Java_Podstawy_Wydanie_X_javp10.pdf

(2679 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Core Java Volume I – Fundamentals (10th Edition)
Tłumaczenie: Łukasz Piwko
ISBN: 978-83-283-2480-0
Authorized translation from the English language edition, entitled CORE JAVA VOLUME I –
FUNDAMENTALS, Tenth Edition; ISBN 0134177304; by Cay S. Horstmann; published by Pearson
Education, Inc,
publishing as Prentice Hall.
Copyright © 2016 Oracle and/or its affiliates. All rights reserved.
Portions © Cay S. Horstmann
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any
means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage
retrieval system, without permission from Pearson Education Inc.
Polish language edition published by HELION S.A. Copyright © 2016.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje
były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie,
ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz
Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkod
wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/javp10.zip
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/javp10
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
Wst p ........................................................................................................................................................13
Podzi kowania .........................................................................................................................................19
1. Wprowadzenie do Javy ........................................................................................................................21
1.1. Java jako platforma programistyczna ....................................................................... 21
1.2. S owa klucze bia ej ksi gi Javy ............................................................................... 22
1.2.1. Prostota ....................................................................................................... 23
1.2.2. Obiektowo ................................................................................................. 23
1.2.3. Sieciowo ................................................................................................... 24
1.2.4. Niezawodno
.............................................................................................. 24
1.2.5. Bezpiecze stwo ............................................................................................ 24
1.2.6. Niezale no od architektury .......................................................................... 25
1.2.7. Przeno no ................................................................................................. 26
1.2.8. Interpretacja ................................................................................................. 26
1.2.9. Wysoka wydajno ........................................................................................ 27
1.2.10. Wielow tkowo
......................................................................................... 27
1.2.11. Dynamiczno
............................................................................................ 27
1.3. Aplety Javy i internet .............................................................................................. 28
1.4. Krótka historia Javy ............................................................................................... 29
1.5. G ówne nieporozumienia dotycz ce Javy .................................................................. 31
2. rodowisko programistyczne Javy .................................................................................................. 35
2.1. Instalacja oprogramowania Java Development Kit .................................................... 36
2.1.1. Pobieranie pakietu JDK ................................................................................. 36
2.1.2. Instalacja pakietu JDK ................................................................................... 38
2.1.3. Instalacja plików ród owych i dokumentacji .................................................... 40
2.2. U ywanie narz dzi wiersza polece ......................................................................... 41
2.3. Praca w zintegrowanym rodowisku programistycznym ............................................. 43
2.4. Uruchamianie aplikacji graficznej ............................................................................ 46
2.5. Tworzenie i uruchamianie apletów .......................................................................... 48
Kup książkę
Poleć książkę
4
Java. Podstawy
3. Podstawowe elementy j zyka Java .................................................................................................. 55
3.1. Prosty program w Javie .......................................................................................... 56
3.2. Komentarze .......................................................................................................... 59
3.3. Typy danych .......................................................................................................... 60
3.3.1. Typy ca kowite .............................................................................................. 60
3.3.2. Typy zmiennoprzecinkowe .............................................................................. 61
3.3.3. Typ char ....................................................................................................... 62
3.3.4. Unicode i typ char ......................................................................................... 63
3.3.5. Typ boolean .................................................................................................. 64
3.4. Zmienne ............................................................................................................... 65
3.4.1. Inicjalizacja zmiennych .................................................................................. 66
3.4.2. Sta e ............................................................................................................ 67
3.5. Operatory ............................................................................................................. 67
3.5.1. Funkcje i sta e matematyczne ........................................................................ 68
3.5.2. Konwersja typów numerycznych ...................................................................... 70
3.5.3. Rzutowanie ................................................................................................... 71
3.5.4. czenie przypisania z innymi operatorami ...................................................... 72
3.5.5. Operatory inkrementacji i dekrementacji ......................................................... 72
3.5.6. Operatory relacyjne i logiczne ......................................................................... 73
3.5.7. Operatory bitowe ........................................................................................... 73
3.5.8. Nawiasy i priorytety operatorów ...................................................................... 74
3.5.9. Typ wyliczeniowy ........................................................................................... 75
3.6. a cuchy .............................................................................................................. 76
3.6.1. Pod a cuchy ................................................................................................. 76
3.6.2. Konkatenacja ............................................................................................... 76
3.6.3. a cuchów nie mo na modyfikowa ................................................................ 77
3.6.4. Porównywanie a cuchów ............................................................................... 78
3.6.5. a cuchy puste i a cuchy null ....................................................................... 79
3.6.6. Wspó rz dne kodowe znaków i jednostki kodowe ............................................. 80
3.6.7. API String ..................................................................................................... 81
3.6.8. Dokumentacja API w internecie ...................................................................... 84
3.6.9. Sk adanie a cuchów ..................................................................................... 85
3.7. Wej cie i wyj cie ................................................................................................... 88
3.7.1. Odbieranie danych wej ciowych ...................................................................... 88
3.7.2. Formatowanie danych wyj ciowych ................................................................. 91
3.7.3. Zapis i odczyt plików ..................................................................................... 95
3.8. Sterowanie wykonywaniem programu ...................................................................... 97
3.8.1. Zasi g blokowy ............................................................................................. 97
3.8.2. Instrukcje warunkowe .................................................................................... 98
3.8.3. P tle .......................................................................................................... 100
3.8.4. P tle o okre lonej liczbie powtórze ............................................................. 104
3.8.5. Wybór wielokierunkowy — instrukcja switch .................................................. 108
3.8.6. Instrukcje przerywaj ce przep yw sterowania ................................................. 110
3.9. Wielkie liczby ...................................................................................................... 113
3.10. Tablice ............................................................................................................. 115
3.10.1. P tla typu for each .................................................................................... 116
3.10.2. Inicjowanie tablic i tworzenie tablic anonimowych ........................................ 117
3.10.3. Kopiowanie tablicy .................................................................................... 118
3.10.4. Parametry wiersza polece ........................................................................ 119
3.10.5. Sortowanie tablicy ..................................................................................... 120
3.10.6. Tablice wielowymiarowe ............................................................................. 123
3.10.7. Tablice postrz pione ................................................................................. 126
Kup książkę
Poleć książkę
Spis tre ci
5
4. Obiekty i klasy ....................................................................................................................................129
4.1. Wst p do programowania obiektowego ................................................................. 130
4.1.1. Klasy ......................................................................................................... 131
4.1.2. Obiekty ...................................................................................................... 131
4.1.3. Identyfikacja klas ........................................................................................ 132
4.1.4. Relacje mi dzy klasami ............................................................................... 133
4.2. U ywanie klas predefiniowanych ........................................................................... 134
4.2.1. Obiekty i zmienne obiektów .......................................................................... 135
4.2.2. Klasa LocalDate ......................................................................................... 137
4.2.3. Metody udost pniaj ce i zmieniaj ce warto elementu ................................. 139
4.3. Definiowanie w asnych klas .................................................................................. 142
4.3.1. Klasa Employee .......................................................................................... 143
4.3.2. U ywanie wielu plików ród owych ................................................................. 145
4.3.3. Analiza klasy Employee ............................................................................... 146
4.3.4. Pierwsze kroki w tworzeniu konstruktorów ..................................................... 147
4.3.5. Parametry jawne i niejawne .......................................................................... 148
4.3.6. Korzy ci z hermetyzacji ................................................................................ 149
4.3.7. Przywileje klasowe ...................................................................................... 151
4.3.8. Metody prywatne ......................................................................................... 152
4.3.9. Sta e jako pola klasy ................................................................................... 152
4.4. Pola i metody statyczne ....................................................................................... 153
4.4.1. Pola statyczne ............................................................................................ 153
4.4.2. Sta e statyczne ........................................................................................... 154
4.4.3. Metody statyczne ........................................................................................ 155
4.4.4. Metody fabryczne ........................................................................................ 156
4.4.5. Metoda main .............................................................................................. 156
4.5. Parametry metod ................................................................................................. 159
4.6. Konstruowanie obiektów ...................................................................................... 165
4.6.1. Przeci anie ............................................................................................... 165
4.6.2. Domy lna inicjalizacja pól ............................................................................ 166
4.6.3. Konstruktor bezargumentowy ....................................................................... 167
4.6.4. Jawna inicjalizacja pól ................................................................................. 167
4.6.5. Nazywanie parametrów ................................................................................ 168
4.6.6. Wywo ywanie innego konstruktora ................................................................ 169
4.6.7. Bloki inicjalizuj ce ....................................................................................... 170
4.6.8. Niszczenie obiektów i metoda finalize ........................................................... 174
4.7. Pakiety ............................................................................................................... 174
4.7.1. Importowanie klas ....................................................................................... 175
4.7.2. Importowanie statyczne ............................................................................... 177
4.7.3. Dodawanie klasy do pakietu ........................................................................ 177
4.7.4. Zasi g pakietów .......................................................................................... 180
4.8. cie ka klas ....................................................................................................... 181
4.8.1. Ustawianie cie ki klas ............................................................................... 184
4.9. Komentarze dokumentacyjne ............................................................................... 184
4.9.1. Wstawianie komentarzy ............................................................................... 185
4.9.2. Komentarze do klas .................................................................................... 186
4.9.3. Komentarze do metod ................................................................................. 186
4.9.4. Komentarze do pól ...................................................................................... 187
4.9.5. Komentarze ogólne ..................................................................................... 187
4.9.6. Komentarze do pakietów i ogólne ................................................................. 188
4.9.7. Generowanie dokumentacji .......................................................................... 189
4.10. Porady dotycz ce projektowania klas .................................................................. 190
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin