2013_06_103(3).pdf
(
4389 KB
)
Pobierz
C
Z
E
R
W
I
E
C
2
0
1
3
Fiat
Czasopismo pracowników spółek koncernów Fiat i Fiat Industrial w Polsce • Rok XVII/2 • Numer 103 • Czerwiec 2013
wokół nas
CZASOPISMO PRACOWNIKÓW FIAT I FIAT INDUSTRIAL
LUDZIE
/
PRODUKT
/
AKTUALNOŚCI
/
CZAS WOLNY
Jubileuszowy kombajn
z CNH Polska
MILIONOWA PIĘĆSETKA i 5 MILIONOWY SILNIK SDE
okazje
gorące
w salonach
fiata
rata od
cena od
31
wielka
nowa Panda
290 zł
990
zł
miesięcznie
cena od
35
z klimatyzacją
punto
rata od
320 zł
miesięcznie
490
zł
Szczegóły w salonach Fiata.
Zapraszamy!
www.fiat.pl
Przykład reprezentatywny – cena samochodu 31 990 zł, wpłata własna 12 900 zł, opłata przygotowawcza 5% (finansowana w kredycie), okres kredytu 96 miesięcy, rata miesięczna
290,05 zł, oprocentowanie 7,69%, RRSO 10,51%, całkowita kwota kredytu 20 745,86 zł, całkowity koszt kredytu 7 100,06 zł, całkowita kwota do zapłaty przez konsumenta 27 845,92 zł
(w tym finansowane ubezpieczenie Bezpieczny Kredyt Promo). Obowiązkowe zawarcie ubezpieczenia AC. Kredytodawca Fiat Bank Polska S.A. Panda – emisja CO
2
: 95-125 g/km; zużycie
paliwa cykl mieszany: 3,9-5,2 l/100 km. Punto – emisja CO
2
: 98-133 g/km; zużycie paliwa cykl mieszany: 4,1-5,7 l/100 km. Informacje o recyklingu pojazdów, ich konstrukcji zgodnej
z przepisami o recyklingu i lista punktów zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji znajdują się na stronie www.fiat.pl/uslugi-posprzedazne/recykling-pojazdow
rok 17/2
numer 103
czerwiec 2013
Wydawca
Fiat Polska Sp. z o.o.
Odpowiedzialny za edycję
w Grupie Fiat
Ettore Gregoriani
Redaktor Naczelny
Filippo Gallino
Z-ca Redaktora Naczelnego
Francesco Novo
Redakcja Satiz Poland Sp. z o.o.
Mirosława Malich
ul. 11 Listopada 60/62,
43-300 Bielsko-Biała
www.satiz.pl
e-mail: redakcja@satiz.pl
Studio graficzne
Irena Nycz-Imielska
Maciej Feodorów
Reklama
Gabriela Kolonko
tel.: 33 813 27 61
kolonko@satiz.pl
Opracowanie, łamanie
i przygotowanie do druku
Satiz Poland, Bielsko-Biała
Druk
Dimograf, Bielsko-Biała
Nakład
16.000 egz.
Oddano do druku:
29 maja 2013 r.
w numerze
FIRMA
LUDZIE
PRODUKT
AKTUALNOŚCI
CZAS WOLNY
56
Książki
58 Nowości
60 Kuchnia
36
eComau i projekty badawczo-rozwojowe
38 Bieg Fiata
7 Dwa nowe 105-konne silniki Fiata 500L
30 Milion Fiatów 500
35
Pięć milionów silników MultiJet
45 Wywiad z Czesławem Langiem
66
Fiat to my
50
4
10
12
16
20
Wyniki Grupy Fiat i Fiat Industrail za 2012 rok
Jubileuszowy kombajn CNH Polska
CRF: samochód w epoce krzemu
System City Brake Control
Dyrektor handlowy FAP Marek Kisz
ocenia rynek polski
24
Fiat w Brazylii
32 Ofensywa Comau
41
Newsy
Danie specjalne
Galopem do lata
FIRMA
GRUPA
Fiat coraz bardziej
„światowy”
W ubiegłym roku Grupa wyprodukowała 4,2
mln samochodów i osiągnęła rekordowe wyniki.
Zgromadzenie akcjonariuszy zatwierdziło
nowy plan strategiczny, który stawia na marki
premium i kluczowe modele Fiata.
ragnę podziękować
215 tysiącom pracow-
ników Fiata i Chryslera
pracującym na całym świecie
za ich zaangażowanie w 2012
roku i za to, co robią na rzecz
przyszłości naszej Grupy”. Tak
zakończył swe przemówienie
Sergio Marchionne, dyrektor peł-
„P
nomocny Grupy Fiat-Chrysler,
na odbywającym się 9 kwietnia
w Lingotto Zgromadzeniu akcjo-
nariuszy, podczas którego za-
twierdzono bilans za rok ubiegły.
Pierwszy, w którym wspólnie
uwzględniono wyniki Fiata
i Chryslera. A liczby: 84 mld eu-
ro przychodów świadczą o tym,
że był on również najlepszy
w całej historii przedsiębiorstwa.
Poza tym, osiągnięto wszystkie
cele ustalone na początku roku,
a nawet je przekroczono.
Cele finansowe wyznaczone
na 2013 rok przewidują przy-
chody w kwocie od 88 do 92
mld euro i zysk z zarządzania
4
zwyczajnego między 4 a 4,5 mld.
Uważając za słuszne utrzymanie
wysokiego poziomu płynności fi-
nansowej, Zarząd zdecydował
nie przydzielać dywidend.
Prezes John Elkann w przypa-
dającą w tym roku 10 rocznicę
śmierci wspominał Giovanniego
Agnelli, który przez lata kierował
Fiatem. Następnie wrócił do
spraw firmy: „Stawiając na na-
sze marki premium – powie-
dział – i podnosząc wartość ga-
my modeli, które zostały doce-
nione przez rynek (jak Panda
i 500), zamierzamy wykorzystać
nasze mocne strony, by nasza
pozycja była mocna w każdym
zakątku świata. Mamy techno-
logie, tradycję, styl i przede
wszystkim ludzi”.
Po omówieniu wyników wszyst-
kich marek na poszczególnych
rynkach Marchionne zwrócił
uwagę na to, jak Fiat zmienił się
w ciągu ostatnich lat. Jeszcze
w 2004 roku firma fakturowała
27 miliardów, z czego 92%
przychodów uzyskiwano w Eu-
ropie, obecnie fakturacja jest
trzykrotnie wyższa, a „wkład”
Europy to niewiele ponad 20%.
Niegdyś produkowano 1 milion
i 800 tysięcy samochodów (bę-
dąc jedenastym producentem
na świecie), a dziś, wspólnie
z Chryslerem, zakłady opuszcza
4,2 mln egzemplarzy i firma jest
siódma w klasyfikacji. „Obecnie
Fiat – dodał Marchionne – jest
firmą potrafiącą generować
znaczne zyski, mimo strat zwią-
zanych z markami masowej pro-
dukcji w Europie. Prawda jest
taka, że w ciągu ostatnich dzie-
więciu lat staliśmy się grupą mo-
toryzacyjną o zasięgu global-
nym. Bezpieczeństwo finanso-
we, jakie mamy dzięki działal-
ności pozaeuropejskiej, zwłasz-
cza w obu Amerykach, pozwoli-
ło nam dotychczas utrzymać
i ochronić naszą obecność
w Europie. Ale region ten nie
może być „dźwigany na czyichś
barkach” w nieskończoność”.
WYNIKI ZA PIERWSZY KWARTAŁ 2013
„Chcemy
konkurować
Fiat SpA
w wyższych
Podobnie jak w analogicznym okresie 2012 roku, do
dealerów na całym świecie dostarczono ponad milion
i mniej
samochodów. Przychody, w kwocie 19,8 mld euro,
zatłoczonych
spadły o 2% w ujęciu nominalnym. Niemniej przy
są one tym
segmentach rynku”
równych kursach zmiany walutponieważnawzrostsamym
poziomie co w roku ubiegłym,
Dyrektor pełnomocny Grupy
omówił również strategiczny plan
prezentowany już pod koniec
października. „Jest to plan ambit-
ny, który oceniłem jako coś „nie
dla osób o słabych nerwach”.
Chcemy zrezygnować z walki
związanej z markami masowej
produkcji i zacząć konkurowanie
w wyższej i mniej zatłoczonej
części rynku. A tym samym lepiej
wykorzystać bazę produkcyjną
Grupy w Europie, aby rozwinąć
nasze marki globalne – Alfę Ro-
meo, Maserati i Jeepa – oraz
modele kluczowe dla Fiata nale-
żące do rodziny 500 i Panda”.
Realizacja tego planu pozwoli
Fiatowi wykorzystać w pełni
zdolność produkcyjną, jaką fir-
ma dysponuje na rynku marek
masowej produkcji, i osiągnąć –
do 2015/2016 roku – równy bi-
lans również w Europie.
na rynkach LATAM, APAC oraz w sektorze Marek
luksusowych i sportowych niemal skompensował
spadki w obszarach NAFTA i EMEA.
Wynik z zarządzania zwyczajnego wyniósł w tym
kwartale 618 mln euro (806 w I kwartale 2012 r.).
Spadek w skali rocznej wiąże się głównie z obniżeniem
rezultatów o 200 mln euro w regionie NAFTA
w związku z kosztami przemysłowymi oraz mniejszą
sprzedażą, na którą wpływ miały uruchomienia nowej
wersji modelu Jeep Grand Cherokee na 2014 rok
i gamy 2013 modelu Ram Heavy Duty truck, a także
prace przygotowawcze pod uruchomienie produkcji
odnowionej wersji Jeepa Cherokee 2014. W strefie
EMEA straty zmalały o około 25% w porównaniu
z analogicznym okresem roku ubiegłego, a wyniki
w LATAM są zgodne z założeniami budżetowymi
na 2013 rok w kwocie ponad 1 miliarda.
Zadłużenie przemysłowe netto wzrosło do 7,1 mld euro
(6,5 mld euro pod koniec 2012 roku). Dostępne środki
finansowe ogółem, obejmujące niewykorzystane linie
kredytowe w kwocie 3 mld euro, wzrosły do 21,3 mld
euro (20,8 mld euro pod koniec 2012 roku).
Mając na względzie wyniki z pierwszego kwartału,
potwierdzono, że zostaną osiągnięte cele budżetowe
przewidziane na 2013 rok.
Debiutujący
na Salonie
w Szanghaju
model Ghibli
będzie miał
decydującą
rolę w planie
rozwoju marki
Maserati.
Będzie on
produkowany
w zakładzie
w Grugliasco,
a napędzać
go będą
turbodoładowane
silniki 6V
benzynowe
lub diesle
5
Plik z chomika:
ewamcc8888
Inne pliki z tego folderu:
Jak _walczyć z _ rdzą w aucie.pdf
(974 KB)
amt_11_2016.pdf
(107862 KB)
amt_12_2016.pdf
(109788 KB)
Auto_Expert_01_2016.pdf
(109919 KB)
ams_02_2016.pdf
(104573 KB)
Inne foldery tego chomika:
Auto Swiat Motor 05042017
Auto Swiat Motor 19062017
Pdf
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin