Konstanty_Damrot_ks_-_Prosty_wykład_Dziejów_Starego_i_Noweg_Testamentu.pdf

(3213 KB) Pobierz
I
P
rosty
'W
ykład
STAREGO I .NOWEGO
TESTAMENTU
•i
katechetom, nauczycielom i rodzicom chrześciańskim
j ofiaruje
X. K. Dam rot
li
•( *
/•
„Będą
W
mm
Pana te teren ItotfAu
„I bfdzittt je powiadał lymmt twoim i
6f-
„tUeee te nici rozmyiloł dediąt w domu
„twoim i idqe w drodst, śpiąc i witając “
5. itoji. Si 6-
7.
e
»/
r
PELPLIJT.
Czcionkami i w komisie Stanisława Komana.
1876.
I
W
ł
824
s
M.
• IMPRIMATUK.
Peiplini, die 16. Jonii 1875.
Vicariatus Generalia Episcopalis Culmensis.
Klingenberg.
[L. S.]
No. 1986.
Z.H10RY
SLĄShiE
i
V
*Vc ręsąj
m
|_s
\
A~
4
.
Przedmowa.
Często ponawiane zapytania moich uczni o podręcznik przy­
datny do nauczania Historyi Biblijnej, na które nigdy nie mogłem
dać pożądanćj odpowiedzi, i zkądinąd powzięte przekonanie o po­
trzebie takićj książki, skłoniły mnie wreszcie do napisania niniej­
szego dziełka. Pomny atoli na zasadę: non scholae, sed vitae
discimus — nauka nie dla szkoły, ale dla życia, co szczególnie
przy układaniu książek szkolnych tn. podręczników zbyt rzadko
zastósowanie najduje, a co przecie jedyną zaletę i trwałą wartość
zwłaszcza nauki w religii stanowi; dalói zaś w doświadczeniu, że
. nauczyciel byle posiadał potrzebne wykształcenie i dobrą wolą,
będzie sobie umiał poradzić, skoro ]>osi&da potrzebny materyał
ku objaśnieniu rzeczy: przeto odstąpiłem nieco od pierwotnego
piano, unikając umyślnie nadania tśj książce formy ściśle nauko-
wćj, aby takim sposobem stała się tćm przystępniejszą i zdatniejszą
dla ogółu. Z tćj przyczyny opuściłem wszystko, co jedynie do
metody i nauki w ogóle zmierza; nic umieściłem także, jakom od
razu zamierzał, planu i osobnćj rozprawy o metodzie traktowania
Historyi Biblijnej w szkółce elementarnćj, ani tćż szczegółowego
wykładu o Piśmie św., o tradycji i nauce kościoła, jakkolwiek
te wiadomości są dla nauczyciela wielce pożyteczne i pożądane.
Natomiast starałem się tćm więcćj uwzględnić wielorakie okoli­
czności, mianowicie stósunki nowoczesne, czas i położenie, w ja­
kich się obecnie znajdujemy, które więcćj niż kiedykolwiek przy­
pominają, kapłanom ich zadanie jako katechetów tj. nauczycieli
religii młodzieży chrześciaóskićj, wcale różne od zadania kazno­
dziejskiego, — które także rodzicom przypominają ich obowiązek,
zaniedbany dziś prawie powszechnie, aby nie spuszcząjąc się na
szkołę, sami uczyli w domu dziatki swoje zasad wiary objawionćj,
i to już nietylko dorywczo i ogólnikowo, lecz stale wedle pewnego
porządku, jak to Bóg już w Staiym Zakonie przykazał rodzicom
przez słowa Mojżesza, położone jako godło na pierwszćj stronnicy
tćj książki.
Wykonywanie tego ważnego, ale trudnego zadania staje się
dla nauczających pożyteczną zabawą, a dla uczących się zbawienną
rozrywką, jeżeli się wykonuje w sposób przez Boga samego zasto­
sowany w obec całego rodzaju ludzkiego tj. jeżeli się dziatki
uczą prawd wiary świętćj za pomocą Historyi świętćj, w którćj
4
się prawdy odwieczne, wola Boża i nasze powinności, słowem
caM nauka chrzcściańska, w sposób nader zrozumiały przed na­
szym duchem rozwija, a objawiając się w stósunkach życia ludz­
kiego, staje się dla nas żywą, naturalną i przystępną. Uzupeł­
nienie i dokończenie zaś tój nauki zostanie osięgniętóm przez
ujęcie znaczenia i główuój myśli pojedyńczych faktów z Ilistoryi
Świętój w ścisłe formuły katechizmu.
Dla osiągnięcia tego celu nie mogłem ograniczyć się na sam
. wykład Historyi świętej, ale dodałem także treść każdćj powieści
zosobua, co użycie tój książki uczyni łatwięjszćm i praktyczniej-
szórn; uczącym zaś można dać w ręce sam. tekst powiości bez
objaśnień, który równocześnie z Prostym Wykładem ogłoszony zo­
stanie. Własne doświadczenie okaże każdemu wkrótce, o czćm
tu nadmieniam, że nie wszystkie powieści będą wymagały równie
obszernego rozbioru, jako tćż, że z podanych objaśnień i nauk
nic wszystkie i nie zawsze będą mogły zostać użyte i zastósowane,
ale tylko niektóre wedle potrzeby i wyboru, — co zwłaszcza
w szkółkach znajdzie częste uwzględnienie z powodu braku czasu.
Konniby zaś chodziło o uzupełnienie Prostego Wykładu wiadomo­
ściami z jeografii, historyi i starożytności żydowskich, ten znaj­
dzie tokowe zebrane w dziełku dawnićj wydanćm przez tegoż
autora pod tytułem: Opis Ziemi świętćj.
Opowiudanie powieści świętych jest także zestawione przez
autora Wykładu, przy czćm uwzględnione zostały celniejsze zbiory
historyi biblijnych, mianowicie X. Antoniego Tyca, X. Kozło­
wskiego, X. Kelera, Langiego, Klementyny z Tańskich llofma-
nowćj i inne. Porządek powieści zaś jest ten sam, co w nic-
micckicm wydaniu i tłumaczeniach X. Schustera Ilistoryi Biblij-
nój, aby takim sposobem ułatwić używanie Prostego Wykładu
w tych szkołach, w których wspomniana Historya Biblijna jest za­
prowadzoną, a tych jest w naszych dyccczynch przeważna liczba.—
Do objaśnień i nauk objętych w Prostym Wykładzie służyły mi
za wzór i były częstokroć pomocnemi podobne liczne i doskonałe
dzieła w języku niemieckim istniejące, miauowice XX. Barthela,
Schnstera, Wanjury, a szczególnie X. UirscMoldera, z naszych
poniekąd Tańskiój Pismo św.
Oby ta praca, podjęta na chwałę boską i pożytek wiernych,
osięgnęła zamierzonego celu, a tak przyczyniła się do naszego
zbawienia, co daj Boże!
.j
I•
W Kościerzynie, w uroczystość Podwyższenia Krzyża św. 1875 r.
Autor.
CZĘŚĆ PIERWSZA.
JD
z i e j e
Starego Testamentu.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin