Poradnik_Bezpieczeństwo w procesach magazynowych.pdf

(504 KB) Pobierz
Temat numeru
Bezpieczeństwo
w procesach magazynowych
Zachowanie prawidłowych warunków pracy przy magazynowaniu wymaga od uczestników
procesów magazynowania maksymalnego ograniczenia zagrożeń, jakie mogą pojawić się
podczas ich realizacji.
Z
Adam
Wojciechowski
Instytut Logistyki
i Magazynowania
magazynowaniem mamy do czynienia na róż-
nych etapach działalności gospodarczej.
Skuteczna realizacja procesów magazynowania
ściśle związana jest z utrzymaniem odpowiedniego
bezpieczeństwa pracy. Każdy kierownik zakładu
powinien mieć świadomość, że w świetle
Kodeksu
pracy
to on odpowiada za bezpieczeństwo pracy
zatrudnianych pracowników. Powinno mu zatem
przyświecać przesłanie „bezpieczeństwo ponad
wszystko”, ponieważ łatwiej jest zapobiegać, niż
usuwać skutki wypadków, które w procesach
magazynowania mogą wystąpić niemal w każdym
miejscu.
Praktycznie prawie w każdym magazynie mamy
do czynienia z wieloma różnymi zagrożeniami, które
trzeba wyeliminować, aby bezpieczeństwo pracy
zostało zachowane. Zagrożenia te wynikają z:
• zastosowanej technologii,
• wykorzystywanej techniki,
• organizacji pracy,
• czynnika ludzkiego.
W praktyce te czynniki ściśle na siebie oddzia-
łują, wpływając równocześnie na bezpieczeństwo
pracowników zatrudnionych w magazynie.
Analizując procesy zachodzące w magazynach,
można zdefiniować grupy zagrożeń wpływających
na bezpieczeństwo pracy, co przedstawiono
na rys. 1.
Elementami realizowanych procesów magazyno-
wania bezpośrednio stwarzającymi zagrożenia są:
• środki transportu zewnętrznego i wewnętrznego,
• obiekty magazynowe,
• urządzenia magazynowe,
• przemieszczane i składowane zapasy,
• człowiek.
W praktyce stosowane są niejednokrotnie mocno
zróżnicowane rozwiązania technologiczno-orga-
nizacyjne, na które wpływ ma wiele czynników.
Bezpieczeństwo pracy związane z tak bogatą
infrastrukturą staje się zagadnieniem, którego
nie sposób opisać całościowo w jednym artykule,
dlatego też skoncentrujemy się tylko na wybranych
zagadnieniach.
Każdy z elementów infrastruktury stwarza,
z racji swojej konstrukcji i realizowanych ruchów,
szeroką gamę zagrożeń bezpieczeństwa pracy,
które potęgowane są w wyniku dynamicznej i cią-
głej zmiany położeń względem siebie niektórych
z tych elementów. Występujące zagrożenia można
zidentyfikować podczas:
• manewrowania środkami transportu,
• realizacji czynności przeładunkowych,
• wykonywania czynności manipulacyjnych zwią-
zanych z przyjęciem i wydaniem zapasów,
• składowania zapasów na polach odkładczych
i urządzeniach do składowania,
• prowadzenia prac kompletacyjnych,
• wykonywania czynności pomocniczych.
W tym artykule zostaną opisane wynikające
z powyższych procesów zagrożenia i ich eliminacja
w odniesieniu do najczęściej wykorzystywanych
w praktyce urządzeń do składowania i środków
transportu wewnętrznego oraz opakowań.
M
ANEWROWANIE
ŚRODKAMI TRANSPORTU
Podczas manewrowania środkami transportu
na froncie ładunkowym zarówno na etapie dostaw,
jak i odbioru towarów z magazynu można zidenty-
fikować następujące zagrożenia:
• Kolizja środków transportu zewnętrznego (dale-
kiego) manewrujących na froncie ładunkowym.
Zagrożenie to występuje na każdym froncie ła-
dunkowym i nie da się go w pełni wyeliminować,
ponieważ nie jest możliwe przewidzenie pewnych
awarii środków transportu, jak i zachowań ludz-
kich. Można natomiast dążyć do jego ograni-
czenia poprzez wprowadzenie takiej organizacji
pracy, która spowoduje wyeliminowanie nadmier-
nego ruchu środków transportu. Przykładem tego
mogą być odpowiednie procedury, oznakowanie
na placu przymagazynowym, tablice informacyjne
10
Promotor 7-8/12
Temat numeru
i podobne rozwiązania, jak również określenie
dopuszczalnej prędkości ruchu na drogach we-
wnątrzzakładowych. Przy wykonywaniu takich
usprawnień warto oprzeć się na
Obwieszczeniu
Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej
z dnia 2 czerwca 2005 r. w sprawie ogłoszenia
jednolitego tekstu ustawy Prawo o ruchu dro-
gowym
(Dz.U. z roku 2005, nr 108, punkt 908,
z późniejszymi zmianami).
• Kolizja środka transportu zewnętrznego ze środ-
kiem transportu wewnętrznego podczas ma-
newrowania na placu składowym. Zagrożenie
to może pojawić się tam, gdzie mamy do czynie-
nia z otwartymi budowlami magazynowymi, i tam,
gdzie posadzka budynku magazynowego znajdu-
je się na tym samym poziomie, co nawierzchnia
placu przymagazynowego. Mamy w tym przy-
padku do czynienia z sytuacją nieco bardziej
skomplikowaną od opisanej wcześniej, ponieważ
tu mogą krzyżować się drogi przemieszczania
różnych środków transportu. W tym przypadku
również nie można w pełni wyeliminować tego
zagrożenia, a jedynie można starać się je ogra-
niczyć wspomnianymi już wyżej środkami.
• Potrącenie, przejechanie lub przygniecenie pie-
szego znajdującego się na froncie ładunkowym
lub placu składowym przez środek transportu
zewnętrznego lub wewnętrznego. I tego zagro-
żenia nie da się w pełni wyeliminować, ponie-
waż zawsze na froncie ładunkowym czy placu
manewrowym będą przemieszczać się kierowcy
lub inni pracownicy związani z obsługą prac
przeładunkowych. Także i w tym przypadku ogra-
niczenie ryzyka jego wystąpienia może nastąpić
poprzez zastosowanie odpowiednich procedur
i oznakowania.
• Upadek człowieka np. podczas wychodzenia
ze środka transportu zewnętrznego lub wewnętrz-
nego. Zagrożenie to może ograniczyć tylko od-
powiednia koncentracja osób zaangażowanych
przy obsłudze środków transportu, ponieważ
każdy z nich, opuszczając swoje stanowisko,
może zaczepić o jakiś element pojazdu, co może
doprowadzić do urazu.
• Przygniecenie człowieka środkiem transportu
dalekiego (np. do ściany czy innego pojazdu)
niewłaściwie zabezpieczonego na czas postoju,
w wyniku jego samoistnego przetoczenia się.
Zagrożenie to może wystąpić w każdym miejscu
postoju na froncie ładunkowym, a zwłaszcza
tam, gdzie występuje pochyłość. Można temu
zapobiec tylko poprzez użytkowanie w pełni
sprawnego pojazdu i odpowiednie jego zabez-
pieczenie w trakcie postoju.
• Uszkodzenie kończyn górnych przy otwieraniu
skrzyń ładunkowych środków transportowych.
Przed podstawieniem na stanowisko przeładun-
– Niewłaściwy stan
techniczny infrastruktury
realizowanych procesów
Technika
-Brak wprawy (umiejętności)
w obsłudze sprzętu
i/lub narzędzi
- Niewłaściwe
rozwiązania procesów
- Niewłaściwe metody
pracy
Technologia
Zagrożenia procesów
magazynowania
- Niewłaściwa organizacja
stanowisk pracy
Organizacja
-Błędne rozmieszczenie
stanowisk pracy
- Niewłaściwe oznakowanie
oraz sygnalizacja
-Nieprawidłowy nadzór nad
współdziałaniem ludzi
Ludzie
- Niedostateczne przygotowanie
do wykonywania określonej pracy
(brak badań lekarskich, wstępnego
przeszkolenia ogólnego i stanowiskowego,
odpowiedniej odzieży ochronnej oraz
sprzętu ochronnego itp.)
