2009_08_80(3).pdf

(10516 KB) Pobierz
CZASOPISMO
PRACOWNIKÓW GRUPY FIAT
ROK 13/3 • NUMER 80 •
SIERPIE¡ 2009
GRUPA
LUDZIE
PRODUKT
AKTUALNOÂCI
CZAS WOLNY
SAP wkracza
W OBSZAR HR
Danie specjalne
BOLEK I LOLEK
Eco Daily
TWARDZIEL O ZIELONYM SERCU
POZIOM SILVER WCM
SUKCES ZAKŁADU TYCHY
rok 13/3
numer 80
sierpieƒ 2009
GRUPA
LUDZIE
PRODUKT
AKTUALNOÂCI
CZAS WOLNY
Odpowiedzialny za edycj´
w Grupie Fiat
Ettore Gregoriani
Dyrektor Wydawniczy
Enrico Pavoni
Redaktor Naczelny
Jerzy Piekarczyk
Z-ca Redaktora Naczelnego
Francesco Novo
Zespó∏ redakcyjny
Filippo Gallino
Miros∏awa Malich
Aldona Górna
Studio graficzne
Irena Nycz-Imielska
Barbara Juraszek
Wydawca
Fiat Auto Poland SA
Redakcja
Satiz Poland
ul. 11 Listopada 60/62,
43-300 Bielsko-Bia∏a
www.satiz.pl
e-mail: redakcja@satiz.pl
Reklama
Gabriela Kolonko
tel.: 033/813 27 61
kolonko@satiz.pl
Opracowanie, ∏amanie
i przygotowanie do druku
Satiz Poland, Bielsko-Bia∏a
Druk
Dimograf, Bielsko-Bia∏a
Nak∏ad
17 200 egz.
Oddano do druku:
4 sierpnia 2009 r.
58
Filmy i książki
60
Nowości
11
14
28
35
36
56
Rodzinnie w Fiat Auto Poland i spółkach Fiata
Family Day w Fiat-GM Powertrain
Uruchomienie systemu SAP HR
Klub ForzaItalia.pl
Fiat Bank najlepszy wśród komercyjnych banków
Pieskie życie
16
22
24
26
62
Nowy EcoDaily firmy Iveco
Nowy Fiat Sedici
Gama Lancii Delta 2009
Bravo z silnikiem 2.0 Multijet
Cennik samochodów
50
Danie specjalne:
Bolek i Lolek, urwisy,
które zdobyły świat
47
Czesław Lang
66
Fiat to my
4
Wyniki Grupy Fiat
6
Zakład Tychy uzyskał Silver WCM
32
New Holland w poszukiwaniu
czystej energii
41
Kolonie letnie dla dzieci
44
Newsy
GRUPA
WYNIKI
LUDZIE
PRODUKT
AKTUALNOÂCI
CZAS WOLNY
Dobre wyniki
na
trudnym rynku
Strata netto w omawianym kwartale została ogra-
niczona do 179 milionów euro (przy zysku wyno-
szàcym 646 milionów w tym samym okre-
sie 2008 r.). Tak wi´c w omawianym kwartale za-
cz´ły byç widoczne skutki sprawnego zarzàdzania
operacyjnego i wysiłków zmierzajàcych do ograni-
czenia kosztów, jakie podj´to w koƒcówce 2008 r.
Wyniki te, wraz z nadziejà na polepszenie ko-
niunktury w drugiej połowie roku, pozwalajà Gru-
pie Fiat potwierdziç ogłoszone ju˝ cele na 2009
rok: zysk z zarzàdzania zwyczajnego powy˝ej mi-
liarda euro, zaÊ zadłu˝enie przemysłowe netto po-
ni˝ej pi´ciu miliardów.
Bioràc pod uwag´ pierwsze szeÊç miesi´cy roku
koncern Fiata osiàgnàł przychody na sum´ 24,5
miliarda euro, co stanowi 23,8% mniej ni˝ w roku
ubiegłym. Zysk z zarzàdzania zwyczajnego wy-
niósł 262 miliony (1 897 milionów w pierwszym
półroczu 2008 r.). Na plusie, w wysokoÊci 29 mi-
lionów, znalazł si´ wynik operacyjny, w 2008 r.
kształtujàcy si´ na poziomie 1 914 milionów.
W gospodarce wcià˝ zdominowanej przez kryzys
i przy silnym spadku popytu w wielu obszarach działalnoÊci
koncern Fiata zamknàł drugi kwartał odnotowujàc zysk
z zarzàdzania zwyczajnego w wysokoÊci 310 milionów.
Zaprocentowała pozytywnie redukcja kosztów.
Potwierdzono cele na rok 2009, w oczekiwaniu
na popraw´ w Êwiatowej gospodarce.
hoç wydaje si´, ˝e Êwiatowy kryzys
ju˝ si´ ustabilizował, to jednak nadal
dotkliwie odczuwane sà jego reper-
kusje. Ze szczególnà siłà uderzył
w drugim kwartale roku powodujàc
spadek wolumenu we wszystkich
gał´ziach działalnoÊci prowadzonej
przez Grup´. W porównaniu z tym
samym okresem w 2008 roku przy-
chody uległy zmniejszeniu o 22,5%, zatrzymujàc
si´ na poziomie 13,2 miliarda euro. W tych nie-
sprzyjajàcych warunkach przedsi´biorstwo zreali-
zowało zysk z zarzàdzania zwyczajnego w posta-
ci 310 milionów euro (w analogicznym okresie
w 2008 r. było 1 131 milionów), uzyskujàc ren-
townoÊç sprzeda˝y w wysokoÊci 2,4%. Obni˝yło
ponadto zadłu˝enie przemysłowe netto do 5,7 mi-
liarda euro (na koniec pierw-
szego kwartału było 6,6
miliarda) i zwi´kszy-
ło płynnoÊç do
6,4 miliarda.
C
TRENDY
BRANŻOWE
W drugim kwartale Fiat Group Automobiles
sprzedał ponad 591 tys. pojazdów, wypracowujàc
obroty w kwocie 6,9 miliarda euro (-11,1%). Jego
udział rynkowy poprawił si´ zarówno we Wło-
szech jak i w Europie Zachodniej, gdzie uplasował
si´ na poziomie 9,2%. To głównie zasługa bogate-
go asortymentu ekonomicznych i przyjaznych Êro-
4
RACHUNEK ZYSKÓW I STRAT FIAT GROUP
II kwartał
2009
13.184
310
2,4%
158
-16
-179
2008
17.022
1.131
6,6%
1.131
955
646
Przychody netto
Zysk/(strata)z zarządzania zwyczajnego
Marża na zarządzaniu zwyczajnym
Zysk/(strata) operacyjny/-a
Zysk/(strata) przed opodatkowaniem
Zysk/(strata) analizowanego okresu
(wartości wyrażone w milionach euro)
2009
I półrocze
2008
32.100
1.897
5,9%
1.914
1.591
1.073
Strata z zarzàdzania zwyczajnego wyniosła 26 mi-
lionów euro. Zmalały, ale o 28,7%, równie˝ obro-
ty Magneti Marelli (1 152 miliony).
24.452
262
1,1%
29
-376
-590
PERSPEKTYWY
Tendencje w Grupie w pierwszej połowie 2009 r.
stanowiły pełne odzwierciedlenie prognoz. I tak
pierwszy kwartał cechowały silne spadki popytu,
a w drugim zacz´ła przynosiç owoce wykona-
na u schyłku 2008 r. praca w dziedzinie restruktu-
ryzacji i ci´cia kosztów. Dlatego te˝ wyniki były
zgodne z oczekiwaniami firmy.
Fiat spodziewa si´, ˝e druga połowa roku oka˝e
si´ pomyÊlniejsza dzi´ki poprawie rynkowego ob-
licza wielu gał´zi działalnoÊci Koncernu. Wielu,
choç nie wszystkich, gdy˝ zarówno bran˝e ma-
szyn budowlanych, jak i maszyn rolniczych, b´dà
si´ jeszcze borykaç z trudnoÊciami w trzecim
kwartale, a na pierwsze oznaki o˝ywienia mogà li-
czyç dopiero w koƒcówce roku. W takiej sytuacji,
i z zastrze˝eniem niespodziewanych i powszech-
nych wahaƒ popytu, Grupa Fiat przewiduje,
˝e 2009 rok zamknie si´ spadkiem globalnego za-
potrzebowania na nasze wyroby o ok. 20% w po-
równaniu do roku 2008 oraz, ˝e wynik z zarzà-
dzania zwyczajnego koncernu przekroczy miliard
euro. Zysk netto koncernu powinien wynieÊç po-
nad 100 milionów, a przemysłowy przepływ pie-
ni´˝ny miliard.
Pracujàc nad osiàgni´ciem tych celów, z myÊlà
o optymalnym inwestowaniu kapitału i redukcji
ryzyka, Grupa Fiat b´dzie kontynuowaç zainicjo-
wanà ju˝ praktyk´ zawierania ukierunkowanych
sojuszy.
PRZYCHODY NETTO I WYNIK Z ZARZĄDZ. ZWYCZ. - II kwartał 2009
(w milionach euro)
Przychody netto
Wynik z zarządzania
zwyczajnego
2009
Samochody
(Fiat Group Automobiles, Maserati, Ferrari)
Maszyny rolnicze i budowlane
(CNH - Case New Holland)
Pojazdy użytkowe
(Iveco)
Komponenty i Systemy Produkcyjne
(FPT, Magneti Marelli, Teksid, Comau)
Pozostała działalność
(działalność wydawnicza, Holdingi i inne)
Wyłączenia
Koncern Ogółem
7.429
2.860
1.773
2.597
284
-1.759
13.184
2008
8.413
3.631
3.122
4.038
376
2009
227
123
18
-41
2008
360
399
248
173
-17
-2.558
17.022
310
-49
1.131
dowisku samochodów, który umo˝liwił Przedsi´-
biorstwu pozyskanie rynków we wszystkich kra-
jach, gdzie wprowadzono eko-dopłaty. Natomiast
Fiat Professional w omawianym kwartale usytu-
ował si´ na pierwszym miejscu spoÊród marek sa-
mochodów dostawczych z Europy Zachodniej.
Zysk z zarzàdzania zwyczajnego FGA wy-
niósł 155 milionów euro (243 miliony w drugim
kwartale 2008 r.) przy rentownoÊci sprzeda˝y
w wysokoÊci 2,2%. W drugim kwartale Maserati
wygenerowało obroty w kwocie 111 milionów
(-45,9%) i dodatni zysk z zarzàdzania zwyczajne-
go na kwot´ dwóch milionów. Wynik na plusie
odnotowało równie˝ Ferrari, które przy obro-
tach 450 milionów (-12,3%) osiàgn´ło zysk z za-
rzàdzania zwyczajnego w wysokoÊci 70 milionów.
CNH, odczuwajàc wyraêne skurczenie si´ Êwiato-
wego popytu na maszyny budowlane i osłabienie
rynku maszyn rolniczych, uzyskało przychody
równe 2,9 miliarda euro (-21,2%). Wynik z zarzà-
dzania zwyczajnego osiàgnàł wartoÊç dodatnià
równà 123 miliony. Tendencj´ spadkowà,
o 43,2%, wykazały przychody Iveco, które wynio-
sły 1,8 miliarda euro. Stało si´ tak za sprawà zała-
mania si´ popytu na pojazdy u˝ytkowe, zwłaszcza
te ci´˝kie. FPT Powertrain Technologies uzyskało
przychody na kwot´ 1,3 miliarda euro (-40,5%).
Na wyniki FGA
pozytywnie
wpłynęły
wprowadzone
przez niektóre
kraje eko-dopłaty
Zgłoś jeśli naruszono regulamin