Bell P-39 K Airacobra 1942.pdf

(15193 KB) Pobierz
USA
Technika lotnicza
BROŃ
1942
Samolot myśliwski
Bell P-39K Airacobra
P-39K. Długość:
9,19 m.
Rozpiętość:
10,36 m.
Wysokość:
3,78 m.
Powierzchnia no-
śna:
19,79 m
2
.
Masa własna:
2560 kg.
Masa cał-
kowita:
3558 kg.
Masa maksymalna:
3720 kg.
Napęd:
12-cylindrowy silnik widlasty chłodzony
cieczą Allison V-1710-63 o mocy 1325 KM i śmigło
Aeroproducts.
Prędkość maksymalna:
580 km/h.
Prędkość lądowania:
132 km/h.
Pułap:
9900 m.
Zasięg:
1280 km.
Czas wznoszenia:
5,7 min. na
wysokość 4600 m.
Uzbrojenie:
1 działko kal. 37
mm montowane w osi śmigła, 2 zsynchronizowane
k.m. kal. 12,7 mm w kadłubie, 4 k.m. kal. 7,62 mm
umieszczone w płacie.
25 sierpnia 1941
roku Bell Aircraft Co. podpisał kontrakt
na dostawę największej jak dotąd partii samolotów. Zamówienie
opiewało na
1800
sztuk wersji oznaczonej jako
P-39G,
o symbolu
fabrycznym Model 26. Oprócz zastosowania innego modelu śmigła
samoloty miały być identyczne z wersją D-2. Nie doszło jednak do
realizacji tak zawartej umowy. W miejsce jednej wersji wyproduko-
wano i dostarczono samoloty zbudowane według czterech kolej-
nych specyfikacji, a oznaczone jako
K, L, M
i
N.
W następujących
po sobie nazwach pominięto litery H oraz I. Drugą z nich opusz-
czono nie chcąc ryzykować mylenia jej z cyfrą rzymską I.
2
Pierwsze maszyny
oznaczone
P-39K
(Model
26A) dostarczono w
lipcu
1942
roku. Wyposażone w
śmigła Aeroproducts z hy-
drauliczną regulacją skoku
samoloty napędzane były
silnikami
V-1710-63
(E6) o
mocy startowej
1325 KM.
Silnik ten miał zmieniony
układ smarowania oraz
nowy wirnik jednostopnio-
wej sprężarki mechanicznej.
Zastosowano również nową
przekładnię główną o prze-
łożeniu 2,00:1. Dzięki tym
zmianom możliwe było uzy-
skiwanie 1150 KM do wy-
sokości 3596 m (11800
stóp) oraz chwilowe zwięk-
szenie mocy tzw. WER do
1580 KM na wysokościach
nie większych niż 762 m
(2500 stóp). Wersja K zbu-
dowana była w oparciu o
wcześniejszą wersję
D-2.
Nowy samolot był jednak
cięższy od protoplasty o
800 funtów. W sumie wy-
produkowano
210 sztuk
P-
39K trzech odmian.
Sześć
maszyn zmodyfikowano do
roli samolotów rozpoznaw-
czych poprzez zamontowa-
nie dodatkowego opance-
rzenia oraz kamer fotogra-
ficznych i oznaczono
P-
39K-2.
Jedna z maszyn
wersji K, oznaczona
P-39K-
5,
stanowiła prototyp póź-
niejszej wersji N. Zainstalo-
wano na niej nowy silnik V-
1710-65 (E19), wprowa-
dzono filtr powietrza wlatu-
jącego do gaźnika, zmie-
niono wiatrochron i zainsta-
lowano śmigło Aeropro-
ducts o średnicy 3,53 m. Na
niektórych egzemplarzach
wersji
K-1
zainstalowano
wyrzutnie
4.5-calowych
pocisków rakietowych,
po
trzy rakiety na skrzydle.
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin