Lectio divina - tom 17 - Wspomnienia o świętych.pdf

(5282 KB) Pobierz
17. TEKSTY WŁASNE O ŚWIĘTYCH
(lipiec - grudzień)
SPIS TREŚCI
LIPIEC
ŚWIĘTEGO TOMASZA (3 lipca) 5
ŚWIĘTEJ MARII GORETTI (6 lipca) 12
ŚWIĘTEGO BENEDYKTA (11 lipca) 21
ŚWIĘTEGO KAMILA DE LELLIS (l4 lipca) 28
ŚWIĘTEGO BONAWENTURY (15 lipca) 36
NAJŚWIĘTSZEJ MARYI PANNY Z GÓRY KARMEL
(16 lipca) 44
ŚWIĘTEJ MARII MAGDALENY (22 lipca) 53
ŚWIĘTEGO JAKUBA APOSTOŁA (25 lipca) 60
ŚWIĘTYCH JOACHIMA I ANNY (26 lipca) 67
ŚWIĘTEJ MARTY (29 lipca) 73
ŚWIĘTEGO IGNACEGO Z LOYOLI (31 lipca) 82
SIERPIEŃ
ŚWIĘTEGO ALFONSA MARII LIGUORIEGO (1 sierpnia) 90
ŚWIĘTEGO JANA MARII VIANNEYA (4 sierpnia) 99
ŚWIĘTO PRZEMIENIENIA PAŃSKIEGO (6 sierpnia) 105
ŚWIĘTEGO DOMINIKA (8 sierpnia) 119
ŚWIĘTEGO WAWRZYŃCA (10 sierpnia) 128
ŚWIĘTEJ KLARY Z ASYŻU (11 sierpnia) 134
ŚWIĘTEGO MAKSYMILIANA MARII KOLBEGO
(14 sierpnia) 142
ŚWIĘTEGO BERNARDA Z CLAIRVAUX (20 sierpnia) 149
ŚWIĘTEGO PIUSA X (21 sierpnia) 157
NAJŚWIĘTSZEJ MARYI PANNY KRÓLOWEJ (22 sierpnia) 163
ŚWIĘTEGO BARTŁOMIEJA (24 sierpnia) 170
ŚWIĘTEJ MONIKI (27 sierpnia) 177
ŚWIĘTEGO AUGUSTYNA Z HIPPONY (28 sierpnia) 187
MĘCZEŃSTWO ŚWIĘTEGO JANA CHRZCICIELA
(29 sierpnia) 196
WRZESIEŃ
ŚWIĘTEGO GRZEGORZA WIELKIEGO (3 września) 203
NARODZENIE NAJŚWIĘTSZEJ MARYI PANNY
(8
września) 211
ŚWIĘTEGO JANA CHRYZOSTOMA (13 września) 219
PODWYŻSZENIE KRZYŻA ŚWIĘTEGO (14 września) 226
NAJŚWIĘTSZEJ MARYI PANNY BOLESNEJ (15 września) 234
ŚWIĘTYCH KORNELIUSZA I CYPRIANA (16 września) 241
ŚWIĘTYCH ANDRZEJA KIMA TAEGONA, PAWŁA CHONGA
HASANGA I TOWARZYSZY (20 września) 248
ŚWIĘTEGO MATEUSZA (21 września) 256
ŚWIĘTEGO WINCENTEGO A PAULO (27 września) 264
ŚWIĘTYCH ARCHANIOŁÓW (29 września) 274
ŚWIĘTEGO HIERONIMA (30 września) 282
PAŹDZIERNIK
ŚWIĘTEJ TERESY OD DZIECIĄTKA JEZUS
(1 października) 291
ŚWIĘTYCH ANIOŁÓW STRÓŻÓW (2 października) 300
ŚWIĘTEGO FRANCISZKA Z ASYŻU (4 października) 307
NAJŚWIĘTSZEJ MARYI PANNY RÓŻAŃCOWEJ
(7 października) 315
ŚWIĘTEJ TERESY Z AVILA (15 października) 322
ŚWIĘTEGO IGNACEGO Z ANTIOCHII (17 października) 332
ŚWIĘTEGO ŁUKASZA (18 października) 339
ŚWIĘTYCH SZYMONA I JUDY (28 października) 347
LISTOPAD
WSPOMNIENIE WSZYSTKICH WIERNYCH ZMARŁYCH
(2 listopada) 354
ŚWIĘTEGO KAROLA BOROMEUSZA (4 listopada) 363
ROCZNICA POŚWIĘCENIA BAZYLIKI LATERAŃSKIEJ
(9 listopada) 370
ŚWIĘTEGO LEONA WIELKIEGO (10 listopada) 378
ŚWIĘTEGO MARCINA Z TOURS (11 listopada) 385
ŚWIĘTEGO JOZAFATA KUNCEWICZA (12 listopada) 392
ŚWIĘTEJ ELŻBIETY WĘGIERSKIEJ (17 listopada) 400
OFIAROWANIE NAJŚWIĘTSZEJ MARYI PANNY
(21 listopada) 409
ŚWIĘTEJ CECYLII (22 listopada) 416
ŚWIĘTYCH ANDRZEJA DUNG-LAC I TOWARZYSZY
(24 listopada) 424
ŚWIĘTEGO ANDRZEJA (30 listopada) 433
GRUDZIEŃ
ŚWIĘTEGO FRANCISZKA KSAWEREGO (3 grudnia) 440
ŚWIĘTEGO AMBROŻEGO (7 grudnia) 448
ŚWIĘTEJ ŁUCJI (13 grudnia) 456
ŚWIĘTEGO JANA OD KRZYŻA (14 grudnia) 463
ks. abp Marian Gołębiewski
patronat honorowy nad kolekcją „Lectio divina”
ks. prof. dr hab. Henryk Witczyk
członek Papieskiej Komisji Biblijnej
redakcja naukowa wydania polskiego
Wydawnictwo Sióstr Loretanek
Warszawa 2012
© 2002, 20053 by Editrice Queriniana, Brescia
© for the Polish edition by Wydawnictwo Sióstr Loretanek
Warszawa 2012
Tytuł oryginału:
Lectio divina per ogni giorno dell’anno.
Proprio dei santi
-
II (luglio
-
dicembre)
Tłumaczenie
Andrzej Spurgjasz
Opracowanie graficzne i projekt okładki:
Krzysztof R. Jaśkiewicz
Redakcja: s.
Jolanta Chodorska CSL, Krzysztof R. Jaśkiewicz
Łamanie: s.
Karolina Masztalerz CSL
Za zgodą Kurii Biskupiej Warszawsko-Praskiej
z dnia 20 III 2012 r., nr 608/K/2012
Teksty biblijne zaczerpnięto z piątego wydania Biblii Tysiąclecia
wydanej przez Wydawnictwo Pallottinum w Poznaniu
al. Przybyszewskiego 30; 60-959 Poznań
tel. (61) 867 52 33; www.pallottinum.pl
ISBN 83-7257-243-7 (całość); ISBN 978-83-7257-527-2 (t. 17)
Wydawnictwo Sióstr Loretanek
ul. L. Żeligowskiego 16/20; 04-476 Warszawa
tel. (22) 673 46 93; 673 58 39; fax (22) 612 93 62
e-mail: wsl@loretanki.pl; www.loretanki.pl/wydawnictwo
Druk i oprawa: Drukarnia Loretańska, Warszawa-Rembertów
ŚWIĘTEGO TOMASZA
3 lipca
To, co wiemy o Tomaszu Apostole, zwanym Didymos, pocho­
dzi głównie z czwartej Ewangelii. To Tomasz jest tym, który
zachęca pozostałych Apostołów do udania się razem z Jezu­
sem do Judei i wyraża swą gotowość pójścia na śmierć razem
z Nim (J 11, 16). Postawione w Wieczerniku przez Tomasza
pytanie dotyczące celu Jezusowej drogi prowokuje Jezusa do
wyznania: „Ja jestem drogą i prawdą, i życiem” (J 14, 5-6).
I wreszcie to Tomasz jest tym uczniem, którego niewiara pa­
radoksalnie pomaga nam mocniej przylgnąć do Jezusa. Zda­
rzenie włożenia ręki w Chrystusowy bok, co opisuje Jan (por.
J 20, 24-29), papież Grzegorz Wielki skomentował krótko:
„Więcej pomaga naszej wierze niewiara Tomasza niż wiara
Apostołów”. Zresztą właśnie Didymos zostawił nam bardzo
jasne wyznanie wiary: „Pan mój i Bóg mój!” (J 20, 28).
Wedle tradycji szeroko rozpowszechnionej już w IV wieku
Tomasz poniósł męczeńską śmierć w Kalaminie w Indiach.
Pochodzące z VI wieku
Martyrologium Hieronymianum
wspomina o przeniesieniu ciała Tomasza do Edessy w Syrii
(dzisiejsza Turcja), co miało miejsce w III wieku.
5
LECTIO DIVINA NA KAŻDY DZIEŃ ROKU
LECTIO
Pierwsze czytanie:
z
Listu św. Pawła Apostola do Efezjan
2,19-22
Bracia: 1 Nie jesteście już obcymi i przybyszami, ale jesteście
9
20
współobywatelami świętych i domownikami Boga - zbudo­
wani na fundamencie apostołów i proroków, gdzie głowicą
2
1
węgła jest sam Chrystus Jezus.
W Nim zespalana cała bu­
dowla rośnie na świętą w Panu świątynię,
w Nim i wy tak­
że wznosicie się we wspólnym budowaniu, by stanowić
mieszkanie Boga przez Ducha.
Dla Pawła Apostoła misterium Chrystusa i Kościoła łączą
się ze sobą, i to bardzo ściśle. Chrystus jest naszym pokojem:
w Nim wszyscy, zarówno ci, którzy są daleko (poganie), jak
i ci, którzy są blisko (żydzi), mogą znaleźć drogę prowadzącą
do pojednania i do jedności. A zatem nie ma już dwóch lu­
dów, ale jeden; nie ma już podziałów na obcych i swoich, lecz
do głosu dochodzi jedność ludzi sobie podobnych. A wszyst­
ko to jest darem Boga Ojca dokonującym się przez Chrystu­
sa Jezusa w Duchu Świętym.
W tak zarysowanym kontekście Apostoł kreśli obraz Kościo­
ła rozumiany jako wielka budowla, święta świątynia, „mieszka­
nie Boga”. Fundamentem tej budowli, w której wszyscy prze­
bywają i żyją jako „współobywatele świętych i domownicy Bo­
ga”, są apostołowie i prorocy, natomiast „głowicą węgła” jest
sam Chrystus Jezus. On jest Tym, który zespala wszystkich ra­
zem, w Nim też cała budowla znajduje swoją zwartość, przez
co może wznosić się i rozwijać w sposób uporządkowany.
W tak nakreślonej chrystologicznej perspektywie eklezjolo­
gia Pawła otrzymuje wyjątkową jasność. Wyłaniają się z niej
6
Zgłoś jeśli naruszono regulamin