29-08.docx

(366 KB) Pobierz

AKADEMIA  MORSKA

w SZCZECINIE

 

 

Wydział:              Data pobrania tematu pracy………..

Inżynieryjno – Ekonomiczny Transportu                      Data zdania pracy……………                

Kierunek: Logistyka

Instytut: Zarządzania Transportem

Tryb studiów: stacjonarne                                          

 

PRACA  DYPLOMOWA

INŻYNIERSKA

 

 

 

 

Dyplomant

Anna Kopniewicz

Nr albumu: 22452

Specjalność

Logistyka Przedsiębiorstw

Promotor

dr Dariusz Bernacki

Ocena:

Recenzent

 

Ocena:

Egzamin dyplomowy - data

 

 

 

 

 

TEMAT: Ocena i kierunki rozwoju procesów
transportowo-spedycyjnych w transporcie drogowym (na przykładzie przedsiębiorstwa Adams Transport).To są ciągniki siodłowe

 

 

 

 

Dyplomant…………                            Promotor………………              Dziekan………………

Wstęp

Znaczenie transportu i spedycji ogólnie oraz w obecnych czasach. O tym, że się wciąż rozwija i Polska ma duże znaczenie w całej Europie pod tym względem.

Wyróżnienie samochodowego spośród innych rodzajów transportu.

Cel pracy

O rozdziale pierwszym

Rozdział drugi

Rozdział trzeci

Metody badawcze

 

Transport

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.     Istota i rodzaje działalności transportowo-spedycyjnej

1.1 Istota spedycji w organizacji przewozów transportem drogowym

Można wyjść od transportu i transportu drogowego

Definicja spedycji (dodać o spedycji czystej- Polega ona na zorganizowaniu w odpowiednim czasie i miejscu przewozu, przeładunku, skłądowania oraz innyc manipulacji fizycznych dokonywanych podczas procesu transportowego. [1]

Podział spedycji z tabelą lub rysunkiem

Pojęcie spedytora

Rodzaje spedytorów: spedycja czysta….

Rola spedytora

Istota spedycji

 

Chcąc zdefiniować pojęcie spedycji można spotkać w literaturze wiele definicji, które czasami są rozbieżne. Spowodowane jest to tym, że pojęcie to jest bardzo złożone i obejmuje szeroką gamę czynności i usług. Firmy spedycyjne potrafią mieć różne zakresy usług, które mogą nie pokrywać się ze sobą. Definicję spedycji można objaśnić z Kodeksu Cywilnego: „Przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem”[2]. Usługi te mogą być różnorakie. Zatem spedycję można sklasyfikować, biorąc pod uwagę zakres wykonywanych przez firmy spedycyjne usług. Klasyfikuje się ją jednak według bardzo różnych kryteriów. Istnieje wiele klasyfikacji, niżej przedstawiono zaproponowany przeze mnie podział.

 

 

 

Tab. 1 Klasyfikacja spedycji według różnych kryteriów

Źródło: Opracowanie własne.

 

 

 

Ze względu na miejsce, w którym wykonuje się usługi spedycyjne dzielimy ją na spedycję wiejską, miejską, dworcową, portową, graniczną. Innym podziałem jest podział ze względu na fazę procesu transportowego i wtedy dzielimy ją na spedycję nadania, przemieszczania i odbioru. Istnieje również rozróżnienie ze względu na rodzaj przesyłanych ładunków i jest to bardzo ważne kryterium. Dzielimy wtedy spedycję na spedycję ładunków masowych, drobnicowych, ponadabarytowych, niebezpiecznych itp. Z kolei ze względu na zasięg terenu, który obsługuje, zaczynając od największego zasięgu, dzielimy ją na spedycję międzynarodową, krajową, rejonową oraz miejscową. Kolejnym krytyterium jest rodzaj środka transportu, który się użytkuje i wtedy dzielimy ją na spedycję morską, wodną śródlądowa, kolejową, drogową, lotniczą oraz multimodalną. Należy podkreślić, iż obsługą ładunków spedycji multimodalnej najczęściej zajmują się firmy kooperujące ze sobą, czyli co najmniej dwie firmy spedycyjne. Spedycja morska wykorzystuje statki, czyli środki transportu morskiego. Do punktów załadunkowych ładunki transportowane są przeważnie środkami transportu drogowego lub koleją i wykorzystywane są do tego najczęściej kontenery morskie. Istnieją różne rodzaje kontenerów i przystosowane są do różnych rodzajów ładunków, jednakże w praktyce stosuje się najczęściej kontenery uniwersalne 20- i 40-stopowe, którymi transportuje się większość ładunków, które są niewrażliwe na temperaturę. Do ładunków wymagających kontrolowanej temperatury wykorzystuje się kontenery izotermiczne. Spedycja lotnicza zaś wykorzystuje środki transportu lotniczego, czyli samoloty.[3]

Spedycją drogową nazywamy działanie spedytora, który wykorzystuje do przewozu środki transportu samochodowego, czyli samochody i zestawy drogowe.

Osobą wiążącą na rynku stronę popytu na usługi transportowe ze stroną podaży na te usługi jest spedytor. Według Kodeksu Cywilnego spedytor„jest przedsiębiorcą, który zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa do wysłania lub do odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem, działając w imieniu własnym bądź też w imieniu swego zleceniodawcy. Nie będzie spedytorem przedsiębiorca, który zajmuje się organizacją przewozu osób, albowiem czynności spedycyjne ograniczone są do usług związanych z transportem towarów”[4]. Jest on zleceniodawcą przede wszystkim usług przewozowych, ale także usług składowych, handlowych, przeładunkowych i innych. Pełni funcję koordynatora i zarazem organizatora procesu transportowego.

Zatem spedytor, czyli wykonujący usługę spedycji, będzie to podmiot lub osoba, która profesjonalnie i za pobraniem wynagrodzenia we własnym imieniu, ale za pieniądze zleceniodawcy podejmie się zorganizować wysyłkę lub odbiór przesyłki towarowej, a także zrealizować inne procesy związane z jej przewozem i obsługą.[5] Oferuje on komplementarne usługi, zaczynając od przygotowania wszelkich dokumentów, zabrania towaru, załadowania go na palety, do kontenerów lub luzem, kończąc na przetransportowaniu go i przekazaniu odbiorcy w odpowiednim czasie. Zakres usług określony jest w umowie cywilnoprawnej, która zawierana jest pomiędzy zleceniodawcą i spedytorem.

Transport drogowy może być transportem krajowym i międzynarodowym. W wielu przypadkach firm spedycyjnych, znaczącym elementem ich działalności jest prowadzenie współpracy międzynarodowej. Biorąc pod uwagę spedycję międzynarodową, to różni się ona od krajowej tym, że ma ona większy zasięg. Można powiedzieć, że jest ona rozszerzeniem spedycji krajowej. Spedytor, który wykonuje usługę na terenie jednego kraju musi spełniać te same wymogi, co spedytor odpowiedzialny za spedycję międzynarodową. Spedycja w chwili obecnej ma już tak dalece rozmiary międzynarodowe, że firmy spedycyjne, chcąc funkcjonować, muszą spełniać wymogi międzynarodowe.[6] Wykorzystuje ona wszelkie dostępne gałęzie i środki transportowe. Organizacją całego przewozu zajmuje się spedytor międzynarodowy. Na szczególną uwagę zasługuje fakt konieczności wykorzystania prawie w każdym przewozie transportu drogowego. Świadczy to o jego uniwersalności. Oczywiście w organizacji procesu przewozowego nie muszą być wykorzystywane środki transportu samochodowego, jednak musi istnieć możliwość zastosowania innych rozwiązań.[7]

„Wyróżniamy też takie pojęcia, jak spedytor główny, dalszy i zastępczy. Spedytor główny to przedsiębiorca, który przyjął zlecenie spedycyjne i zawarł umowę spedycji ze swoim zleceniodawcą. Spedytor zastępczy to podmiot, któremu spedytor główny powierza, w celu wykonania zadania , całość obowiązków, wynikających z zawartej pomiędzy spedytorem głównym a jego zleceniodawcą umowy spedycji. Wreszcie spedytor dalszy to podmiot, którym posługuje się spedytor główny przy wykonywaniu zlecenia spedycyjnego, powierzając mu do wykonania tylko oznaczoną część wych obowiązków.

Postawowym atrybutem i zaletą spedytora jest jego znajomość rynku transportowego. Dzięki swoim kontaktom, sieci własnych przedstawicielstw oraz współpracujących agentów jest on w stanie zaoferować klientowi odpowiednią dla dla jego potrzeb usługę. Ponadto spedytor, dysponując przesyłkami od wielu nadawców, ma o wiele większe mozlwiości skuteczniejszego negocjowania warunków i kosztów trabsportu niż każdy klient z osobna. Pozwala to na obniżenie opłat ponoszonych przez zleceniodawców za wykonane na ich rzecz usługi transportowe.” [8]

1.2 Rodzaje przewozów w transporcie drogowym

Rodzaje przewozów

Całopojazdowe, częściowe, drobnicowe…

Przewozy specjalistyczne (w tym odpadów str. 262 Certyfikat kompetencji… )

Przy tym można rodzaje pojazdów

Ogólne zasady do każdego z nich (można wcześniej) 44t DMC

Tranzyt, kabotaż

 

Przewozy w transporcie drogowym realizowane są na kilka różnych sposobów. Wyróżnia się wśród nich przewozy całopojazdowe, częściowe, drobnicowe oraz takie, które wymagają specjalnych warunków, czyli specjalistyczne. Innym kryterium jest też … ilość krajów, przez które należy przetransportować ładunek. Opisać tranzyt i kabotaż

Przewozy całopojazdowe występują wtedy, kiedy jeden zleceniodawca wynajmuje cały pojazd. Zatem niezależnie od tego jaka część przestrzeni ładunkowej środka transportu będzie wykorzystywana, to i tak opłacany jest wynajem całej przestrzeni ładunkowej. Na ogół opłata ustalana jest w oparciu o usytuowanie miejsc nadania i odbioru. Możliwe jest ustalenie stawek, na przykład za przejechany kilometr. Trzeba wtedy pamiętać o tym, że nie zawsze jest możliwość przewiezienia ładunku najkrótszą drogą. Należy wówczas uwzględnić w umowie odpowiedni zapis, mowiący na przykład o najdłuższej trasie przewozu. Głównym dokumentem, który obowiązuje przy przewozie jest krajowy lub międzynarodowy list przewozowy CMR. (więcej też w Spedycja Procesy i usługi s.60)

Rys. 1. Przewóz całopojazdowy

Źródło: Kacperczyk R.: Tranport i spedycja Część 2 Spedycja, Difin,  s. 29

Z kolei przewozy częściowe to takie, gdy ładunek jest mniejszy niż ładowność pojazdu. Wykorzystuje on jedynie część przestrzeni ładunkowej środka transportu. Przy takich przewozach nie występuje przeładowywanie i magazynowanie. Ładunek transportowany jest tym samym pojazdem od miejsca nadania aż do miejsca docelowego. Każda partia częściowa przewożona jest na podstawie odrębnego listu przewozowego CMR. Koszty ustalane są dla całej przesyłki, na zasadzie punkt- punkt. Najczęściej przewozy te są bardziej opłacalne dla firm spedycyjnych niż przewozy całopojazdowe, ponieważ przynoszą większe zyski. Dla klienta przewóz ten też jest korzystny ze względu na większą gwarancję braku uszkodzeń ładunku, ponieważ nie jest on przeładowywany, jednakże czas jego dostarczenia jest dłuższy niż w przypadku przewozu całopojazdowego.

Rys. 2. Przewóz częściowy

Źródło: Kacperczyk R.: Tranport i spedycja Część 2 Spedycja, Difin,  s. 29

Z kolei przejdźmy do przewozów drobnicowych. W tym przypadku wykorzystywane są samochody o dowolnej ładowności. To spedytor dobiera odpowiedni środek transportu. Przeważnie w takich przewozach ładunki nie ważą więcej niż 2,5 tony. W przypadku przewozów drobnicowych, koszt obliczany jest za obliczeniową lub faktyczną wagę ładunku. W opłatę za przewóz wliczane są także koszty przeładunku i magazynowania, jeżeli następuje. Przesyłki drobnicowe przechowywane są w terminalach zbiorczych, a zadaniem przewozów drobicowych jest przetransportowanie ich jednym pojazdem pomiędzy nimi. Jeżeli przewozy te są regularne, to wtedy nazywamy je liniami drobnicowymi.

Rys. 3. Przewóz drobnicowy

Źródło: Kacperczyk R.: Tranport i spedycja Część 2 Spedycja, Difin,  s. 30

W przypadku gdy waga lub wymiary ładunku przekraczają dopuszczalne parametry normatywnego zestawu drogowego albo zestawu z przyczepą i dozwolone naciski na oś pojazdu, wtedy transport takiego ładunku jest znacznie utrudniony. Mówimy wtedy o przewozach specjalnych, inaczej ponadgabarytowych czy ponadnormatywnych. (Więcej też w Spedycja Procesy i usługi s. 66).  „W transporcie drogowym do przemieszczania towaru wykorzystuje się samochód lub zestaw drogowy. Może to być ciągnik z naczepą lub samochód z przyczepą lub przyczepami.”[9] Mogą występować ładunki szczególnie ciężkie i transportuje się je za pomocą specjalnych pojazdów, którymi są na przykład pojazdy niskopodłogowe. Innymi niestandardowymi ładunkami są ładunki dłużycowe, których długość przekracza 1/3 albo więcej niż 2 metry powierzchni ładownej pojazdu. Przewozi się je na przykład za pomocą specjalnych, przeznaczonych do tego, przyczep dłużycowych. W obecnych czasach transport specjalny jest coraz częściej wykorzystywany, między innymi...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin