2015_07_116(3).pdf

(9102 KB) Pobierz
CZASOPISMO PRACOWNIKÓW GRUPY FCA • LIPIEC 2015
praca w Tychach
Odnowiony
Fiat 500
Bezpieczna
Czasopismo pracowników Grupy FCA w Polsce • Rok XIX/3 • Numer 116 • LIpiec 2015
Mechanika
emocji
ALFA ROMEO GIULIA
fiat.pl
4
w numerze
LIPIEC 2015
rok XIX/3
numer 116
lipiec 2015
Wydawca
Fiat Chrysler Polska Sp. z o.o.
Odpowiedzialny za edycję
w Grupie Fiat
Claudio D’Amico
Redaktor Naczelny
Filippo Gallino
Z-ca Redaktora Naczelnego
Francesco Novo
Redakcja Satiz Poland Sp. z o.o.
Mirosława Malich
Jakub Wężyk
ul. Sempołowskiej 19,
43-300 Bielsko-Biała
www.satiz.pl
e-mail: redakcja@satiz.pl
Studio graficzne
Irena Nycz-Imielska
Maciej Feodorów
Reklama
Gabriela Kolonko
tel.: 33 813 27 61
kolonko@satiz.pl
Opracowanie, łamanie
i przygotowanie do druku
Satiz Poland
Bielsko-Biała
Druk
Dimograf
Bielsko-Biała
Nakład
11.600 egz.
Oddano do druku:
14 czerwca 2015 r.
4 „Tyski” Fiat 500 się odnawia
6 Giulia – prawdziwa Alfa
10 Nagrody dla dzieci pracowników za dobre wyniki
w nauce
14 Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o FCA, ale...
16 Konkurs „Bezpieczna praca w bezpiecznym
środowisku”
22 Ducato Kamper – urodzony podróżnik
27 Długoterminowego wynajmu FCA Fleet Services
30 Rekordowy Bieg Fiata
34 CampJeep – W amerykańskiej atmosferze
37 „Latające” bliźniaczki
40 Dzień Rodzinny w Teksid Iron Poland
43 Dzień Rodzinny w FCA Powertrain Poland
46 Newsy
48 Jeep Safari: Ruchome schody do piekła
60 Książki
62 Kuchnia
66 Cennik
6
16
Danie specjalne
Słowacki Raj
54
40,43
48
„Tyski” Fiat 500
się odnawia
Tekst:
Filippo
Gallino
Fiat odświeża jeden ze swoich modeli odnoszących
największy sukces. Design przechodzi ewolucję, ale
jednocześnie zachowuje klasyczne elementy swego
poprzednika z 1957 roku.
a po cząt ku był mo -
del 500, na którego wszy-
scy mó wili „To po li no”.
Później, 4 lipca 1957 roku po-
wstał model Nuova 500, który
zapoczątkował historię najbar-
dziej zna nego na świe cie
włoskiego samochodu. Minęło
następne 50 lat i nadeszła kolej
na „nowego” Fiata 500, który
N
w 2008 roku uzyskał tytuł Sa-
mochodu Roku.
Osiem lat i 1,5 miliona sprzeda-
nych egzemplarzy później, rów-
nież 4 lipca, debiutuje model,
z 1800 nowymi detalami, tak
opracowanymi i przemyślanymi,
by podkreślić jego oryginalność
i nadać modelowi jeszcze bar-
dziej wyrafinowany styl. Nowe
są reflektory ze światłami do jaz-
dy dziennej LED, światła tylne,
kolory, deska rozdzielcza, kie-
rownica, materiały: zatem zna-
czące ulepszenia, ale wierne nie-
powtarzalnemu stylowi Fiata 500.
Wymiary pozostają praktycznie
bez zmian w porównaniu z do-
tychczasową 500-ką: szerokość
i wysokość wynoszą odpowied-
4
nio 1,63 m i 1,49 m, natomiast
długość całkowita wzrosła o za-
ledwie 2 cm i wynosi 3,57 m.
Subtelnej zmianie uległy przód
i tył modelu: nowe są zespoły
świateł, również okrągłe oraz dol-
ne światła do jazdy dziennej,
w których zastosowano techno-
logię LED. Przeprojektowano tak-
że chromowane listwy ozdobne
zderzaka.
Część tylna wyróżnia się nowy-
mi zespołami optycznymi, które
mają jedną cechę szczególną:
są puste w środku, dzięki cze-
mu widoczny jest kolor lakieru
samochodu. W części dolnej, po
bokach delikatnej listwy ozdob-
nej, która – w zależności od wer-
sji wyposażenia – jest albo chro-
mowana albo czarna, umiesz-
czo no tyl ne świa tło prze ciw-
mgłowe oraz lampę cofania.
Cał kiem no we jest wnę trze,
zwłaszcza jeśli chodzi o design
deski rozdzielczej: teraz mieści
pe ra tu ry pły nu chło dzą ce go
w wersji cyfrowej. Wyloty powie-
trza znalazły się nieco niżej niż
w wersji poprzedniej. 
Nowy model 500 jest teraz prak-
tyczniejszy dzięki dwóm schow-
kom w desce rozdzielczej, dla
pasażera i kierowcy, oraz zamy-
kanemu schowkowi po stronie
pasażera. Poza nimi przewidzia-
no wnęki w panelach drzwi i na
kolumnie dźwigni zmiany bie-
gów. Siedzenia przeprojektowa-
no, by zapewnić jeszcze więk-
szy komfort i poprawić dostęp
do siedzeń tylnych.
Cała gama silników nowego mo-
delu została dostosowana do
normy Euro 6: w momencie de-
biutu na rynku (w Polsce we
wrześniu) dostępne będą jed-
nostki benzynowe 1.2 o mo-
cy 69 KM, dwucylindrowe Twin-
air o mocy 85 KM lub 105 KM
oraz silnik 1.2 69 KM EasyPo-
wer bifuel LPG/benzyna, który
jednak dostępny jest tylko w wer-
sji hatchback. 
W późniejszym czasie gama no-
wego Fiata 500 wzbogaci się
o dwa nowe silniki: 1.2 69 KM
w konfiguracji „Eco”, która umoż-
liwia ograniczenie do 99 gramów
CO
2
na kilometr oraz turbodie-
sel 1.3 16v Multijet II o mo-
cy 95 KM. Poszczególne silniki
łączone są ze skrzyniami manu-
alnymi o 5 lub 6 biegach lub
z przekładnią zautomatyzowaną
Dualogic. 
Całkiem nowe
jest wnętrze,
zwłaszcza jeśli
chodzi o design
deski
rozdzielczej:
teraz mieści się
w niej
innowacyjny
system
informacyjno-
rozrywkowy
Uconnect
W środku jest
jeszcze więcej
technologii oraz
wyższy komfort
się w niej innowacyjny system
informacyjno-rozrywkowy Ucon-
nect z zapewniającym doskona-
łą widoczność ekranem dotyko-
wym o przekątnej 5” w wersji
Lounge. Przyciski oraz obudo-
wa zestawu wskaźników nowe-
go Fiata 500 uległy zmianie, po-
dobnie jak kierownica, która zy-
skała teraz chromowane wstaw-
ki i bardziej intuicyjne przyciski
sterujące. Przeprojektowano rów-
nież analogowe wskaźniki, po-
zostawiając jednak nadal układ
kół koncentrycznych: na koro-
nie zewnętrznej wskazywana jest
prędkość, poniżej przesuwa się
wskazówka obrotomierza. W czę-
ści środkowej pojawiają się in-
formacje przekazywane przez
komputer samochodu, a także
wskaźnik poziomu paliwa i tem-
Subtelnej
zmianie uległy
przód i tył: nowe
są zespoły
świateł
Zgłoś jeśli naruszono regulamin