Projektowanie WWW. Księga pomysłów. #2. - McNeil P. - 2013 [ebook].pdf

(35408 KB) Pobierz
Spis treści
tytułem wstępu . . . . . . . 001
01 / inspiracja
002
inspiracja w procesie
twórczym . . . . . . . . . 003
02 / podstawy projektowania
007
akcent . . . .
kontrast . . .
harmonia . .
wyrównanie
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
009
012
016
020
strona prywatna . . . . .
firma projektowa . . . .
wydarzenie . . . . . . . .
turystyka i podróże . . .
e-commerce . . . . . . . .
wizytówka firmowa . . .
narzędzia internetowe
oprogramowanie
internetowe . . . . .
nieruchomości . . . . . .
portfolio . . . . . . . . . . .
wkrótce . . . . . . . . . . .
t-shirt . . . . . . . . . . . . .
katalog . . . . . . . . . . .
04 / podział stron
według składników
wizualnych
030
aplikacja na iphone’a . . . 031
niezależny twórca . . . . . . 036
zespół muzyczny . . . . . . 041
blog . . . . . . . . . . . . . . . . 045
103
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
051
055
059
063
067
072
075
078
083
087
092
096
100
typografia . . . . . . . . . . . 129
tła fotograficzne . . . . . . . 135
05 / podział stron według
stylów i motywów
139
przejrzysty . . . .
minimalistyczny
szkic . . . . . . . .
kolaż . . . . . . . .
ilustrowany . . .
typograficzny . .
jednolite barwy
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
140
145
150
154
160
166
171
07 / podział stron
według komponentów
strukturalnych
220
zakładki . . . . . . . . . . . .
przyciski . . . . . . . . . . . .
formularze . . . . . . . . . .
przyjazne strony główne
funkcjonalne stopki . . .
pokazy slajdów . . . . . . .
błąd 404 . . . . . . . . . . . .
skorowidz
praw autorskich . . . . 255
.
.
.
.
.
.
.
221
225
229
236
240
246
252
powtórzenie . . . . . . . . . . 024
nurt . . . . . . . . . . . . . . . . 027
03 / podział stron
według typów
tekstylia . . . . . . . . . . . . . 177
drewno . . . . . . . . . . . . . 185
06 / podział stron według
stylów strukturalnych 193
nietypowa nawigacja . . . 194
nietypowy układ . . . . . . . 199
pseudoflash . . . . . . . . . . 205
przewijanie w poziomie . . 210
jedna strona . . . . . . . . . . 214
slogan . . . . . . . . . . . . . . 104
światło . . . . . . . . . . . . . . 109
iPhone jako ozdobnik . . . 114
łącza do serwisów
społecznościowych . . 119
ikony . . . . . . . . . . . . . . . 123
tytułem wstępu
Z perspektywy projektanta internet jest jed-
nym z najbardziej dynamicznie zmieniających
się mediów. Style pojawiają się i odchodzą
w szalonym tempie, a każdy dzień przynosi
nowe rozwiązania techniczne, które stają się
fundamentem dla kolejnych trendów i moty-
wów, stosowanych na niezliczonych stronach
WWW. Jestem zafascynowany postępem w tej
dziedzinie. Zwłaszcza ubiegły rok był udany
dla internetowego designu. Wiele charaktery-
stycznych cech „internetu 2.0”, takich jak po-
wszechnie stosowane pseudotrójwymiarowe
opaski czy efekty szkła odeszły w niepamięć,
a ich miejsce zajęły bardziej przemyślane, do-
skonalsze style.
Trudno mi zarazem nie nawiązać do zmian,
jakie dokonały się w czasie od wydania pierw-
szego tomu
Web Designer’s Idea Book,
zwłasz-
cza pod względem technicznym. Rosnąca po-
pularność JavaScriptu oraz bibliotek takich jak
jQuery zdecydowanie odcisnęły swoje piętno
na wizerunku stron. Flash, choć nadal obecny,
coraz częściej pojawia się w roli platformy do
tworzenia rozmaitych narzędzi deweloperskich
i nie stanowi już obowiązkowego środowiska
dla stron, które mają „robić wrażenie”. Niesa-
mowitym motorem zmian był też rozwój plat-
form mobilnych. Sieć się zmienia… jak zwykle!
Branża internetowa oferuje nieprzebrane moż-
liwości nauki oraz rozwoju i właśnie to sprawia,
że zarówno ja, jak i wielu innych projektantów
jesteśmy od niej uzależnieni.
Właśnie to uzależnienie skłania mnie do
obsesyjnego analizowania trendów i stylów,
a potem redagowania na ich podstawie książ-
ki. Już dziś myślę o tym, co może się pojawić
w trzecim i czwartym wydaniu. Ta dociekliwość,
a także nienasycony apetyt na rozwój i nowe
informacje stanowią charakterystyczne cechy
ludzi z branży projektowej. To właśnie dzięki
nim możesz wyszukać w Google rozwiązanie
niemal każdego problemu związanego z pro-
jektowaniem. Tworzymy społeczność pasjo-
natów, która nie boi się dzielić wiedzą. Mam
nadzieję, że ta książka będzie choćby drobnym
wkładem w rozwój tej społeczności.
— Patrick McNeil
Dynamika internetu, o której wspomina Autor,
bywa bronią obosieczną. Strony, które jeszcze
wczoraj tętniły życiem, dziś są zamknięte bądź
też uległy daleko idącym przeobrażeniom.
Zdajemy sobie sprawę, że część przykłado-
wych projektów przedstawionych w książce już
w chwili wydania będzie nieaktualna. Mamy
jednak nadzieję, że zamieszczone ilustracje
spełnią swoją funkcję. Niektóre nieaktualne
strony można też odnaleźć w archiwach WWW,
takich jak
http://archive.org/web/web.php.
— redakcja
Uwaga: Jeśli chciałbyś przesłać swoje projekty do
ewentualnego zamieszczenia w kolejnych książ-
kach, odwiedź stronę
http://TheWebDesignersIdea-
Book.com
i zapisz się do listy mailingowej. Dwa razy
do roku otrzymasz informacje o nowych edycjach
książek, zaproszenia do zgłaszania propozycji i inne
informacje związane z tymi publikacjami. Zgłasza-
nie projektów jest darmowe, wygodne i dostępne
dla każdego. Nawet jeśli masz wrażenie, że prowa-
dzisz działalność na zbyt małą skalę — nie wahaj
się. Zależy mi na tym, aby prezentować także mniej
znane strony. Moje książki mają odzwierciedlać to,
co dzieje się w internecie, a nie być galerią najkosz-
towniejszych projektów.
001
/
inspiracja
inspiracja w procesie twórczym
Jedno z najczęściej zadawanych mi pytań dotyczy tego, w jaki sposób czer-
pać inspirację z prac innych twórców, aby nie powielać, czy wręcz nie kraść
cudzych pomysłów. Pod pewnymi względami odpowiedź na to pytanie
jest oczywista: po prostu ich nie kradnij! Diabeł tkwi jednak w szczegółach.
W którym momencie inspiracja zaczyna być kradzieżą? Granice są bardzo
nieostre, zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę fakt, że nie działamy w próżni. Każ-
dy projekt powstaje pod wpływem wcześniejszych prac, którymi jesteśmy
otoczeni. To zagadnienie poruszał w swoich publikacjach między innymi
Marko Prljić, projektant stron WWW. Marko jest też autorem tego rozdzia-
łu, w którym krok po kroku zapoznasz się z procesem tworzenia nowego
projektu. Przy okazji przekonasz się, że koncepcje, podejścia i składniki za-
czerpnięte z różnych miejsc mogą dać początek nowej, oryginalnej pracy.
Chciałbym, aby ta książka była dla Ciebie inspiracją, a zarazem zachętą do
czerpania pomysłów od innych, jednak bez ich dosłownego kopiowania.
002
Zgłoś jeśli naruszono regulamin