Ćwiczenia fonacyjne.docx

(14 KB) Pobierz

Ćwiczenia fonacyjne

 

Fonacja oznacza zdolność do wydawania głosu, do posługiwania się głosem. Dlatego

też ćwiczenia fonacyjne określa się również mianem ćwiczeń głosowych. Ćwiczenia te wprowadza się bezpośrednio po ćwiczeniach oddechowych.

Celem ćwiczeń fonacyjnych jest:

·         prawidłowe wydobycie głosu do uzyskania efektu dźwiękowego w jamie ustnej;

·         rozluźnienie mięśni krtani i aparatu artykulacyjnego;

·         wyrobienie umiejętności modulowania siły natężenia głosu.

 

Przykładowe ćwiczenia:

1.       

·         wykonaj pełny wdech,

·         zatrzymaj na moment wciągnięte powietrze,

·         długi wolny wydech rozpocznij z równoczesnym wymawianiem głoski aaa...,

·         utrzymaj fonację głoski a jak najdłużej,

·         powtórz ćwiczenie wymawiając na wydechu inne samogłoski.

2.       

·         stojąc wykonaj pełny wdech,

·         na wydechu wybrzmiewaj połączone samogłoski aaoouuaaoouu...,

·         pamiętaj żeby podczas wykonywania tego ćwiczenia wyraźnie otwierać usta,

·         powtórz ćwiczenie łącząc w trakcie fonacji inne samogłoski.    Np. [ eyi]

3.      Stojąc bierzemy głęboki wdech a następnie powoli wydychamy powietrze wypowiadając głoskę sss...

4.      „Echo”- dzieci wołają poszczególne samogłoski, powtarzają je za rodzicem ciszej, np.: „a” (głośno) – „a” (cicho), „e” (głośno)- "e"(cicho), „oo”, „uu”, „ii”, „yy” (głośno – cicho).

5.      Wymawiamy samogłoski a,o,e,u,i,y, kolejno: bezgłośnie, szeptem, półgłosem i głośno

6.      Głoska [a] na wycieczce – jedzie samochodem po asfaltowej, równej powierzchni - wymawiamy ją w sposób ciągły aaaaaa, wchodzi po schodach-a a a a a, płynie łódką aaaaaaaa, jedzie na koniu a a a a....

7.      Zabawa „Wiosna i misie” budzą się wiosną, cieszą się z jej przyjścia, pomrukują z zadowolenia, śpiewają: mmma mmmo mmmu mmme mmmy, potem przedłużamy także samogłoski:

8.      Mruczanki - na głoskach nosowych "m" i "n";  - np. mruczenie  głoski M  Wlazł kotek na płotek

9.      Śpiewanie gamy - "do - re - mi - fa - so - la - si - do" lub "c - d - e - f - g - a - h - c";   - może być różnicowane głośno – cicho

10.  Psss...”- naśladowanie syczenia ulatniającego się powietrza na jednym wydechu, jak najdłużej.

11.  Naśladowanie odgłosów z otoczenia    ( pomoc)

12.  Wymawiaj na jednym wydechu ciągi słowne np. dni tygodnia, liczenie.

13.  Rytmizowanie imion

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin