rozklad-materialu-gwo-kl-v-poprawki-uz-i-lektury-pdf.pdf

(773 KB) Pobierz
MATERIAŁY POMOCNICZE DLA NAUCZYCIELA
DO PRZYGOTOWANIA ROZKŁADU MATERIAŁU
DZIAŁ
LICZBA
JEDNOSTEK
LEKCYJNYCH
TEMAT ZAJĘĆ
MATERIAŁ
(kursywą oznaczono cytaty z wymagań ogólnych
podstawy programowej)
I. DZIWNY TEN ŚWIAT
WYMAGANIA W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
— CELE OPERACYJNE
UWAGI
ŚRODKI
DYDAKTYCZNE
1
Chcemy
wiedzieć więcej.
Podręcznik:
Plansza
Dziwny ten
świat,
s. 8.
I. Odbiór
wypowiedzi
i wykorzystanie
zawartych w nich
informacji
rozpoznaje znaczenie
niewerbalnych środków
komunikowania
się (gest, wyraz twarzy, mimika,
postawa ciała)
formułuje pytania do tekstu
ZACHWYCAJACY KOSMOS
III. Tworzenie
wypowiedzi
1
Na dobry
początek – Jan
Lechoń
„Preludium”.
Podręcznik:
Jan Lechoń
Preludium,
s. 10
Zeszyt ćwiczeń,
część 1. Schemat nr 1
I. Odbiór
wypowiedzi
i wykorzystanie
zawartych w nich
informacji
II. Analiza
i interpretacja
III. Tworzenie
wypowiedzi
identyfikuje nadawcę
wypowiedzi
odczytuje sytuację
przedstawioną na rysunku:
czynności postaci, cel
spotkania
określa czynniki pomagające
i utrudniające
odbiór
informacji
sporządza notatkę z tekstu
słuchanego
redaguje pytania,
wykorzystując podane
słownictwo
gromadzi informacje o osobie
mówiącej
www
Wypowiedź
naukowca
odbiera teksty kultury na
poziomie dosłownym
i przenośnym
tworzy spójne teksty na tematy
poruszane na lekcjach –
związane z otaczającą
rzeczywistością
określa
nastrój
wiersza
stosuje w wypowiedzi
związki wyrazowe
określające nastrój osoby
1
Jakie tajemnice
kosmosu
czekają na
odkrycie?
Podręcznik:
Tajemnice kosmosu, s.12
I. Odbiór
wypowiedzi
II. Analiza
i interpretacja
III. Tworzenie
wypowiedzi
uczy się rozpoznawać różne
teksty kultury oraz stosować
odpowiednie sposoby ich
odbioru
poznaje teksty kultury
odpowiednie dla stopnia rozwoju
emocjonalnego i intelektualnego
tworzy wypowiedzi
w następujących formach
gatunkowych: opis przedmiotu
rozwija umiejętność
wypowiadania się w mowie
i w piśmie na tematy poruszane
na lekcji
odczytuje fotografie, rysunek
określa sytuację
przedstawioną na rysunku
opisuje fotografię,
korzystając
z podanego słownictwa
tworzy wypowiedź
uzasadniającą z
wykorzystaniem podanych
czasowników
formułuje pytania
formułuje kilkuzdaniową
wypowiedź
rozumie tekst informacyjny
wyszukuje informacje,
korzystając z różnych źródeł
1
Doskonalimy
czytanie.
Podręcznik:
Ziemia we wszechświecie
(fragm. książki Ericha
Überlackera
Kosmos.
U granic przestrzeni
i czasu),
s. 14
I. Odbiór
wypowiedzi
i wykorzystanie
zawartych w nich
informacji
wyciąga wnioski wynikające
z przesłanek zawartych w tekście
(w tym rozpoznaje w nim
prawdę lub fałsz)
rozwija umiejętność
poszukiwania interesujących go
informacji, a także ich
porządkowania
czytając głośno, wyraziście,
przekazuje intencję tekstu,
właściwie akcentuje wyrazy,
wprowadza pauzę, stosuje
odpowiednią intonację
pisze poprawnie pod względem
ortograficznym (w tym w razie
potrzeby wykorzystuje wiedzę: o
wymianie głosek w wyrazach
pokrewnych oraz w tematach
fleksyjnych wyrazów
odmiennych)
III. Tworzenie
wypowiedzi
1
Uzasadniamy
pisownię
wyrazów z
ó, rz,
ż, ch
wymiennym.
Podręcznik:
„Pierwsze lądowanie na
Księżycu”, Pisownia
wyrazów z
ó, rz, ż, ch
wymiennym, s. 16
Zeszyt ćwiczeń, część 1.
III. Tworzenie
wypowiedzi
tworzy notatkę z tekstu
informacyjnego
czyta tekst głośno,
wyróżniając ważne
informacje
zna reguły pisowni wyrazów
z
ó, rz, h
wymiennymi
uzasadnia pisownię wyrazów
z
ó, rz, h
Schemat nr 2
Zeszyt ćwiczeń, część1.
Ortografia. Pisownia
wyrazów z
ó, rz, ż, ch
wymiennymi i z
ó, ż
niewymiennymi
Podręcznik:
Antoni Wic
Noc,
s. 18
Zeszyt ćwiczeń, część 1.
Schemat nr 3
1
Kim jest
podmiot
liryczny
w wierszu
Antoniego Wita
„Noc”?
I. Odbiór
wypowiedzi
i wykorzystanie
zawartych w nich
informacji
III. Tworzenie
wypowiedzi
identyfikuje nadawcę i odbiorcę
wypowiedzi
opisuje
osobę mówiącą
(podmiot liryczny)
rozróżnia autora, osobę
mówiącą, czytelnika
tworzy wypowiedź w roli
(osoby mówiącej)
identyfikuje treści
opowiadania na podstawie
rysunków
2
To się zdarzyło
niedaleko
Rzeszowa...
Pisownia
wyrazów z
rz
niewymiennym.
Podręcznik:
„Co się zdarzyło
rzeźbiarce Katarzynie?”
Pisownia wyrazów z
rz
niewymiennym, s. 20
Zeszyt ćwiczeń, część 1.
Ortografia. Pisownia
wyrazów z
rz
niewymiennym
Podręcznik:
Lucy i Stephen Hawking
Jerzy i tajny klucz do
Wszechświata
(fragm.), s.
23
I. Odbiór
wypowiedzi
i wykorzystanie
zawartych w nich
informacji
III. Tworzenie
wypowiedzi
tworzy spójne teksty na tematy
poruszane na lekcjach –
związane z poznanymi tekstami
kultury
uczy się rozpoznawać różne
teksty kultury oraz stosować
odpowiednie sposoby ich
odbioru
pisze poprawnie pod względem
ortograficznym
tworzy spójne teksty związane
z poznanymi tekstami kultury
dostrzega relacje między
częściami składowymi
wypowiedzi
rozwija umiejętność
poszukiwania interesujących go
informacji, a także ich
porządkowania
odbiera teksty kultury na
poziomie dosłownym
i przenośnym
sporządza plan odtwórczy
poprawnie zapisuje wyrazy
z
rz
niewymiennym
opowiada
wyodrębnia najważniejsze
elementy treści tekstu
1
Wszyscy
jesteśmy
dziećmi gwiazd
(Lucy i Stephen
Hawking „Jerzy
i tajny klucz do
Wszechświata”)
.
I. Odbiór
wypowiedzi
i wykorzystanie
zawartych w nich
informacji
II. Analiza
i interpretacja
III. Tworzenie
wyjaśnia
znaczenie
przenośne
wypowiedzi
tworzy plan tekstu
wypowiedzi
2
Wyobrażenie
świata
w wierszu
Czesława
Miłosza
„Przypowieść
o maku”.
Podręcznik:
Czesław Miłosz
Przypowieść o maku,
s. 27
I. Odbiór
wypowiedzi
i wykorzystanie
zawartych w nich
informacji
II. Analiza
i interpretacja
III. Tworzenie
wypowiedzi
Podręcznik:
René Goscinny, Albert
Uderzo
Kiedy niebo
spada na głowę
(fragm.),
s. 29
wypowiedzi
tworzy spójne teksty na tematy
poruszane na lekcjach
sprawnie czyta teksty głośno
i cicho
wyciąga wnioski wynikające
z przesłanek zawartych
w tekście
rozumie dosłowne i przenośne
znaczenie wyrazów
w wypowiedzi
korzysta z informacji
dostrzega swoistość artystyczną
dzieła
uczestnicząc w rozmowie, słucha
z uwagą wypowiedzi innych,
mówi na temat, prezentuje
własne zdanie i uzasadnia je
poznaje teksty kultury
odpowiednie dla stopnia rozwoju
emocjonalnego i intelektualnego;
rozpoznaje ich konwencje
gatunkowe; uczy się je odbierać
świadomie i refleksyjnie
odbiera teksty kultury na
poziomie dosłownym
i przenośnym
rozwija umiejętność
wypowiadania się w mowie
i w piśmie na tematy związane
z poznawanymi tekstami kultury
sprawnie czyta teksty głośno
i cicho
określa temat i główną myśl
tekstu
identyfikuje wypowiedź jako
tworzy kilkuzdaniową
wypowiedź
czyta wiersz (cicho)
wnioskuje o cechach
przypowieści
określa sens przenośny
wyrazów w wierszu
www
tworzy ilustrację do wiersza
wyodrębnia
obrazy
poetyckie
opisuje i ocenia ilustrację do
wiersza
2
Gość z kosmosu
z wizytą
u Panoramiksa,
Asteriksa
i Obeliksa.
I. Odbiór
wypowiedzi
i wykorzystanie
zawartych w nich
informacji
II. Analiza
i interpretacja
III. Tworzenie
wypowiedzi
czyta ze zrozumieniem tekst
informacyjny
odczytuje z rysunku sposoby
porozumiewania się
określa
uczucia postaci
komiksu
tworzy wypowiedź w roli
postaci (komiksu)
opisuje projekt komiksu
przyporządkowuje bohaterów
wydarzeniom
gromadzi słownictwo wokół
pojęcia
tajemnica
wyszukuje w tekście
6–8
LEKTURA
Hodgson Burnett
Tajemniczy ogród
(całość)
Tajemniczy ogród,
reżyseria Agnieszka
Holland
I. Odbiór
wypowiedzi
i wykorzystanie
zawartych w nich
informacji
1. Pierwsze spotkanie z bohaterami
tajemniczego ogrodu.
2. Uwaga! Tajemnica.
3. Tajemnica pierwsza: dom.
4. Tajemnica druga: dziecko.
5. Tajemnica trzecia: ogród.
6. Odkrywcy tajemnic.
tekst informacyjny, literacki,
reklamowy
odróżnia zawarte w tekście
informacje walne od
drugorzędnych
wyszukuje w tekście informacje
wyrażone wprost i pośrednio
(ukryte)
rozumie dosłowne i przenośne
znaczenie wyrazów
w wypowiedzi
wyciąga wnioski wynikające z
przesłanek zawartych w tekście
zna teksty literackie i inne teksty
kultury wskazane przez
nauczyciela
nazywa swoje reakcje
czytelnicze (np. wrażenia,
emocje)
wyraża swój stosunek do postaci
wyodrębnia elementy dzieła
filmowego
wyodrębnia wątki i wydarzenia
odbiera teksty kultury na
poziomie dosłownym
i przenośnym
sporządza plan odtwórczy
wypowiedzi (ramowy
i szczegółowy)
tworzy spójne teksty na tematy
poruszane na lekcjach –
związane z poznanymi tekstami
kultury
stosuje w wypowiedzi pisemnej
odpowiednią kompozycję i układ
graficzny zgodny z wymogami
II. Analiza
i interpretacja
i gromadzi informacje
dotyczące domu pana
Crawena, jego mieszkańców,
panujących tam obyczajów
wyodrębnia motyw ogrodu
w powieści, określa sens
dosłowny i przenośny ogrodu
gromadzi informacje
o bohaterce ze świadomością
korzystania z opinii narratora
i innych postaci
na podstawie cytatów określa
zmiany w wygładzie
i postępowaniu postaci
zna tekst lektury
określa swoje wrażenia
czytelnika, korzystając
z przygotowanego
słownictwa
określa swój stosunek do
postaci
określa funkcje elementów
filmu (montaż, ścieżka
dźwiękowa,
plany filmowe)
III. Tworzenie
wypowiedzi
tworzy plan szczegółowy
wydarzeń fragmentu fabuły
opowiada wydarzenia według
planu
formułuje wnioski końcowe
lekcji
tworzy tekst użytkowy
związany tematycznie
z lekturą
nadaje tytuł kadrowi, scenie
Zgłoś jeśli naruszono regulamin