USTAWA 2.0.pdf

(1486 KB) Pobierz
Tekst ustawy ustalony ostatecznie po rozpatrzeniu poprawek Senatu
U S T AWA
z dnia 20 lipca 2018 r.
Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce
Uznając, że dążenie do poznania prawdy i przekazywanie wiedzy z pokolenia na
pokolenie jest szczególnie szlachetną działalnością człowieka oraz dostrzegając
fundamentalną rolę nauki w tworzeniu cywilizacji, określa się zasady funkcjonowania
szkolnictwa wyższego oraz prowadzenia działalności naukowej w oparciu o następujące
pryncypia:
– obowiązkiem władzy publicznej jest tworzenie optymalnych warunków dla
wolności badań naukowych i twórczości artystycznej, wolności nauczania oraz autonomii
społeczności akademickiej,
– każdy uczony ponosi odpowiedzialność za jakość i rzetelność prowadzonych
badań oraz za wychowanie młodego pokolenia,
– uczelnie oraz inne instytucje badawcze realizują misję o szczególnym znaczeniu
dla państwa i narodu: wnoszą kluczowy wkład w innowacyjność gospodarki,
przyczyniają się do rozwoju kultury, współkształtują standardy moralne obowiązujące
w życiu publicznym.
DZIAŁ I
Przepisy ogólne
Art. 1.
Ustawa określa zasady funkcjonowania systemu szkolnictwa wyższego
i nauki.
Art. 2.
Misją systemu szkolnictwa wyższego i nauki jest prowadzenie najwyższej
jakości kształcenia oraz działalności naukowej, kształtowanie postaw obywatelskich,
a także uczestnictwo w rozwoju społecznym oraz tworzeniu gospodarki opartej na
innowacjach.
Art. 3.
1. Podstawą systemu szkolnictwa wyższego i nauki jest wolność nauczania,
twórczości artystycznej, badań naukowych i ogłaszania ich wyników oraz autonomia
uczelni.
2
2. System szkolnictwa wyższego i nauki funkcjonuje z poszanowaniem standardów
międzynarodowych, zasad etycznych i dobrych praktyk w zakresie kształcenia
i działalności naukowej oraz z uwzględnieniem szczególnego znaczenia społecznej
odpowiedzialności nauki.
Art. 4.
1. Działalność naukowa obejmuje badania naukowe, prace rozwojowe oraz
twórczość artystyczną.
2. Badania naukowe są działalnością obejmującą:
1)
badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające
przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk
i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie
komercyjne;
2)
badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy
oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub
usług, lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
3. Prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie
i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi
informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania
i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług,
z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do
nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
4. Twórczość artystyczna jest działalnością obejmującą działania twórcze w sztuce,
której efektem jest stanowiące wkład w rozwój kultury dzieło artystyczne materialne lub
niematerialne, w tym także artystyczne wykonanie.
Art. 5.
1. Badania naukowe i prace rozwojowe prowadzi się w dziedzinach nauki
i dyscyplinach naukowych, a twórczość artystyczną – w dziedzinie sztuki i dyscyplinach
artystycznych.
2. Kształcenie prowadzi się w dziedzinach nauki i dyscyplinach naukowych lub
dziedzinie sztuki i dyscyplinach artystycznych.
3. Minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego i nauki określi, w drodze
rozporządzenia, klasyfikację dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin
artystycznych, mając na uwadze systematykę dziedzin i dyscyplin przyjętą przez
Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), bezpieczeństwo państwa,
3
konieczność dochowania zobowiązań międzynarodowych Rzeczypospolitej Polskiej oraz
cele, których realizacji służy klasyfikacja.
Art. 6.
1. Rada Ministrów określa politykę naukową państwa.
2. Polityka naukowa państwa jest dokumentem strategicznym wskazującym
priorytety w zakresie funkcjonowania systemu szkolnictwa wyższego i nauki.
3. Realizacja polityki naukowej państwa podlega ewaluacji nie rzadziej niż raz na
5 lat.
Art. 7.
1. System szkolnictwa wyższego i nauki tworzą:
1)
2)
3)
4)
5)
6)
uczelnie;
federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, zwane dalej
„federacjami”;
Polska Akademia Nauk, działająca na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r.
o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. z 2017 r. poz. 1869 i 2201), zwana dalej „PAN”;
instytuty naukowe PAN, działające na podstawie ustawy, o której mowa w pkt 3,
zwane dalej „instytutami PAN”;
instytuty badawcze, działające na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r.
o instytutach badawczych (Dz. U. z 2018 r. poz. 736);
międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych ustaw
działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwane dalej „instytutami
międzynarodowymi”;
7)
8)
Polska Akademia Umiejętności, zwana dalej „PAU”;
inne podmioty prowadzące głównie działalność naukową w sposób samodzielny
i ciągły.
2. Na rzecz systemu szkolnictwa wyższego i nauki działają:
1)
Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej, działająca na podstawie ustawy z dnia
7 lipca 2017 r. o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (Dz. U. poz. 1530),
zwana dalej „NAWA”;
2)
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, działające na podstawie ustawy z dnia
30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. z 2018 r.
poz. 1249), zwane dalej „NCBiR”;
3)
Narodowe Centrum Nauki, działające na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia
2010 r. o Narodowym Centrum Nauki (Dz. U. z 2018 r. poz. 947), zwane dalej
„NCN”.
4
Art. 8.
1. Przepisów działów II–IV, działu VI rozdziału 1 oraz działów VII–IX
i XII–XIV nie stosuje się do uczelni i wyższych seminariów duchownych prowadzonych
przez kościoły i inne związki wyznaniowe, z wyjątkiem Katolickiego Uniwersytetu
Lubelskiego Jana Pawła II, chyba że ustawa lub umowa między Radą Ministrów
a władzami kościoła lub innego związku wyznaniowego stanowi inaczej.
2. Ustawy nie stosuje się do uczelni i filii utworzonych przez uczelnie zagraniczne,
z wyjątkiem art. 47.
DZIAŁ II
Szkolnictwo wyższe
Rozdział 1
Uczelnie
Art. 9.
1. Uczelnia posiada osobowość prawną.
2. Uczelnia jest autonomiczna na zasadach określonych w ustawie.
3. Uczelnia prowadzi studia na co najmniej jednym kierunku.
4. Uczelnia prowadzi działalność w swojej siedzibie, a w przypadku gdy siedziba
znajduje się na obszarze związku metropolitalnego – na tym obszarze. Uczelnia może
prowadzić działalność poza siedzibą albo tym obszarem – w swojej filii.
5. Organy władzy publicznej mogą podejmować rozstrzygnięcia dotyczące uczelni
tylko w przypadkach przewidzianych w ustawach.
Art. 10.
1. Pracownicy uczelni, doktoranci i studenci stanowią wspólnotę uczelni.
2. Członkowi wspólnoty uczelni przysługuje czynne prawo wyborcze w uczelni.
Art. 11.
1. Podstawowymi zadaniami uczelni są:
1)
2)
3)
4)
5)
6)
prowadzenie kształcenia na studiach;
prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;
prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer
wiedzy i technologii do gospodarki;
prowadzenie kształcenia doktorantów;
kształcenie i promowanie kadr uczelni;
stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w:
a)
b)
c)
procesie przyjmowania na uczelnię w celu odbywania kształcenia,
kształceniu,
prowadzeniu działalności naukowej;
5
7)
8)
9)
wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie,
tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie
i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych;
10) działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.
2. Podstawowym zadaniem uczelni zawodowej jest również prowadzenie
kształcenia specjalistycznego.
3. Zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 3, 4 i pkt 6 lit. c, nie są podstawowymi
zadaniami uczelni zawodowej.
4. Zadaniem uczelni publicznej prowadzącej kształcenie w zakresie nauk
medycznych lub nauk o zdrowiu albo w zakresie nauk weterynaryjnych może być także
uczestniczenie w sprawowaniu opieki medycznej albo weterynaryjnej w zakresie
i formach określonych w przepisach o działalności leczniczej albo przepisach
o zakładach leczniczych dla zwierząt.
5. Uczelnia może prowadzić domy studenckie i stołówki studenckie.
Art. 12.
Uczelnia może prowadzić działalność gospodarczą wyodrębnioną
organizacyjnie i finansowo od działalności polegającej na wykonywaniu zadań, o których
mowa w art. 11, w zakresie i formach określonych w statucie, w szczególności przez
tworzenie spółek kapitałowych.
Art. 13.
1. Uczelnia jest:
1)
2)
uczelnią publiczną, jeżeli jest utworzona przez organ państwa;
uczelnią niepubliczną, jeżeli jest utworzona przez osobę fizyczną albo osobę prawną
inną niż jednostka samorządu terytorialnego albo państwowa albo samorządowa
osoba prawna, zwaną dalej „założycielem”.
2. Uczelnia jest uczelnią akademicką albo zawodową.
Art. 14.
1. Uczelnia jest uczelnią akademicką, jeżeli prowadzi działalność naukową
i posiada kategorię naukową A+, A albo B+ w co najmniej 1 dyscyplinie naukowej albo
artystycznej.
2. Uczelnia akademicka prowadzi studia pierwszego stopnia oraz studia drugiego
stopnia lub jednolite studia magisterskie.
3. Uczelnia akademicka może prowadzić kształcenie doktorantów.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin