rozklad-materialu-gwo-kl-v-poprawki-uz-i-lektury-pdf.pdf
(
773 KB
)
Pobierz
MATERIAŁY POMOCNICZE DLA NAUCZYCIELA
DO PRZYGOTOWANIA ROZKŁADU MATERIAŁU
DZIAŁ
LICZBA
JEDNOSTEK
LEKCYJNYCH
TEMAT ZAJĘĆ
MATERIAŁ
(kursywą oznaczono cytaty z wymagań ogólnych
podstawy programowej)
I. DZIWNY TEN ŚWIAT
WYMAGANIA W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
— CELE OPERACYJNE
UWAGI
ŚRODKI
DYDAKTYCZNE
1
Chcemy
wiedzieć więcej.
Podręcznik:
Plansza
Dziwny ten
świat,
s. 8.
I. Odbiór
wypowiedzi
i wykorzystanie
zawartych w nich
informacji
•
rozpoznaje znaczenie
niewerbalnych środków
komunikowania
się (gest, wyraz twarzy, mimika,
postawa ciała)
formułuje pytania do tekstu
•
•
•
•
ZACHWYCAJACY KOSMOS
III. Tworzenie
wypowiedzi
•
1
Na dobry
początek – Jan
Lechoń
„Preludium”.
Podręcznik:
Jan Lechoń
Preludium,
s. 10
Zeszyt ćwiczeń,
część 1. Schemat nr 1
I. Odbiór
wypowiedzi
i wykorzystanie
zawartych w nich
informacji
II. Analiza
i interpretacja
III. Tworzenie
wypowiedzi
•
identyfikuje nadawcę
wypowiedzi
•
odczytuje sytuację
przedstawioną na rysunku:
czynności postaci, cel
spotkania
określa czynniki pomagające
i utrudniające
odbiór
informacji
sporządza notatkę z tekstu
słuchanego
redaguje pytania,
wykorzystując podane
słownictwo
gromadzi informacje o osobie
mówiącej
www
Wypowiedź
naukowca
•
•
odbiera teksty kultury na
poziomie dosłownym
i przenośnym
tworzy spójne teksty na tematy
poruszane na lekcjach –
związane z otaczającą
rzeczywistością
•
•
określa
nastrój
wiersza
stosuje w wypowiedzi
związki wyrazowe
określające nastrój osoby
1
Jakie tajemnice
kosmosu
czekają na
odkrycie?
Podręcznik:
Tajemnice kosmosu, s.12
I. Odbiór
wypowiedzi
•
II. Analiza
i interpretacja
III. Tworzenie
wypowiedzi
•
•
•
uczy się rozpoznawać różne
teksty kultury oraz stosować
odpowiednie sposoby ich
odbioru
poznaje teksty kultury
odpowiednie dla stopnia rozwoju
emocjonalnego i intelektualnego
tworzy wypowiedzi
w następujących formach
gatunkowych: opis przedmiotu
rozwija umiejętność
wypowiadania się w mowie
i w piśmie na tematy poruszane
na lekcji
•
odczytuje fotografie, rysunek
•
•
•
określa sytuację
przedstawioną na rysunku
opisuje fotografię,
korzystając
z podanego słownictwa
tworzy wypowiedź
uzasadniającą z
wykorzystaniem podanych
czasowników
formułuje pytania
formułuje kilkuzdaniową
wypowiedź
rozumie tekst informacyjny
wyszukuje informacje,
korzystając z różnych źródeł
•
•
1
Doskonalimy
czytanie.
Podręcznik:
Ziemia we wszechświecie
(fragm. książki Ericha
Überlackera
Kosmos.
U granic przestrzeni
i czasu),
s. 14
I. Odbiór
wypowiedzi
i wykorzystanie
zawartych w nich
informacji
•
wyciąga wnioski wynikające
z przesłanek zawartych w tekście
(w tym rozpoznaje w nim
prawdę lub fałsz)
rozwija umiejętność
poszukiwania interesujących go
informacji, a także ich
porządkowania
czytając głośno, wyraziście,
przekazuje intencję tekstu,
właściwie akcentuje wyrazy,
wprowadza pauzę, stosuje
odpowiednią intonację
pisze poprawnie pod względem
ortograficznym (w tym w razie
potrzeby wykorzystuje wiedzę: o
wymianie głosek w wyrazach
pokrewnych oraz w tematach
fleksyjnych wyrazów
odmiennych)
•
•
•
III. Tworzenie
wypowiedzi
•
•
•
•
•
1
Uzasadniamy
pisownię
wyrazów z
ó, rz,
ż, ch
wymiennym.
Podręcznik:
„Pierwsze lądowanie na
Księżycu”, Pisownia
wyrazów z
ó, rz, ż, ch
wymiennym, s. 16
Zeszyt ćwiczeń, część 1.
III. Tworzenie
wypowiedzi
•
tworzy notatkę z tekstu
informacyjnego
czyta tekst głośno,
wyróżniając ważne
informacje
zna reguły pisowni wyrazów
z
ó, rz, h
wymiennymi
uzasadnia pisownię wyrazów
z
ó, rz, h
Schemat nr 2
Zeszyt ćwiczeń, część1.
Ortografia. Pisownia
wyrazów z
ó, rz, ż, ch
wymiennymi i z
ó, ż
niewymiennymi
Podręcznik:
Antoni Wic
Noc,
s. 18
Zeszyt ćwiczeń, część 1.
Schemat nr 3
1
Kim jest
podmiot
liryczny
w wierszu
Antoniego Wita
„Noc”?
I. Odbiór
wypowiedzi
i wykorzystanie
zawartych w nich
informacji
III. Tworzenie
wypowiedzi
•
identyfikuje nadawcę i odbiorcę
wypowiedzi
•
•
opisuje
osobę mówiącą
(podmiot liryczny)
rozróżnia autora, osobę
mówiącą, czytelnika
tworzy wypowiedź w roli
(osoby mówiącej)
identyfikuje treści
opowiadania na podstawie
rysunków
•
2
To się zdarzyło
niedaleko
Rzeszowa...
Pisownia
wyrazów z
rz
niewymiennym.
Podręcznik:
„Co się zdarzyło
rzeźbiarce Katarzynie?”
Pisownia wyrazów z
rz
niewymiennym, s. 20
Zeszyt ćwiczeń, część 1.
Ortografia. Pisownia
wyrazów z
rz
niewymiennym
Podręcznik:
Lucy i Stephen Hawking
Jerzy i tajny klucz do
Wszechświata
(fragm.), s.
23
I. Odbiór
wypowiedzi
i wykorzystanie
zawartych w nich
informacji
III. Tworzenie
wypowiedzi
•
tworzy spójne teksty na tematy
poruszane na lekcjach –
związane z poznanymi tekstami
kultury
uczy się rozpoznawać różne
teksty kultury oraz stosować
odpowiednie sposoby ich
odbioru
pisze poprawnie pod względem
ortograficznym
tworzy spójne teksty związane
z poznanymi tekstami kultury
dostrzega relacje między
częściami składowymi
wypowiedzi
rozwija umiejętność
poszukiwania interesujących go
informacji, a także ich
porządkowania
odbiera teksty kultury na
poziomie dosłownym
i przenośnym
sporządza plan odtwórczy
•
•
•
•
•
•
•
poprawnie zapisuje wyrazy
z
rz
niewymiennym
opowiada
wyodrębnia najważniejsze
elementy treści tekstu
1
Wszyscy
jesteśmy
dziećmi gwiazd
(Lucy i Stephen
Hawking „Jerzy
i tajny klucz do
Wszechświata”)
.
I. Odbiór
wypowiedzi
i wykorzystanie
zawartych w nich
informacji
•
•
II. Analiza
i interpretacja
III. Tworzenie
•
•
•
•
wyjaśnia
znaczenie
przenośne
wypowiedzi
tworzy plan tekstu
wypowiedzi
•
2
Wyobrażenie
świata
w wierszu
Czesława
Miłosza
„Przypowieść
o maku”.
Podręcznik:
Czesław Miłosz
Przypowieść o maku,
s. 27
I. Odbiór
wypowiedzi
i wykorzystanie
zawartych w nich
informacji
•
•
•
•
•
•
II. Analiza
i interpretacja
III. Tworzenie
wypowiedzi
Podręcznik:
René Goscinny, Albert
Uderzo
Kiedy niebo
spada na głowę
(fragm.),
s. 29
wypowiedzi
tworzy spójne teksty na tematy
poruszane na lekcjach
sprawnie czyta teksty głośno
i cicho
wyciąga wnioski wynikające
z przesłanek zawartych
w tekście
rozumie dosłowne i przenośne
znaczenie wyrazów
w wypowiedzi
korzysta z informacji
dostrzega swoistość artystyczną
dzieła
uczestnicząc w rozmowie, słucha
z uwagą wypowiedzi innych,
mówi na temat, prezentuje
własne zdanie i uzasadnia je
poznaje teksty kultury
odpowiednie dla stopnia rozwoju
emocjonalnego i intelektualnego;
rozpoznaje ich konwencje
gatunkowe; uczy się je odbierać
świadomie i refleksyjnie
odbiera teksty kultury na
poziomie dosłownym
i przenośnym
rozwija umiejętność
wypowiadania się w mowie
i w piśmie na tematy związane
z poznawanymi tekstami kultury
sprawnie czyta teksty głośno
i cicho
określa temat i główną myśl
tekstu
identyfikuje wypowiedź jako
•
•
•
•
tworzy kilkuzdaniową
wypowiedź
czyta wiersz (cicho)
wnioskuje o cechach
przypowieści
określa sens przenośny
wyrazów w wierszu
www
•
•
•
tworzy ilustrację do wiersza
wyodrębnia
obrazy
poetyckie
opisuje i ocenia ilustrację do
wiersza
2
Gość z kosmosu
z wizytą
u Panoramiksa,
Asteriksa
i Obeliksa.
I. Odbiór
wypowiedzi
i wykorzystanie
zawartych w nich
informacji
II. Analiza
i interpretacja
III. Tworzenie
wypowiedzi
•
•
czyta ze zrozumieniem tekst
informacyjny
•
odczytuje z rysunku sposoby
porozumiewania się
•
•
•
•
•
•
określa
uczucia postaci
komiksu
tworzy wypowiedź w roli
postaci (komiksu)
opisuje projekt komiksu
przyporządkowuje bohaterów
wydarzeniom
gromadzi słownictwo wokół
pojęcia
tajemnica
wyszukuje w tekście
•
•
6–8
LEKTURA
Hodgson Burnett
Tajemniczy ogród
(całość)
Tajemniczy ogród,
reżyseria Agnieszka
Holland
I. Odbiór
wypowiedzi
i wykorzystanie
zawartych w nich
informacji
•
•
•
1. Pierwsze spotkanie z bohaterami
tajemniczego ogrodu.
2. Uwaga! Tajemnica.
3. Tajemnica pierwsza: dom.
4. Tajemnica druga: dziecko.
5. Tajemnica trzecia: ogród.
6. Odkrywcy tajemnic.
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
tekst informacyjny, literacki,
reklamowy
odróżnia zawarte w tekście
informacje walne od
drugorzędnych
wyszukuje w tekście informacje
wyrażone wprost i pośrednio
(ukryte)
rozumie dosłowne i przenośne
znaczenie wyrazów
w wypowiedzi
wyciąga wnioski wynikające z
przesłanek zawartych w tekście
zna teksty literackie i inne teksty
kultury wskazane przez
nauczyciela
nazywa swoje reakcje
czytelnicze (np. wrażenia,
emocje)
wyraża swój stosunek do postaci
wyodrębnia elementy dzieła
filmowego
wyodrębnia wątki i wydarzenia
odbiera teksty kultury na
poziomie dosłownym
i przenośnym
sporządza plan odtwórczy
wypowiedzi (ramowy
i szczegółowy)
tworzy spójne teksty na tematy
poruszane na lekcjach –
związane z poznanymi tekstami
kultury
stosuje w wypowiedzi pisemnej
odpowiednią kompozycję i układ
graficzny zgodny z wymogami
•
•
•
•
•
II. Analiza
i interpretacja
•
•
i gromadzi informacje
dotyczące domu pana
Crawena, jego mieszkańców,
panujących tam obyczajów
wyodrębnia motyw ogrodu
w powieści, określa sens
dosłowny i przenośny ogrodu
gromadzi informacje
o bohaterce ze świadomością
korzystania z opinii narratora
i innych postaci
na podstawie cytatów określa
zmiany w wygładzie
i postępowaniu postaci
zna tekst lektury
określa swoje wrażenia
czytelnika, korzystając
z przygotowanego
słownictwa
określa swój stosunek do
postaci
określa funkcje elementów
filmu (montaż, ścieżka
dźwiękowa,
plany filmowe)
III. Tworzenie
wypowiedzi
•
•
•
•
•
•
tworzy plan szczegółowy
wydarzeń fragmentu fabuły
opowiada wydarzenia według
planu
formułuje wnioski końcowe
lekcji
tworzy tekst użytkowy
związany tematycznie
z lekturą
nadaje tytuł kadrowi, scenie
Plik z chomika:
tomczulek
Inne pliki z tego folderu:
10-1-kartoteka-tworcy-swiatow-fikcyjnych-pdf.pdf
(631 KB)
10-2-kartoteka-tworcy-swiatow-fikcyjnych-pdf.pdf
(636 KB)
10-2-test-tworcy-swiatow-fikcyjnych-pdf.pdf
(823 KB)
11-1-kartoteka-zapraszamy-do-swiata-sztuki-pdf.pdf
(622 KB)
11-1-test-zapraszamy-do-swiata-sztuki-pdf.pdf
(816 KB)
Inne foldery tego chomika:
Bajki
Bugs Team 1
Bugs Team 2
Filmy
Galeria
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin