Sękowski Stefan - Moje Laboratorium TOM II.pdf

(115354 KB) Pobierz
C
H
E
M
I
A
D L A
C
I
E
B
I
E
-
S T E F A N SĘKOWSKI
MOJE LABORATORIUM
cz.ll
un
WYDAWNICTWA SZKOLNE I PEDAGOGICZNE
O k ło d k ę i k a rtę ty tu ło w ą p ro jek to w ał
Romuald
Socha
Rysunki w yk o n a ł
S. K o z a c z y ń s k i
R e d a k to r
Jadwiga
Sobczak
R e d a k to r techniczny
Zofia
Chyża
K o re k to r
Danuta
%
Siudyło
by W y d a w n i c t w a Szkolne i Pedagogiczne
W a r s z a w a 1978
W A R S Z A W A 1978
W Y D A W N IC T W A S Z K O L N E I P E D A G O G IC Z N E
W y d a n ie I. N a k ła d 10000 + 257 egz.
A rk . druk. 7,5/32; w yd, 9,31. O d d a n o do s k ła d a n ia
28.1.1978 Podpisano do druku 20.1.1978 r.
D r u k ukończono w lutym 1978 r.
Z a m . 3025/384
C e n a zł 28. ~
1-5/151
P a p ier druk. mat. kl. V 70 g, 7 0 x 1 0 0 cm
W S iP Z A K Ł A D Y G R A F IC Z N E W
BYD GO SZCZY
Z A M IA S T WSTĘPU
-
D L A C Z E G O P O R A Z D R U G I?
Zdaje mi się, że dobrze odgaduję Twoje myśli. — W zią­
łeś książeczkę do ręki, obracasz ją, kartkujesz, oglądasz
rysunki i... jesteś trochę zawiedziony.
Po
Pierwiastkach w moim laboratorium
i po
Elementarzu
chemii organicznej
spodziewałeś się czegoś „bombowego” ,
no powiedzmy 1001 ciekawych doświadczeń, koloro-
wych, efektownych i... możliwych do wykonania przy uży­
ciu najprostszych odczynników.
Tymczasem zamiast wymarzonych cudów» trzymasz
w ręku książeczkę o skromnym tytule
Moje laboratorium,
część II.
Mój drogi, trochę mi przykro, że sprawiłem Ci zawód,
ale my chemicy nie możemy bujać w obłokach — życie
jest twardą szkołą i dlatego musimy mocno stać nogami
na ziemi. Ty sam przecież przyczyniłeś się do decyzji
powstania książki właśnie o tej tematyce. Wiem y prze­
cież obaj, że
Pierwiastki...
i
Elementarz
... to już nie przed­
szkole chemiczne. To prawda, że tematyka doświadczeń
jest tu zajmująca, ale samo ich wykonanie bywa znacznie
trudniejsze niż np. w
Ciekawych doświadczeniach.
Nic więc
dziwnego, że po ukazaniu się obu tych ostatnich książe­
czek sypnęła się nowa porcja Twoich listów, w których
pytasz:
jak destylować
z
parą wodną i w ogóle co to jest za pro­
ces?
— czym
oznaczyć temperaturę topnienia związku
?
— co
to takiego są łaźnie olejowe
?
jak zmierzyć stężenie kwasu
?
jak kwas zatężyć
?
czym ciąć rurki
?
który palnik jest lepszy, Bunsena czy Mekera
?
— co to
znaczy sączyć pod próżnią
?
Początkowo odpowiadałem Ci na te pytania indywi­
dualnie, ale wreszcie doszedłem do wniosku, że to sprawy
nie rozwiązuje, a te i tym podobne problemy dojrzały,
4
abyśmy je omówili szerzej, wspólnie, właśnie w następnej
książeczce z naszej serii.
Moje laboratorium
,
część I
przeznaczona jest więc
(¡\a
początkujących chemików. Ty jesteś już zaawansowany
w wiedzy chemicznej, ale, nie da się tego ukryć, że różne
poważniejsze czynności laboratoryjne sprawiają Ci, jak
mawiał Kubuś Puchatek, ,,małe conieco” kłopotów.
Dlatego też, aby ułatwić Ci wykonywanie doświad­
czeń opisywanych w ostatnich książkach serii ,,Chemia
dla Ciebie” , zabrałem się do przygotowania tej książecz­
ki, którą w tej chwili trzymasz w ręku.
Pytałeś się nawet niedawno w liście, dlaczego tych
wszystkich pomocniczych wiadomości nie zamieściłem
od razu np. w
Elementarzu...i
Dlatego, że książka stała
by się nudna, gruba i ... droga.
Moje laboratorium
,
część II
stanie się Twoim przyjacielem i codziennym doradcą
przy stole laboratoryjnym, również i dlatego, że jesteś
teraz już o rok starszy, więc do wielu rzeczy podchodzisz
poważniej.
Oj, mnie też iat przybywa. Przekonałem się o tym nie
tylko dlatego, że zacząłem nosić okulary do pracy, ale
spotkałem ostatnio świeżo upieczonych absolwentów
jednego z techników chemicznych oraz z Uniwersytetu
i Politechniki, którzy są Twoimi starszymi kolegami.
I oni to opowiadali mi, jak zaczynali eksperymentować
z wypiekami na twarzy i
Ciekawymi doświadczeniami
w ręku. Ty jesteś już w lepszej sytuacji, bo łącznie z obec­
ną, seria nasza liczy w tej chwili 10 pozycji. Myślę, że
wykorzystasz ten fakt z pożytkiem dla swego chemicz­
nego wykształcenia i, kto wie, może spotkamy się za kilka
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin