobić coć kon­
  struktywnego dla idei popularyzowania tego systemu - przypis tłumacza)
  ______________________________________________________________________

  Spis treści


  1. Informacje o tym dokumencie

  2. Prawa autorskie - informacje.

  3. Wprowadzenie.

  4. Pomocne Informacje.

  5. Promowanie Linuxa

  6. Kanony Zachowania

  7. Grupy Użytkownikow

  8. Kontakty ze Sprzedawacami

  9. Kontakty z Mediami

  10. Podziękowania.

  11. Od tłumacza.



  ______________________________________________________________________

  1.  Informacje o tym dokumencie

  Dokument ten to Linux Advocacy mini-HOWTO. Jego intencją jest
  dostarczenie ogólnych zaleceń i wytycznych jakie powinny towarzyszyć
  twoim staraniom slużącym promowaniu Linuxa.

  To mini-HOWTO zostało zainspirowane przez Jona ``maddog'' Halla w
  momencie gdy zareagował on na potrzebę opracowania wytycznych
  slużących promowaniu Linuxa podczas Netday96
  <http://www.netday96.com>.  Pozytywnie przyjął on plan wytycznych i
  spostrzegł, że były one podstawą ``kanonow zachowania'', mogących
  przynieść pożytek społeczności linuxowej.

  Dokument ten jest dostępny w formacie HTML pod adresem
  http://www.datasync.com/~rogerspl/Advocacy-HOWTO.html
  <http://www.datasync.com/~regerspl/Advocacy-HOWTO.html>.

  Net Makarevitch <nat@nataa.fr.eu.org> tłumaczy obecnie ten dokument na
  język francuski.

  Chie Nakatani <jeanne@mbox.kyoto-inet.or.jp> przetłumaczył ten
  dokument na język japoński <http://jf.gee.kyoto-u.ac.jp/JF/JF-
  ftp/euc/Advocacy.euc>.
  Janusz Batko <janus@krakow.linux.org.pl> przetłumaczył ten dokument na
  język polski <http://www.jtz.org.pl/Html/mini/Advocacy.pl.html>.

  Autorem i pomyslodawca Linux Advocacy mini-HOWOT jest Paul. L. Rogers
  <Paul.L.Rogers@li.org>.

  Wszelkie komentarze i propozycje odnosnie tego dokumentu sa mile
  widziane.

  Jesli potrzebujesz wiedziec wiedzej na temat Linux Documantion Project
  <http://sunsite.unc.edu/mdw/linux.html> (LDP) lub Linux HOWTO's,
  skontatkuj sie z administratorem - Gregiem Hankinsem
  <http://www.cc.gatech.edu/staff/h/Gref.Hankins> gregh@sunsite.unc.edu.

  Greg Hankins wysyła ten dokument na poszczególne narodowe i
  międzynarodowe grupy newsowe przeważnie raz w miesiącu.


  2.  Prawa autorskie - informacje.

  To mini-HOWTO jest własnością Paula L. Rogersa.  Copyright (c) 1996 by
  Paul. L. Rogers. Wszelkie prawa zastrzezone.

  Oryginalna kopia może być odtworzana lub rozpowszechniana na dowolnym
  nośniku fizycznym lub elektronicznym bez zgody autora. Tłumaczenia są
  dozwolone bez wyrażenia przyzwolenia, jeśli tylko zawierają informacje
  kto dokonał tłumaczenia.

  Krótkie cytaty mogą być użyte bez uprzedniej zgody autora.  Prace
  oparte na lub cześciowe dystrybucje Advocay mini-HOWTO

  muszą być załączone albo z orygialna kopią tego pliku albo ze
  wskazaniem na taką kopię.

  Komercyjne rozpowszechanienie jest dozwolone i wręcz zalecane,
  jednakże autor życzy sobie być poinformowany o tym.

  Innymi słowy, pragniemy rozpowszechniać zawarte tu informacje na
  wszystkie możliwe sposoby i wszelkimi możliwymi drogami, jednakże,
  chcemy przy tym zachować prawa autorskie.  Chcielibyśmy także być
  informowani o wszelkich planach rozpowszechniania HOWTOs.

  Pragniemy także by wszystkie informacje zawarte w HOWTOs były
  poszerzone.  Jeśli masz pytania, skontaktuj się proszę z Gregiem
  Hankinsem, koordynatorem HOWTO, pod adresem gregh@sunsite.unc.edu.


  3.  Wprowadzenie.

  Społeczność Linuxa ma świadomosc tego, że dla całego mnóstwa aplikacji
  Linux jest stabilnym, solidnym, pewnym i niezawodnym produktem.
  Niestety, jest wciąż wielu ludzi, również tych będących na
  kierowniczych stanowiskach, którzy nie zdają sobie sprawy z istnienia
  Linuxa i jego zalet.

  Jeśli Linux i wiele innych elementów, które tworzą dystrubucję Linuxa
  mają osiagnąć swój pełny potencjał, jest bardzo ważne abyśmy zdobyli
  przyszłych klientow i zalecali (będąc ostrożnym by nie obiecywać za
  dużo) używanie Linuxa dla konkretnych, właściwych aplikacji.  Należy
  pamiętać, że przyczyną, dla której wiele firmowych produktów sprzedaje
  się dobrze na rynku, nie jest wcale ich wyższość techniczna, lecz
  zdolności marketingowe firmy wypuszczajacej ten produkt.

  Jeśli jesteś zadowolony używajac Linuxa i chciałbyś się przyczynić w
  jakiś sposób dla społeczności linuxowej, weź proszę pod uwagę
  działania w jednej lub wielu kwestiach zawartych w tym mini-HOWTO i
  pomoc innym nauczyć się czegoś wiecej o Linuxie.


  4.  Pomocne Informacje.

  Lars Wirzenius, moderator comp.os.linux.announce, ma równiez pewne
  spostrzeżenia <http://www.iki.fi/liw/texts/advocating-linux.html> na
  temat skutecznego promowania Linuxa.

  Celem Linux International <http://www.li.org> jest promocja i rozwój
  Linuxa.

  The Linux Documentation Project
  <http://sunsite.unc.edu/mdw/linux.html> to nieocenione, bardzo bogate
  i cenne źródło informacji pomocne w promowaniu Linuxa.

  The Linux Business Applications <http://www.m-tech.ab.ca/linux-biz> to
  forum organizacji zajmujących się Linuxem w codziennych działaniach
  biznesowych, służące dzieleniu się doświadczeniami związanymi z
  używaniem i promocją Linuxa w zastosowaniach komercyjnych.

  Celem The Linux Advocacy Project's <http://www.10mb.com/linux/> jest
  zachęcanie twórcow aplikacji komercyjnych by swoje oprogramowanie
  dostarczali także w wersjach dedykowanych dla Linuxa.

  Program The Linux CD and Support Giveaway
  <http://emile.math.ucsb.edu:8000/giveaway.html> pomaga w szerokim
  udostępnianiu Linuxa poprzez zachęcanie do wielokrotnego używania CD-
  ROMow z Linuxem.

  Specialized Systems Consultants, Inc. (SSC) <http://www.ssc.com> jest
  wydawcą Linux Journal <http://www.ssc.com/lj/> jak również Linux
  Gazette <http://www.ssc.com/lg/> - pisma online, dostępnego tylko w
  postaci elektronicznej.


  5.  Promowanie Linuxa


  ˇ  Dziel się twoimi osobistymi doświadczeniami (dobrymi i złymi)
     dotyczacycymi Linuxa. Każdy wie, że oprogramowanie posiada rozmaite
     drobne błedy i ograniczenia, jeśli więc będziemy przedstawiać
     Linuxa wyłącznie w superlatywach, nie zachowamy się do końca
     uczciwie.  Uwielbiam mówic ludziom, że musiałem resetowac moją
     maszynę cztery razy (w tym trzech przypadkach był to przewidziany i
     zaplanowany restart systemu) w czasie trzech lat.

  ˇ  Jeśli ktoś ma problem, dla którego zastosowanie Linuxa może być
     rozwiązaniem zaproponuj dostarczenie wskazań na konkretne i
     właściwe informacje (strony WWW, artykuly prasowe, książki,
     konsultantow, itd.).  Jeśli nie sprawdziłeś zaproponowanego
     rozwiązania w praktyce, powiedz o tym.

  ˇ  Oferuj swą pomoc tym, którzy właśnie zaczynają używanie Linuxa.

  ˇ  Próbuj odpowiadać na jeden list tygodniowo od początkujących
     użytkowników. Szukaj trudnych pytań, może być tak, że będziesz
     jedyną osobą, która jest w stanie odpowiedzieć na dane pytanie
     Staraj się więc w takich sytuacjach udzialać właściwej odpowiedzi -
     masz przy tym szanse sam się czegoś nauczyć.  Jednakże, jeśli nie
     jesteś pewien czy możesz udzielić poprawej odpowiedzi, postaraj się
     znaleźć kogoś kto to potrafi.

  ˇ  Szukaj małych firm tworzących oprogramowanie i zaoferuj im
     prezentację Linuxa.

  ˇ  Jeśli pojawi się możliwość, dokonaj prezentacji u twojego
     pracodawcy dla dzialu Informacji Technologicznej.  (W polskich
     warunkach punkt ten może być trochę niejasny, w niewielu bowiem
     naszych firmach istnieje osobny dział, który zajmuje się
     wyszukiwaniem nowinek technologicznych dostępnych na rynku a
     atrakcyjnych z punktu widzenia firmy.  Autor tutaj miał na myśli
     sytuację, w której przy nadażającej się okazji powinieneś
     zorganizować prezentację możliwości Linuxa w firmie, w której
     pracujesz, przed ludźmi odpowiedzialnymi za wyszukiwanie na rynku
     nowych technologii i decydującymi o ich wprowadzeniu w firmie. -
     przypis tłumacza).

  ˇ  Bierz udział w wydarzeniach społecznosci linuxowej takich jak
     NetDay96 - <http://www.netday96.com> <http://www.netday96.com>.
     Dopóki twoim głównym zadaniem jest współudzial w sukcesie
     wydarzenia, korzystaj z okazji by zapoznać innych z tym, co Linux
     może zrobić dla nich.  (Także w Polsce odbywają się takie
     wydarzenia, np.: LinuxPro odbywający się w grudniu każdego roku,
     czy chociażby spotkania PLUG. Informacje o LinuxPro są dostepne u
     organizatora - w firmie Software <http://www.software.com.pl>,
     natomiast o PLUG pod adresem http://www.linux.org.pl
     <http://www.linux.org.pl> - przypis. tłumacza).

  ˇ  Zawsze weź pod uwagę punkt widzenia osób, którym ``sprzedajesz''
     Linuxa. Wsparcie, stabilność, przenośność i cena to czynniki, które
     ludzie podejmujący ważne decyzje muszą wziąć pod uwagę. Jednak z
     tego wszystkiego cena jest często najmniej istotną składową całego
     rachunku za i przeciw.

  ˇ  Podkreślaj fakt, że powstawanie wolno dostępnego oprogramowania
     odbywa się w środowisku otwartej współpracy pomiędzy projektantami
     systemów, programistami, twórcami dokumentacji, testarami alfa/beta
     i końcowymi użytkownikami. Ten stan rzeczy owocuje znakomicie
     udokumententowanymi i wręcz perfekcyjnymi produktami jak Emacs,
  ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin