Judith Ragan - po polsku.pdf

(2926 KB) Pobierz
Autystyczne dzieci w szkole publicznej:
trudności jakie mają oraz sposób, w jaki możemy
im pomóc osiągnąć sukces.
Jude Ragan,
Specjalista ds. Edukacji Dzieci z Autyzmem
London
Z podziękowaniem dzieciom ze Szkoły Queensmill, których
zdjęcia są wykorzystane w tej prezentacji.
Szkoła Queensmill
1
Queensmill Outreach Team → zespół wdrażający dzieci z autyzmem do
funkcjonowania w szkołach ogólnodostępnych (publicznych)
QOT: Zespół:
1 zastępca dyrektora szkoły
2 nauczyciele
2 asystenci nauczyciela
2 terapeuci zajęciowi
Szkoły publiczne w mieście:
5 przedszkoli (dzieci w wieku 2 – 5 lat)
37 szkół podstawowych (dzieci w wieku 5 – 11 lat)
12 szkół ponadpodstawowych (dzieci w wieku 11 – 16 lub 11 – 18 lat)
Wielkość klas (liczebność) :
W przybliżeniu 30 dzieci w każdej klasie
Co wiemy o autyzmie ?
Wiemy, że:
autyzm dotyka 1:70 osób,
występuje u ludzi od urodzenia do śmierci,
zdjęcia (skany) mózgu osób autystycznych pokazują, że ich sieci neuronalne są inaczej
rozwnięte,
autyzm, to nie jest ich wybór.
Aspekty trudności, których doświadczają wszystkie osoby z autyzmem to:
1. komunikacyjne / społeczne
2. sztywność / brak elastyczności i nadwrażliwości sensoryczne
złość, stres, strach.
Jak powinniśmy dostosować nasze nauczanie do dzieci z autyzmem?
Jeżeli wiemy, z jakimi trudnościami borykają się osoby z autyzmem, czym są dotknięte,
oraz że one nic nie mogą na to poradzić → to oznacza, że to my musimy zmienić sposób,
w jaki zachowujemy się wobec nich, w jaki sposób ich traktujemy, w jaki sposób je uczymy
→ aby umożliwić im osiągnięcie sukcesu.
To my musimy znaleźć sposób, aby pomóc im zrozumieć otaczający świat i nauczyć ich
pomyślnego w nim funkcjonowania.
To my musimy znaleźć sposoby na zredukowanie ich stresu oraz odnalezienie takiego
poziomu wewnętrznego spokoju, który umożliwi im odpoczynek i naukę.
Dlaczego powinniśmy to zrobić ?
Ponieważ są zachwycającymi istotami ludzkimi, tylko troszkę innymi. Ponieważ to nie jest
ich wybór. Ponieważ mogą być zabawni, wspaniali, produktywni i osiągający sukcesy,
jeżeli tylko stworzymy im do tego właściwe środowisko, właściwe warunki. Ponieważ to
mógłbyś być ty lub ja, twoje lub moje dziecko. Ponieważ tak należy postąpić.
Ponieważ to działa !
Zgłoś jeśli naruszono regulamin