- Niedostateczny nadzór ze strony
kierowniczego,
średniego
dozoru
technicznego i służb BHP nad stosowaniem
nakazanych metod pracy oraz sprzętu
ochrony osobistej
Rys. 1. Ogniwa procesów magazynowania,
w których powstają zagrożenia.
Oprac. A. Wojciechowski
kowe konieczne jest otwarcie skrzyni ładunkowej
pojazdu, a to wymaga odblokowania jej zabez-
pieczeń. Do okaleczeń kończyn może dojść, gdy
zabezpieczenia te są uszkodzone lub też przez
nieuwagę podczas wykonywania tej czynności.
Zagrożenie może być wyeliminowane wówczas,
gdy zadbamy o to, by zabezpieczenie skrzyni
ładunkowej było zawsze sprawne, i zachowamy
odpowiednią uwagę przy jego otwieraniu.
• Upadek ładunku ze skrzyni środka transportu
dalekiego. Niejednokrotnie w celu umożliwienia
dostępu do ładunku znajdującego się na skrzyni
ładunkowej pojazdu trzeba odsłonić plandekę,
co wymaga wcześniejszego wejścia na tę skrzy-
nię. Do upadku może dojść, gdy wykonujący
tę czynność nie zachowa odpowiedniej uwagi
podczas wchodzenia na skrzynię ładunkową
pojazdu lub schodzenia z niej, a także podczas
odsłaniania plandeki. Tylko zachowanie odpo-
wiedniej koncentracji pozwala na bezpieczne
wykonanie tej czynności.
• Przygniecenie człowieka ładunkiem spadającym
w momencie otwierania skrzyni ładunkowej
środka transportu zewnętrznego. Podczas prze-
mieszczania się pojazdu ładunek znajdujący
się na jego skrzyni ładunkowej poddawany jest
działaniu różnych sił wynikających z jego ruchu.
W ich wyniku może nastąpić deformacja trans-
portowanych jednostek ładunkowych, co nie jest
widoczne z zewnątrz pojazdu w pełni krytego.
www.promotor.elamed.pl
11
Temat numeru
Taki stan rzeczy może powodować, że ładunki
zaczną spadać na osobę otwierającą skrzynię
ładunkową. Zagrożenia tego można uniknąć
w wyniku prawidłowego formowania jednostek
ładunkowych, odpowiedniego ich zabezpieczenia
na czas transportu oraz unikania nieodpowied-
nich zachowań podczas jazdy, takich jak np.:
nagłe przyśpieszenia, hamowanie, gwałtowne
skręty. Należy pamiętać o tym, aby zachować
szczególną ostrożność podczas otwierania skrzy-
ni ładunkowej pojazdu.
• Upadek człowieka ze stanowiska przeładunkowe-
go podczas podstawiania pojazdu na stanowisko.
Każdy pojazd musi być odpowiednio podsta-
wiony na stanowisko przeładunkowe rampowe
(rys. 2) lub bezrampowe (rys. 3), którego poziom
na ogół znajduje się powyżej drogi dojazdo-
wej. W przypadku stanowiska bezrampowego
wymaga to także otwarcia bramy do budynku
magazynowego. Oczywiste jest, że w miejscach
znajdujących się powyżej drogi dojazdowej
może dojść do upadku w wyniku nieuwagi osób
znajdujących się w pobliżu. W takich miejscach
tylko odpowiednia koncentracja uwagi zapew-
nia ograniczenie ryzyka wystąpienia upadku,
a w miejscach, w których jest to możliwe, powinny
być stosowane odpowiednie zabezpieczenia, np.
w postaci balustrad.
pieczające, metalowe okucia krawędzi, zszywki
itp., które mogą powodować okaleczenie kończyn
pracowników podnoszących je. Dlatego też przy
tego rodzaju pracach należy zachować daleko
posunięte środki ostrożności i środki ochrony
indywidualnej.
• Uszkodzenie ciała lub układu kostnego na skutek
niewłaściwego sposobu ręcznego podnoszenia
lub odkładania ładunków. Zagrożenie występu-
je rzadko, ale jest trudne do wyeliminowania,
ponieważ z pracami ręcznymi zawsze będzie-
my mieli do czynienia i każda zmiana układu
ciała związana z ręcznym przemieszczaniem
ładunków może spowodować uszkodzenie. Nie
należy w tym przypadku zapominać o przepisach
określających masę ładunków przemieszczanych
ręcznie, które zawarto w
Rozporządzeniu Mini-
stra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 marca
2000 roku w sprawie bezpieczeństwa i higieny
pracy przy ręcznych pracach transportowych
(Dz.U. z 2000 roku, nr 26, poz. 313 z późniejszy-
mi zmianami),
Rozporządzeniu Rady Ministrów
z dnia 10 września 1996 roku w sprawie wykazu
prac wzbronionych kobietom
(Dz.U. z 1996 roku
nr 114, poz. 545 z późniejszymi zmianami) oraz
Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 24 sierp-
nia 2004 roku w sprawie wykazu prac wzbronio-
nych młodocianym i warunków ich zatrudniania
przy niektórych z tych prac
(Dz.U. z 2004 roku
nr 200, poz. 2047 z późniejszymi zmianami).
• Uszkodzenie kończyn dolnych na skutek uszko-
dzenia opakowań i rozsypania się towarów. Aby
nie spowodować urazu nóg osób pracujących
w pobliżu, należy zawsze zwracać uwagę na so-
lidność opakowań.
• Uszkodzenia ciała lub narządu wzroku na skutek
manipulowania substancjami lub preparatami
niebezpiecznymi w nieszczelnych opakowa-
niach lub uszkodzenia tych opakowań podczas
przemieszczania. W magazynach składowane
są również substancje i/lub mieszaniny, które
w kontakcie mogą być niebezpieczne dla ludzi oraz
środowiska, dlatego należy zwracać szczególną
uwagę na stan ich opakowań. Uwolnienie takich
substancji czy mieszanin może mieć niebezpiecz-
ny wpływ na osoby pracujące w ich pobliżu. Przy
przemieszczaniu takich ładunków zawsze należy
stosować sprzęt ochrony osobistej i bezwzględnie
eliminować jednostki ładunkowe, których stan
zagraża bezpieczeństwu ludzi oraz środowiska.
• Uszkodzenie kończyn górnych na skutek niepra-
widłowego manipulowania ładunkiem stawianym
na przenośnik mechaniczny lub pobieranym
z niego. W pracach przeładunkowych niejedno-
krotnie wykorzystywane są przenośniki, również
te z napędem. Obsługa takich urządzeń wymaga,
aby personel wykorzystujący je w pracy był zapo-
P
RZEŁADUNEK
Po prawidłowym podstawieniu środka transportu
dalekiego na stanowisko przeładunkowe można
przystąpić do wykonywania czynności przeładun-
kowych. Podczas wykonywania czynności przyjmo-
wania i wydawania towarów można zidentyfikować
zagrożenia, takie jak:
• Przygniecenie człowieka ładunkiem spadającym
ze środka transportu wewnętrznego podczas
przemieszczania go do magazynu lub na skrzynię
ładunkową środka transportu zewnętrznego.
Można wyeliminować to zagrożenie, dbając o sta-
bilność układanych ładunków oraz dopasowując
prędkość środka transportu do transportowa-
nych ładunków.
• Uszkodzenie ciała pracownika na skutek upadku
ze stanowiska przeładunkowego bez kierowane-
go pojazdu lub wraz z nim. Tylko koncentracja
pracowników na zadaniu, które wykonują, może
prowadzić do jego wyeliminowania.
• Przygniecenie człowieka ładunkiem przy ręcznym
wykonywaniu czynności przeładunkowych, które
można wyeliminować poprzez kontrolę stabilno-
ści stosów ładunków.
• Uszkodzenia kończyn ostrymi krawędziami opa-
kowań lub towarów podczas ręcznej realizacji
czynności przeładunkowych. Jednostki ładun-
kowe mogą mieć ostre krawędzie, taśmy zabez-
12
Promotor 7-8/12
Temat numeru
znany z bezpieczną ich eksploatacją i stosował
się do ustalonych zasad. Zachowanie tych zasad
sprawi, że ich ręce nie będą narażone na okale-
czenie (np. zgniecenie). W celu wyeliminowania
zagrożeń wywoływanych przez przenośniki wy-
magane jest spełnienie wymagań określonych
przez akty prawne, takie jak:
Rozporządzenie
Ministrów Pracy i Opieki Społecznej oraz Zdrowia
z dnia 19 marca 1954 roku w sprawie bezpie-
czeństwa i higieny pracy przy obsłudze przeno-
śników
(Dz.U. z 1954 roku, nr 13, poz. 51).
• Uszkodzenie kończyn dolnych podczas usta-
wiania lub przemieszczania mostka ładun-
kowego. Nie jest możliwe całkowite wyeli-
minowanie szczeliny pomiędzy skrzynią ła-
dunkową a środkiem transportu. Nie jest
to również możliwe, aby skrzynia ładunkowa
i posadzka magazynu stale znajdowały się na tym
samym poziomie. W celu wyeliminowania tej
szczeliny i zniwelowania występującej różnicy
poziomów wykorzystywane są mostki ładunkowe,
które są przemieszczane ręcznie lub przy pomocy
sprzętu mechanicznego. Urządzenia te na czas
realizacji czynności przeładunkowych należy
zabezpieczyć przed przesuwaniem, ponieważ
ich krawędzie zawsze będą stanowiły mniejszy
lub większy próg dla przejeżdżających wózków.
Najechanie na taki próg, gdy mostek ładunkowy
nie jest odpowiednio zabezpieczony, może dopro-
wadzić do jego przemieszczenia, a to w konse-
kwencji może spowodować okaleczenie stóp.
Coraz częściej stanowiska przeładunkowe wy-
posażane są w mostki ładunkowe z napędem
wbudowane w posadzkę (rys. 4). Tak zamonto-
wane urządzenia stwarzają kolejne zagrożenia
dla pracujących w magazynie. Przemieszczana
w górę lub w dół płyta pomostowa mostka wyma-
ga zastosowania specjalnych osłon ogranicza-
jących zagrożenia ścinania, na jakie narażone
są kończyny dolne człowieka. Konieczne jest
także wyraźne oznaczenie nośności mostka oraz
zastosowanie oznakowania barwami bezpie-
czeństwa w obrębie krawędzi płyty pomostowej
i gniazda w posadzce, co ma na celu ostrzeganie
pracowników o występowaniu zagrożenia mogą-
cego spowodować upadek.
• Uszkodzenie ciała na skutek potknięcia się
lub poślizgnięcia się pracownika. Prace przeła-
dunkowe realizowane są w różnych warunkach
środowiskowych. Może się zdarzyć, że posadzka
na stanowisku przeładunkowym będzie oblo-
dzona lub nastąpi wyciek substancji (np. oleju)
z eksploatowanych urządzeń. Przypadkowo
na posadzce może się znaleźć jakiś przedmiot,
który np. wypadł z przemieszczanej jednostki
ładunkowej. W takich przypadkach może dojść
r e k l a m a
www.promotor.elamed.pl
13
Temat numeru
fot. A. Wojciechowski
Rys. 2. Magazyn z rampowym frontem przeładunkowym
Rys. 3. Magazyn z bezrampowym frontem przeładunkowym
Rys. 4. Stanowiska przeładunkowe
z mostkami ładunkowymi wbudowa-
nymi w posadzkę
do potknięcia się lub poślizgnięcia, a nawet
upadku pracownika, co z kolei może prowadzić
do okaleczenia. W celu wyeliminowania tego za-
grożenia należy zawsze zachowywać ostrożność
i dążyć do jak najszybszego wyeliminowania
zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu.
• Uszkodzenia ciała przez porażenie prądem z in-
stalacji elektrycznej eksploatowanych urządzeń.
Na stanowiskach przeładunkowych przy realizo-
wanych tam pracach wykorzystywane są różne
urządzenia z napędem, które są zasilane energią
elektryczną. W celu ograniczenia występowania
zagrożenia porażenia prądem urządzenia te po-
winny spełniać wymagania odpowiednich aktów
prawnych związanych z bezpieczeństwem pracy.
Jako przykład należy tutaj wymienić:
Obwiesz-
czenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Spo-
łecznej z dnia 28 sierpnia 2003 roku w sprawie
ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia
Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogól-
nych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
(Dz.U. z 2003 roku, nr 169, poz. 1650),
Rozpo-
rządzenie Ministra Gospodarki z dnia 20 grudnia
2005 roku w sprawie zasadniczych wymagań dla
maszyn
(Dz.U. z 2008 roku, nr 199, poz. 1228),
które wprowadza do stosowania postanowienia
tzw. Dyrektywy Maszynowej, oraz
Rozporzą-
dzenie Ministra Gospodarki z dnia 15 sierpnia
2007 roku w sprawie zasadniczych wymagań dla
sprzętu elektrycznego
(Dz.U. z 2007 roku, nr 155,
poz. 1089), które wprowadza do stosowania
postanowienia tzw. dyrektywy niskonapięciowej
LVD, odnoszącej się do sprzętu elektrycznego
przewidzianego do stosowania w określonych
granicach napięć.
• Uszkodzenie ciała lub narządu wzroku podczas
przeładunku towarów pylistych i/lub żrących
na skutek niestosowania odpowiedniego sprzętu
ochrony osobistej. Już zdefiniowanie samego
zagrożenia sugeruje, że jego eliminacja wyma-
ga bezwzględnego stosowania odpowiedniego
sprzętu ochrony osobistej.
P
RZYJMOWANIE I WYDAWANIE
JEDNOSTEK ŁADUNKOWYCH
Jednostki ładunkowe wyładowane ze środków
transportu dalekiego przemieszczane są na ogół
do strefy przyjęć magazynu i ustawiane są na po-
lach odkładczych w celu dokonania przyjęcia. Z kolei
skompletowane jednostki ładunkowe przemieszcza-
ne są do strefy wydań, w której na ogół są ustawiane
na polach odkładczych, w celu dokonania wydania.
Czynności manipulacyjne z tym związane wymagają
między innymi sprawdzenia zgodności przyjmowa-
nej lub ekspediowanej dostawy z otrzymaną doku-
mentacją. Sprawną realizację wykonywania tych
czynności manipulacyjnych związanych z przyjęciem
i wydaniem zapasów oraz prac kompletacyjnych
zakłócić mogą następujące zagrożenia:
• Uszkodzenie kończyn, zwłaszcza górnych,
ostrymi krawędziami wyrobów lub opakowań
przy przemieszczaniu zapasów (liczenie, wa-
żenie itp.). Czynności takie wymagają czasami
otwarcia niektórych opakowań, które bywają
zabezpieczone w różnorodny sposób (taśmy,
plomby, zszywki itp.). Niekiedy wymaga to użycia
prostych narzędzi ręcznych. Stąd też otwieranie
opakowań gołymi rękami bądź przy wykorzysta-
niu uszkodzonych lub niewłaściwych narzędzi
może spowodować okaleczenie dłoni. W celu
zapobiegnięcia temu zagrożeniu konieczne jest
sprecyzowanie sposobu otwierania jednostek
ładunkowych i jego przestrzeganie.
• Przygniecenie kończyn dolnych na skutek upadku
kontrolowanych czy kompletowanych ładunków.
• Uszkodzenie ciała lub układu kostnego na sku-
tek niewłaściwego podnoszenia lub odkładania
ładunków.
• Uszkodzenie kończyn górnych na skutek niepra-
widłowego manipulowania ładunkiem stawianym
na przenośnik mechaniczny lub pobieranym
z niego.
• Uszkodzenie ciała lub narządu wzroku podczas
przeładunku towarów pylistych i/lub żrących
na skutek niestosowania odpowiednich ochron
14
Promotor 7-8/12
Zgłoś jeśli naruszono regulamin