program-od-zabawy-do-nauki(1).pdf

(1381 KB) Pobierz
Od zabawy
do nauki
Program wychowania przedszkolnego
– dobre praktyki
Nabyta przez Ciebie publikacja jest dziełem twórcy i wydawcy. Prosimy o przestrzeganie praw, jakie
im przysługują. Zawartość publikacji możesz udostępnić nieodpłatnie osobom bliskim lub osobiście
znanym, ale nie umieszczaj jej w internecie. Jeśli cytujesz jej fragmenty, to nie zmieniaj ich treści
i koniecznie zaznacz, czyje to dzieło. Możesz skopiować część publikacji jedynie na własny użytek.
Szanujmy cudzą własność i prawo.
Więcej na
www.legalnakultura.pl
Nabyta przez Ciebie publikacja jest dziełem twórcy i wydawcy. Prosimy o przestrzeganie praw, jakie
im przysługują. Zawartość publikacji możesz udostępnić nieodpłatnie osobom bliskim lub osobiście
znanym, ale nie umieszczaj jej w internecie. Jeśli cytujesz jej fragmenty, to nie zmieniaj ich treści
i koniecznie zaznacz, czyje to dzieło. Możesz skopiować część publikacji jedynie na własny użytek.
Szanujmy cudzą własność i prawo.
Więcej na
www.legalnakultura.pl
© Copyright by Nowa Era Sp. z o.o. 2015
ISBN 978-83-267-2457-2
Autorzy: Dorota Kucharska, Anna Pawłowska-Niedbała, Dorota Sikora-Banasik (etapy osiągania
celów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej oraz sposoby ich realizacji),
Justyna Święcicka (obserwacja i diagnoza),
Ewelina Wilkos (rozwój dzieci w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym i współpraca z rodzicami).
Redaktor serii: Ewa Wilczyńska.
Konsultacja merytoryczna: Dorota Kucharska, Anna Sosnowska.
Redakcja merytoryczna: Agnieszka Uścińska, Ewa Wilczyńska.
Opracowanie redakcyjne: Paulina Majewska, Ewa Wilczyńska.
Korekta: Kamila Skotnicka.
Nadzór artystyczny: Kaia Juszczak.
Projekt okładki: Elżbieta Grozdew, Aleksandra Szpunar.
Ilustracje na okładce: Elżbieta Grozdew.
Projekt graficzny: Kinga Salwińska.
Realizacja projektu graficznego: Dorota Sameć.
Nowa Era Sp. z o.o.
Aleje Jerozolimskie 146D, 02-305 Warszawa
tel.: 22 570 25 80; faks: 22 570 25 81
infolinia: 801 88 10 10 (z telefonów stacjonarnych),
58 721 48 00 (z telefonów komórkowych)
www.nowaera.pl, e-mail: nowaera@nowaera.pl
Druk i oprawa: Przedsiębiorstwo Poligraficzne GRYFIS, Łomianki k. Warszawy
Spis treści
Wstęp
. . .
5
I. Założenia teoretyczne programu wychowania przedszkolnego
. . . 6
II. Rozwój dzieci w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym
. . . 9
1. Wprowadzenie
. . .
10
2. Rozwój psychoruchowy dzieci w 2. i 3. roku życia (wiek poniemowlęcy)
. . .
11
3. Rozwój psychoruchowy dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
(średnie dzieciństwo, tzw. wiek przedszkolny)
. . .
14
4. Dojrzałość szkolna dziecka
. . .
22
III. Etapy osiągania celów edukacyjnych zawartych w podstawie
programowej wychowania przedszkolnego oraz przykładowe
sposoby ich realizacji
. . . 25
IV. Obserwacja i metody przeprowadzania diagnozy
. . . 94
1. Informowanie rodzica
. . .
95
2. Organizacja i metody badań
. . .
98
3. Dziecko zdolne w przedszkolu
. . .
102
4. Dziecko z ryzykiem dysleksji w przedszkolu
. . .
107
5. Dziecko z ADHD w przedszkolu
. . .
107
V. Współpraca placówki i rodziców
. . . 109
1. Formy współpracy dwóch środowisk
. . .
110
2. Dobry początek – współpraca podczas adaptacji
. . .
112
3. Wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka
. . .
116
4. Rozmowa z rodzicem
. . .
117
VI. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego
. . . 120
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego – cele kształcenia
i obszary działalności edukacyjnej przedszkola oraz zalecane warunki
i sposób ich realizacji
. . .
121
Wstęp
Z przyjemnością przekazujemy Państwu
nowoczesny program wychowania przed-
szkolnego
będący zbiorem wielu dobrych praktyk tak potrzebnych w  codziennej pracy
każdego nauczyciela wychowania przedszkolnego. Jest to owoc pracy psychologów i  na-
uczycieli, teoretyków i praktyków. Zawiera wiele odwołań do literatury związanej z tematem
tak, by zainteresowani mogli pogłębić swoją wiedzę i znaleźć interesujące ich informacje.
Na początek, w rozdziale I, przedstawiono
założenia teoretyczne programu.
Następnie, w  rozdziale II, znajduje się
charakterystyka poszczególnych grup
wiekowych
dzieci w przedszkolu z uwzględnieniem etapów ich rozwoju.
Rozdział III został poświęcony przedstawieniu
etapów osiągania celów edukacyj-
nych
zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz przykłado-
wych sposobów ich realizacji w  odniesieniu do poszczególnych grup wiekowych. Cele
ujęto w tabeli pokazującej realizację poszczególnych punktów z podstawy programowej
wychowania przedszkolnego.
O  obserwacji i  metodach przeprowadzania diagnozy
traktuje rozdział IV.
Oprócz opisu wymagań stawianych dzieciom w  danej grupie wiekowej rozdział za-
wiera również ciekawe informacje na temat dziecka zdolnego, z symptomami dyslek-
sji czy ADHD w przedszkolu.
W rozdziale V zawarto najważniejsze aspekty dotyczące
współpracy placówki z ro-
dzicami:
formy współpracy, rady dotyczące adaptacji dziecka do warunków przedszko-
la, informacje o wspieraniu wszechstronnego rozwoju dziecka oraz wskazówki do prze-
prowadzania rozmów z rodzicami.
Na koniec, w rozdziale VI, zawarto
podstawowe regulacje prawne
dotyczące dzia-
łań merytorycznych przedszkola, czyli podstawę programową wychowania przedszkol-
nego.
Mamy nadzieję, że program stanie się dla Państwa źródłem praktycznej i  użytecznej
wiedzy. Wierzymy, że publikacja pomoże Państwu organizować pracę wychowawczo-
-dydaktyczną z dziećmi w sposób ciekawy, aktywny i twórczy oraz pozytywnie wpłynie na
Państwa kontakty z rodzicami dzieci. Życzymy wielu sukcesów!
Redakcja
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin