Tydzień zfantazją 18.pdf

(516 KB) Pobierz
Tydzień z
fantazją
Co powtarzam i utrwalam?
Kształcenie literackie:
wiersz biały, ożywienie, przenośnia, uosobienie, wydarzenia
fantastyczne i realistyczne, postacie fantastyczne i realistyczne
Kształcenie językowe:
związki wyrazów w zdaniu, wykres zdania pojedynczego
Wypowiedź pisemna:
pamiętnik
Ćwiczenie na rozgrzewkę
Wymień tytuł utworu literackiego lub filmu, który przeniósł Cię do krainy fantazji.
Wyjaśnij, dlaczego właśnie to dzieło wywarło na Tobie tak duże wrażenie.
Kształcenie literackie
1 . Przeczytaj hasło. Następnie odpowiedz na pytanie.
fantazja
ż
1. «zdolność do wyobrażania sobie czegoś, do przedstawiania sytuacji, zda­
rzeń itp. niespotykanych, mało realnych [...]; wyobraźnia» Bujna, wybujała, bogata
[...] fantazja. Fantazja artystyczna, poetycka. Twór, wytwór fantazji. Mieć fantazję.
Wysnuć coś z fantazji. Poruszyć (czymś) czyjąś fantazję.
Skąd pochodzi podana definicja? Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
|
a
] Ze słownika języka polskiego.
~
Z encyklopedii powszechnej.
[
d
] Ze słownika wyrazów bliskoznacznych.
B
Ze słownika ortograficznego.
Tydzień z fantazję
2 . Przyporządkuj wyrazom ich objaśnienia. W tym celu uzupełnij tabelę literami, które
odpowiadają poszczególnym definicjom.
¡.fan tazyjny
2. fikcyjny
3. fantastyczny
1
2
3
A. należący do dziedziny fantazji, wyobraźni, nieprawdopodobny
B. mający niezwykłą postać, wymyślny, zrobiony z fantazją
C. wymyślony, nieistniejący naprawdę
Halina Poświatowska
***
a ja siedzę pod piecem
i staram się przychwycić
na gorącym uczynku - czas
delikatne falowanie firanek
fosforyzowanie ścian
taniec książek
na drewnianej półce [...]
w jednym oddechu
zamykam
(D
3
.
Podkreśl dokończenie zdania, a następnie uzasadnij swój wybór.
Osoba mówiąca w wierszu jest
uważna
/
roztargniona
/
nieczuła.
Uzasadnienie
ri)
-VI
Wybierz właściwe dokończenie zdania, a następnie uzupełnij przypomnienie.
W wierszu Haliny Poświatowskiej
występuję
/
nie występuję
rymy.
W kolejnych wersach występuje
tyle samo
/
różna liczba
sylab.
Przypomnienie
Wiersz, w którym
rymy, nazywamy wierszem białym.
165
Czas na powtórki!
5
.
W tabeli podano przykłady środków poetyckich występujących w wierszu. Zaznacz T
(§) (Tak) lub N (Nie) w zależności od tego, czy poprawnie określono ich role w utworze.
Środek poetycki i przykład
Rola w utworze
Sprawia, że m iejsce obserwo­
uosobienie:
taniec książek
wane przez osobę mówiącą
wydaje się pełne życia.
Porównuje uczynek do gorą­
cych, ognistych płomieni.
T
N
epitet:
gorący
(uczynek)
T
N
6
.
Na podstawie zdjęć zapisz przykłady środków poetyckich.
las surowo patrzy
uosobienie
uosobienie
białe sukienki choinek
przenośnia
przenośnia
166
Tydzień z fantazję
7
.
Podpisz zdjęcia tak, aby nadać opowieści i domowi cechy istot żywych. Następnie
uzupełnij przypomnienie.
p
Przypomnienie
Nadanie przedmiotom, pojęciom i zjawiskom przyrody cech istot żywych to
.............................................. Jedną z odmian ożywienia je s t.......................................... . które
ożywienie
/
epitet
/
porównanie
polega na nadaniu cech ludzkich opisywanym przedmiotom, pojęciom i zjawiskom
przyrody. Ożywienie i uosobienie to przenośnie.
8
.
Przeczytaj fragment tekstu, a następnie wykonaj polecenia.
Lewis
Carroll [czytaj: luis karol]
Alicja w Krainie Czarów
(fragment)
Tłumaczenie: Krzysztof Dworak
Alicja westchnęła zniecierpliwiona.
- Myślę, że moglibyście lepiej spożytkować czas - oznajmiła - niż marnować go na za­
gadki bez rozwiązania.
- Gdybyś znała czas tak dobrze jak ja - odparł Kapelusznik - nie mówiłabyś o marnowa­
niu go.
- Nie rozumiem, co masz na myśli - powiedziała Alicja.
- Oczywiście, że nie! - odrzekł Kapelusznik, kręcąc głową z dezaprobatą. - Pewnie nawet
nigdy nie rozmawiałaś z Czasem!
Czas na powtórki!
- Może i nie - odparła ostrożnie - ale wiem, że kiedy uczę się muzyki, muszę wybijać
czas1
.
- Ach! Sama to potwierdzasz - powiedział Kapelusznik. - On nie cierpi bicia. Gdybyś
pozostawała z nim na dobrej stopie, zrobiłby dla ciebie z zegarkiem wszystko, czego byś tylko
chciała. Na przykład załóżmy, że jest dziewiąta rano i czas zacząć lekcje. Wystarczyłoby, żebyś
szepnęła mu słówko, a wskazówki popędziłyby dla ciebie w mgnieniu oka! Wpół do drugiej,
czas na obiad! [...]
- Byłoby wspaniale, bez wątpienia - powiedziała Alicja zamyślona. - Ale przecież nie
byłabym wtedy jeszcze głodna.
- Być może z początku nie - odparł Kapelusznik - ale mogłabyś się zatrzymać na wpół
do drugiej tak długo, jak tylko byś chciała.
- Czy tak właśnie robisz? - zapytała Alicja.
Kapelusznik potrząsnął głową ze smutkiem.
- Już nie - odparł. - Pokłóciliśmy się zeszłego marca [...]. I od tamtej pory - mówił dalej
Kapelusznik grobowym głosem - nie robi nic, o co go poproszę! Wciąż jest szósta po południu.
1
Wybijać czas
- wybijać rytm.
d . Wybierz dokończenie zdania, a następnie uzasadnij swój wybór odpowiednimi
(S) cytatami z tekstu.
wyrazy dźwiękonaśladowcze
,
uosobienie
,
porównanie
Czas został przedstawiony za pomocą
Uzasadnienie
b.
Dokończ zdanie - wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Słowa wyróżnione we fragmencie:
odrzekł Kapelusznik
,
kręcąc głowa z dezaprobata
oznaczają, że mieszkaniec Krainy Czarów
[
a
] okazywał złość i niechęć swojej rozmówczyni,
B
0
wyrażał niezadowolenie z powodu postawy Alicji.
nerwowo się rozglądał w poszukiwaniu czegoś,
potrząsał głową z wyraźnym zadowoleniem.
D
Zgłoś jeśli naruszono regulamin