plan_dzialan_wspierajacych_wypelniony.doc

(104 KB) Pobierz
Plan działań wspierających

 

 

PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH

 

Imię i nazwisko dziecka

 

Rok szkolny

 

Grupa

 

Czas realizacji programu

okres trwania

1 rok szkolny

 

wymiar godzin

1h tygodniowo

2 x 30/45 min

Forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej

 

zajęcia specjalistyczne:

 

korekcyjno-kompensacyjne:

 

Cele ogólne

stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych, wyrównywanie szans edukacyjnych

Cele szczegółowe

przygotowanie uczniów do czytania i pisania poprzez kształtowanie i rozwijanie: analizy i syntezy wzrokowej, analizy i syntezy słuchowej, spostrzegawczości, orientacji przestrzennej i kierunkowej, bezpośredniej pamięci wzrokowej i słuchowej, koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej, koncentracji uwagi, sprawności grafomotorycznej

Zasady pracy w trakcie realizacji działań wspierających

- zasada pełnej indywidualizacji pracy poprzez dostosowanie przebiegu zajęć do rodzaju, zakresu i stopnia nasilenia zaburzeń występujących u dziecka,

- dostosowanie czasu trwania zajęć do wydajności psychicznej dziecka,

- stosowanie zadań dostosowanych do możliwości dziecka i zapewnienie warunków do ich realizacji,

- stopniowanie trudności poprzez przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych, od prostych do złożonych,

- dostosowanie ilości utrwaleń do potrzeb dziecka (zapewnić dziecku tyle czasu, ile ono potrzebuje do opanowania danej umiejętności),

- mobilizowanie dziecka do wykonywania zadań poprzez stosowanie różnorodnych ćwiczeń, zasada bezwzględnej akceptacji i dobrego kontaktu z dzieckiem (oddziaływanie psychoterapeutyczne)

Metody pracy z uczniem do wykorzystania w trakcie realizacji programu:

- metody czynnościowe angażujące dziecko w działaniu: metoda samodzielnych doświadczeń, metoda zadań,

- metoda ćwiczeń utrwalających,

- metody oglądowe pokaz, wzór, przykład,

- metody słowne rozmowa, opowiadanie, instrukcja słowna,

- metoda dobrego startu, której głównym celem jest jednoczesne usprawnianie analizatora wzrokowego, słuchowego i kinestetyczno-ruchowego, koordynowanie czynności wzrokowo-słuchowo-ruchowych oraz harmonizowanie wszystkich funkcji psychomotorycznych, gry i zabawy dydaktyczne integrujące funkcje percepcyjno- motoryczne. 

Pomoce dydaktyczne

taśmy magnetofonowe, instrumenty muzyczne, zestaw pojedynczych obrazków, loteryjki, domina, rozsypanki, historyki obrazkowe, obrazki tematyczne, wierszyki, rymowanki, klocki konstrukcyjne, wzory szlaczków, szablony, koraliki do nawlekania, przybory do rysowania, lepienia, wycinania itp.

 

 

Zakres wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej

obszary działalności edukacyjnej przedszkola

oczekiwane efekty pracy po zakończeniu przedszkola i rozpoczęciu nauki w szkole podstawowej

kształtowanie umiejętności społecznych

dziecko przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych

kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych

właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po sobie, utrzymuje porządek w swoim otoczeniu

wspomaganie rozwoju mowy

zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym

wspieranie w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia

przewiduje, w miarę możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie wprowadzanych i obserwowanych zmianach)

wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej d

uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku, w sali gimnastycznej

wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych

orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków transportu

wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem

odgrywa role w zabawach parateatralnych, posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem: umie posługiwać się rekwizytami (np. maską)

wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec

śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu

wychowanie przez sztukę

umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) prostych kompozycji i form konstrukcyjnych

wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych

wznosi konstrukcje z klocków i tworzy kompozycje z różnorodnych materiałów (np. przyrodniczych), ma poczucie sprawstwa („potrafię to zrobić”)

pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń

rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku

wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt

wymienia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych, np. na polu, na łące, w lesie

wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną

rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów

kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania

potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie polecenia typu; narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki

wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne

wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa

Działania realizowane z uczniem w ramach poszczególnych form i sposobów udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Usprawnianie percepcji słuchowej

kształtowanie umiejętności wrażliwości słuchowej

 

rozpoznawanie różnych dźwięków z otoczenia, odtwarzanie układem przestrzennym struktur czasowych, odtwarzanie strukturami czasowymi układów przestrzennych, kojarzenie wzrokowo-słuchowe struktur czasowych z przestrzennymi itp. dziecko stara się skojarzyć układy klocków z usłyszanym rytmem

ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej

wyróżnianie głosek w nagłosie, śródgłosie i wygłosie wyrazów, liczenie głosek i określanie ich miejsca i kolejności w wyrazach, podział lub synteza wyrazów: sylabowa, głoskowa, dopowiadanie zaczętych wyrazów i zdań

utrwalanie pamięciowych mechanizmów mowy

 

nauka wierszy, rymowanek, powtarzanie długich i krótkich zdań, powtarzanie szeregu wyrazów łatwych i trudnych fonetycznie, powtarzanie cyfr

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin