Postępowanie z dzieckiem sprawiającym trudności edukacyjne – lista wskazówek dla nauczyciela
1. Rozwijaj dziecko przez akceptację:
· przydzielaj różne zadania na równi z innymi osobami (w miarę możliwości),
· włączaj we wszystkie zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne, w których może brać udział, nawet jeżeli wymaga to indywidualizacji pracy,
· przyznawaj różne znaczące role na równi z innymi uczniami,
· udzielaj specjalnej pomocy z równoczesnym traktowaniem tej pomocy jako naturalnego świadczenia, a nie jako uciążliwego obowiązku czy jałmużny,
· wspieraj zachętą i jawnie wyrażoną wiarą w jego możliwości radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
· ukazuj rówieśnikom jego zdolności, osiągnięcia, pozytywne zachowania, eksponuj wytwory jego pracy razem z wytworami innych uczniów,
· odnoś się do dziecka serdecznie, nawiązuj z nim więzi emocjonalne na równi z innymi.
· informuj o rozwoju dziecka, o jego osiągnięciach i trudnościach, rodzaju potrzebnej pomocy i możliwości jej uzyskania,
· ucz rodziców (przez pokaz, instruktaż, ćwiczenia) umiejętności udzielania dziecku pomocy w domu,
· kształtuj prawidłowe postawy rodziców wobec dziecka i wzmacniać więzi emocjonalne między rodzicami a dzieckiem,
· udzielaj rodzicom porad i interwencyjnej pomocy w załatwianiu różnych spraw związanych z usprawnianiem dziecka, zaopatrzeniem go w środki pomocowe, korzystaniem z opieki specjalistów,
· aktywizuj rodziców do systematycznego współdziałania nie tylko ze szkołą, ale także z innymi instytucjami niosącymi pomoc ich dziecku.
portalPRZEDSZKOLNY.pl 1
flek