Przewozy Morskie - Wykład 5.DOC

(44 KB) Pobierz
Ładunki specyficzne dzielimy na:

 

 

Ładunki specyficzne dzielimy na:

 

1.      Wrażliwe:

    1. Czas trwania cyklu transportowego
    2. Higroskopijne

Higrosko-pijność – zdolność materiału do pobierania pary wodnej z otoczenia i oddawania pary wodnej do otoczenia. Cechę tą posiadają ładunki takie jak miał węglowy, sól, cukier itd. Gdy taki ładunek leży przez dłuższy czas w jednym miejscu, między ładunkiem a otoczeniem ustala się tzw. wilgotność równoważna. Jej wartość jest różna dla różnych ładunków. Higroskopijność jest wprost proporcjonalna do wilgotności powietrza.

 

    1. (w jednym miejscu nie wolno składować ładunków o różnej higroskopijności – cecha ta jest ważna przy sztauowaniu ładunków obok siebie. Woda jest bowiem katalizatorem większości negatywnych przemian. Każdy ładunek ma swoją zawartość wody, przy której jakość ładunku utrzymuje się najdłużej).
    2. Podatne na transpirację

Im wyższa temperatura, tym większa skłonność do transpiracji.. Jest ona odwrotnie proporcjonalna do wilgotności powietrza. Im bardziej wilgotne powietrze, tym transpiracja wolniejsza.

    1. (oddawanie pary wodnej do otoczenia) – najczęściej problem ten dotyczy świeżych owoców. Pod wpływem transpiracji rośliny zmniejszają swoją masę, ciemnieją, stają się pomarszczone i niezdatne do spożycia)
    2. Korodującenp. wyroby stalowe (ze zwykłej stali węglowej), drewno

W przypadku drewna stosuje się środki antyseptyczne, zapobiegające jego niszczeniu pod wpływem wilgoci. Drewno jest również wrażliwe na promienie UV, powodujące jego szarzenie.

    1. . Polega na utlenianiu żelaza do tlenku żelaza i pokrywania powierzchni cienką warstwą tlenku (rdza), lub grubszą warstwą tlenku (zendra). Gdy materiał pokryje się zendrą, staje się praktycznie niezdatny do użycia.
    2. Wrażliwe na:

i.  Wysokie i niskie temperatury i ich zmiany (np. ciecze, czekolada, rośliny, oleje)

      1. Promieniowanie słoneczne (zwiększanie temp. + odbarwienia),

iii.        Obecność substancji gazowych pochodzenia metabolicznego (CO2

Nadmiar CO2 czy pary wodnej szkodzi ładunkom (CO2 powoduje zjawisko tzw. „brown hair”).

iv.         , etylenu, pary wodnej) tj. wymagające przewietrzania. (dotyczy wszystkich substancji „żywych”, np. rośliny, ziarno)

      1. Obce zapachy (substancje pochłaniające obce zapachy),
      2. Oddziaływanie energii mechanicznej (statycznej, dynamicznej),
    1. Pyłochłonne
    2. Typu OVERSIDE CARGO (ważna przesyłka, często tajna, np. dzieła sztuki, bardzo cenna aparatura – ładunek ładowany ostatni i wyładowywany pierwszy)
    3. Ponadgabarytowe (ładunek stwarzający duże problemy przy przeładunku i zaształowaniu na statku, np. platformy wiernicze)
    4. Sztuki ciężkie (ładunek na tyle ciężki, że urządzenia statkowe nie są w stanie ich przeładować, np. kontenery przeładowywane pionowo dźwigami)

 

2.      Uciążliwe:

    1. Niebezpieczne, w tym ładunki MHB

Niebezpie-czne gdy są przewożone luzem w bardzo dużych ilościach, np. węgiel, mający skłonność do samozagrzewania/samozapłonu oraz jest wybuchowy. W przypadku takich materiałów stosowane są odpowiednie środki ostrożności (np. kontrola temperatury przez wentylację).

    1. (ang. Materials Hazardous only in Bulk) – zaliczamy do nich:
      1. materiały wybuchowe (zabezpieczenie przez odczulanie),
      2. gazy (sprężone, palne, trujące, korodujące),
      3. ciecze łatwopalne (temp. zapłonu niższa niż 60˚C w tyglu zamkniętym),
      4. ciała stałe łatwopalne (np. włókna roślinne, siarka),
      5. materiały samoreaktywne (wymagające inhibitorów)

 

cechy niebezpieczne:

              - samozagrzewanie/samozapłon

              - eksplozja

              - reagowanie z wodą, z powstawaniem gazów trujących i/lub

  palnych (np. karbid)

- utlenianie (np. nawozy sztuczne azotanowe)

- właściwości trujące (toksyczne)

- właściwości zakaźne (np. szczepy drobnoustroje)

- promieniotwórczość

- właściwości korozyjne i żrące (np. kwasy, sole)

             

    1. Pylące – tworzące zawiesiny drobnych cząstek w powietrzu. Dwóch ładunków pylących nie wolno umieszczać obok siebie
    2. Wydzielające zapachy i odory

tworzone są specjalne klasy ładunków, według których możemy jedna ładunki układać obok siebie, a innych nie.

    1. Farbujące, brudzące i tłuszczące sąsiednie ładunki

 

 

Jeżeli obecne są pary cieczy, powietrze i źródło ognia zewnętrznego (np. iskra w wyniku wyładowania elektrotatycznego). Jeżeli temperatura zapłonu w tyglu zamkniętym jest niższa niż 60˚C, ciecz uważana jest za łatwopalną.

 

Rozsyp – czysty rozsypany ładunek sypki, nadający się do ponownego zebrania (zdatny do użycia)

Zmiotka – brudny rozsypany ładunek, nie nadający się już do użycia

 

 

KKŁ – MIEJSCE SKŁADOWANIA

 

 

PLACOWA - odporna na działanie czynników atmosferycznych (można skłądować na placach składowych), np. rury hutnicze, ładunki w big-bag’ach, mających właściwości hydroizolacyjne, dzięki zastosowaniu wielowarstwowej syntetycznej folii).

 

 



DROBNICA

MASÓWKA

MAGAZYNOWA – musi być składowana w magazynach ponieważ jest wrażliwa na różne czynniki zewnętrzne.



 

 

 

 

 

 

 

 

PLACOWA - odporna na działanie czynników atmosferycznych, również składowana na placach składowych





 

 

 

MAGAZYNOWA – (np. ziarna zbóż, fosforyty i apatyty*)

 

 

 

 

 

*fosforyty i apatyty - ładunki silnie pylące

Zgłoś jeśli naruszono regulamin