z_04_2014_01_X.pdf

(153 KB) Pobierz
Nazwa kwalifikacji:
Świadczenie
usług opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej
Oznaczenie kwalifikacji:
Z.04
Wersja arkusza:
X
Arkusz zawiera informacje prawnie chronione
do momentu rozpoczęcia egzaminu
Z.04-X-1 .
Czas trwania egzaminu:
60 minut
Układ graficzny © CKE 2013
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE W ZAWODZIE
Rok 201
CZĘŚĆ PISEMNA
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera
10
stron. Ewentualny brak stron lub inne usterki zgłoś
przewodniczącemu zespołu nadzorującego.
2. Do arkusza dołączona jest KARTA ODPOWIEDZI, na której w oznaczonych miejscach:
wpisz oznaczenie kwalifikacji,
zamaluj kratkę z oznaczeniem wersji arkusza,
wpisz swój numer
PESEL*,
wpisz swoją datę urodzenia,
przyklej naklejkę ze swoim numerem
PESEL.
3. Arkusz egzaminacyjny zawiera test składający się z 40 zadań.
4. Za każde poprawnie rozwiązane zadanie możesz uzyskać
1 punkt.
5. Aby zdać część pisemną egzaminu musisz uzyskać co najmniej
20 punktów.
6. Czytaj uważnie wszystkie zadania.
7. Rozwiązania zaznaczaj na KARCIE ODPOWIEDZI długopisem lub piórem z czarnym tuszem/
atramentem.
8. Do każdego zadania podane są cztery możliwe odpowiedzi: A, B, C, D. Odpowiada im następujący
układ kratek w KARCIE ODPOWIEDZI:
A
B
C
D
9. Tylko jedna odpowiedź jest poprawna.
10. Wybierz właściwą odpowiedź i zamaluj kratkę z odpowiadającą jej literą – np., gdy wybrałeś
odpowiedź „A”:
A
B
C
D
11. Staraj się wyraźnie zaznaczać odpowiedzi. Jeżeli się pomylisz i błędnie zaznaczysz odpowiedź, otocz
ją kółkiem i zaznacz odpowiedź, którą uważasz za poprawną, np.
A
B
C
D
12. Po rozwiązaniu testu sprawdź, czy zaznaczyłeś wszystkie odpowiedzi na KARCIE ODPOWIEDZI
i wprowadziłeś wszystkie dane, o których mowa w punkcie 2 tej instrukcji.
Pamiętaj,
że
oddajesz przewodniczącemu zespołu nadzorującego tylko KARTĘ ODPOWIEDZI.
Powodzenia!
* w przypadku braku numeru
PESEL
– seria i numer paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość
Zadanie 1.
U dziecka gaworzenie, czyli wydawanie dźwięków będących kombinacją różnych głosek, występuje
A.
B.
C.
D.
w 2 – 3 miesiącu
życia.
w 5 – 6 miesiącu
życia.
w 8 – 9 miesiącu
życia.
w 10 – 12 miesiącu
życia.
Zadanie 2.
Pacjentka chorująca na reumatoidalne zapalenie stawów ponownie została przyjęta na oddział z powodu
zaostrzenia choroby. Ma obniżony nastrój, jest pesymistycznie nastawiona do leczenia, płacze, nie ma
apetytu. Można podejrzewać,
że
u pacjentki występuje
A.
B.
C.
D.
mania.
regresja.
depresja.
psychoza.
Zadanie 3.
Opiekun medyczny przygotował kilka pytań do nowoprzyjętego pacjenta, dotyczących samodzielności
w czasie przyjmowania posiłków i nawyków
żywieniowych.
Z której metody zbierania informacji
skorzystał opiekun?
A.
B.
C.
D.
Z testu.
Z pomiaru.
Z wywiadu.
Z obserwacji.
Zadanie 4.
Pacjent przebywa w szpitalu z powodu zapalenia płuc. Jest osobą leżącą, bardzo się poci. Którą potrzebę
w pierwszej kolejności należy zaspokoić u pacjenta?
A.
B.
C.
D.
Ruchu.
Czystości.
Odżywiania.
Wypoczynku.
Strona 2 z 10
Zadanie 5.
Opiekun medyczny zauważył,
że
pacjentka z chorobą Parkinsona ma trudności z trzymaniem moczu.
W jaki sposób opiekun powinien rozwiązać problem związany z nietrzymaniem moczu?
A.
B.
C.
D.
Podawać mniej płynów do picia.
Pozostawić basen blisko pacjentki.
Polecić częściej korzystać z toalety.
Zastosować
środki
absorbujące mocz.
Zadanie 6.
U pacjentki nastąpiło pogorszenie słuchu. Obecnie oczekuje na aparat, który pozwoli na swobodną
komunikację z otoczeniem. Które najlepsze rozwiązanie może zaproponować opiekun rodzinie, w celu
zapewnienia kontaktu z pacjentką do momentu zakupu aparatu?
A.
B.
C.
D.
Stanie blisko pacjenta.
Mówienie wolno, głośno i wyraźnie.
Posługiwanie się kartką i długopisem.
Nauczenie się elementów mowy migowej.
Zadanie 7.
Pacjentka ma przykurcze w stawach rąk i dolegliwości bólowe z powodu reumatoidalnego zapalenia
stawów. Opiekun medyczny, przy wykonywaniu czynności higienicznych całego ciała, powinien
A.
B.
C.
D.
wykonać mycie ciała za pacjentkę.
pomóc pacjentce przy wykonaniu mycia ciała.
poprosić pacjentkę, aby samodzielnie się umyła.
wykonać mycie ciała po ustąpieniu wszystkich dolegliwości.
Zadanie 8.
Wskaż cel toalety jamy ustnej u ciężko chorego.
A.
B.
C.
D.
Zapewnienie lepszego samopoczucia.
Odciągnięcie myśli podopiecznego od choroby.
Zapobieganie szerzeniu się zakażenia, zlikwidowanie przykrego zapachu.
Zlikwidowanie przykrego zapachu, przeciwdziałanie zmianom patologicznym.
Zadanie 9.
Celem nacierania pleców i pośladków u pacjenta leżącego, jest
A.
B.
C.
D.
zabezpieczenie skóry przed odparzeniami.
zapewnienie komfortu fizycznego i psychicznego.
ułatwienie odkrztuszania wydzieliny zalegającej w drogach oddechowych.
zapobieganie odleżynom, pobudzenie krążenia, zmniejszenie napięcia mięśni.
Strona 3 z 10
Zadanie 10.
Której czynności wchodzącej w skład toalety jamy ustnej
nie może
wykonać opiekun medyczny
u pacjenta nieprzytomnego?
A.
B.
C.
D.
Płukania jamy ustnej.
Mycia języka szpatułką.
Mycia zębów trzonowych.
Mycia zębów przedtrzonowych.
Zadanie 11.
Jakie są przeciwwskazania do postawienia baniek?
A.
B.
C.
D.
Zapalenie płuc, grypa.
Przeziębienie, infekcje.
Zapalenie oskrzeli, katar.
Niewydolność krążenia, anemia.
Zadanie 12.
Ile czasu musi upłynąć po zjedzeniu przez chorego posiłku, aby opiekun mógł go wykąpać w wannie?
A.
B.
C.
D.
pół godziny.
2 godziny.
4 godziny.
6 godzin.
Zadanie 13.
U chorego leżącego należy wykonać mycie całego ciała w
łóżku.
Przed wykonaniem czynności, opiekun
medyczny powinien zapoznać się
A.
B.
C.
D.
ze stanem chorego.
ze stanem chorych na sali.
z dokumentacją na oddziale.
ze zleconymi przez lekarza lekami.
Zadanie 14.
Opiekun medyczny zdjął ciepły okład. Warstwę suchą powinien pozostawić na
A.
B.
C.
D.
10 minut.
30 minut.
60 minut.
90 minut.
Strona 4 z 10
Zadanie 15.
Pacjentka leżąca, z powodu założonego opatrunku ma ograniczony zakres ruchów prawej kończyny
górnej. Zdejmowanie górnej części piżamy należy rozpocząć od
A.
B.
C.
D.
głowy chorej.
lewej kończyny.
prawej kończyny.
obu kończyn równocześnie.
Zadanie 16.
Jaka jest prawidłowa kolejność czynności przy wykonaniu choremu okładu ciepłego?
A.
B.
Przygotowanie przyborów, umycie rąk, przygotowanie pacjenta, przygotowanie okładu,
założenie rękawic, nałożenie okładu, umocowanie okładu, uporządkowanie przyborów.
Umycie rąk, przygotowanie przyborów, przygotowanie pacjenta, przygotowanie okładu,
natłuszczenie skóry wazeliną, nałożenie okładu, umocowanie okładu, uporządkowanie
przyborów.
Przygotowanie pacjenta, przygotowanie przyborów, przygotowanie okładu, założenie rękawic,
natłuszczenie skóry wazeliną, nałożenie okładu, umocowanie okładu, uporządkowanie
przyborów.
Umycie rąk, przygotowanie pacjenta, przygotowanie przyborów, założenie rękawic,
przygotowanie okładu, natłuszczenie skóry wazeliną, nałożenie okładu, umocowanie okładu,
uporządkowanie przyborów.
C.
D.
Zadanie 17.
Pacjent leżący poprosił o podanie basenu w celu oddania stolca. Ustal kolejność czynności przy
podawaniu basenu.
A.
B.
C.
D.
Ułożenie pacjenta na plecach, podłożenie basenu, pozostawienie papieru toaletowego,
wietrzenie sali.
Podłożenie basenu, pozostawienie papieru toaletowego i dzwonka alarmowego, umycie rąk
pacjenta, wyniesienie basenu.
Podłożenie basenu, pozostawienie papieru toaletowego i dzwonka alarmowego w zasięgu ręki,
umycie rąk pacjenta, wietrzenie sali.
Podłożenie basenu, pozostawienie papieru toaletowego i dzwonka alarmowego w zasięgu ręki,
wyniesienie basenu, podmycie i umycie rąk pacjenta, wietrzenie sali.
Zadanie 18.
Jak powinien zachować się opiekun, który zauważy,
że
pacjent nie przestrzega diety cukrzycowej?
A.
B.
C.
D.
Wyjaśnić cel stosowania diety.
Nakazać zastosowanie się do zaleceń.
Poinformować o wysokim poziomie cukru we krwi.
Zabrać z szafki przyłóżkowej pokarmy niedozwolone w cukrzycy.
Strona 5 z 10
Zgłoś jeśli naruszono regulamin