Świat Kolei 229 (2014-08).pdf

(116368 KB) Pobierz
PIKO
Model jest dostępny
w
skali HO i N
59538
Spalinowy zespół trakcyjny
GTW 2/6
.Stadler"
BRENGDIRECT
~kaVI
59338
~
z
dekoderem cyfrowym
40231
Spalinowy
zespół
trakcyjny
GTW 2/6
.Stadler"
BRENGDIRECT
Epoka
VI
:.
.
.
57918
Elektrowóz Taurus 1016 CSKD/lntrans Epoka
VI
57818
E1z
dekoderem cyfrowym
59586 Spalinowóz
sześcioosiowy
"WAB" 24
Epoka
VI
59386
E1z
dekoderem
cyfrowym
.
~
,-,
..
-
Vin--"..".=o
""~-~-
---~-~
-~------z--:s
59926 Spalinowóz G 1206
.Croup
Train"
Ep.
VI
_59826
El
z dekoderem cyfrowym
57782 Węglarka
00r47 DR Epoka III
57789 Wagon kryty
"WalIiser"
SBBEpoka
IV
•••
50133 Parowóz
serii 95
DR
(opalany węglem)
Epoka III
50433
El
z
dekoderem cyfrowym
54338
Platforma do transportu drewna
(okrąglaków)
Roos639 DB
AG
Epoka
V
54722 Wagon kryty
"STEIGLI
BIER"aBB Epoka III
54723 Wagon kryty
"LIESINGERBIER"aBB
Epoka
III
54724
Wagon kryty
.Cosser'
aBB
Epoka III
54725 Wagon kryty
"Weiselburger
Bier" aBB
Epoka
III
80-229 Gdańsk, ul. Jednorożca 1A
tel.: 58/5209033, fax: 58/5583056
www.sk-model.pl.biuro@sk-model.pl
W
numerze
8/2014
12
Nasz portret
Spalinowe zespoły
trakcyjne
MR/MRD
(2)
Świat kolei
Na
str.
12-19
kontynuujemy opis duńskich zespołów
trakcyjnych
MR/MRD, omawiając ich eksploatację
w
Danii
iw
Polsce. Zdję-
cie przedstawia nietypowe
zestawienie
pociągu: pojazdy 4080/
4280
oraz
4022/4222 z
dodatkowym
wagonem
serii
Bmnopux
na odcinku Marynowy
-
Nowy Dwór
Gdański,
15.08.2009
r.
Fot.
P.
Strzyżewski
20
Historia kolei
Kolejowy ruch pasażerski na obszarze
Generalnego Gubernatorstwa
Zbliżająca
się 75.
rocznica wybuchu
/I
wojny światowej
daje asumpt
do
przypomnienia,
jak
funkcjonowała
kolej na
okupowanych zie-
miach polskich.
W
pierwszej
części
opracowania na
str. 20-29
przedstawiamy organizację pracy
tzw.
Kolei WSChodniej(Ostbahn)
w
Generalnym Gubernatorstwie. Na zdjęciu: dworzec
w
Dęblinie
w
czasie
/I
wojny.
Ze
zb.
A.Massela
30
Kolej w świecie
Linia
dużych prędkości
(Rzym
- Florencja)
Orettssrna
W
1992
roku
oddano do eksploatacji linię
dużych
prędkości
łączącą
Florencję
z
Rzymem
zwaną
Direttissima,
po której po-
ciągi
kursują
z
prędkością
250
km/h,
a
zbudowane specjalnie
do jej
obsługi
pociągi
Pen dolino
w
ubiegłym roku
świętowały ju-
bileusz
25-lecia
eksploatacji.
O
jej historii
itaborze
piszemy na
stronach
30-35.
Na
zdjęciu:
ETR
450.10
na stacji Milano Cen-
trale,
10.03.2013
r.
Fot.
M.
Stellini
38
Wąskie tory
Wagony
motorowe Gnieźnieńskiej KP
Koleje powiatowe
już
w
okresie międzywojennym borykały
się
ze
zbyt
wysokimi kosztami uruchomienia pociągów osobowych
przy niedużej frekwencji.
To
na wąskotorowych kolejach po-
wiatowych
dzięki sprawnemu zarządzaniu
zaczęła
się
epoka
trakcji spalinowej.
O
pierwszych
wagonach
motorowych Gnieź-
nieńskiej
Kolei Powiatowej pisze Bogdan Pokropiński
na
stro-
nach
3843.
Ze
zb.
M.
Matuszewskiego
46
Miejskie tory
Wagony generacji
102N
w Poznaniu
(2)
Na stronach
46-51
w
drugiej
części
artykułu
Tomasz
Gieżyński
przedstawia losy poznańskich tramwajów
generacji
102N od
po-
czątku
lat
90.
do dnia
dzisiejszego. Na zdjęciu
wagon
102Na
38
na
ul.
Fredry;
3.07.1996 r.
Fot. T.
Gieżyński
52
Nowości
Modele polskich lokomotyw elektrycznych
typu
4E,
102E,
203E
i
303E firmy Piko
Zaplanowana na
wrzesień
tego
roku premiera modeli polskich
lokomotyw
elektrycznych
z
rodziny
"EU07"
w
wykonaniu
firmyPiko
wzbudza wiele emocji wśród
polskich
modelarzy kolejowych
iko-
lekcjonerów. Dlatego
też
na
stronach
52-55
publikujemy
garść
podstawowych informacji na temat mających
ukazać
sięjuż
wkrótce
modeli.
Pierwszą
z
zapowiadanych miniatur będzie
model
widocznej
na zdjęciu lokomotywy
EU07-193
typu
4E
w
malowaniu spółki
PKP
Cargo.
Fot
K. Orliński
ponadto w numerze
2
3
4
10
36
45
od
redakcji
aktualności
z
kraju
ze świata
zapomniane
linie
abc kolei
56
59
62
63
64
oryginal
i
model
warsztat
filatelistyka
ogłoszenia wydawcy
kolejdoskop
Na okładce:
Lokomotywownia Jelenia
Góra:
od
lewej
stoją
ET21-351, ST43-312,
SU46-024,
ST43-317
iza
nią SU46-037;
21.05.2014 r.
Fot.
Paweł Winnicki
na POLITECHNICE WROCłAWSKIE)
W
dniu
20 września
(sobota)
na Politechnice Wrocławskiejw ramach corocznego cyklu
x
DZIEŃ TRANSPORTOWY
Dzień Transportowy
zostanie zorgauizowane
seminarium
pod
tytułem
Świat kolei 8/2014 (229)
miesięcznik
Magazyn
sympatyków
komunikacji szynowej
Czasopismo jest kontynuacją
kwartalnika Parowozik
wydawanego od
1988 roku
Redaktor
naczelny
(61) 853-13-36
Polityka transportowa w teorii i praktyce
Wśród prelegentów będzie można
spotkać
również Autorów
licznych
publikacji,
zamieszczanych
na naszych lamach.
Ryszard Pvssa. teL/fax
61-701
Poznań. ul. Fredry 13
e-mail:
redakcja@swiat-kolei.com
Rozkład jazdy:
9:00
Jakub Halor
-Jak
to się
wszystko zaczęło,
czyli dzieje transportu miejskiego
10:00 Anna
Gajna-Korycka-Pracuj w
mieście mieszkaj poza nim.
Współczesne
wyobrażenia
...
11:00
Andrzej Krych
-Kto
wrobił królika
Rogera? O przełomie motoryzacyjnym ...
12:00
CzesławPalczak
-
Samorządowa
polityka
transportowa we Wrocławiu
13:00 Piotr Krukowski
-Inteligentne
systemy
transportowe
14:00
Boguslaw Molecki-Jak
polityka
trausportowa we Wrocławiu?
15:00 Jakub
Halor -
Cities
in motion
-
wykorzystanie gry symulacyjnej
do nauki
Szczegółowy rogramjestdostępnyna stronieinternetowej:www.transport.miejski.il1/0
p
Wykładyodbędąsięw auliA,budynekB-4PolitechnikiWrocła\\''Skiej
(wejściena
roguulicŁukasiewicza Smoluchowskiego).
i
Zespół
Michał Jerczyński
redakcyjny
- dział
historyczny
m.jerczynski@swiat-kolei.com
Paweł Terczyński
-
dział taborowy
p.terczynski@swiat-kolei.com
Marek Malczewski
- dział
wąskotorowy
m.malczewski@swiat-kolei.com
Tomasz Gieżyński -
dział
tramwajowy
t.giezynski@swiat-kolei.com
Ryszard Rusak
- dział zagraniczny
r.rusak@swiat·kolei.com
Współpraca
Przemysław
Adamski.
Tomasz Butrym
Jacek Chiżvński,
Andrzej
Etmanowicz
Sławomir Fedorowicz. Tomasz
Florczak
Jacek
Goździewicz.
Marek
Graf!. Jakub Halor•
Michał
Izydorczak.
Krystian
Jacobson
Tomasz Jerczyński. Dariusz
Kalinowski. Filip Karoński
Krzysztof Koj. Jacek Kołodziej. Paweł Korcz
.
~.
MODELL & HOBBY & SPIEL
2014
3 -5.10. 2014r. LI PSK
Tomasz Korycki. Grzegorz Kotlarz. Piotr Kumelowski
Leszek Lewiński. Arkadiusz
Lubka.
Andrzej
Massel
Marek Moczulski. Jacek Modrzejewski
Jerzy
Pawłowski. Paweł Pieńkowski.
Marcin Przegiętka
Tomasz
Roszak. Jacek Rutkowski
Andrzej
Soczówka. Roman Szczeciński
Piotr Ternasik.
Adam Włoch.
Paweł
Winnicki
Roman
Witkowski.
Krzysztof
Zintel
Krystian-
Żurawski
Wydawca
EMI-PRESS
90-955
Łódź
8.
skr.
poczt. 103. ul. Motylowa
3/25
Sekretarz
teL/fax
(42)
6333751.
redakcji
tel.
(501)
642
249
WYJAZD AUTOKAROWY
na wystawę - targi modelarskie
"MODELL
&
HOBBY
&
SPIEl'
na terenie Targów Lipskich w dniu 4.10.2014 r.
*
Termin: sobota, 4 października 2014 r.
*
koszt: 150 zł od osoby.
*
w cenie przejazd na trasie Poznań - Lipsk - Poznań, ubezpieczenie, bilet wstępu
*
wyjazd autokaru
Danuta
Haczvńska
(kolportaż.
prenumerata.
reklamy.
umowy)
e-mail: swiatkolei@emipress.com.pl
Projekt
i DTP
*
*
*
*
na
przekazie
/przelewie
prosimy podać PESEL(niezbędny do ubezpieczenia)
*
zapisy przyjmowane są według kolejności zgłoszeń; liczba miejsc: 50
*
organizatorzy: Polski Związek Modelarzy Kolejowych
*
wspólnie z redakcją miesięcznika
"Świat
kolei"
kontakt: 61-701 Poznań ul. Fredry 13, tel.61 853 13 36,
e-mail: biuro@pzmk.org.pl
z Poznania, 4.10.2014 r. o godz. 1.00 sprzed dworca PKP
wyjazd powrotny z
Lipska
o godz. 18.30, przyjazd do Poznania ok. godz. 1.00
dojazd do Poznania we własnym zakresie
zapisy i wpłaty do 15 września br. przekazem pocztowym (czerwony blankiet)
na adres: Polski Związek Modelarzy Kolejowych 61-701 Poznań ul. Fredry 13
lub przelewem na konto: 72 1090 1362 0000 0000 3601 8090
Witold
Tranda.
e-mail:
witranda@gmail.com
Tadeusz Tranda. e-mail: tadeusz.tranda@gmail.com
Druk
Drukarnia SAGALARA.
Łódź.
www.sagalara.com.pl
Redakcja
zastrzega
sobie prawo
do
opracowania
redakcyjnego
otrzymanych
tekstów. dokonywania
w
nich skrótów oraz
opatrywania
własnymi śródtytułami.
Na wyraźne
życzenie
autora
redakcja
umożliwia dokonanie
korekty autorskiej.
Przedruk publikacji
w
calości
jak i
w
części.
także
w
mediach
elektronicznych
dozwolony tylko za
zgodą
Wydawcy.
Redakcja i
wydawca
nie
odpowiadają za treść
reklam.
Numer indeksu
335509
ISSN 1234-5962
Cena 26.50 zł
21
~llmDfu;fi
8/2014
Kończymy
z
historią
w
Bydgoszczy
Stacja Bydgoszcz Główna
do niedawna stanowiła je-
den z
najważniejszych punktów na mapie zabytków
kolejnictwa w
Polsce. To tutaj mieściła się
dyrekcja
słynnej Królewskiej Kolei Wschodniej, jej
warsztaty
naprawcze i przez dziesięciolecia rozbudowywana
parowozownia. Ta ostatnia, niestety systematycznie
dewastowana przez
kolejne
przebudowy i rozbiórki
oraz
brak
remontów,
mimo
wszystko do
ostatnich swych
dni
zachowała niezwykle
interesujący
układ
przestrzen-
ny z historycznymi
nawarstwieniami
-
zespół
hal
pa-
rowozowych,
wież wodnych,
nastawni. Niestety, pierw-
sze półrocze 2014 roku to czas rozbiórki wielu zabyt-
kowych obiektów tego legendarnego kompleksu. Jest
to związane z dworna etaparni przemian
na
stacji.
Teren dawnej lokomotywowni Bydgoszcz Głów-
na
kupił miejscowy
wytwórca
taboru
kolejowego, który
chce
na
nowych terenach rozwinąć bazę
produkcyjną.
Na wiosnę
zaczęły się rozbiórki zbędnych dla niego
budynków.
Na
pierwszy ogień poszła nieprzebudowana
część parowozowni wachlarzowej koło peronu 5. Jako
druga pod młoty ekip rozbiórkowych trafiła wieża
wodna
pochodząca z okresu II
wojny światowej.
Stoi
jeszcze, ale jej los
jest
przesądzony,
parowozownia
kolista
pochodząca z
lat siedemdziesiątych
XIX
w.,
jedna
z trzech tego
typu zachowanych
w
Polsce.
Jej stan
techniczny
jest opłakany, ale
wartość
histo-
ryczna ogromna, jednak obecny
właściciel
uważa, że
przeszkadza ona w rozwoju firmy i od kilku lat skła-
da
wnioski
o zgodę
na
rozbiórkę,
posuwając
się na-
wet
do szantażu,
że w
razie braku zgody na likwida-
cję przeniesie produkcję
do
innego miasta.
Oliwy
do
ognia
dodało wpisanie 4
marca
br.
przez
Wojewódz-
kiego
Konserwatora Zabytków
parowozowni
do reje-
stru zabytków. Ostatecznie po
czterech
latach biuro-
kratycznych przepychanek to biznes wygrał. Po me-
diacji Wojewody kujawsko-pomorskiej EwyMes, między
inwestorem i służbami konserwatorskimi zawarto
.kornpromis",
Parowozownia
zostanie
rozebrana
pod
nadzorem
konserwatora zabytków, a
później
(?)
odbudowana w innym
miejscu
(!?).
Mówi się
o dwóch
lokalizacjach: leśnym parku
w
Myślęcinku,
gdzie
z błahego powodu rozebrano kolejkę parkową lub te-
renach parku przemysłowego w pobliżu muzeurn
EXPLOSEUM.Znając polskie realia, może to nigdy nie
nastąpić. Przy okazji niepewny jest los parowozu
TKp146,
który kilkadziesiąt lat
stał jako
pomnik
na
terenie lokomotywowni.
Drugi etap rozbiórek
jest
związany z przebudową
budynku dworcowego, która będzie kosztować ok.
197 mln zł i musi być sfinalizowana do końca
2015
roku. Wykonawca przejął plac budowy 30 maja i zaczął
przygotowywać zaplecze. W połowie czerwca rozpo-
częły
się prace rozbiórkowe. W pierwszej kolejności
zlikwidowano
pawilony
handlowe po
obu
stronach bu-
dynku
dworcowego. Następnie rozebrano
budynek
mieszkalny. Po
wybudowaniu
i udostępnieniu podróż-
nym tymczasowego
kontenerowego
dworca
można
było zburzyć główny budynek.
Aby było to możliwe,
a następnie nie
przeszkadzało budowie, zlikwidowa-
no
peron 1 i sąsiadujący tor przy peronie 2. Obcho-
dzący równo sto lat istnienia budynek, który pierwot-
ny
wygląd
stracił w
czasie
przebudowy w 1968
roku,
w
ciągu dwóch dni - 1 i 2 lipca uległ maszynom
rozbiórkowym.
Bydgoszcz,
oficjalnie
stawiająca
na
dziedzictwo
poprzemysłowe,
pozbyłasię jednego
z najistotniejszych
fragmentów swej historii. Miejscowy przedsiębiorca
popisał się pogardą dla dziedzictwa kraju, w którym
dane jest mu funkcjonować, a instytucje publiczne -
chyba niedostatecznymi kompetencjami
w zarządzaniu
dobrami kultury materialnej. Teraz pozostaje
już
tyl-
ko czekać,
a
następnie
skonfrontować
wizje
architek-
tów z
własnymi wyobrażeniami.
Jerzy Pawłowski, red.
Ostatnie chwile drugiego bydgoskiego dworca
z
1914
roku.
Fot.
G.
Kotlarz
(3.0Z2014)
Tętniąca
niegdyś życiem parowozownia powoli umierała na
oczach
miejscowych
władz, wciąż
jednak zachwycając niepowtarzałnym klimatem
i
cenną architekturą,
tworzącą
jeden
z
najciekawszych
tego
typu kompleksów
w
Polsce.
Fot.
M.
Jerczyński
(11.09.2013)
8/2014
~~13
Zgłoś jeśli naruszono regulamin