ksiązka o matmie.pdf

(1855 KB) Pobierz
Drogi czytelniku!
niniejsza publikacja została zabezpieczona przez rozpowszechnianiem znakami widocznymi
i niewidocznymi, które umożliwiają jednoznaczną identyfikację osoby pobierającej.
Produkt zabezpieczony elektronicznie - Wydawnictwo Raabe. Właściciel: Katarzyna kpawelczak@poczta.fm
Praca zbiorowa pod redakcjà
Zofii Makowskiej
Zabawy ruchowe
dla czterolatków
Produkt zabezpieczony elektronicznie - Wydawnictwo Raabe. Właściciel: Katarzyna kpawelczak@poczta.fm
ISBN 978-83-7696-480-5
© Copyright by Dr Josef Raabe Spó∏ka Wydawnicza Sp. z o.o., Warszawa 2011
Wszelkie prawa zastrze˝one.
Wydawca wyra˝a zgod´ na kopiowanie fragmentów publikacji do celów edukacyjnych.
Wydawnictwo do∏o˝y∏o wszelikich staraƒ w prowadzeniu dzia∏aƒ wynikajàcych z wymagaƒ
prawa autorskiego. W przypadku pojawienia si´ wàtpliwoÊci postara si´ je wyjaÊniç.
Wydawca: Dr Josef Raabe Spó∏ka Wydawnicza Sp. z o.o.
ul. M∏ynarska 8/12
01-194 Warszawa
NIP 526-13-49-514
REGON 011864960
Sàd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie
XII Wydzia∏ Gospodarczy KRS
KRS 0000118704
WysokoÊç kapita∏u zak∏adowego 50 000 z∏
www.twojelekcje.pl
Produkt zabezpieczony elektronicznie - Wydawnictwo Raabe. Właściciel: Katarzyna kpawelczak@poczta.fm
Z
a
b
a
w
y
ru
cho
we
w
r
oz
w
oj
u
p
s
yc
h
o
m
oto
r
yc
z
n
y
m
Znaczenie
zabaw ruchowych
dla rozwoju dziecka
Wioletta Sobotka
1. Pojęcie zabaw i gier ruchowych
Zabawy ruchowe są formą działalności charakterystyczną dla wieku przedszkol-
nego i wczesnoszkolnego, najbardziej odpowiadającą potrzebom dziecka, wynika-
jącą z właściwości jego rozwoju. Ich różnorodność, wszechstronność oddziaływa-
nia oraz łatwość organizowania wysuwa je na pierwsze miejsce w pracy z dziećmi.
Zabawa zdaniem E.A. Arkina wypełnia i przenika całe życie dziecka, bo znajdują
w niej ujście jego uczucia pragnienia, ciekawość i wyobraźnia. Zabawa jest zja-
wiskiem odpowiadającym możliwościom życiowym dziecka niezbędnym dla jego
ogólnego rozwoju, gdyż „kształtuje i organizuje osobowość dziecka i doskonali jego
siły fizyczne i psychiczne, rozbudza w nim dziarskość, wypełnia radością życia
i wiarą w siebie.”
1
„Zabawa ruchowa to zabawa wymagająca od uczestników częstych zmian miej-
sca, stosowanie się i przestrzeganie obowiązujących w niej reguł, w szczególnym
stopniu rozwijająca funkcje motoryczne dzieci i młodzieży. Do zabaw ruchowych
zalicza się między innymi: berek, klasy, dwa ognie itp.”
2
W czasie zabaw i gier ruchowych dzieci chodzą, biegają, skaczą, pełzają, wspinają
się, rzucają i łapią piłkę, walczą i współzawodniczą ze sobą. Można powiedzieć,
że w zabawach i grach ruchowych dzieci ćwiczą prawie wszystkie możliwe ruchy.
Już najprostsze zabawy i gry ruchowe podlegają określonym przepisom i regułom,
którym dziecko musi się podporządkować i ich przestrzegać. Dzieci uczą się wów-
czas współdziałania ze sobą w zabawie, stają się zdyscyplinowane, uważne. Treść
zabaw i gier ruchowych może być różnorodna, zaproponowana przez dorosłego lub
wymyślona przez dzieci, uczestników zabawy.
2. Rodzaje zabaw
Przede wszystkim jednak zabawy ruchowe mają dodatni wpływ na rozwój dziec-
ka. Dają możliwość zaspokojenia naturalnej potrzeby ruchu, rozwijają sprawność
1
E. A. Arkin, „Współczesne poglądy na zabawę”, w: „Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży”,
red. M. Żebrowska, PWN, Warszawa 1986, s. 359.
W. Okoń, „Nowy słownik pedagogiczny”, Warszawa 1995, s. 328.
2
1
Produkt zabezpieczony elektronicznie - Wydawnictwo Raabe. Właściciel: Katarzyna kpawelczak@poczta.fm
yc
h
o
m
oj
u
p
s
r
oz
w
we
w
Z
a
b
a
w
y
ru
cho
oto
r
yc
z
n
y
m
ruchową, ćwicząc i doskonaląc takie elementy, jak: chód, bieg, podskok, rzut,
wspinanie, pokonywanie przeszkód. Właśnie one stały się kryterium do podziału
zabaw na kilka kategorii. Są to:
zabawy orientacyjno-porządkowe,
zabawy z elementami równowagi,
zabawy z elementami czworakowania i pełzania,
zabawy bieżne,
zabawy z elementami rzutu, celowania, toczenia,
zabawy z elementami wstępowania, zstępowania oraz wspinania się,
zabawy z elementami podskoku i skoku,
zabawy ze śpiewem.
Zabawy orientacyjno-porządkowe
Przy omawianiu i organizowaniu tego typu zabaw i ćwiczeń chodzi głównie o po-
budzenie procesu myślenia. Dzieci uczą się reagować na różnego rodzaju bodźce:
słuchowe (głos, instrumenty perkusyjne) i wzrokowe (ruchy rąk, kolory szarf, cho-
rągiewek, tarcz itp.). Ten rodzaj zabawy jest często przygotowaniem do wszystkich
innych zabaw ze względu na to, że pozwala odpowiednio ustawić grupę, podzielić
dzieci na zespoły, wyuczyć najprostszych form zbiórek i ustawień: rzędem – w ko-
lejce; dwurzędem z chwytaniem rąk – parami; po obwodzie koła – z trzymaniem się
za ręce w chwili wiązania koła; w gromadce; w luźnym ustawieniu – w rozsypce.
W grupach dzieci starszych stopniowo wprowadzamy element współzawodnictwa
oraz staramy się skracać czas reakcji na różnorodne sygnały.
Zabawy z elementami równowagi
Zabawy i ćwiczenia z elementami równowagi wpływają na doskonalenie koordy-
nacji wzrokowo-ruchowej. Wykonywanie tego typu ćwiczeń wymaga od dzieci kon-
centracji uwagi, spokoju, opanowania wewnętrznego. Można je prowadzić w róż-
norodnych postaciach i zmieniających się warunkach, z jednoczesnym przestrze-
ganiem zasady stopniowania trudności. Młodszym dzieciom dajemy proste formy
zabaw, zadań spotykanych w życiu codziennym. Będą to przede wszystkim przej-
ścia po ziemi z wprowadzeniem zwężenia terenu np. ślady na śniegu, wyznaczona
na ziemi wąska dróżka. W miarę zdobywania umiejętności przez dzieci staramy
się, aby były bardziej skomplikowane. Zabawy równoważne mogą polegać na prze-
kroczeniu przyborów rozłożonych na podłodze, ziemi, nisko rozpostartych linek,
czy przeszkód naturalnych w terenie, np. kopczyków piasku, śniegu. Zabawy te
wymagają od dzieci odwagi, dlatego jednostkom mniej sprawnym należy udzielić
pomocy, szczególnie przy ćwiczeniach na pewnej wysokości.
Zabawy z elementami czworakowania i pełzania
Chód na czworakach i pełzanie jest ćwiczeniem siły i przyczynia się do kształto-
wania postawy ciała (części lędźwiowej kręgosłupa i pasa barkowego). W czasie
2
Zgłoś jeśli naruszono regulamin