Indywidualny program edukacyjny dla uczennicy upośledzonej w stopniu głębokim.doc

(69 KB) Pobierz
Gorzyce Wielkie 2004-04-08

 

Indywidualny program edukacyjny dla uczennicy upośledzonej w stopniu głębokim.

 

Mgr Bogumiła Kaczmarek

Zespół Szkół W Ostrowie Wielkopolskim

   ul. Kościuszki 5

 

 

 

Forma zajęć - nauczanie indywidualne :

 

Cel główny:

 

§        Zapewnienie możliwości najpełniejszego komunikowania się z otoczeniem w sposób werbalny i pozawerbalny

§         

§        kompleksowy rozwój zmysłów w celu jak najpełniejszego zrozumienia znaczenia i sensu otaczającego świata.

 

Cele podstawowe :

 

§        Tworzenie niezbędnych warunków do zapewnienia uczniowi komfortu psychicznego.

 

§        Rozwijanie poczucia akceptacji i bezpieczeństwa.

 

§        Nawiązywanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego nauczyciela z uczniem.

 

§        Wspieranie rozwoju sprawności psychofizycznej

 

§        Umożliwianie i tworzenie sytuacji ,w których poznaje najbliższe otoczenie

 

§        Stymulowanie rozwoju zgodnie z indywidualnymi możliwościami i potrzebami podopiecznych.

 

1.Charakterystyka uczennicy.

 

Opisywany przypadek podopiecznej uwzględnia dane z wywiadu  z matką dziewczynki, informacje zawarte w książeczce zdrowia ,kartach pobytu szpitalnego oraz orzeczeń Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych. Dziewczyna ma 21 lat , od  7 roku życia  uczestniczy w zajęciach rewalidacyjnych. Stwierdzono dziecięce porażenie mózgowe. Poziom umysłowy na poziomie głębokiego niedorozwoju z porażeniem spastycznym kończyn dolnych. Podopieczna leżąca , potrafi także siedzieć w fotelu z oparciem, posiada obniżoną sprawność kończyny górnej -prawej.

Rozwój emocjonalny odpowiada poziomowi znacznego upośledzenia. Rodzina pełna , rodzeństwo rozwijające się normalnie. Sytuacja materialna zadawalająca. Kontakt matki dobry, nastawiony na zapewnienie i zaspokojenie potrzeb zarówno psychicznych,  jak i stymulacji jej rozwoju . Matka chętnie podejmuje działania rewalidacyjne, współuczestniczy w zajęciach.  Dziewczyna chwyta znane przedmioty z otoczenia , rozpoznając je i uwzględniając pojęcia twarde – miękkie. Chwyta przedmioty , rozpoznając ich nazwy wypowiadane przez nauczyciela .Reaguje na naśladowane przez nauczyciela dźwięki z najbliższego otoczenia i głosy zwierząt, chętnie słucha piosenek. Dobrze odbiera bodźce smakowe i węchowe. Żywo reaguje na zapachy kuchenne i znanych owoców np. pomarańczy.

Na widok ulubionego wafla wyciąga rękę, wzmacniając koncentracje poprzez wydawanie dźwięku ,,wafla,,. Odczuwa wzmożone napięcie podczas siadania. Bardzo lubi ćwiczenia manualne z wykorzystaniem masy solnej. Potrafi żuć i pić z kubka.

 

 

Poddawana kilkakrotnie badaniom psychologicznym , pierwsze badanie  w 1988, ostatnie w 2000 roku.

 

2.Geneza , uwarunkowania medyczne i dynamika dotychczasowego  rozwoju podopiecznej.

 

Urodziła się w 8 miesiącu z ciąży bliźniaczej. Drugie dziecko zmarło zaraz po urodzeniu. Chorób zakaźnych nie przechodziła.  Rozwój mowy rozpoczął się od gurzenia w normalnym czasie, później przyblokowany przez trzeci migdał. Przez pierwsze lata życia próbowała się komunikować z otoczeniem mówiąc niewyraźnie . Rozwój mowy został całkowicie zablokowany w okresie dojrzewania. Pierwsze symptomy niedorozwoju zostały stwierdzone przez neurologa w 10 miesiącu życia, potwierdzone później podczas badania EEG.W 2 roku życia  podejmowała próby chwytania i stania. Wymaga pomocy w karmieniu i innych czynnościach samoobsługowych. Kontakt słowny nawiązuje tylko w obecności osób znanych, używa prostych pojedynczych słów. Rozumie i reaguje na zakaz ,,nie,,. Rozpoznaje domowników, cieszy się z obecności dzieci. Umie skupiać uwagę na zabawce lub obrazku. Lubi słuchać muzyki, bajek. Rozpoznaje znane dźwięki, chwyta przedmioty będące źródłem dźwięku.. Koncentracja uwagi krótkotrwała, łatwo odwracalna, duża męczliwość. Pomimo  niskiego poziomu rozwoju umysłowego i ograniczeń ruchowych przejawia  dużą ciekawość poznawczą do najbliższego otoczenia społeczno-przyrodniczego. Sygnalizuje potrzebę głodu. Reaguje na bodźce wzrokowe np. telewizję. Silnie związana emocjonalnie z matką , jednak reaguje na przejawy zainteresowania jej osobą , a zwłaszcza na przytulanie , głaskanie , mówienie do niej.

 

 

 

 

3.Działania wspierające realizacje programu.

 

Podejmowane  zajęcia rehabilitacji indywidualnej oraz wykonywanie stałych zabiegów  związanych z hydromasażem i masażem całego ciała i kończyn dolnych i górnych. Pozwala to na osiągnięcie lepszej dużej motoryki ciała.

 

4. Metody i formy pracy

 

W pracy z dziewczynką należy stosować możliwie największą ilość bodźców wzrokowych , słuchowych , dotykowych , smakowych i węchowych. W dalszym ciągu stymulować ogólny rozwój poprzez usprawnianie motoryki przy jednoczesnym  prowadzeniu rehabilitacji ruchowej / poprzez masaże i hydromasaże , zalecany masaż Shantala/. Należy prowadzić  rewalidację metodą CH. Knilla/ szczególnie przy nauce orientacji własnego ciała/  i  M. Kwiatkowskiej .  Posługiwać się muzykoterapią i chromoterapią. Stosować terapie zapachami i smakami. Z uwagi na niską koncentrację dostosowywać codzienne zajęcia do samopoczucia dziewczynki i możliwości . Wykorzystując duża ciekawość  poznawczą dziecka stosować także metodę ,,ośrodków pracy,,

 

5.Sposoby komunikacji , charakterystyka i opis   podejmowanych działań.

 

Program zakłada nawiązywanie kontaktu poprzez dotyk , słowo mówione i śpiewane. Podstawą jest nawiązanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego z nauczycielem, akceptacja jego głosu , chętnie słucha piosenek, pozwala się dotykać i masować. Dobre efekty przynosi metoda ciepło – zimno, wzmacnianie kontaktu werbalnego mimiką lub gestem.

6. Zakres tematyczny i zakładane umiejętności uczennicy

 

Tematyka zajęć rewalidacyjnych opiera się głównie na rozwijaniu procesu komunikacji z otoczeniem i rozwijaniem samodzielności / szczególnie czynności samoobsługowych , w takim stopniu na ile pozwala rozwój psychofizyczny. Uwzględniono także wycieczki po okolicy jako najlepszą możliwość poznania przedmiotów i zjawisk w naturalnym środowisku oraz kształtowanie nawyków higienicznych.

 

 

TEMATYKA

CELE OPERACYJNE – CZYNNOŚCI UCZNIA

Zakładana liczba godzin

1.       Nawiązywanie kontaktu z dzieckiem poprzez dotyk , słowo mówione i śpiewane.

 

 

2.  Komunikacja   z otoczeniem poprzez odbiór bodźców i sygnałów płynących z otoczenia  ,poznawanie najbliższego otoczenia dziewczynki.

 

3.       Kształtowanie   orientacji dziecka we własnej osobie.

 

4.       Bierne rozwijanie świadomości własnego ciała –poczucie świadomości własnego ciała /wzorowane na metodzie Wintreberta./

5.       Poznawanie najbliższego otoczenia dziecka.

 

 

 

 

6.       Mała motoryka-usprawnianie rak poprzez drobne ćwiczenia i masaż dłoni.

 

7.       Czynności  

 

     samoobsługowe.

 

8.       Trzymanie i manipulowanie przedmiotami ze zwróceniem uwagi na ćwiczenie ręki prawej.

 

 

 

9.       Kształcenie percepcji słuchowej, wzmacnianie wokalizacji

 

 

10.    Ćwiczenia ruchowe z muzyką .

 

 

 

11.    Obserwacja w

środowisku

     naturalnym –

     spacery

o        Dziewczynka akceptuje obecność nauczyciela. Pozwala się dotykać, głaskać masować.

o        Reaguje na głoś nauczyciela , akceptuje go.

o        Odczytywanie sygnałów płynących od dziewczynki.

o        Nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktu wzrokowego i emocjonalnego.

 

 

o        Odbiór bodźców smakowych , węchowych.

o        Rozumienie gestu , mimiki.

o        Rozpoznaje dźwięki  dochodzące z domu, ulicy np. szum wody, brzęk talerzy, otwieranie drzwi , szum samochodu.

o        Rozumienie po omówieniu przez n-la gestów , mimiki , dotyku np. ciepły –zimny, gładki –szorstki.

o        Wyrażanie stanów emocjonalnych gestem , mimiką np.  radość , smutek

 

 

 

 

o        Poznawanie swojego ciała poprzez dotyk, głaskanie nauczyciela części swojego ciała /noga , ręka ,głowa itp./

o        Orientacja w schemacie swojego ciała , wskazywanie i nazywanie strony lewej i prawej na przykładzie rak i nóg.

o        Omawianie i stosowanie pojęć góra –dół, przed siebie – za siebie.

o        Unoszenie i krążenia przedramion , dłoni , ramion, ręki ,nóg.

o        Huśtanie rak i nóg.

o        Masaż twarzy, obroty naprzemienne głowy.

 

 

 

 

 

o        Rozpoznawanie nazw przedmiotów w najbliższym otoczeniu.

o        Określanie położenia przedmiotów stosunku do dziecka np. na ,pod, nisko, wysoko.

o        Określanie kierunków w przestrzeni przed siebie , za sobą , w przód , w tył.

o        Poznanie przez zapach np. zapach gotowanych potraw , mydła itp.

o        Wykonywanie masażu rak.

o        Ćwiczenia zamykania i otwierania dłoni.

o        Zabawa z woda –rozpoznawanie zimna gorąca.

o        Ćwiczenia koordynacji wzrokowo – ruchowej.

o        Zabawa w ciepło – zimno z plastykowa butelką – określanie kierunków w przestrzeni.

o        Samodzielnie żuje skórkę pieczywa.

o        Podejmuje próby picia z kubka

o        Samodzielnie zjada masę papkową

 

o        Potrafi chwytać przedmioty , przekłada je  z ręki do ręki.

o        Zamykanie przedmiotów w dłoni.

o        Rozpoznawanie przedmiotów podobnych dotykiem.

o        Zgniatanie papieru.

o        Wodzenie palcami po kształtach przedmiotów.

o        Darcie papieru

o        Nawlekanie przedmiotów na stojak.

o        Wkładanie przedmiotów do pojemnika, przekładanie przedmiotów.

o        Prezentacja melodyjnych, skocznych piosenek.

o        Zabawy dźwiękonaśladowcze i zagadki słuchowe.

o        Rozpoznawanie poznanych melodii.

o        Rozróżnia dynamikę : cicho –głośno.

o        Śpiewa na sylabach la.lo.lu.li.

o        Naśladuje poprzez wystukiwanie proste rytmy.

o        Naśladuje i określa dźwięki odtwarzane z płyty i kasety.

o        Wykonuje ćwiczenia muzyczno-ruchowe metoda Knilla.

o        Inscenizuje ruchem fragmenty piosenek

o        Poddaje się ćwiczeniom wykonywanym przez nauczyciela , kołysze się w rytm słyszanej muzyki.

 

o        Rozpoznaje przedmioty w ujęciu rzeczywistym, w ich naturalnym środowisku

 

 

15

 

 

 

 

 

 

 

30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      25

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20

 

 

 

 

 

 

20

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin