Bell P-39 J Airacobra 1941.pdf

(8409 KB) Pobierz
USA
Technika lotnicza
BROŃ
1941
Samolot myśliwski
Bell P-39J Airacobra
P-39J. Długość:
9,19 m.
Roz-
piętość:
10,36 m.
Wysokość:
3,78 m.
Powierzchnia nośna:
19,79 m
2
.
Masa
własna:
2460 kg.
Masa całkowita:
3558 kg.
Masa maksymalna:
3720 kg.
Napęd:
12-cylindrowy silnik widlasty
chłodzony cieczą Allison V-1710-59 o
mocy 1150 KM i śmigło Aeroproducts.
Prędkość maksymalna:
588 km/h.
Prędkość lądowania:
132 km/h.
Pu-
łap:
9900 m.
Zasięg:
1280 km.
Czas
wznoszenia:
5,7 min. na wysokość
4600 m.
Uzbrojenie:
1 działko kal. 37
mm montowane w osi śmigła, 2 zsyn-
chronizowane k.m. kal. 12,7 mm w
kadłubie, 4 k.m. kal. 7,62 mm umiesz-
czone w płacie.
2
Kolejne wersje Aira-
cobry różniły się miedzy sobą
przede wszystkim szczegó-
łami wyposażenia. Zarówno
wymiary jak i kształt płatowca
pozostawał niemal nie zmie-
niony. Wspomniane wcze-
śniej kłopoty, jakie miała firma
Curtiss z dostarczaniem wy-
starczającej ilości śmigieł,
zmusiły AAF do zamawiania
samolotów ze śmigłami pro-
dukowanymi przez inne firmy.
Nawet tak niewielka w sumie
zmiana powodowała nadanie
nowego oznaczenia zama-
wianym maszynom. Postę-
powano tak, w celu uniknięcia
kłopotów z zaopatrzeniem w
części zamienne.
Kontrakt z września
1940 roku zakładał dostar-
czenie przez Bell Aircraft
Corp. wszystkich samolotów z
tym samym silnikiem V-1710-
35. Jednak w trakcie jego
realizacji podjęto decyzje o
ukończeniu budowy ostatnich
25 sztuk
z nowym silnikiem
dostarczonym przez Allison'a
-
V-1710-59
(E12). Otrzymały
one
oznaczenie P-39J.
Nowa
jednostka napędowa powsta-
ła poprzez modyfikację kon-
strukcji wirnika jednostopnio-
wej sprężarki mechanicznej
oraz wprowadzenie szeregu
zmian technologicznych w
budowie silnika. Dzięki nim
uzyskano moc 1150 KM na
wysokości 4206 m (13800
stóp) czyli o około 550 m
(1800 stóp) wyżej niż w przy-
padku -35. Po raz pierwszy
zastosowano również auto-
matyczny regulator ciśnienia
ładowania. Niestety podczas
eksploatacji okazało się, że
nowy produkt Allisona ma
małą żywotność. W związku z
tym nie instalowano tych sil-
ników na większej liczbie ma-
szyn. Poza tymi zmianami
samoloty były identyczne z
wersją F i były również ozna-
czone symbolem fabrycznym
Model 15B.
Na egzemplarzu P-
39J o numerze 40-7053 zainstalowano olbrzymi podkadłubowy zbiornik paliwa o pojemności 1400 I (370 galonów) co w
połączeniu z wewnętrzną pojemnością instalacji paliwowej dawało zapas 18541 (490 galonów). Prędkość maksymalna z
tym zbiornikiem została określona na 403 km/h (250 mph), zaś przelotowa na 322 km/h (200 mph). Teoretycznie zasiąg
wynosił aż 6440 km (4000 mil). 2 października 1942 roku pilot doświadczalny Bell Aircraft Co. Jack Woolams, wykorzy-
stując te znakomite osiągi, wykonał przelot z March Field w Kalifornii do Bolling Field w stanie Waszyngton bez międzylą-
dowania. Był to pierwszy taki długodystansowy lot jednosilnikowego myśliwca amerykańskiego. Przetestowana w prakty-
ce instalacja nie znalazła zastosowania w warunkach bojowych.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin