Staś-i-Zosia-materiały-dla-uczniów-zdolnych-przyroda-kl-1.pdf

(5873 KB) Pobierz
Przyroda i ekologia
klasa I
Staś i Zosia w szkole - Chcę wiedzieć więcej - Przyroda i ekologia - klasa I
KARTA PRACY NR. 1
JAKI KOLOR MA WODA ?
Woda jest przezroczysta? A może niebieska jak woda w jeziorze? Albo granatowa jak
w morze? Albo zielona jak w stawie?
Będą potrzebne:
kilka przejrzystych kubeczków z wodą, pędzelek, akwarele.
Zadanie 1:
do każdego kubeczka z wodą dodaj trochę farby - spróbuj uzyskać efekty:
błękit morza
zielononiebieskie leśne jezioro
lodowo niebieska woda górskiego jeziora
brudno niebieska woda dużej rzeki
turkusowa woda basenu
bajkowe-wielokolorowe jezioro ze snu!!!
Zadanie 2:
Wodny obraz - na papierze narysuj fale, używając różnych kolorów kredek
pastelowych. Następnie rozetrzyj je po rysunku, używając ściereczki lub chusteczki higie-
nicznej. Spróbuj uzyskać różne efekty
Zadanie 3:
Rozdzielanie kolorów.
Przygotuj cienkie paski wykonane z białej bibuły. Na środku paska nanieś kroplę atramen-
tu. Wycięty pasek ma być zanurzony w wodzie. Woda powoli wsiąkając w bibułę rozdziela
kolory atramentu. Metoda rozdzielania kolorów
nazywa się chromatografia czyli w dosłownym
znaczeniu „ rysowaniem barwami”.
Zaznacz na mapie świata te obszary,
które są wodą – wybierz kolor
odpowiedni to oznaczenia wody.
Staś i Zosia w szkole - Chcę wiedzieć więcej - Przyroda i ekologia - klasa I
1
KARTA PRACY NR. 2
CZY WODA JEST WSZĘDZIE?
Zadanie 1:
Wypisz miejsca w których występuje woda – nazwij zbiorniki wodne
występujące w przyrodzie:
1. J
_ _ _
O
_ _
2.
_Z
E
_
A
3. S
_ _ _
4. ZAL_
_
5. O_
_ _
N
6. P O T
_ _
7.
_ _
R U
_ _ _
Ń
8. W
_ _ _ _
P A D
Balkon
Zadanie 2:
Poniżej narysowany jest plan
mieszkania – zaznacz te miejsca w miesz-
kaniu, gdzie występują punkty użycia
wody.
SalonS
ypialnia
Pokój
Kuchnia
Toaleta
Przedpokój
Zadanie 3:
Czy znasz jakieś dźwięki związane z wodą? W poniższej tabelce odszukaj
TRZY dźwięki związane z wodą!!!
D
F
H
I
J
P
A
A
K
C
E
S
Z
U
M
W
A
J
M
O
P
0
I
E
P
H
R
E
P
I
G
R
K
E
R
T
Y
U
P
T
A
N
P
B
V
C
X
I
P
A
L
H
D
S
W
P
J
R
U
G
D
S
A
O
N
H
S
H
J
K
L
O
V
J
K
K
D
L
I
U
Zadanie 4:
Skoro woda jest tak powszechna w przyrodzie i człowiek tak bardzo jej po-
trzebuje, to może potrzebuję jej tez zwierzęta – wypisz trzy powody dla których zwierzę-
ta potrzebują wody do życia:
1.
______________________________________________________
2.
______________________________________________________
3.
______________________________________________________
Staś i Zosia w szkole - Chcę wiedzieć więcej - Przyroda i ekologia - klasa I
2
KARTA PRACY NR. 3
Chmury wyglądają różnie:
5
6
2
Chmury kłębiasto - pierzaste
JAKIE SĄ CHMURY?
1
Chmury pierzaste
Chmury pierzaste warstwowe
Chmury średnie kłębiaste
7
3
4
Chmury kłębiaste
Chmury średnie warstwowe
9
Chmury kłębiaste deszczowe
8
Chmury warstwowe deszczowe
Chmury niskie warstwowe
Zadanie 1:
poobserwuj niebo za oknem – czy widzisz chmury – spróbuj określić jakie
są te chmury?
__________________________________________
__________________________________________
__________________________________________
Zadanie 2:
Co może padać z chmur? W kratki poniżej wpisz prawidłową odpowiedź.
Narysuje rysunek, na którym widoczny będzie Twój dom w tym czasie, kiedy pada nie
niego jeden z rodzajów opadów z chmury
Staś i Zosia w szkole - Chcę wiedzieć więcej - Przyroda i ekologia - klasa I
3
KARTA PRACY NR. 4
JAKI TO STAN SKUPIENIA ?
Wszystko co istnieje ma jakąś postać – stan skupienia pod jakim występuje – mamy trzy
stany skupienia.
Zadanie 1:
pod każdym ze stanów skipienia wypisz trzy przykłady!
GAZ
1.
________________
2.
________________
3.
________________
CIECZ
1.
________________
2.
________________
3.
________________
CIAŁO STAŁE
1.
________________
2.
________________
3.
________________
GAZ
R
SK
RE LIM
AC
SU
JA
BL
IM
AC
JA
E
NI
E
LA
NI
AP WA
RO
PA
SU
B
TOPNIENIE
CIECZ
Zadanie 2:
Zamarzanie wody – na małym plastikowym kubeczku wypełnionym wodą
zaznacz flamastrem poziom wody. Następnie włóż kubeczek do zamrażarki na 1 dzień.
Co się stało z wodą w kubeczku?
__________________________________________
__________________________________________
Po zapisaniu obserwacji pozostaw kubeczek na stole do czasu, aż cały lodu stopnieje –
czy poziom wody po rozmrożeniu ludu jest taki jaki zaznaczyłeś na początku doświad-
czenia ?
TAK
NIE
Pod wpływem niektórych zjawisk można przyśpieszyć zmianę stanów skupienia. Jak my-
ślisz co może sprawić, że lód rozpuści się szybciej i zamieni w ciecz?
Spróbuj wykonać następujące doświadczenie:
Co zrobić?:
Przygotuj trze kostki lodu
KOSTKA I – pozostaw kostkę na talerzyku i nic z nią nie rób!
KOSTKA II – posyp kostkę lodu szczyptą soli kuchennej
KOSTKA III - przez 10 minut przyciskaj mocno kostkę lodu
WNIOSKI:
__________________________________________
__________________________________________
Staś i Zosia w szkole - Chcę wiedzieć więcej - Przyroda i ekologia - klasa I
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin