Podejścia :
-biologiczne (geny……)
-behawioralne (tabula rasa, uczenie się, Watson – wychowa każdego na kogo będzie chciał)
-poznawcze (myślenie, rozumowanie)
-społeczno – kulturowe (człowiek jest tym skąd pochodzi)
-psychodynamiczne (podświadomość…)
PODEJŚCIE BIOLOGICZNE :
· Odwołuje się głownie do procesów fizjologicznych i zmian zachodzących w organizmie pod wpływem określonych czynności, emocji, myśli
· Zakłada, że wszystkie działania, uczucia i myśli są związane ze zjawiskami cielesnymi
· Szuka przyczyny zachowania w działaniu genów, mózgu, układu nerwowego, układu wydzielania wewnętrznego (hormonalnego)
Natywiści
Empiryści
Znaczenie genów i cechy wrodzone – czyli natura.
E. Thondrike
Znaczenie uczenia się i wpływu doświadczenia lub wychowania
J. Watson
Dziki chłopiec z Aveyron : Gdy go odnaleziono miał ok. 10 lat, chodził na 4 kończynach, nie mówił. Okazało się, że nie by w stanie nauczyć się mówić, kompetencji społecznych, ale osiągnął postawę pionową.
Odkryto , że istnieje okres krytyczny (nauka chodzenia ok. 1 rok życia, mówienia ok. 3 rok życia)
Człowiek pomimo wyposażenia biologicznego potrzebuje wzorców.
Dziedziczność dostarcza surowego materiału, a środowisko wpływa na to w jaki sposób geny wykorzystują swój potencjał.
Obszary badań w podejściu biologicznym :
1) Psychologia ewolucyjna :
zajmuje się mechanizmami ewolucyjnymi, które pomagają wyjaśniać wspólne dla wszystkich procesy poznawcze i rozwojowe, emocje, praktyki społeczne i inne strefy zachowania. (pokazuje w czym jesteśmy podobni)
2) Genetyka zachowania :
Zajmuje się genetycznymi podstawami zachowania i osobowości,
Bada udział dziedziczenia w zróżnicowaniu osobowości, zdolności i innych cech ludzkich.
Najważniejsze pojęcia :
ü Ewolucja : zakłada, że z biegiem czasu organizmy powstają i przystosowują się do swojego środowiska dzięki zmianie częstości występowania genów w populacji w ciągu wielu pokoleń.
ü Dziedziczność : biologiczne przekazywanie cech rodziców na potomstwo.
ü Dobór naturalny : proces ewolucyjny, w którym osobniki wykazujące cech ułatwiające przystosowanie do określonego środowiska mają większą szansę przetrwania i rozmnażania niż inne osobniki. W rezultacie stają się z czasem bardziej rozpowszechnione w populacji.
Moduły umysłowe czyli wrodzone cechy ludzkie :
1) Odruchy niemowlęce,
2) Zainteresowanie nowością,
3) Pragnienie poznawania przedmiotów i manipulowania nimi,
4) Chęć zabawy i błaznowania (znaczenie adaptacyjne),
5) Podstawowe zdolności umysłowe (zaskoczenie niezwykłym zjawiskiem, np. lewitującym przedmiotem).
CHARAKTERYSTYKA ODZIEDZICZALNOŚCI WYBRANYCH LUDZKICH CECH :
Wrażenia
Spostrzeżenia
- reakcja receptorów na zmiany energii fizycznej
-wykrywanie energii fizycznej, wytwarzanej lub przekazywanej przez obiekty fizyczne
-powstaje podczas stymulacji receptorów zmysłowych
- interpretowanie i organizowanie wrażeń przez mózg
-przetwarzanie odbieranych bodźców w logiczną całość opartą na zrozumieniu zjawiska
II. Emocje :
- wyrazy emocji rozwijały się na drodze ewolucji (zanim wykształcił się język ludzie porozumiewali się przez ekspresje emocji)
- neurokulturowa teoria emocji
III. Towarzyskość i przywiązanie :
- znaczenie rozpoznawania twarzy,
-synchroniczność – dostosowanie niewerbalnych sygnałów ciała jednej osoby do zachowania drugiej,
-pocieszanie przez dotyk :
· Wewnętrzna przyjemność płynąca z bliskiego kontaktu fizycznego (źródło niemowlęcego przywiązania)
· Funkcja przystosowawcza
· Upośledzenie emocjonalne dzieci wychowywanych bez stymulacji dotykowej
(eksperyment sztucznych matek rezusów- małp)
IV. Posługiwanie się językiem :
- mowa : jako zdolność instynktowna,
- mechanizm nabywania języka jako wrodzony moduł umysłu
- założenia psycholingwistyki :
a) Uniwersalna gramatyka (podobne etapy rozwoju języka dla wszystkich dzieci na całym świecie),
b) Nadmierna regularyzacja (nowe słowa i nowe połączenia),
c) Niekonsekwentne poprawianie wypowiedzi przez dorosłych,
d) Upośledzenie umysłowe nie zaburza nauki języka ojczystego,
e) Ciekawość poznawcza nowości w strukturach zdaniowych,
V. Dobór partnerów :
- socjobiologia : interdyscyplinarna nauka wyjaśniająca ewolucyjne znaczenie w formułowaniu się zachowań społecznych ludzi i zwierząt,
- badania psychologów ewolucyjnych potwierdzają tendencję w różnicach zachowań mężczyzn i kobiet,
- stereotypy oparte na wyjaśnieniach ewolucyjnych nie zawsze występują w środowisku ! – wśród różnych grup zwierząt dominują różne modele zachowań rozrodczych (ryby – opieka samca, ptaki – kooperacja, ssaki – opieka samic)
PODEJŚCIE BEHAWIORALNE (TEORIA UCZENIA SIĘ) :
· bada wpływ środowiska i doświadczenia na zachowanie człowieka (obiektywny sposób rejestracji zachowania człowieka),
· behawioryzm – kierunek zajmujący się badaniem zachowań, które można obserwować oraz badaniem roli środowiska, jako czynnika dominującego zachowanie.
Ogólna charakterystyka uczenia się :
Uczenie się przez warunkowanie :
ü Warunkowanie : rodzaj uczenia się, który polega na tworzeniu związków asocjacji (skojarzeń) pomiędzy bodźcami pochodzącymi ze środowiska z reakcjami organizmów
( S – R = bodziec – reakcja),
ü Główny cel analizy behawioralnej :
Ø Analiza uprzednich (ancedentalnych) warunków środowiskowych,
Ø Analiza reakcji behawioralnej (czynności, którą można zrozumieć, przewidzieć, sterować),
Ø Obserwacja konsekwencji, które wynikają z reakcji, czyli jej wpływ na środowisko.
WARUNKOWANIE KLASYCZNE :
Zasady :
wygasanie
Warunkowanie wyższego rzędu
Generalizacja i różnicowanie bodźców
RW zaniknie kiedy BW występuje kilkakrotnie bez BB
Ale może nastąpić samoistne odnowienie się reakcji
Połączenie pierwszego utrwalonego BW z innymi BO, może spowodować iż BO zamieni się w BW i wywoła RW
Generalizacja : występuje kiedy zaistnieje uogólniona RW na podobne BW
Różnicowanie : występuje kiedy zauważymy odmienne reakcje na bodźce podobne do BW
BB – bodziec bezwarunkowy
BW – bodziec warunkowy
BO – bodziec obojętny
RW – reakcja warunkowa
Warunkowanie klasyczne w realnym świecie :
ü Uczenie się upodobań,
ü Uczenie się strachu (fobia Alberta) (przeciw warunkowanie/ odwrażliwanie)
ü Awersje pokarmowe
ü Reagowanie na środki lecznicze - placebo jako bodziec warunkowy,
ü warunkowanie klasyczne to : niewidzialny mechanizm kierujący naszymi upodobaniami, uprzedzeniami, gustami i reakcjami emocjonalnymi.
WARUNKOWANIE INSTRUMENTALNE :
Prawdopodobieństwo występowania określonego zachowania zależy od jego konsekwencji. (prawo efektu Thondrike’a)
KONSEKWENCJA jest istotą warunkowania instrumentalnego.
Oddziaływanie środowiska wpływa na ponowne pojawienie się (lub nie) reakcji.
Behawioralna teoria wzmocnień :
Zachowanie pożądanie + wzmocnienie = zwiększenie liczby pożądanych zachowań
Zachowanie pożądane – wzmocnienie (jego brak) = zmniejszenie liczby pożądanych zachowań
Zachowanie niepożądane + wzmocnienie = zwiększenie liczby zachowań niepożądanych
...
qbgirl